Talousarvioesitys 2018
Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan lakisääteistä valvontaa harjoittavien laitosten toimintamenoista, työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenoista sekä oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menoista sekä hallitusohjelman strategisen tavoitteen hyvinvointi ja terveys toimeenpanoa tukevien kärkihankkeiden ja reformien toimeenpanosta. Valvontalaitoksia ovat Säteilyturvakeskus, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus ja aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet. Oikeuslääkinnän tehtävät hoitaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Kunnat ovat keskeisiä terveysvalvonnasta vastaavia toimijoita.
Valvontalaitosten toiminta kohdistuu hallituskauden strategisista tavoitteista seuraaviin:
- — terveyden edistäminen ja varhainen tuki ovat vahvistuneet poikkihallinnollisesti päätöksenteossa, palveluissa ja työelämässä lainsäädäntömuutoksilla sekä paremmalla toimeenpanolla, terveys- ja hyvinvointierot ovat kaventuneet
- — eri-ikäisten ihmisten vastuuta omasta terveydentilasta sekä elämäntavoista on tuettu, julkinen palvelulupaus on määritelty yhteiskunnan taloudellisen kantokyvyn puitteissa ja ihmisten erilaisissa elämäntilanteissa toimivia valintoja on mahdollistettu enemmän
- — lasten ja perheiden hyvinvointi ja omat voimavarat ovat vahvistuneet (lapsiperheiden ennaltaehkäisevät palvelut)
- — ikääntyneiden ihmisten kotiin saatavia palveluja on painotettu ja omaishoitoa on vahvistettu
- — sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus on parantanut peruspalveluja ja tietojärjestelmiä.
Lisäksi rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelman tarkoituksena on parantaa potilaan kokonaisvaltaisen hoidon toteutumista ja ihmisten toimintakykyä sekä luoda edellytykset kustannustehokkaalle lääkehoidolle niin potilaan kuin yhteiskunnan näkökulmasta.
- — perusoikeuksien, yhdenvertaisuuden, oikeusturvan ja lainsäädännön noudattamisen varmistaminen
- — lupa-, rekisteri- ja valvonta-asioiden osaamisen varmistaminen muuttuvassa toimintaympäristössä
- — valvonnan ennakoivuuden ja riskiperusteisuuden käytäntöjen varmistaminen palveluissa.
03. Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 12 213 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös EU-rahastojen tuella toteuttavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Määrärahasta saa käyttää myös enintään 1 500 000 euroa Suomen ja Venäjän välisen säteily- ja ydinturvallisuuden yhteistyöhön:
1) ensisijaisesti Venäjän Federaation ydinturvallisuusviranomaisen ja toiminnanharjoittajien kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin hankkeisiin
2) ydin- ja säteilyturvallisuusyhteistyöhön liittyvien valtion siirtomenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Säteilyturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2018. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Vaikuttavuustavoitteet ja toiminnalliset tavoitteet:
- — säteilytoiminnassa ja ydinenergian käytössä noudatetaan voimassa olevia säädöksiä ja määräyksiä
- — suomalaisilla ydinlaitoksilla ei satu onnettomuutta tai vakavaa turvallisuuteen vaikuttavaa tapahtumaa
- — ydinvoimalaitosten riskejä hallitaan siten, että laitosten onnettomuusriski pitkällä aikavälillä pienenee
- — radioaktiivisten aineiden normaalikäytön aikaiset päästöt ydinlaitoksista ja kaivoksista ympäristöön ovat erittäin pieniä
- — ydinjätteiden käsittely, varastointi ja loppusijoitus suunnitellaan ja toteutetaan siten, että jätteiden määrä pysyy mahdollisimman pienenä
- — ydinsulkuvalvontaan liittyvä toiminta tapahtuu kansainvälisten sopimusten mukaisesti
- — säteilyn käytössä ei satu onnettomuutta tai vakavaa turvallisuuteen vaikuttavaa tapahtumaa
- — jokaisen säteilytyöntekijän säteilyannos on suunnitellussa altistustilanteessa henkilökohtaisen annosrajan alapuolella
- — säteilyn lääketieteellisessä käytössä potilasaltistus on oikeutettu ja optimoitu
- — markkinoilla olevat säteilyä tuottavat kuluttajatuotteet ovat turvallisia ja vaatimustenmukaisia
- — kaikista Suomessa olevista säteilylähteistä huolehditaan asianmukaisesti
- — ydinlaitoksiin, ydinmateriaaleihin ja säteilyn käyttöön kohdistuva vakava vahingoittava laiton toiminta on tehokkaasti estetty
- — ydinmateriaalien ja muiden radioaktiivisten aineiden luvaton maahantuonti, maastavienti ja kuljetus on estetty tehokkaasti
- — talousvesi ei ylitä sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa talousveden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista (1352/2015) esitettyjä radioaktiivisuuden viitearvoja
- — avaruussäteilystä lentohenkilöstölle aiheutuva annos ei ylitä asetettuja raja-arvoja
- — väestön radonaltistuminen pienenee
- — suomalaisten keskimääräinen efektiivinen säteilyannos pienenee
- — varautuminen erilaisiin säteilyvaaratilanteisiin ja niiden pitkäkestoiseen hoitoon on riittävä.
Asetettujen vaikuttavuustavoitteiden lisäksi Säteilyturvakeskusta koskevat vuosittain asetettavat toiminnalliset tavoitteet sekä koko hallinnonalalle asetetut henkisten voimavarojen hallintaa ja kehittämistä sekä toiminnallista tehokkuutta koskevat tavoitteet.
Säteilyturvakeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2016 toteutuma |
htv | 2017 varsinainen talousarvio |
htv | 2018 esitys |
htv | |
Budjettirahoitus | 11 867 | 78 | 12 438 | 76 | 12 213 | 76 |
Maksullinen toiminta | 27 446 | 233 | 34 762 | 240 | 33 492 | 242 |
Yhteisrahoitteinen toiminta | 632 | 6 | 160 | 4 | 250 | 5 |
Yhteensä | 39 945 | 317 | 47 360 | 320 | 45 955 | 323 |
Säteilyturvakeskuksen tulosalueittaiset kustannukset ( 1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2016 toteutuma |
htv | 2017 arvio |
htv | 2018 arvio |
htv1) | |
Ydinenergia | 22 274 | 133 | 28 160 | 140 | 24 655 | 140 |
Säteilytoiminta | 5 230 | 38 | 5 500 | 38 | 5 600 | 37 |
Valmiustoiminta | 1 626 | 11 | 1 700 | 9 | 1 700 | 9 |
Tutkimus ja kehitys | 3 734 | 7 | 4 000 | 7 | 4 000 | 6 |
Asiantuntijapalvelut | 3 244 | 12 | 4 000 | 18 | 6 000 | 15 |
Viestintä | 844 | 5 | 1 000 | 5 | 1 000 | 5 |
Ympäristö | 2 993 | 14 | 3 000 | 12 | 3 000 | 12 |
Yhteiset palvelut2) | - | 37 | - | 37 | - | 36 |
Yhteensä | 39 945 | 257 | 47 360 | 266 | 45 955 | 260 |
1) Taulukko ei sisällä lomia ja poissaoloja. Vuonna 2018 niiden osuudeksi arvioidaan 63 htv.
2) Yhteisten palvelujen kustannukset on vyörytetty muille tulosalueille.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 39 945 | 47 360 | 45 955 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 28 078 | 34 922 | 33 742 |
Nettomenot | 11 867 | 12 438 | 12 213 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 10 422 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 11 826 |
Julkisoikeudellisen ja muun maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.
Ydinturvallisuusvalvonnan maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelmat (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 19 335 | 27 407 | 23 717 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 19 605 | 27 407 | 23 717 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -270 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 99 | 100 | 100 |
Erillislakien mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 3 411 | 2 855 | 2 775 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 3 421 | 2 855 | 2 775 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -10 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 237 | 60 | 100 |
— EU:lta saatava rahoitus | 354 | 100 | 150 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 41 | - | - |
Tuotot yhteensä | 632 | 160 | 250 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 1 209 | 320 | 500 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -577 | -160 | -250 |
Omarahoitusosuus, % | 48 | 50 | 50 |
Ydin- ja säteilyturvallisuuden yhteistyö Venäjän federaation kanssa on kohdistunut seuraaviin aihepiireihin: Leningradin ydinvoimalaitos, Kuolan ydinvoimalaitos, ydinturvallisuusvalvonta, radioaktiiviset jätteet, ympäristön säteilyvalvonta ja onnettomuusvalmius sekä ydinmateriaalivalvonta. Pääosa resursseista on kohdistettu mainittujen kahden ydinvoimalaitoksen turvallisuuden kohentamiseen siten, että pääkohde on Leningradin ydinvoimalaitos, jonka sijainti ja Ternobyl-tyyppiset reaktorit korostavat jatkuvan parantamisen tarvetta. Hankkeisiin sisältyy muun muassa koulutustoimintaa, turvallisuusanalyysejä, teknisiä turvallisuusparannuksia, laitetoimituksia sekä laitteistojen tarkastustekniikan kehittämistä. Leningradin ja Kuolan laitoksen ympäristön säteilyvalvontajärjestelmät on toteutettu tämän yhteistyön puitteissa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -28 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -11 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 1 |
Palkkaliukumasäästö | -28 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -3 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -66 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -80 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -7 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -12 |
Vuokrien indeksikorotus | 3 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -4 |
Tasomuutos | 10 |
Yhteensä | -225 |
2018 talousarvio | 12 213 000 |
2017 talousarvio | 12 438 000 |
2016 tilinpäätös | 13 271 000 |
05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 636 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2018. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Toiminnallinen tuloksellisuus:
- — kärkihankkeiden tavoitteiden toteutumisen tukeminen: palvelut asiakaslähtöisiksi sisältäen mm. julkisen palvelulupauksen, terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja eriarvoisuuden vähentäminen, lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma, ikäihmisten kotihoidon kehittäminen ja digitalisaatio
- — reformien toimeenpanon tukeminen: sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus, kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentäminen, alue- ja keskushallinnon uudistus
- — valvonnan painopisteen siirtäminen ennakoivaan ja omavalvontaan sekä toiminnan ohjauksen vahvistaminen tähän suuntaan
- — lupa- ja valvontaprosessien sujuvoittaminen
- — normien purkuun osallistuminen ja hallinnollisen taakan keventäminen sekä näistä johtuvien lainsäädäntöuudistusten toimeenpano.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattioikeuksia koskevia päätöksiä sekä valtakunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon yksityisten palvelunantajien lupia koskevien suoritteiden maksuja, alkoholielinkeinoon liittyviä maksuja sekä viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja. Lisäksi aluehallintovirastot suorittavat osan yksityisiltä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajilta saamistaan vuosimaksuista Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle yksityisten palvelunantajien rekisteristä aiheutuvia ylläpitokustannuksia vastaavasti.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 16 370 | 15 512 | 14 336 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 3 959 | 4 750 | 3 700 |
Nettomenot | 12 411 | 10 762 | 10 636 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 846 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 205 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot — suoritteiden myyntituotot |
4 593 | 4 350 | 4 500 |
— muut tuotot | 598 | 400 | 400 |
Tuotot yhteensä | 5 191 | 4 750 | 4 900 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 1 232 | - | 1 200 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset yhteensä | 3 098 | 3 025 | 3 500 |
— osuus yhteiskustannuksista yhteensä | 1 218 | 1 725 | 1 400 |
Kokonaiskustannukset yhteensä | 4 316 | 4 750 | 4 900 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 875 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 120 | 100 | 100 |
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä
2016 toteutuma |
2017 ennuste |
2018 ennuste |
2017/2018 muutos-% |
|
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 19 892 | 18 000 | 18 000 | - |
Sosiaalihuollon ammatinharjoittamista koskevat laillistamispäätökset | 1 700 | 20 000 | 3 000 | -85,0 |
Valvonta-asiat | 1 365 | 1 360 | 1 380 | 1,5 |
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat | 944 | 970 | 970 | - |
Toimintaympäristön muutokset erityisesti sote-uudistus sekä aluehallintouudistukseen liittyvä sosiaali- ja terveydenhuollon lupa-, ohjaus- ja valvontatoiminnan uudelleen organisointi edellyttävät toimintatapojen muutosta ja muutoinkin valvonnan kehittämistä. Valtion uuden lupa- ja valvontaviraston valmisteluun liittyen yhteistyötä aluehallintovirastojen kanssa lisätään entisestään. Tämä kaikki edellyttää viraston johdolta ja esimiehiltä hyvää muutosjohtajuutta. Toimintaympäristön muutoksessa on tärkeää säilyttää nykyiset asiantuntijavoimavarat ja tukea niiden edelleen kehittämistä kohti uusia osaamistarpeita. Tätä toteutetaan hyödyntämällä tulos- ja kehityskeskusteluja sekä laatimalla toimintaa tukeva koulutussuunnitelma. Muutosta edesauttaa toimintatapojen ja työmenetelmien uudistaminen mm. digitaalisten työkalujen avulla.
Työhyvinvoinnista huolehtiminen luo perustaa henkilöstön toimintakyvylle. Suuri työmäärä, virkatehtävien suorittamiseen liittyvät vastuut sekä muutostilanne ovat työhyvinvoinnin kannalta haasteellisia. Työhyvinvointia seurataan säännöllisin kyselyin ja tulosten analysointiin sekä kehittämistoimenpiteiden toteuttamiseen ja niiden seurantaan panostetaan. Johto ja esimiehet kiinnittävät kasvavaa huomiota työtehtävien priorisointiin ja henkilöstön tukemiseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Lakisääteisten adoptioiden jälkipalvelutehtävien hoito | 95 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -11 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -5 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -1 |
Palkkaliukumasäästö | -33 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -5 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -55 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -100 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -10 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -14 |
Vuokrien indeksikorotus | 2 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -4 |
Tasomuutos | 15 |
Yhteensä | -126 |
2018 talousarvio | 10 636 000 |
2017 talousarvio | 10 762 000 |
2016 tilinpäätös | 11 770 000 |
06. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 811 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, viraston ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
2) viraston monitoimipaikkaisen toimintamallin vahvistamisesta aiheutuvien lisämenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksella on tarvittaessa toimitiloja toiminnan kannalta keskeisissä kaupungeissa.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2018. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Tavoitteena on, että viraston maksullisen toiminnan suoritteet tuotetaan kustannusvastaavasti. Keskus seuraa tuottavuuden kehitystä Tilastokeskuksen määrittelemien tuottavuusindikaattorien avulla.
Toiminnan tehokkuus (indeksi 100 = vuosi 2011)
2016 toteutuma |
2017 tavoite |
2018 tavoite |
|
Työn tuottavuusindeksi | 96,5 | > 100 | > 100 |
Kokonaistuottavuusindeksi | 101,4 | > 100 | > 100 |
Viraston henkilötyövuosien määrät (htv)
2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 arvio |
|
Maksullinen toiminta | 190 | 195 | 220 |
Ei-maksullinen toiminta | 31 | 36 | 35 |
Yhteensä | 221 | 231 | 255 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 24 878 | 24 729 | 27 261 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 21 798 | 20 850 | 22 450 |
Nettomenot | 3 080 | 3 879 | 4 811 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 726 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 708 |
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Budjettirahoitus | 3 080 | 3 879 | 4 811 |
Maksullisen toiminnan tuotot yhteensä | 21 798 | 20 850 | 22 450 |
---|---|---|---|
— julkisoikeudelliset suoritteet | 19 374 | 18 800 | 20 150 |
— liiketaloudelliset suoritteet | 6 | 100 | - |
— erillislakien mukaiset suoritteet | 2 155 | 1 950 | 2 050 |
Muut tuotot | 263 | - | 250 |
Edelliseltä vuodelta siirtynyt | 2 726 | - | - |
Yhteensä | 27 604 | 24 729 | 27 261 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (maksuperustelain mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 19 380 | 18 900 | 20 150 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 11 483 | 12 320 | 12 403 |
— osuus yhteiskustannuksista | 7 171 | 6 580 | 7 747 |
Kustannukset yhteensä | 18 654 | 18 900 | 20 150 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 726 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 104 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot,suoritteiden myyntitulot | 2 155 | 1 950 | 2 050 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 1 049 | 1 322 | 1 316 |
— osuus yhteiskustannuksista | 547 | 628 | 734 |
Kustannukset yhteensä | 1 596 | 1 950 | 2 050 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 559 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 135 | 100 | 100 |
- — parannetaan tuottavuutta uudistamalla toimintatapoja ja tehostamalla prosesseja
- — lisätään lääkitysturvallisuusasioissa yhteistyötä terveydenhuollon toimijoiden kanssa lääke- ja lääkitysturvallisuuden parantamiseksi
- — edistetään lääkekehitystä ja -innovaatioita kehittämällä viranomaisneuvontaa entistä paremmin uusien alalle pyrkivien yritysten tarpeita vastaavaksi, tehostamalla kliinisiin lääketutkimuksiin liittyviä toimintoja, parantamalla kansallisia lääkealan toimintaedellytyksiä ja lisäämällä tietovarantojen hyödynnettävyyttä
- — lisätään valvontaviranomaisten yhteistyötä ja toimijoiden ennakoivaa ohjaamista valvonnan kattavuuden ja vaikuttavuuden edistämiseksi
- — tuotetaan tietoa ja moniammatillisia toimintamalleja järkevän lääkehoidon sekä lääkepoliittisen päätöksenteon tueksi
- — kehitetään lääkeinformaatiotoimintaa asiakeskeisesti lääkeinformaatioverkoston avulla
- — toteutetaan lääkehoitojen arviointitoimintaa verkostoyhteistyönä kotimaisten ja valittujen kansainvälisten toimijoiden kanssa.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään.
Tunnusluvut | 2016 toteutuma |
2017 tavoite |
2018 tavoite |
Henkilöstön hyvinvointi | |||
— työtyytyväisyysindeksi | 3,6 | 3,5 | yli valtion keskitason |
— sairauspoissaolot pv/htv vähenevät | 9,4 | < 9 | alle valtion keskitason |
Määrärahasta on tarkoitettu 150 000 euroa tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperustelain mukaisista julkisoikeudellisista suoritteista saadut tulot ja lääkelain (595/2009) 84 b §:ssä tarkoitetut tulot.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen talousarvio perustuu nettobudjetointiin. Menot katetaan pääasiassa valvonta- ja palvelutoiminnasta perittävillä maksuilla. Maksullisen toiminnan palvelut tuotetaan omakustannushintaan. Suoritteista perittävät maksut ovat maksuperustelain mukaisia. Lääkkeiden laadunvalvonnan kustannukset katetaan lääkelain (595/2009) 84 b §:n mukaisella maksulla.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Laajentuvat EU-tasoiset tehtävät (kertaluonteinen lisäys) | 1 000 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -14 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -5 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -1 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -21 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -20 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -3 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -4 |
Vuokrien indeksikorotus | 1 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -1 |
Yhteensä | 932 |
2018 talousarvio | 4 811 000 |
2017 talousarvio | 3 879 000 |
2016 tilinpäätös | 4 062 000 |
07. Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 24 072 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain (44/2006) 15 ja 20 §:n mukaisista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut alustavasti työsuojelun aluehallintoviranomaisille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2018. Vastuualuekohtaiset tulostavoitteet määritellään ministeriön ja työsuojelun aluehallintoviranomaisten välisissä tulossopimuksissa.
Vuonna 2011 vahvistettujen Työympäristön ja työhyvinvoinnin linjausten mukaisesti työsuojelun aluehallintoviranomaiset suuntaavat toimintaansa niin, että vuoden 2010 tasoon verrattuna 1) ammattitautien määrä vähenee 10 %, 2) työpaikkatapaturmien taajuus alenee 25 % ja 3) työn aiheuttama haitallinen kuormitus työssä vähenee 20 % vuoteen 2020 mennessä.
Työsuojelun vastuualueiden tavoitteena on vaikuttaa työpaikkojen turvallisuuden johtamiseen ja työolosuhteisiin siten, että työpaikkatapaturmat, ammattitaudit, haitallinen kuormitus ja työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyminen vähenevät ja vaikuttaa toiminnallaan myös siihen, että työsuhteen ehtoja noudatetaan paremmin ja harmaan talouden määrä vähenee.
Varmistaakseen toimintansa asiakaslähtöisyyden työsuojeluhallinto antaa seuraavan palvelulupauksen:
Työsuojelun vastuualueet toimivat yhteiskunnan antamin valtuuksin siten, että työstä ihmisen terveydelle aiheutuvat vaarat ja haitat ovat asianmukaisesti hallinnassa. Työsuojelun vastuualueiden toiminta on riippumatonta, puolueetonta ja asiantuntevaa. Kaikilta toimialoilta ja työpaikoilta tulevaan asiakaskysyntään vastataan kattavasti sovittuja toimitus- ja saatavuusaikoja noudattaen. Työsuojelun vastuualueet kehittävät toimintaansa keräämäänsä asiakaspalautetta hyödyntäen.
Työsuojeluviranomaiset suuntaavat viranomaisaloitteista toimintaa pääsääntöisesti riskiperusteisesti niille toimialoille, joilla esiintyy merkittävimpiä työturvallisuusriskejä. Tavoitteena on, että työsuojeluvalvonta tukee ja edistää työpaikan omaa turvallisuustoimintaa. Valvonnalla varmistetaan, että työnantajat ja muut vastuutahot noudattavat työsuojelulainsäädäntöä. Kattavuuden varmistamiseksi valvontaa kohdistetaan myös muille kuin riskiperusteisesti valituille toimialoille. Asiakasaloitteinen valvonta hoidetaan kattavasti sovittuja palvelujen toimitus- ja saatavuusaikoja noudattaen.
Valtakunnallisia valvontahankkeita on määritelty neljä nelivuotiskaudelle 2016—2019 ja ne suuntautuvat yhteisiin työpaikkoihin, vuokratyöhön, korjausrakentamiseen ja yksityiselle sosiaali- ja terveysalalle. Valtakunnallisilla valvontahankkeilla pyritään vastaamaan havaittuihin ongelmakohtiin ja samalla kehittämään valvontatoimintaa.
Tarkastustoiminnalle asetetaan seuraavat määrätavoitteet:
Vuonna 2016 suoritettiin 28 671, vuonna 2017 arvioidaan suoritettavan vähintään 27 675 ja vuonna 2018 vähintään 27 500 tarkastusta.
Työsuojelun aluehallinnon kokonaiskustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
Tulosalue | 2016 toteutuma |
%-osuus | htv | 2017 tavoite |
%-osuus | htv | 2018 tavoite |
%-osuus | htv |
Viranomaisaloitteinen toiminta | 20 162 | 77 | 325 | 15 800 | 65 | 273 | 15 626 | 65 | 272 |
Asiakasaloitteinen toiminta | 3 142 | 12 | 58 | 4 376 | 18 | 76 | 4 343 | 18 | 75 |
Hallinto- ja tukitoiminnot | 2 880 | 11 | 47 | 4 132 | 17 | 71 | 4 103 | 17 | 71 |
Yhteensä | 26 184 | 100 | 430 | 24 308 | 100 | 420 | 24 072 | 100 | 418 |
Työsuojeluvalvonta on riskiperusteista. Työsuojelun vastuualueet käyttävät vaikutuksia aikaansaavia ja yhtenäisiä valvontaotteita ja -menetelmiä. Vastuualueiden yhteistyöllä, viranomaisten välisellä tietojen vaihdolla ja hyvien käytäntöjen levittämisellä varmistetaan vaikuttava työsuojeluvalvonta.
Sidosryhmäyhteistyö ja viestintä tukevat tehokkaasti työsuojelun vastuualueiden toimintaa.
Työsuojelun vastuualueilla varmistetaan osaamisen ja henkilöstövoimavarojen tarkoituksenmukainen sijoittuminen. Henkilöstön osaamisen kehittämistä ja ammattitaidon ylläpitämistä tuetaan ja työhyvinvoinnista huolehditaan. Erityisosaamista kehitetään ja hyödynnetään tehokkaammin valtakunnallisesti.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 26 388 | 24 438 | 24 242 |
Bruttotulot | 204 | 130 | 170 |
Nettomenot | 26 184 | 24 308 | 24 072 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 757 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 906 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 23 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -1 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -100 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -8 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -37 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -8 |
Tasomuutos | -105 |
Yhteensä | -236 |
2018 talousarvio | 24 072 000 |
2017 talousarvio | 24 308 000 |
2016 tilinpäätös | 25 333 000 |
08. Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen käyttöä hallinnoivan lupaviranomaisen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 800 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tietoaineistojen kuvauksien laadintaan sähköiseen palveluun rekisteritietojen tietosisällöistä ja niiden soveltuvuudesta käyttötarkoituksen mukaiseen käyttöön
2) lupaviranomaisen tietojen käyttölupia koskevaan neuvontapalveluun ja sen kehittämiseen
3) kansallisen sähköisen käyttölupaportaalin ylläpitoon ja lupakäsittelyn asianhallintajärjestelmän toimintaan ja kehittämiseen
4) käyttölupapalveluun ja käyttölupapäätösten tekemiseen
5) käyttöluvan edellyttämän tutkimuksen eettisen käsittelyn liittämisestä osaksi lupaprosessia
6) tietojen yhdistämis- ja luovutuspalveluun ja sen kehittämiseen
7) koodiavainten säilytyspalveluun
8) tietoturvallisen teknisen käyttöyhteyden kehittämiseen ja ylläpitoon tietojen luovuttamiseksi
9) sähköisen tietoturvallisen käyttöympäristön kehittämiseen ja ylläpitoon hakijalle luovutettujen tietojen käsittelemiseksi
10) lupaviranomaisen ja rekisterinpitäjien yhteistoiminnan kehittämiseen
11) lupaviranomaisen yleishallinnosta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuviin kustannuksiin.
Selvitysosa:Määrärahaa saa käyttää lupaviranomaisen peruspalvelujen ja infrastruktuurin kehittämiseen ja ylläpitoon. Käyttöluvan saajat maksavat käyttöluvista maksun ja tarvitsemistaan palveluista kuten tietojen kokoamisesta, yhdistelystä, muokkaamisesta ja luovuttamisesta aiheutuvista kustannuksista valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien perusteiden ja lupaviranomaisen ohjausryhmän päätösten mukaisesti. Lupaviranomainen korvaa rekisterinpitäjälle perityistä maksuista sille kuuluvan osuuden.
Sosiaali- ja terveysministeriö asettaa lupaviranomaiselle ja sen toiminnalle tulostavoitteet lupaviranomaisen ohjausryhmän esitysten pohjalta.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi sosiaali- ja terveystietojen tietoturvallisesta hyödyntämisestä sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteiset investoinnit | 1 000 |
Pysyvään toimintaan | 800 |
Yhteensä | 1 800 |
2018 talousarvio | 1 800 000 |
20. Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 12 485 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen
2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (862/2004) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen
3) yliopistoilta ostopalveluna tehtävän oikeuslääketieteen erikoislääkärikoulutuksen menojen maksamiseen
4) ruumiiden kuljettamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Vuonna 2016 oikeuslääketieteellisiä ruumiinavauksia tehtiin 8 836, vuonna 2017 arvioidaan tehtävän 8 736 ja vuonna 2018 8 636 ruumiinavausta.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Ruumiiden kuljettamisesta aiheutuvat kulut (siirto momentilta 26.10.01) | 4 270 |
Yhteensä | 4 270 |
2018 talousarvio | 12 485 000 |
2017 talousarvio | 8 215 000 |
2016 tilinpäätös | 7 578 649 |