Talousarvioesitys 2019
04. Liikevaihdon perusteella kannettavat verot ja maksut
01. Arvonlisävero
Momentille arvioidaan kertyvän 18 786 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu arvonlisäverolakiin (1501/1993). Merkittävimmän osan arvonlisäverotuksen veropohjasta muodostaa kotitalouksien kulutus, josta kertyy noin 65 % arvonlisäveron tuotosta. Arvonlisäveroa kertyy myös verovapailta sektoreilta ja toimialoilta. Niillä ei ole veron vähennysoikeutta, joten ostojen sisältämät arvonlisäverot kerryttävät valtion verotuottoa. Arvonlisäveroa kertyy siten valtiosektorin ja julkisen sektoriin luettavien sosiaaliturvarahastojen välituotekäytöstä ja investoinneista. Kuntien ja kuntayhtymien välituotekäytöstä ja investoinneista kerätään myös arvonlisäveroa, mutta koska kerätyt verot palautetaan paikallishallinnolle, ne eivät lisää valtionbudjetissa näytettäviä arvonlisäverotuottoja.
Lisäksi arvonlisäveroa kertyy ns. muun verovapaan toiminnan välituotekäytöstä ja investoinneista. Näitä ovat rahoitus- ja vakuutustoiminta, asuntojen omistus ja vuokraus sekä yksityinen terveydenhuolto ja sosiaalipalvelut. Arvonlisäveroa kertyy myös mm. kotitalouksia palvelevien voittoa tavoittelemattomien yhteisöjen välituotekäytöstä ja investoinneista.
Arvonlisäveron veropohjan keskeisten erien muutos, %
2017 | 2018 ennuste |
2019 ennuste |
|
Kotitalouksien verollisten kulutusmenojen veropohja | 2,3 | 2,9 | 2,8 |
Valtiosektorin ja sosiaaliturvarahastojen toiminnan välituotekäyttö | -0,3 | 3,0 | 1,2 |
Muun verovapaan toiminnan välituotekäyttö | 3,7 | 4,9 | 3,5 |
Arvonlisäveron kertymä koostuu Verohallinnon ja Tullin kantamista arvonlisäveroista sekä muiden valtion tilivirastojen suoraan arvonlisäveromomentille kirjaamista määristä. Aikaisempina vuosina Tulli on kantanut arvonlisäveron Euroopan unionin ulkopuolisesta tuonnista kokonaan, mutta vuoden 2018 alusta lähtien arvonlisäverorekisterissä olevilta asiakkailta kerättävät maahantuonnin arvonlisäverot siirtyivät Verohallinnon kerättäväksi. Tullin tehtävänä on lähinnä yksityishenkilöiltä kerättävä tuonnin arvonlisävero, jonka osuus EU:n ulkopuolisen tuonnin arvonlisäverosta on vain n. 1 %.
Arvonlisäverokertymästä vähennettävät palautukset koostuvat arvonlisäverovelvollisille ilmoitusten, hakemusten ja muutosten johdosta palautetuista veroista. Varsinaisen veron lisäksi palautuksiin sisältyy kunnille palautettu arvonlisävero, joka on viime vuosina ollut keskimäärin n. 2,5 mrd. euroa vuosittain.
Arvonlisäveron kertymät (milj. euroa)
2017 tilinpäätös |
2018 talousarvio |
2019 esitys |
|
Verohallinnon bruttokertymä | 28 325 | 30 991 | 34 038 |
Tullilaitoksen nettokertymä | 2 691 | 30 | 32 |
Arvonlisäverokertymä muista valtion tilivirastoista | 19 | 49 | 21 |
Verohallinnon maksamat palautukset | -13 488 | -13 159 | -15 305 |
Arvonlisäverokertymä yhteensä | 17 547 | 17 911 | 18 786 |
Arvonlisäveroennusteen osuvuus riippuu keskeisesti siitä, miten kulutuksen kokonaisarvon kehitys ja kohdentuminen kyetään ennakoimaan. Muutokset kulutuksessa vaikuttavat nykyisen kulutuksen lisäksi ennustettuun tulevaan kulutukseen ja sitä kautta ennustettuun arvonlisäveropohjaan.
Tuottoennusteessa on otettu huomioon arvonlisäveron verotuet, jotka muodostuvat alennetuista verokannoista. Verotuiksi määritellään myös joitain EU:n arvonlisäverodirektiivistä poikkeavia eriä sekä arvonlisäveron alarajaan liittyvä huojennus. Arvonlisäverotukseen kohdistuu 20 verotukea vuonna 2019. Niiden kokonaissumman arvioidaan olevan n. 3,2 mrd. euroa.
Arvonlisäveroon kohdistuvat verotuet (milj. euroa)
2017 | 2018 | 2019 | |
Elintarvikkeiden ja rehujen alennettu alv-kanta (14 %) | 1 204 | 1 234 | 1 265 |
Ravintola- ja ateriapalvelujen alennettu alv-kanta (14 %) | 537 | 556 | 576 |
Lääkkeiden alennettu alv-kanta (10 %) | 340 | 348 | 356 |
Henkilökuljetusteen alennettu alv-kanta (10 %) | 256 | 265 | 274 |
Majoituspalvelujen alennettu alv-kanta (10 %) | 98 | 101 | 105 |
Muut verotuet | 581 | 594 | 606 |
Verotuet yhteensä | 3 016 | 3 098 | 3 182 |
2019 talousarvio | 18 786 000 000 |
2018 I lisätalousarvio | 109 000 000 |
2018 talousarvio | 17 911 000 000 |
2017 tilinpäätös | 17 547 147 195 |
02. Eräistä vakuutusmaksuista suoritettava vero
Momentille arvioidaan kertyvän 806 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu lakiin eräistä vakuutusmaksuista suoritettavasta verosta (664/1966). Vero on tarkoitettu ensi vaiheessa vakuutuslaitosten kannettavaksi ja siirrettäväksi vakuutuksenottajien rasitukseksi. Esimerkiksi henkilövakuutukset on kuitenkin vapautettu verosta. Vakuutusmaksuvero täydentää arvonlisäveroa, koska arvonlisäverotuksessa vakuutuspalvelut on jätetty verotuksen ulkopuolelle. Vakuutusmaksuveron verokanta on seurannut yleisen arvonlisäverokannan kehitystä. Vuonna 2019 vero on 24 % vakuutusmaksun verottomasta arvosta.
2019 talousarvio | 806 000 000 |
2018 talousarvio | 813 000 000 |
2017 tilinpäätös | 767 635 691 |
03. Apteekkivero
Momentille arvioidaan kertyvän 194 000 000 euroa.
Selvitysosa:Tulot ovat apteekkiverosta annetun lain (770/2016) mukaisia maksuja.
Apteekkiverosta annetun lain taulukkoa on tarkoitus tarkistaa siten, että tarkistus perustuu toteutuneeseen kokonaisliikevaihdon muutokseen vuodesta 2016 vuoteen 2017. Tarkistettua apteekkiverotaulukkoa sovelletaan vuonna 2019 apteekkiveroon, joka määrätään vuoden 2018 liikevaihdon perusteella.
2019 talousarvio | 194 000 000 |
2018 talousarvio | 171 700 000 |
2017 tilinpäätös | 180 920 773 |