Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2003

VerotuloarviotPDF-versio

Verokertymiin vaikuttavat sekä veronalaisten tulojen ja muun veropohjan kehitys että veroperusteiden muutokset. Veronalaisten tulojen ja veropohjan muutokset riippuvat koko kansantalouden ja sen osa-alueiden kehityksestä. Esitetyt veropohja-arviot on johdettu talousarvioesityksen liitteenä olevan taloudellisen katsauksen arvioista ja ennusteista.

Taulukko 6. Eräitä veronalaisiin tuloihin ja veropohjaan vaikuttavia tulo- ja kysyntäeriä

  2000 2001 2002 2003
  muutos, % vuodessa
         
Veronalaiset ansio- ja pääomatulot 7,0 3,3 3,4 3,5
— Palkka- ym. tulot 7,1 5,4 3,6 3,5
— Eläkkeet ja muut sosiaalietuudet 1,8 4,5 5,5 4,1
— Pääomatulot 26,6 -11,6 -3,8 0,8
Kotitalouksien kulutusmenojen arvo 6,6 3,9 4,4 4,5
Arvonlisäveron pohja 5,6 3,2 4,0 3,8
Bensiinin kulutus -3,4 2,1 1,6 1,6
Dieselöljyn kulutus 2,4 2,5 1,6 3,5
Sähkön kulutus 0,5 2,4 2,6 3,0
Verollisen alkoholin kulutus 0,1 4,5 3,7 3,7
Kuluttajahintaindeksi 3,4 2,6 1,7 2,0

Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavat verot

Tulo- ja varallisuusveron kertymäksi v. 2003 arvioidaan 12 607 milj. euroa. Siitä kotitaloudet maksavat noin kaksi kolmasosaa ja yritykset yhteisöverona noin kolmasosan.

Veronalaiset ansio- ja pääomatulot kasvavat 3,5 % v. 2003. Kasvu on hidastunut parin vuoden takaisesta, jolloin työsuhdeoptiotulot ja luovutusvoitot näkyivät myös veronalaisten tulojen nopeampana kasvuna. Veronalaisista tuloista palkkatulojen osuus on yli 60 %, joten palkkojen ja työllisyyden kehitys on etenkin pidemmällä aikavälillä ratkaisevaa verotulojen kannalta. Palkkatulojen ennustetaan kasvavan 3,5 % v. 2003. Tulonsiirtojen arvioidaan kasvavan hieman palkkatuloja enemmän, eli 4,1 %. Pääomatulot alenevat v. 2001 tasosta, koska osakkeiden hintojen lasku on vähentänyt huomattavasti kotitalouksien saamia luovutusvoittoja.

Ansio- ja pääomatuloverokertymän arvioidaan alenevan 0,2 % kuluvalle vuodelle budjetoidusta. Ehdotetut tuloverokevennykset alentavat valtion kassakertymää noin 167 milj. euroa v. 2003. Kuluvan vuoden kassakertymää nostaa osaltaan ennakkoperintälain muutos, jonka mukaan luonnollisten henkilöiden jäännösveron korko on yhteisökoron tasoinen siltä osin kuin jäännösverot ylittävät 10 000 euroa. Tämän arvioidaan tehostavan ennakkoperintää, jolloin aiempaa pienempi osa veroista kertyy jäännösveroina.

Maksuunpantavan yhteisöveron arvioidaan v. 2001 alentuneen runsaat 20 % edellisen vuoden poikkeuksellisen korkealta tasolta. Kuluvana vuonna vientiyritysten tulosodotukset ovat pysyneet heikkoina epävarman kansainvälisen kysyntätilanteen ja euron vahvistumisen vuoksi. Pörssikurssien lasku on jatkunut, ja näin ollen myös yhteisöjen saamien luovutusvoittojen arvioidaan vielä kuluvana vuonna alenevan edellisen vuoden tasosta. Yhteisöveron tuoton arvioidaan näin ollen edelleen alenevan. Vuonna 2003 yritysten tulosnäkymät saattavat hieman kohentua, mutta maksuunpantavan yhteisöveron arvioidaan kuitenkin pysyvän vuoden 2002 tasolla.

Talousarvioesityksen yhteisöveroarvion vertailua edellisiin vuosiin vaikeuttavat sekä yhteisöveron jako-osuuksien muutokset että verokertymien ajoittumiseen vaikuttavat, osin kertaluontoisetkin tekijät. Esimerkiksi kuluvan vuoden kassakertymää nostaa ja vuoden 2001 kertymää alensi eräs yritysjärjestely, joka siirsi osan verovuoden 2001 yhteisöverosta kertyväksi vasta vuoden 2002 puolella. Tämän vaikutus valtion kuluvan vuoden yhteisöverokertymässä on noin 380 milj. euroa. Yhteisöveron kassakertymän arvioidaan v. 2003 alentuvan lähes 9 % kuluvalle vuodelle budjetoidulta tasolta.

Muita tuloon ja varallisuuteen perustuvia veroja arvioidaan kertyvän 36 % enemmän kuin kuluvalle vuodelle on budjetoitu. Korkotulojen lähdeveroa arvioidaan kertyvän 23 % enemmän ja perintö- ja lahjaveroa lähes viidenneksen enemmän kuin kuluvalle vuodelle on budjetoitu.

  2001 2002 2003  
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
         
Tulo- ja varallisuusvero, milj. euroa 12 140 13 017 12 607 -3,1
— Ansio- ja pääomatuloista perittävät verot 8 488 8 577 8 561 -0,2
— Yhteisövero 3 652 4 440 4 046 -8,9
Muut tuloon ja varallisuuteen perustuvat verot 603 598 720 20,4

Liikevaihtoon perustuvat verot

Liikevaihtoon perustuvien verojen tuotoksi arvioidaan yhteensä 10 283 milj. euroa. Tästä arvonlisäveron osuus on 9 815 milj. euroa. Vuonna 2003 arvonlisäveroa arvioidaan kertyvän 0,8 % vähemmän kuin kuluvalle vuodelle on budjetoitu. Kertymän pienenemiseen vaikuttaa ennen kaikkea se, että arvonlisäveron tuotosta ehdotetaan siirrettäväksi Kansaneläkelaitokselle 1 000 milj. euroa, mikä on 300 milj. euroa kuluvalle vuodelle budjetoitua enemmän.

Laskennallisesta arvonlisäverosta noin 62 % kertyy yksityisestä kulutuksesta. Sen lisäksi veropohjaan kuuluvia eriä ovat julkisen, verovapaan sekä yksityisen voittoa tavoittelemattoman toiminnan välituotekäyttö ja investoinnit. Verokertymää lisää myös yritysautojen vähennysoikeuden rajoituksen tuoma verotuotto. Vuonna 2003 koko arvonlisäveropohjan arvioidaan kasvavan noin 3,8 %.

Valmisteverojen ja autoveron verokertymien muutoksilla on välillisesti vaikutusta myös arvonlisäveron tuottoon, koska arvonlisävero kannetaan valmisteverollisesta hinnasta. Käytettyjen autojen muuhun jäsenmaahan maksettavasta kauppahinnasta ei EU:n arvonlisäverojärjestelmän mukaisesti kanneta arvonlisäveroa siinä jäsenmaassa, johon auto ostetaan. Sen sijaan uudet autot verotetaan siellä, missä ne otetaan ensi kerran käyttöön.

  2001 2002 2003  
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
         
Liikevaihtoon perustuvat verot, milj. euroa 10 225 10 342 10 283 -0,6
— Arvonlisävero 9 777 9 894 9 815 -0,8

Valmisteverot

Valmisteveroja arvioidaan v. 2003 kertyvän yhteensä 4 892 milj. euroa eli 8,3 % enemmän kuin kuluvalle vuodelle on budjetoitu.

Yli puolet valmisteverotuotoista kertyy energiaveroista. Energiaveroista kolme neljäsosaa kertyy liikenteestä (moottoribensiinin ja dieselöljyn vero) ja loput mm. lämmityksestä ja energian tuotannosta. Energiaverojen tuottoennuste pohjautuu energia-aineiden kulutusennusteeseen, joka on laadittu yhteistyössä kauppa- ja teollisuusministeriön sekä Öljy- ja Kaasualan Keskusliiton kanssa. Ennusteessa energia-aineiden hintakehityksen oletetaan olevan maltillista. Lisäksi tuottoarviossa on otettu huomioon ehdotetut veroperustemuutokset, jotka korottaisivat energia-aineiden valmisteveroja noin 5 prosentilla ja veron tuottoa 126 milj. eurolla.

Muita merkittäviä valmisteveroja ovat tupakkavero ja alkoholijuomavero. Tupakkatuotteiden osalta kysyntä on ennakoitua enemmän siirtynyt verottomasta kulutuksesta verolliseen kulutukseen. Vuonna 2003 tupakkaveron tuoton arvioidaan kasvavan lähes 10 % kuluvalle vuodelle budjetoidusta. Alkoholijuomaveron tuoton arvioidaan kasvavan 6,6 % kuluvalle vuodelle budjetoidusta. Tuottoarvio perustuu Stakesin alkoholin kulutusennusteeseen, jonka mukaan alkoholin kokonaiskulutus kasvaisi noin 3,7 % vuonna 2003. Matkustajatuomisten sallittuja enimmäismääriä ehdotetaan korotettavaksi vain oluen osalta, minkä ei arvioida alentavan verollista kulutusta.

  2001 2002 2003  
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
         
Valmisteverot,
milj. euroa
4 572 4 519 4 892 8,3
— Alkoholijuomavero 1 290 1 271 1 355 6,6
— Tupakkavero 597 550 604 9,8
— Energiaverot 2 652 2 665 2 900 8,8

Muut verot ja veronluonteiset tulot

Muita veroja ja veronluonteisia tuloja arvioidaan kertyvän vuonna 2003 yhteensä 1 896 milj. euroa, mikä on vajaan prosentin vähemmän kuin kuluvalle vuodelle on budjetoitu.

Muista veroista ja veronluonteisista tuloista tuotoltaan merkittävimmät verot liittyvät liikenteeseen. Näistä autoveroa arvioidaan kertyvän 900 milj. euroa, moottoriajoneuvoveroa 218 milj. euroa ja ajoneuvoveroa 247 milj. euroa. Käytettyjen autojen verotusta tullaan muuttamaan, jos 19.9.2002 annettava EY-tuomioistuimen ratkaisu sitä edellyttää. Mahdollinen verotuksen lieventyminen ei ilmeisesti vaikuttaisi juurikaan autoveron kokonaistuottoarvioon johtuen eräistä tässä tilanteessa vastakkaiseen suuntaan vaikuttavista tekijöistä.

Ehdotettujen veroperustemuutosten seurauksena jäteveron tuoton arvioidaan v. 2003 kasvavan 38 % ja arpajaisveron 14 % kuluvalle vuodelle budjetoidusta.

  2001 2002 2003  
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
         
Muut verot ja veronluonteiset tulot, milj. euroa 1 824 1 913 1 896 -0,9
— Autovero 922 887 900 1,5