Talousarvioesitys 2019
Momentille arvioidaan kertyvän 942 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu autoverolakiin (1482/1994). Vuoden 2008 alusta sekä uusien että käytettyjen henkilöautojen autovero on määräytynyt hiilidioksidipäästön perusteella. Vero määräytyy yleisestä kuluttajahinnasta ja sen osuus vaihtelee 3,3—50 prosentin välillä hiilidioksidipäästöstä riippuen. Pakettiautojen verotus vastaa henkilöautojen verotusta, mutta kookkaiden pakettiautojen veroa alennetaan kokonaismassan perusteella.
Autoverotusta kevennetään asteittain hallituskaudella yhteensä n. 182 milj. euroa. Ensimmäiset veronkevennykset tulivat voimaan vuosien 2016, 2017 ja 2018 alusta ja viimeisin tulee voimaan vuoden 2019 alussa. Veronkevennyksen asteittaisella voimaantulolla pyritään hillitsemään käyttäytymisvaikutuksia sekä välttämään kertaluonteisen suuren veromuutoksen aiheuttamia autokaupan markkinahäiriöitä ja varastoarvojen äkillistä alenemista sekä kuluttajien kannalta epäoikeudenmukaisia vaikutuksia.
Autoveron tuoton kehitys riippuu sekä verotettavien ajoneuvojen määrän että keskimääräisen veron kehityksestä. Autoveron tuoton kannalta uusien henkilöautojen myynnin kehityksellä on suuri merkitys. Uusia henkilöautoja ennakoidaan verotettavan n. 124 000 kpl vuonna 2018. Vuonna 2019 uusien autojen hankinnan oletetaan kasvavan muutamalla tuhannella kappaleella vuodesta 2018.
Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen, jolla autoverotaulukot sopeutettaisiin uuteen WLTP-päästömittaustapaan. Muutoksen arvioidaan olevan autoveron tuoton kannalta neutraali. Uuden verotaulukon esitetään tulevan voimaan 1.9.2018. Vastaavasti 1.1.2019 voimaantuleva verotaulukko sopeutettaisiin samalla tavalla.
Autoveron veropohjan keskeisten erien arvioitu kehitys
2017 | 2018 ennuste | 2019 ennuste | ||||
kpl | keskim. vero, euroa |
kpl | keskim. vero, euroa |
kpl | keskim. vero, euroa |
|
Uudet henkilöautot | 116 300 | 6 500 | 124 000 | 6 000 | 127 000 | 5 500 |
Uudet pakettiautot | 15 600 | 4 500 | 16 000 | 4 300 | 17 000 | 4 100 |
Uusien henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö vuonna 2017 oli n. 118 g/km. Uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet tasaisesti vuodesta 2008 lähtien. Keskimääräisten päästöjen lasku pienentää verokertymää veroprosentin määräytyessä päästöjen perusteella. Autoveron tuottoon on vaikuttanut viime vuosina myös käytettynä maahantuotujen autojen autoveroon liittyvät palautukset.
Autoveron arvioitu kertymä eri ajoneuvoryhmistä (milj. euroa)
2017 tilinpäätös |
2018 talousarvio |
2019 ennuste |
|
Henkilöautot | 894 | 809 | 844 |
Pakettiautot | 82 | 79 | 75 |
Moottoripyörät | 10 | 11 | 11 |
Muut ajoneuvot | 9 | 12 | 12 |
Autoveron palautukset | -18 | - | - |
Yhteensä | 977 | 911 | 942 |
Merkittävin autoveroennusteen riski liittyy verotettaviksi tulevien ajoneuvojen kysyntään. Uusien henkilöautojen kysynnän poikkeaminen ennustetusta 10 000 kappaleella vaikuttaisi verotuottoon n. 55 milj. euroa.
Autoveron verotukien yhteismääräksi arvioidaan n. 74 milj. euroa vuonna 2019.
Autoveron arvioitu verotuki (milj. euroa)
2017 tilinpäätös |
2018 ennuste |
2019 ennuste |
|
Muuttoautojen verotuki | 4 | - | - |
Taksien verotuki | 12 | 13 | 10 |
Invalidien autoverotuki | 3 | 3 | 3 |
Pelastusautojen, sairasautojen, invataksien, matkailuautojen sekä muiden ajoneuvojen verotuet | 75 | 61 | 61 |
Yhteensä | 94 | 77 | 74 |
2019 talousarvio | 942 000 000 |
2018 I lisätalousarvio | 65 000 000 |
2018 talousarvio | 911 000 000 |
2017 tilinpäätös | 977 138 446 |