Talousarvioesitys 2015
Selvitysosa:Rajavartiolaitos on yhteistyökykyinen ja kansainvälisesti arvostettu rajaturvallisuuden ja meripelastuksen asiantuntija. Rajavartiolaitoksen tavoitteina on ylläpitää rajaturvallisuutta, varmistaa sujuva rajaliikenne, lisätä merellistä turvallisuutta, osallistua sotilaalliseen maanpuolustukseen ja tuoda viranomaisapua rajaseudun ja rannikon harvaan asutuille alueille. Rajavartiolaitos toimii maalla, merellä ja ilmassa, turvana kaikissa oloissa.
Rajavartiolaitoksen toimintaan vaikuttavat merkittävimmin tilanne Venäjällä ja Itämeren alueella, rajaliikenteen kehitys sekä hallituksen toimenpiteet julkisen talouden vakauttamiseksi. EU:n yhdennetyn rajaturvallisuusjärjestelmän ja meripolitiikan kehitykseen vaikuttaminen on Rajavartiolaitokselle tärkeää. Suomi varautuu itäliikenteen kasvuun kehittämällä rajanylityspaikkojen läpäisykykyä.
Rajavartiolaitoksen toiminnan painopiste on itärajalla, jossa ylläpidetään uskottava ja itsenäinen toimintakyky. Kriisivalmiudesta ja sotilaallisen maanpuolustuksen velvoitteista huolehditaan täysimääräisesti.
Itämeren pitäminen turvallisena on Suomelle tärkeää. Kasvava alusliikenne lisää monialaisen merellisen onnettomuuden riskiä. Rajavartiolaitoksen jatkuva johtamisvalmius, kattava valvontajärjestelmä sekä uudistuva alus- ja ilma-aluskalusto parantavat valmiuksia onnettomuuksien ennaltaehkäisyssä ja hallinnassa. Itämeren maiden yhteisvastuullisuutta riskien hallinnassa edistetään.
Julkishallinnon säästöt yhdessä kustannustason nousun kanssa kaventavat merkittävästi Rajavartiolaitoksen talouden liikkumavaraa. Rajavartiolaitoksen voimavarat turvataan kaakkoisrajalla, pääkaupunkiseudulla, Suomenlahden alueella ja pohjoisella Itämerellä. Rajavartiolaitoksen toimintakyky ja strateginen kehittäminen varmistetaan määrätietoisin ja ennakoivin toimenpitein.
01. Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 228 186 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) meripelastuslain (1145/2001) 21 §:n 3 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen sekä Rajavartiolaitoksen ilma-alusten rajaturvallisuustehtävistä (ml. meripelastus) johtuvien lennonvarmistuspalvelujen ja meripelastustoimeen liittyvän lentopelastuksen hälytys- ja johtamistoiminnasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen Finavialle
2) Rajavartiolaitoksen omistajahallinnassa olevien rakennusten sekä rakenteiden ja muiden rakennettujen kiinteistöjen ulkopuolella sijaitsevien rajavalvontaan ja koulutukseen käytettävien rakennusten ja rakenteiden perusparannuksesta ja uudisrakentamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
4) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin
5) Merivartiomuseon toiminnan tukemiseen
6) Meripelastusseuratoiminnan tukemiseen.
Selvitysosa:Sisäministeriö asettaa Rajavartiolaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Rajojen valvonnalla ennaltaehkäistään ja paljastetaan laiton maahantulo ulkorajoilla. Riskianalyysiin perustuvilla painopistealueilla luvattomat rajanylitykset on kyettävä havaitsemaan välittömästi ja luvattomat rajanylittäjät ottamaan kiinni raja-alueella. Toistuva laiton toiminta paljastetaan myös muualla raja-alueella. Luvattomat rajanylitykset selvitetään luotettavasti siten, että kaikista tarvittavista jatkotoimenpiteistä voidaan päättää viivytyksettä.
Rajojen valvonta | 2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 tavoite |
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Partiointi (h) | 238 015 | 234 000 | 225 000 |
— josta itärajalla | 171 680 | 167 500 | 159 500 |
Tekninen valvonta | 884 967 | 907 500 | 907 500 |
Tarkastukset | 31 803 | 31 800 | 31 700 |
Rajavyöhykeluvat | 10 250 | 8 800 | 8 800 |
Turvallisuuspalvelut harva-alueella (poliisi- ja virka-aputehtävät) | 576 | 615 | 595 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 113,6 | 107,6 | 101,7 |
Henkilötyövuodet | 1 232 | 1 170 | 1 119 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 132 | 134 | 140 |
Taloudellisuus (ind) | 123 | 128 | 137 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,6 | 4,5 | 4,5 |
Rajatapahtumien estäminen (%) | 88 | 99 | 99 |
Rajatapahtumien paljastaminen (%) | 73 | 93 | 93 |
Tilannekuvan laatu | 3,6 | 3,9 | 3,9 |
Kaikki Schengen-alueen ulkorajan ylittävät henkilöt tarkastetaan. EU/ETA-kansalaisille tehdään vähimmäistarkastus ja muille perusteellinen tarkastus. Schengen-alueen sisärajoilla ylläpidetään valmius rajavalvonnan väliaikaiseen palauttamiseen. Maahantulo ja maastalähtö vastoin säädettyä järjestystä paljastetaan turvaten sujuva rajanylitysliikenne. Rajatarkastuksissa ja niihin liittyvissä tutkinnoissa ja hallintopäätöksissä huolehditaan henkilöiden oikeusturvasta.
Rajatarkastukset | 2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 tavoite |
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Rajatarkastukset (milj. hlöä) | 17,8 | 19,2 | 20,8 |
Tullitarkastukset (hlöä) | 5 073 | 6 560 | 6 610 |
Käännyttämispäätös | 1 673 | 1 620 | 1 770 |
Myönnetyt viisumit | 1 268 | 1 377 | 1 489 |
Päätökset rajanylityslupa-anomuksiin | 6 | 4 | 4 |
Vastaanotetut turvapaikkahakemukset | 328 | 313 | 325 |
Vastaanotetut kiintiöpakolaiset | 490 | 600 | 650 |
Muun viranomaisen päätöksen täytäntöönpano | 604 | 550 | 555 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 103,1 | 106,5 | 110,2 |
Henkilötyövuodet | 1 119 | 1 158 | 1 213 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 153 | 158 | 165 |
Taloudellisuus (ind) | 143 | 151 | 161 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,5 | 4,3 | 4,4 |
Rajatarkastusten kattavuus (%) | 100 | 100 | 100 |
Rajatarkastusten laatu (%) | 96,3 | 93,2 | 96,1 |
Rajatarkastusten sujuvuus (min) | 10 | 9 | 10 |
Rajatarkastusten asiakaspalvelu (1—5) | 4,1 | 4,1 | 4,1 |
Oikeusturva (%) | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Rajavartiolaitos toimii ammattitaitoisena, yhteistyökykyisenä ja tehokkaana rikostorjuntaviranomaisena rajaturvallisuuden ylläpitämiseksi ja erityisesti Schengenin ulkorajat ylittävän rikollisuuden torjumiseksi. Rajavartiolaitoksen rikostorjuntatyössä keskitytään laittoman maahantulon ja ihmiskaupan torjuntaan.
Rikostorjunta, hallinnolliset maksuseuraamukset ja valvontatoimenpiteet | 2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 tavoite |
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Rikosilmoitus (R-ilmoitus) | 1 177 | 1 135 | 1 180 |
Valtionrajarikos (kpl) | 250 | 269 | 299 |
Laittoman maahantulon järjestäminen ja ihmiskauppa (kpl) | 115 | 102 | 113 |
Muu rikos (kpl) | 7 173 | 7 600 | 7 800 |
Rikesakko | 818 | 935 | 915 |
Rangaistusvaatimusilmoitus | 4 173 | 4 400 | 4 440 |
Pakkokeino | 3 991 | 3 960 | 3 940 |
Huomautus | 686 | 820 | 800 |
Päätös alusöljypäästöasiassa | 4 | 7 | 7 |
Päätös liikkeenharjoittajan seuraamusmaksussa | 162 | 150 | 160 |
Turvaamistoimenpide | 2 933 | 3 220 | 3 230 |
Sekalainen ilmoitus (S-ilmoitus) | 3 097 | 2 420 | 2 370 |
Valvontailmoitus | 386 | 385 | 390 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 18,3 | 18,1 | 18,1 |
Henkilötyövuodet | 198 | 197 | 199 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 121 | 127 | 127 |
Taloudellisuus (ind) | 113 | 120 | 124 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,3 | 4,4 | 4,4 |
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset) | 81 | 87 | 87 |
Laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskaupparikosten selvitystaso (%) | 43 | 65 | 68 |
Aluspäästötapausten selvitystaso (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Tavoiteajassa (60 vrk) selvitettyjen rikoslakirikosten osuus (%) | 75 | 84 | 85 |
Tavoiteajassa (180 vrk) selvitettyjen laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskauppatapausten osuus (%) | 83 | 67 | 71 |
Oikeusturva (%) | 100,0 | 99,9 | 99,9 |
Kaikkiin meripelastuksen hätätilanteisiin osoitetaan apua viivytyksettä. Meripelastustapahtumien havaitsemiseksi, ennalta ehkäisemiseksi ja läheltä piti -tilanteiden taltioimiseksi huolehditaan merialueiden riittävästä valvonnasta rajavalvonnan yhteydessä. Pelastustoimea ja lentopelastuspalvelua tuetaan tarpeen mukaan Rajavartiolaitoksen kalustolla ja henkilöstöllä.
Meri- ja muu pelastustoiminta | 2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 tavoite |
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Etsinnät (kpl) | 389 | 217 | 213 |
merialue (kpl) | 57 | 60 | 60 |
maa-alue (kpl) | 332 | 157 | 153 |
Pelastustehtävät (kpl) | 1 658 | 1 250 | 1 250 |
merialue (kpl) | 1 170 | 1 100 | 1 100 |
maa-alue (kpl) | 488 | 150 | 150 |
Sairaankuljetus (kpl) | 1 104 | 434 | 434 |
merialue (kpl) | 31 | 50 | 50 |
maa-alue (kpl) | 1 073 | 384 | 384 |
Avustustehtävä (kpl) | 421 | 463 | 463 |
merialue (kpl) | 383 | 420 | 420 |
maa-alue (kpl) | 38 | 43 | 43 |
Muu pelastussuorite (kpl) | 559 | 547 | 557 |
merialue (kpl) | 251 | 250 | 260 |
maa-alue (kpl) | 308 | 297 | 297 |
Päivystyspalvelu ja meripelastuksen työaika (tuntia) | 315 602 | 401 000 | 401 000 |
Pelastettu henkilö (kpl) | 5 664 | 3 705 | 3 705 |
Estetty onnettomuus (kpl) | 21 | 16 | 16 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 7,7 | 6,5 | 6,5 |
Henkilötyövuodet | 83 | 70 | 72 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 166 | 122 | 119 |
Taloudellisuus (ind) | 155 | 116 | 116 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,5 | 4,2 | 4,2 |
Johtamisen laatu (1—5) | - | 4,0 | 4,0 |
Yksiköiden valmius (1—5) | - | 4,5 | 4,5 |
Meritilannekuva (1—5) | 3,5 | 3,8 | 3,8 |
Puolustussuunnitelmat, tilanteen edellyttämä johtamis- ja toimintavalmius sekä valmius joukkojen perustamiseen ylläpidetään. Vastataan osaltaan rajajoukkojen tuottamisesta kouluttamalla varusmiehiä ja järjestämällä kertausharjoituksia.
Sotilaallinen maanpuolustus | 2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 tavoite |
Tuotokset | |||
Koulutusvuorokaudet | 78 549 | 82 100 | 85 500 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 10,6 | 10,8 | 10,5 |
Henkilötyövuodet | 115 | 118 | 116 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 124 | 126 | 134 |
Taloudellisuus (ind) | 115 | 120 | 130 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | 3,7 | 3,9 | 4,0 |
Suunnitelmavalmius (1—5) | 3,5 | 3,7 | 3,8 |
Sijoitettavuus (%) | 73 | 82 | 83 |
Koulutettavuus (%) | 84 | 93 | 93 |
Sijoitustilanne (1—5) | 4,6 | 4,6 | 4,6 |
Koulutus (1—5) | 3,6 | 3,7 | 4,0 |
Materiaalivalmius (1—5) | 3,7 | 3,6 | 3,7 |
Rajavartiolaitoksen henkilöstörakenne, henkilöstömäärä ja henkilöstön osaaminen pidetään tehtävien edellyttämällä tasolla.
Henkiset voimavarat | 2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 tavoite |
Ammattitaidon ylläpito (koulpv/htv) | 13 | 10 | 11 |
Lähtövaihtuvuus (%) | 0,3 | 0,6 | 0,6 |
Kenttäkelpoisuus (1—5) | 4,4 | 4,4 | 4,4 |
Fyysinen kunto (1—5) | 4,3 | 4,4 | 4,3 |
Sairastavuus (sa pv/htv) | 8,6 | 8,6 | 8,2 |
Tapaturmat (sa pv/htv) | 0,8 | 0,8 | 0,8 |
Työilmapiiri (1—5) | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
Henkilöstön keski-ikä (vuotta) | 40 | 40 | 40 |
Koulutustasoindeksi | 4,2 | 4,2 | 4,1 |
Sukupuolijakauma (% naisia) | 13 | 12 | 12 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 235 116 | 237 439 | 235 686 |
Bruttotulot | 7 072 | 7 500 | 7 500 |
Nettomenot | 228 044 | 229 939 | 228 186 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 28 078 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 28 904 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 2 438 | 3 375 | 2 580 |
— muut tuotot | 21 | 25 | 20 |
Tuotot yhteensä | 2 459 | 3 400 | 2 600 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 2 499 | 3 420 | 2 600 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 711 | 2 280 | 1 800 |
Kustannukset yhteensä | 4 210 | 5 700 | 4 400 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -1 751 | -2 300 | -1 800 |
Kustannusvastaavuus, % | 58 | 60 | 59 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Imatran ja Vaalimaan raja-asemien kehittäminen | -1 296 |
Lästimaksuilla aiemmin rahoitettu toiminta (siirto momentilta 31.30.(50)) | 241 |
Rajavartijoiden määrän lisääminen | 1 200 |
Säästöjen kohdentuminen (osuus 10 milj. eurosta) | -1 500 |
Toimintamenojen säästö (osuus 60 milj. eurosta) | 201 |
Uusien tuottavuustoimenpiteiden vähennys | -135 |
Viran siirto (siirto momentilta 26.01.01) | 93 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -147 |
Palkkaliukumasäästö | -375 |
Palkkausten tarkistukset | 1 297 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -1 148 |
Valtion vahingonkorvaustoiminnan keskittäminen (siirto momentille 28.50.50) | -18 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 259 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -321 |
Tasomuutos | -104 |
Yhteensä | -1 753 |
2015 talousarvio | 228 186 000 |
2014 talousarvio | 229 939 000 |
2013 tilinpäätös | 228 870 000 |
70. Ilma- ja vartioalusten hankinta (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 7 710 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Rajavartiolaitoksen AB/B 412 helikopterien uusimiseen
2) AS 332 Super Puma meripelastushelikopterien modifikaatioon ja G-huoltoon
3) kahden AB/B 412 helikopterin ja niiden varaosavaraston yhdenmukaistamiseen
4) ulkovartiolaivan varustamiseen liittyviin hankintoihin ja mahdollisiin muihin toiminnallisiin muutostarpeisiin
5) indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimusten mukaisiin menoihin.
Tilausvaltuuksista aiheutuvien indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvat lisätarpeet sekä indeksien ja valuuttakurssien alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
Momentille voidaan myös tulouttaa sopimuksista aiheutuvia sopimussakkoja tai muita vastaavia korvauksia.
Selvitysosa:Momentille 26.01.22 arvioidaan saatavan kirjaus- ja käyttöoikeutta ulkorajarahaston 2013 vuosiohjelmasta vuonna 2015 kaksimoottoristen helikoptereiden hankintaan noin 2 800 000 euroa.
Vuoden 2011 talousarviossa Rajavartiolaitos sai tilausvaltuuden AB/B 412 helikopterien uusimiseen, tilausvaltuus uusittiin vuoden 2012 talousarviossa. Hankinta ajoittuu vuosille 2012—2015 ja sen kokonaiskustannusarvio on 62 000 000 euroa. Hankkeeseen on haettu rahoitusta EU:n ulkorajarahaston 2012 ja 2013 vuosiohjelmista yhteensä noin 12 000 000 euroa. Hankkeen kilpailutuksen yhteydessä todettiin, että taloudellisin vaihtoehto on hankkia kaksi uutta Super Puma helikopteria ja yhdenmukaistaa kaksi uusinta AB/B 412 helikopteria. Sopimus kahden uuden Super Puma koneen hankinnasta tehtiin vuoden 2012 lopussa. Tilausvaltuuteen suunnitellusta määrärahasta jää käyttämättä 4 600 000 euroa, joka kohdennetaan kahden jäljelle jäävän AB/B 412 helikopterin ja niiden varaosavaraston yhdenmukaistamiseen joko vaihtokaupalla tai uusimalla helikoptereiden varusteita ja järjestelmiä sekä varaosia.
Vuoden 2012 toisessa lisätalousarviossa Rajavartiolaitos sai tilausvaltuuden AS 322 Super Puma meripelastushelikopterien modifikaatioon ja G-huoltoon. Valtuuden perusteella tehtiin vuonna 2013 sopimus modifikaatiosta ja huollosta. Hanke ajoittuu vuosille 2013—2019 ja sen kokonaiskustannusarvio on 33 710 000 euroa.
Vuoden 2014 ensimmäisessä lisätalousarviossa Rajavartiolaitokselle ulkovartiolaivan hankintaan myönnetystä vuoden 2013 talousarviomäärärahasta peruutettiin 3 000 000 euroa. Samalla myönnettiin valtuus vuodelle 2014 jonka perusteella Rajavartiolaitos oikeutettiin tekemään sopimuksia ulkovartiolaivan varustamiseen liittyviin hankintoihin ja mahdollisiin muihin toiminnallisiin muutostarpeisiin enintään 3 000 000 eurolla. Tämän johdosta ehdotetaan budjetoitavaksi 3 milj. euron määräraha.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019— | Yhteensä vuodesta 2015 lähtien |
|
Super Puma modifikaatio ja G-huolto | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Ennen vuotta 2015 tehdyt sitoumukset | 4 600 | - | 7 000 | 6 700 | 4 500 | 22 800 |
Menot yhteensä | 4 600 | - | 7 000 | 6 700 | 4 500 | 22 800 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot, EU:lta saatava rahoitus | 3 000 | 5 800 | 2 800 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 3 000 | 22 923 | 14 000 |
---|---|---|---|
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | - | -17 123 | -11 200 |
Omarahoitusosuus, % | 0 | 75 | 80 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Super Puma modifikaatio ja G-huolto | 4 710 |
Ulkovartiolaivan varustamiseen liittyvät hankinnat | 3 000 |
Yhteensä | 7 710 |
2015 talousarvio | 7 710 000 |
2014 I lisätalousarvio | 750 000 |
2014 talousarvio | — |
2013 tilinpäätös | 96 500 000 |