Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       24. Tiehallinto
       30. Merenkulkulaitos
            21. Toimintamenot
            70. Alusten hankinta
       40. Ratahallintokeskus
          50. Ilmailulaitos
       70. Viestintävirasto
       80. Ilmatieteen laitos
       81. Merentutkimuslaitos

Talousarvioesitys 2003

30. MerenkulkulaitosPDF-versio

Selvitysosa:Merenkulkulaitos vastaa valtion vastuulla olevien vesiväylien hoidosta ja kehittämisestä, merikartoituksesta sekä jäänmurto- ja luotsaustoiminnasta. Lisäksi Merenkulkulaitos vastaa saariston yhteysalusliikenteestä sekä alusturvallisuuteen kuuluvista viranomaistehtävistä.

Ylläpidettävien kauppamerenkulun väylien pituus on 5 614 km ja muiden väylien 10 160 km. Talvikauden liikenne pyritään varmistamaan 23 talvisatamaan. Saimaan syväväylät pidetään auki myös talvikaudella.

Liikenne- ja viestintäministeriö on alustavasti asettanut Merenkulkulaitokselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2003:

Tulostavoitteet:
  2001 2002 2003
  toteuma tavoite/ennuste3) tavoite
       
PALVELUTASO      
Väylänpito      
— Väylien kunto      
   — parannettavien kauppamerenkulun väylien määrä, km     50
— Navi-kriteerit täyttävien väylien osuus %1)      
   — kauppamerenkulun väylät n. 35 45 55
   — matalaväylät n. 10 15 20
Luotsaus      
— Luotsauspalvelujen odotusaika, tuntia ei ole enint. 2 enint. 2
Talvimerenkulun avustaminen      
— Jäänmurtopalvelujen odotusaika, tuntia alle 4 enint. 4 enint. 4
— Ilman odotusta läpipäässeiden alusten osuus % 94,1 90—95 90—95
MERENKULUN TURVALLISUUS      
Suomen aluevesillä ja suomalaisille aluksille tapahtuneet
onnettomuudet, enintään (neljän vuoden keskiarvo)
50 50 49
TALOUDELLISUUS2)      
Rannikon kauppamerenkulun palvelut      
— Kustannukset € /kuljetettu tonni 1,14 1,14 1,12
— Väylien ylläpidon kustannukset keskimäärin € /väyläkilometri 2 674 2 624 2 605
Sisävesien kauppamerenkulun palvelut      
— Kustannukset € /kuljetettu tonni 6,6 6,83) 6,6
— Väylien ylläpidon kustannukset keskimäärin € /väyläkilometri 8 710 8 6573) 8 330
Muun vesiliikenteen palvelut      
— Väylien ylläpidon kustannukset keskimäärin € /väyläkilometri 971 8493) 824
Yhteysalusliikenne      
— Kustannukset € /matkustaja 30 313) 31
— Kustannukset € /vakituinen asukas 7 824 7 6663) 7 772
Luotsaus      
— Kustannukset € /maili 50 52 52
KUSTANNUSVASTAAVUUS2)      
Väylämaksu (sis. VTS) % 96 94 96
Luotsausmaksu (ei sis. VTS) % 93 86 90
— rannikko 100 953) 98
— Saimaa 43 403) 40
Liiketaloudellisin perustein hinnoitellut suoritteet % 103 102 103
KEHITTÄMINEN      
— Laitos jatkaa toimintojensa kehittämistä toteuttamalla organisaationsa sisäisen jaon tilaajaviran-
omaiseen ja tuotantoon sekä valmistelemalla esitykset varustamoliikelaitoksen ja luotsausliikelaitoksen perustamiseksi sekä yhteysalusliikenteen uudelleen organisoimiseksi.
— Suomenlahden ja siihen liittyvän kansainvälisen vesialueen liikenteen ohjaus- ja seurantapalvelu
(VTMIS) valmistuu Suomen osalta vuoden 2003 aikana. Palvelu otetaan käyttöön yhteistyössä Venäjän ja Viron kanssa vuonna 2004.

1) Navi tarkoittaa väylästöä koskevien tietojen kuntoonpanoa siten, että tiedot täyttävät uusien navigointijärjestelmien, numeerisen karttatuotannon ja muun numeerisen paikkatiedon vaatimukset.

2) Vuoden 2001 toteutumatietojen laskennallisena korkona on käytetty Valtiokonttorin ko. vuodelle ilmoittamaa korkoprosenttia 5,3 %. Vuoden 2002 tavoitteiden laskennallisena korkona on käytetty vuoden 2001 korkoa 5,3 % ja ennusteiden osalta Valtiokonttorin vuodelle 2002 ilmoittamaa korkoa 4,9 %. Vuoden 2003 tavoitteiden laskennallisena korkona on käytetty vuoden 2002 korkoa 4,9 %.

3) Ennuste

Liikenteen ja laitoksen suoritteiden määrän sekä vastaavan tulokertymän ennakoidaan kehittyvän seuraavasti:
  2001 2002 muutos % 2003 muutos %
           
Väylämaksuilla katettava toiminta:          
Ulkomaan tavaraliikenne, milj. tonnia 84,5 86,2 2,0 87,9 2,0
Matkustajaliikenne, milj. matkustajaa 15,6 15,5 -0,6 15,5 0,0
Väylämaksut, milj. € 68,2 67,7 -0,7 68,5 1,2
Luotsausmaksuilla katettava toiminta:          
Luotsausten määrä, kpl 33 019 31 600 -4,3 31 350 -0,8
Luotsatut mailit 677 396 649 850 -4,1 643 000 -1,1
Luotsaustulot, milj. € 30,9 29,1 -5,8 30,3 4,1

Merenkulkulaitoksen tuotot ja kustannukset tehtävittäin:
  Tuotot Toiminta-kustannukset Poistot1) Lasken-
nalliset
korot
Kustannukset yhteensä Ylijäämä/Alijäämä Kustannus-vastaavuus
  1 000 € 1 000 € 1 000 € 1 000 € 1 000 € 1 000 € %
               
Meriväylät              
  Väylämaksulla katettavat tehtävät yhteensä 69 275 41 150 17 552 13 754 72 456 -3 181 96
— väylänpito   21 391 8 201 6 501 36 093    
— jäänmurto   19 759 9 351 7 252 36 362    
Muut väylät 60 6 303 1 045 660 8 008 -7 948 1
Sisävesien väylät 691 13 433 4 117 3 926 21 476 -20 785 3
Luotsaus 30 427 30 930 1 491 1 248 33 669 -3 242 90
Yhteysalusliikenne 660 6 271 1 012 606 7 889 -7 229 8
Liiketoiminta 14 834 13 031 760 655 14 446 388 103
— josta monitoimi-
murtajat
12 110 10 474 726 630 11 830 280 102
Alusturvallisuus 1 762 5 695 98 16 5 809 -4 047 30
Muut viranomaistehtävien kaltaiset tehtävät 695 5 259 467 373 6 099 -5 404 11
YHTEENSÄ 118 404 122 072 26 542 21 237 169 852 -51 448 70

1) Poistot on laskettu hankintahintaisista arvoista, jolloin käytetty korko on 4,9 %.

Laskelman luvut eroavat menomomenttien loppusummista, koska investoinnit näkyvät siinä poistoajan puitteissa poistoina ja laskennallisina korkoina. Toimintakustannukset sisältävät palkkakustannuksia, aine- ja tarvikehankintoja, palvelujen ostoja, muita lyhytvaikutteisia juoksevia kustannuksia sekä sisäisiä kustannuksia.

Väylämaksutulokertymässä on otettu huomioon transito -liikenteen väylämaksualennusten tuloja lisäävänä vaikutuksena 1,5 milj. euroa. Luotsausmaksutulokertymässä on otettu huomioon luotsausmaksujen keskimäärin viiden prosentin korotuksen vaikutuksena 1,2 milj. euroa.

Monitoimimurtajien kaupallisen toiminnan tulot on mitoitettu avovesikauden offshore -toiminnan mukaisesti. Hinnoittelussa on otettu huomioon toimintakustannusten lisäksi offshore-toiminnan vaatiman lisävarustuksen pääomakustannukset. Markkinatilanteen sekä talviolosuhteiden niin salliessa aluksia voidaan käyttää myös talvikaudella kaupalliseen toimintaan, jolloin tulot ja vastaavasti menot lisääntyvät nettobudjetoidulla toimintamenomomentilla. Tällöin kuitenkin varmistetaan korvaavan kapasiteetin saanti. Hinnoittelussa otetaan huomioon alusten kaikki kyseisen ajanjakson pääomakustannukset. Väylämaksulla katettaviin kustannuksiin sisällytetään korvaavasta kapasiteetin käytöstä aiheutuvat kustannukset. Monitoimimurtajat voivat toimia myös muualla kuin Pohjanmerellä.

Merenkulkulaitoksen menojen ja tulojen erittely (milj. euroa):
    2002  
  2001 varsinainen 2003
  tilinpäätös talousarvio esitys
       
Toimintamenot, netto (21) 10,0 13,5 9,1
     Tulot toiminnasta 122,9 114,3 117,9
     Toimintamenot 132,9 127,8 127,0
Alusten hankinta (70) 20,0 10,3 9,0
Väyläverkon kehittäminen (77) 4,6 2,5 4,5
Maa- ja vesialueiden hankinta (87) 0,03 0,1 0,1
LUVUN 31.30 NETTOMENOT 34,7 26,4 22,7

21. Toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 9 139 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös EU:n aluekehitysrahastosta rahoitettavia tavoiteohjelmia sekä yhteisöaloitteita toteuttavien hankkeiden kansallisten rahoitusosuuksien maksamiseen valtion osalta. Määrärahasta on varattu 151 000 euroa näiden hankkeiden kansallista rahoitusosuutta varten. Määrärahaa saa käyttää myös EU:n TEN-hankkeiden tutkimus- ja selvitysmenoihin.

Määrärahaa saa käyttää myös palvelussuhdeasuntojen liiketaloudellisin perustein määräytyvien vuokrien alentamiseen.

Selvitysosa:Toiminnan tuloja ovat väylämaksutulot, yhteysalusliikenteen tulot, luotsaustulot, maksullisen palvelutoiminnan tulot, monitoimimurtajien tulot, karttatuotannon tulot, merenkulun tarkastustoiminnan tulot, vuokratulot sekä Saimaan kanavan lupamaksut. Momentilta maksetaan myös Saimaan kanavan hoitokunnan menot. Rannikon jäänmurtotoiminnan menot on mitoitettu 650 toimintapäivän mukaisesti eli nk. leudon talven mukaan, jolloin jääpeitettä on Perämerellä sekä rannikkoseuduilla.

Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 530 000 euroa siirtona momentille 26.90.21 meripelastuslain (1145/2001) 24 §:n säädösmuutoksiin liittyen sekä 1 200 000 euroa luotsausmaksujen korotuksen johdosta.

Lisäksi määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 152 000 euroa kahden henkilötyövuoden siirtona momentilta 31.70.21 ja vähennyksenä vastaavan suuruinen tulojen lisäys.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 127 071 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 96 947 000
Muut toimintamenot 30 124 000
Bruttotulot 117 932 000
Maksullisen toiminnan tulot 117 512 000
— julkisoikeudelliset suoritteet 101 598 000
— muut suoritteet 15 914 000
Muut tulot 420 000
Nettomenot 9 139 000


2003 talousarvio 9 139 000
2002 talousarvio 13 541 000
2002 lisätalousarvio -530 000
2001 tilinpäätös 9 998 920

70. Alusten hankinta(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 8 971 000 euroa.

Selvitysosa:Vuosina 1993 ja 1994 hankittujen jäänmurtajien hankinta- ja rahoitusmenot ovat 210 731 000 euroa ja niihin on aikaisemmin myönnetty 201 760 000 euroa. Vuonna 2003 maksettavaksi tulevaa loppusuoritusta varten tarvitaan 8 971 000 euroa.


2003 talousarvio 8 971 000
2002 talousarvio 10 259 000
2001 tilinpäätös 20 014 363

77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 4 523 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kustannusarvioltaan merkittävien väylä- ja kanavaverkon laajennus- ja uusinvestointien ja laitehankintojen sekä niitä vastaavien myöhemmin toteutettavien hankkeiden suunnittelusta ja muista valmistelevista töistä aiheutuviin menoihin. Merenkulkulaitos oikeutetaan solmimaan sopimus Naantalin väylän syventämisestä enintään 6 500 000 euron kokonaiskustannusten määrästä.

Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitettu käytettäväksi 2 523 000 euroa liikenteenohjaus- ja radionavigaatiojärjestelmähankintoihin sekä 2 000 000 euroa Naantalin väylän syventämiseen. Hankkeen kustannusarvio on 6 500 000 euroa ja sen hyötykustannussuhde on 3,5. Hanke valmistuu vuonna 2004.


2003 talousarvio 4 523 000
2002 talousarvio 2 523 000
2001 tilinpäätös 4 625 168

87. Maa- ja vesialueiden hankinta(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 50 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää väylien ja muiden maa- ja vesirakennuskohteiden rakentamista varten tarpeellisten maa- ja vesialueiden hankintamenojen sekä vesilain (246/1961) mukaisten korvausten maksamiseen.


2003 talousarvio 50 000
2002 talousarvio 67 000
2001 tilinpäätös 28 743