Statsbudgeten 2019
Förklaring:Utgifterna under kapitlet föranleds av omkostnaderna för de inrättningar som bedriver lagstadgad tillsyn inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde, av omkostnaderna för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet, av utgifterna för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak samt av genomförandet av spetsprojekten och reformerna inom ramen för det strategiska målet välfärd och hälsa i regeringsprogrammet. Tillsynsinrättningarna är Strålsäkerhetscentralen, Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården, Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet och regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet. Tillsynen över den rättsmedicinska verksamheten sköts av Institutet för hälsa och välfärd. Kommunerna är ansvariga för hälsoövervakningsverksamheten.
Av de strategiska målen för regeringsperioden omfattar tillsynsinrättningarnas verksamhet följande:
- — främjandet av hälsan och det tidiga stödet har genom lagstiftningsändringar och bättre verkställighet etablerats och gjorts förvaltningsövergripande i beslutsfattandet, servicen och arbetslivet och skillnaderna i hälsa och välbefinnande har minskat
- — individer i olika åldrar uppmuntras till att ta ansvar för det egna hälsotillståndet och den egna livsföringen, det offentliga servicelöftet har fastställts inom ramen för samhällets ekonomiska bärkraft och det finns större utrymme för fungerande alternativ som utgår från individens personliga livssituation
- — barns och familjers välfärd och egna resurser stärks (förebyggande tjänster för barnfamiljer)
- — hemtjänster och närståendevård för äldre prioriteras
- — social- och hälsovårdsreformen har förbättrat basservicen och informationssystemen.
Med hjälp av ett genomförandeprogram för rationell läkemedelsbehandling har man dessutom för avsikt att förbättra den integrerade vården av patienter och människors funktionsförmåga samt skapa förutsättningar för en läkemedelsbehandling som är kostnadseffektiv för såväl patienterna som samhället.
- — garanterande av de grundläggande fri- och rättigheterna, likabehandlingen, rättssäkerheten och av att lagstiftningen följs
- — garanterat sakkunnig behandling av tillstånds-, register- och tillsynsärenden i en föränderlig verksamhetsomgivning
- — säkerställande av praxis för framförhållning och riskbaserade rutiner inom servicen.
03. Strålsäkerhetscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 11 587 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU-fonder.
Av anslaget får också högst 1 500 000 euro användas för samarbete mellan Finland och Ryssland eller andra länder i Finlands närområde om strål- och kärnsäkerhet:
1) till sådana projekt för främjande av strål- och kärnsäkerheten som genomförs tillsammans med i första hand Ryska federationens kärnsäkerhetsmyndigheter och verksamhetsutövare
2) till sådana projekt för främjande av strål- och kärnsäkerheten som genomförs tillsammans med myndigheterna i andra stater i Finlands närområde
3) till betalning av statens överföringsutgifter i anslutning till strål- och kärnsäkerhetssamarbetet.
Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt ställt upp följande resultatmål för Strålsäkerhetscentralen för 2019. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.
Effektmål och verksamhetsmål
- — vid strålningsverksamhet och användning av kärnenergi iakttas gällande bestämmelser och föreskrifter
- — inga olyckor eller sådana allvarliga incidenter som äventyrar säkerheten inträffar vid finländska kärnkraftverk
- — riskerna med kärnkraftverk hanteras så att riskerna för olyckor minskar på lång sikt
- — utsläppen av radioaktiva ämnen i miljön från kraftverken och gruvorna är mycket låga vid normal drift
- — behandlingen, upplagringen och slutförvaringen av kärnavfall planeras och genomförs på ett sådant sätt att avfallsmängden blir så liten som möjligt
- — verksamheten i anslutning till kärnämneskontrollen sker i enlighet med internationella avtal
- — inga olyckor eller sådana allvarliga incidenter som äventyrar säkerheten inträffar vid användningen av strålning
- — arbetstagarnas stråldoser hålls under den fastställda gränsen för personlig stråldos i de situationer där strålningsexponeringen är planerad
- — den exponering patienterna utsätts för vid medicinsk användning av strålning är berättigad och optimerad
- — de konsumtionsvaror på marknaden som producerar strålning är säkra och överensstämmer med kraven
- — alla strålningskällor i landet sköts på behörigt sätt
- — kriminell verksamhet riktad mot kärnkraftverk, kärnmaterial och användning av strålning som ger upphov till allvarlig skada förhindras effektivt
- — olaglig import, export och transport av kärnmateriel och andra radioaktiva ämnen förhindras effektivt
- — referensvärden för radioaktivitet i hushållsvatten överstiger inte de gränser som anges i social- och hälsovårdsministeriets förordning om kvalitetskrav på och kontrollundersökning av hushållsvatten (1352/2015)
- — den stråldos flygpersonal utsätts för på grund av strålning från rymden överstiger inte de fastställda gränsvärdena
- — befolkningens exponering för radon minskar
- — den genomsnittliga effektiva strålningsdos som används i vårt land minskar
- — beredskapen inför olika strålrisksituationer och den långsiktiga vården på grund av sådana är tillräcklig.
Utöver de uppställda effektmålen omfattas Strålsäkerhetscentralen av årliga verksamhetsmål och av de mål för hantering och utveckling av mänskliga resurser och effektiv verksamhet som gäller hela förvaltningsområdet.
Strålsäkerhetscentralens finansieringsstruktur (1 000 euro) och årsverken
2017 utfall |
årsv. | 2018 ordinarie budget |
årsv. | 2019 budgetprop. |
årsv. | |
Budgetfinansiering | 11 877 | 88 | 12 213 | 88 | 11 587 | 100 |
Avgiftsbelagd verksamhet | 25 323 | 227 | 29 760 | 231 | 28 313 | 220 |
Samfinansierad verksamhet | 273 | 3 | 250 | 4 | 250 | 4 |
Sammanlagt | 37 473 | 318 | 42 223 | 323 | 40 150 | 324 |
Strålsäkerhetscentralens kostnader och årsverken (1 000 euro) per resultatområde
2017 utfall |
årsv. | 2018 uppskattning |
årsv. | 2019 uppskattning |
årsv.1) | |
Kärnenergi | 20 136 | 130 | 21 723 | 134 | 21 030 | 134 |
Strålningsverksamhet | 7 184 | 45 | 6 800 | 45 | 6 342 | 45 |
Beredskapsverksamhet | 1 782 | 9 | 1 700 | 9 | 1 586 | 9 |
Forskning och utveckling | 861 | 5 | 2 000 | 7 | 1 865 | 7 |
Sakkunnigtjänster | 3 194 | 15 | 6 000 | 15 | 5 597 | 15 |
Kommunikation | 866 | 5 | 1 000 | 5 | 934 | 5 |
Miljö | 3 450 | 14 | 3 000 | 14 | 2 796 | 15 |
Gemensamma tjänster2) | - | 34 | - | 33 | - | 33 |
Sammanlagt | 37 473 | 257 | 42 223 | 262 | 40 150 | 263 |
1) Tabellen omfattar inte semestrar och frånvaro. År 2019 uppskattas dessa motsvara 61 årsv.
2) Kostnaderna för gemensamma tjänster har överförts på andra resultatområden.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 37 473 | 42 223 | 40 150 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 25 596 | 30 010 | 28 563 |
Nettoutgifter | 11 877 | 12 213 | 11 587 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 10 254 | ||
— överförts till följande år | 10 815 |
Målet för den offentligrättsliga och övriga avgiftsbelagda verksamheten är kostnadsmotsvarighet.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (kärnsäkerhetstillsyn, 1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer | 17 757 | 20 000 | 21 396 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 17 984 | 20 000 | 21 396 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -227 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 99 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (offentligrättsliga prestationer enligt speciallagar, 1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer | 3 427 | 2 760 | 589 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 3 159 | 2 760 | 589 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 268 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 108 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 56 | 100 | 100 |
— finansiering från EU | 160 | 150 | 150 |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 57 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 273 | 250 | 250 |
Totala kostnader för projekten | 696 | 500 | 500 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -423 | -250 | -250 |
Självfinansieringsandel, % | 61 | 50 | 50 |
Strål- och kärnsäkerhetssamarbetet med Ryska federationen har omfattat följande ämnesområden: Leningrads kärnkraftverk, Kola kärnkraftverk, kärnsäkerhetsövervakning, radioaktivt avfall, övervakning av strålning i miljön och beredskap inför olyckor samt övervakning av kärnmaterial. Största delen av anslagen är avsedda för höjning av säkerheten vid de två kärnkraftverken så, att det huvudsakliga föremålet för anslagen är Leningrads kärnkraftverk, vars placering och reaktorer av Tjernobyltyp ökar behovet av kontinuerliga förbättringar. Projekten omfattar bl.a. utbildning, säkerhetsanalyser, förbättringar av den tekniska säkerheten, leveranser av utrustning och utveckling av metoder för kontroll av utrustningen. Systemen för övervakning av strålningen i miljön runt de båda kärnkraftverken har genomförts inom ramen för samarbetet.
Det samarbete för främjande av strål- och kärnsäkerheten som genomförs tillsammans med andra länder i Finlands närområde gäller däremot objekt som är viktiga för finländarnas säkerhet.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nedskärning av post som överförs | -3 000 |
Överföring av intäktsföringen av tillsynsavgifter för tillsyn över strålningsverksamhet till moment 11.19.12 | 2 271 |
Besparing i lokalutgifter (regeringsprogr. 2015) | -126 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -7 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -6 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 4 |
Lönejusteringar | 248 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -65 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -24 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -2 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 75 |
Ändring i pensionsavgiftsstrukturen | 25 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -11 |
Nivåförändring | -8 |
Sammanlagt | -626 |
2019 budget | 11 587 000 |
2018 I tilläggsb. | 75 000 |
2018 budget | 12 213 000 |
2017 bokslut | 12 438 000 |
05. Omkostnader för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 11 255 000 euro.
Förklaring:Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården främjar befolkningens hälsa och funktionsförmåga med hjälp av den styrning tillsynen kräver samt förhands- och efterhandstillsyn.
Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt ställt upp följande resultatmål för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården för 2019. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.
- — uppfyllandet av målen för spetsprojekten stöds: kundorienterad service, främjande av hälsa och välfärd och minskad ojämlikhet, programmet för utveckling av barn- och familjetjänster, utveckling av hemvården för äldre och förbättring av närståendevården för alla ålderskategorier, digitalisering, försöksverksamhet och avveckling av normer
- — deltagande i genomförandet av reformerna: social- och hälsovårdsreformen, minskandet av kommunernas, landskapens och hela den offentliga sektorns utgifter genom gallring bland uppgifter och skyldigheter, reformen av region- och centralförvaltningen
- — revidering av tillsynens innehåll och metoder i samarbete med regionförvaltningsverken som en del av social- och hälsovårdsreformen och beredningen av Statens tillstånds- och tillsynsmyndighet
- — tyngdpunkten förskjuts mot en mera proaktiv och riskbaserad tillsyn och mot egenkontroll samtidigt som verksamhetens styrning stärks i dessa avseenden
- — tillstånds- och tillsynsprocesserna blir smidigare
- — fortsatt avveckling av normer och lättade administrativa bördor samt genomförande av de lagstiftningsreformer som krävs för detta.
Budgeten för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården baserar sig delvis på nettobudgetering. De bruttobudgeterade inkomsterna har budgeterats under moment 12.33.02. De inkomster som bokförs under omkostnadsmomentet är beslut om tillstånd för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården och socialvården och avgifter för prestationer som gäller riksomfattande tillstånd för privata serviceproducenter inom social- och hälsovården, och sådana avgifter för verkets prestationer som fastställs enligt företagsekonomiska grunder. Därutöver betalar regionförvaltningsverken en del av de årsavgifter de tar ut hos privata serviceproducenter inom social- och hälsovården för de kostnader som Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården orsakas av underhållet av registret över privata serviceproducenter.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 15 464 | 14 536 | 15 255 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 8 877 | 3 700 | 4 000 |
Nettoutgifter | 6 587 | 10 836 | 11 255 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 205 | ||
— överförts till följande år | 6 380 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten — intäkter av försäljningen av prestationer |
9 536 | 4 500 | 4 800 |
— övriga intäkter | 546 | 400 | 400 |
Intäkter sammanlagt | 10 082 | 4 900 | 5 200 |
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet | 1 205 | 1 200 | 1 200 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— särkostnader, sammanlagt | 5 860 | 3 500 | 3 700 |
— andel av samkostnader, sammanlagt | 2 158 | 1 400 | 1 500 |
Totalkostnader, sammanlagt | 8 018 | 4 900 | 5 200 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 2 064 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 126 | 100 | 100 |
Antal ärenden som inkommer till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården för avgörande
2017 utfall |
2018 prognos |
2019 prognos | 2018/2019 förändr., % |
|
Beslut om utövning av yrken inom hälso- och sjukvården | 21 987 | 20 000 | 20 000 | 0,0 |
Beslut om legitimering av yrkesutbildade personer inom socialvården | 37 0001) | 19 0001) | 10 000 | -47,0 |
Tillsynsärenden inom social- och hälsovården | 1 270 | 1 450 | 1 450 | 0,0 |
Tillstånd för avbrytande av havandeskap | 833 | 970 | 970 | 0,0 |
1) Verkställighet av lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården
Förändringar i verksamhetsmiljön, särskilt social- och hälsovårds- och landskapsreformen samt omorganiseringen av tillståndsverksamheten, styrningen och tillsynen inom social- och hälsovården, kräver en ny form av tillsynssamarbete och tillsynskompetens, en utveckling av tillsynens innehåll och metoder samt en utveckling av informationsunderlaget för tillsynen och möjligheten att utnyttja det. I anslutning till det planerade grundandet av statens nya tillstånds- och tillsynsmyndighet utökas samarbetet med regionförvaltningsverken ytterligare. Allt detta kräver ett gott förändringsledarskap av verkets ledning och chefer. När verksamhetsmiljön förändras är det viktigt att bevara nuvarande sakkunnigresurser och stödja en vidareutveckling av dem för att svara mot nya behov. Detta sker med hjälp av resultat- och utvecklingssamtal och en utbildningsplan som stöder verksamheten. Förändringen understöds genom modernare verksamhetssätt och arbetsmetoder, bl.a. digitala verktyg.
Omsorg om de anställdas välbefinnande i arbetet utgör grunden för deras funktionsförmåga. En stor arbetsvolym och ansvaret i anslutning till tjänsteåliggandena och den pågående förändringen är en utmaning för de anställdas välbefinnande i arbetet. Välbefinnandet i arbetet kontrolleras genom regelbundna enkäter och analyser av resultaten, och det satsas på utvecklingsåtgärder och uppföljning av dem. Ledning och chefer fäster större uppmärksamhet vid prioriteringen av arbetsuppgifter och hur de anställda stöds.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Genomförande av EU:s MD- och IVD-förordningar och uppgifter i anslutning till dessa (4 årsv.) | 280 |
Tilläggsresurser för beredningen av Statens tillstånds- och tillsynsmyndighet (-2 årsv.) | -200 |
Besparing i lokalutgifter (regeringsprogr. 2015) | -46 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -8 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -2 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 5 |
Lönejusteringar | 317 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -54 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -28 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -3 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 87 |
Ändring i pensionsavgiftsstrukturen | 76 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -5 |
Sammanlagt | 419 |
2019 budget | 11 255 000 |
2018 I tilläggsb. | 95 000 |
2018 budget | 10 836 000 |
2017 bokslut | 10 762 000 |
06. Omkostnader för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 3 282 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till finansiering av forsknings-, utbildnings- och utvecklingsprojekt som är godkända av Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet och som genomförs utanför centret
2) till betalning av extra utgifter på grund av stärkandet av centrets verksamhet enligt en modell med flera driftsställen.
Förklaring:Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet har lokaler som vid i behov kan tas i bruk i städer som är centrala med tanke på verksamheten.
Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt ställt upp följande resultatmål för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet för 2019. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.
Avsikten är att prestationerna inom ämbetsverkets avgiftsbelagda verksamhet ska produceras på ett kostnadsmotsvarigt sätt. Centret följer upp produktivitetsutvecklingen med hjälp av Statistikcentralens produktivitetsindikatorer.
Verksamhetens resultat (index 100 = år 2011)
2017 utfall |
2018 mål |
2019 mål |
|
Produktivitetsindex för arbete | 96,3 | > 100 | > 100 |
Totalproduktivitetsindex | 99,1 | > 100 | > 100 |
Antal årsverken vid centret
2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 uppskattning |
|
Avgiftsbelagd verksamhet | 198 | 220 | 230 |
Avgiftsfri verksamhet | 33 | 35 | 35 |
Sammanlagt | 231 | 255 | 265 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 25 071 | 27 261 | 27 782 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 23 162 | 22 450 | 24 500 |
Nettoutgifter | 1 909 | 4 811 | 3 282 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 3 708 | ||
— överförts till följande år | 3 879 |
Finansieringsstruktur för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (1 000 år)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Budgetfinansiering | 1 909 | 4 811 | 3 282 |
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, sammanlagt | 23 162 | 22 450 | 24 500 |
---|---|---|---|
— offentligrättsliga prestationer | 20 789 | 20 150 | 22 170 |
— företagsekonomiska prestationer | 25 | - | - |
— prestationer enligt speciallagar | 2 076 | 2 050 | 2 080 |
Andra intäkter | 272 | 250 | 250 |
Post som överförts från föregående år | 3 708 | - | - |
Sammanlagt | 28 779 | 27 261 | 27 782 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (prestationer enligt lagen om grunderna för avgifter till staten, 1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 20 814 | 20 150 | 22 170 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— särkostnader | 11 693 | 12 157 | 13 395 |
— andel av samkostnader | 7 343 | 7 993 | 8 775 |
Kostnader sammanlagt | 19 036 | 20 150 | 22 170 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 1 778 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 109 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (prestationer enligt speciallagar, 1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer | 2 076 | 2 050 | 2 080 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— särkostnader | 1 033 | 1 316 | 1 335 |
— andel av samkostnader | 597 | 734 | 745 |
Kostnader sammanlagt | 1 630 | 2 050 | 2 080 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 446 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 127 | 100 | 100 |
- — produktiviteten förbättras genom nya verksamhetssätt och effektivare processer
- — samarbetet med aktörerna inom hälso- och sjukvården utökas i medicineringssäkerhetsfrågor i syfte att förbättra läkemedelssäkerheten och säkerheten när det gäller medicinering
- — utvecklingen av läkemedel och läkemedelsinnovationer främjas genom att myndighetsrådgivningen anpassas så att den bättre motsvarar behoven hos nya företag som försöker komma in i branschen, funktionerna i anslutning till kliniska läkemedelsprövningar effektiviseras och verksamhetsförutsättningarna för den inhemska läkemedelsbranschen och möjligheten att utnyttja olika datalager förbättras
- — samarbetet mellan tillsynsmyndigheterna och en förutsebar styrning av aktörerna utökas i syfte att främja en heltäckande och effektiv tillsyn
- — beredskapen för sådana utmaningar och möjligheter för myndigheterna som beror på förändringar i den nationella och internationella verksamhetsmiljön (bl.a. Brexit) utvecklas
- — information och multidisciplinära verksamhetsmodeller produceras till stöd för en rationell läkemedelsbehandling och det läkemedelspolitiska beslutsfattandet
- — informationen om läkemedel utvecklas på ett sakligt sätt med hjälp av nätverket för läkemedelsinformation
- — utvärderingen av läkemedelsbehandling genomförs i form av ett nätverkssamarbete mellan centret och inhemska och utvalda internationella aktörer.
Vid Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet upprätthålls, stöds och utvecklas personalens kompetens och arbetsförmåga.
Nyckeltal | 2017 utfall |
2018 mål |
2019 mål |
Personalens välbefinnande | |||
— arbetstillfredsställelseindex | 3,65 | > 3,5 | över genomsnittet för staten |
— sjukfrånvaron mätt i dagar/årsv. minskar | 10,2 | < 7,5 | under genomsnittet för staten |
Av anslaget är 150 000 euro avsett för finansiering av forskningsprojekt. Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten beaktats inkomsterna av offentligrättsliga prestationer enligt lagen om grunderna för avgifter till staten och sådana inkomster som avses i läkemedelslagen (84 b §, ändring 595/2009).
Budgeten för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet baserar sig på nettobudgetering. Utgifterna täcks huvudsakligen med avgifterna för tillsyns- och serviceverksamheten. Servicen inom den avgiftsbelagda verksamheten produceras till självkostnadspris. Avgifter för prestationerna tas ut i enlighet med lagen om grunderna för avgifter till staten. Kostnaderna för kvalitetskontroll av läkemedel täcks av de avgifter som tas ut enligt 84 b § i läkemedelslagen.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nedskärning av post som överförs | -500 |
Utvidgade uppgifter på EU-nivå (bortfall av tillägg av engångsnatur) | -1 000 |
Besparing i lokalutgifter (regeringsprogr. 2015) | -122 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -2 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -3 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 2 |
Lönejusteringar | 98 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -20 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -9 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -1 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 27 |
Ändring i pensionsavgiftsstrukturen | 7 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -5 |
Nivåförändring | -1 |
Sammanlagt | -1 529 |
2019 budget | 3 282 000 |
2018 I tilläggsb. | 30 000 |
2018 budget | 4 811 000 |
2017 bokslut | 2 080 228 |
07. Omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 24 775 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av utgifter för åtgärder enligt 15 och 20 § i lagen om tillsynen över arbetarskyddet och om arbetarskyddssamarbete på arbetsplatsen (44/2006).
Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt ställt upp följande resultatmål för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet för 2019. Resultatmålen för varje ansvarsområde fastställs i det resultatavtal som ingås mellan ministeriet och regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet.
Social- och hälsovårdsministeriets strategiska mål är att skapa en arbets- och livsmiljö som främjar säkerhet och välfärd. Regionförvaltningsverkens ansvarsområden för arbetarskyddet riktar sin verksamhet enligt de riktlinjer för arbetsmiljö och arbetshälsa som stöder denna strategi. Ett mål med verksamheten är att påverka ledningen av säkerheten på arbetsplatserna och arbetsförhållandena så att olycksfall på arbetsplatserna, yrkessjukdomar, skadlig belastning och antalet arbetstagare som går i invalidpension minskar. Den verksamhet ansvarsområdena för arbetarskyddet bedriver bidrar också till att anställningsvillkoren iakttas i större utsträckning och att den grå ekonomin minskar.
För att trygga en kundorienterad verksamhet ger arbetarskyddsförvaltningen följande servicelöfte:
Ansvarsområdena för arbetarskyddet arbetar inom ramen för de befogenheter samhället ger så att arbetsinducerade risker och olägenheter för människors hälsa hanteras på behörigt sätt. Verksamheten inom ansvarsområdena för arbetarskyddet är oberoende, opartisk och sakkunnig. Den kundinitierade efterfrågan på tjänster ska oavsett bransch och arbetsplats till fullo bemötas enligt avtalad leveranstid och tillgänglighet. Ansvarsområdena för arbetarskyddet utvecklar sin verksamhet på basis av insamlad kundrespons.
På myndigheternas initiativ inriktas arbetarskyddsmyndigheternas verksamhet i regel utifrån riskerna på de branscher där de största riskerna för arbetssäkerheten finns. Målet är att arbetarskyddstillsynen stöder och främjar arbetsplatsens egna säkerhetsåtgärder. Genom tillsynen säkerställs det att arbetsgivaren och andra ansvariga instanser iakttar arbetarskyddslagstiftningen. För att säkerställa att myndigheternas verksamhet är så heltäckande som möjligt utsträcks tillsynen också till andra branscher än de som valts utifrån riskerna. Den kundinitierade tillsynen utövas till fullo enligt avtalad leveranstid och tillgänglighet.
Under fyraårsperioden 2016—2019 genomförs riksomfattande tillsynsprojekt i fråga om gemensamma arbetsplatser, hyrt arbete, reparationsbyggande och det privata social- och hälsovårdsområdet. Med hjälp av de riksomfattande tillsynsprojekten ingriper man i de problem som uppdagas, samtidigt som man utvecklar tillsynsverksamheten.
För inspektionsverksamheten ställs följande mål upp:
Funktionell effektivitet
2017 utfall |
2018 mål |
2019 mål |
|
Antal inspektioner sammanlagt | 27 772 | 26 200 | 27 500 |
Totala kostnader (1 000 euro) och årsverken per resultatområde inom arbetarskyddets regionförvaltning
Resultatområde | 2017 utfall |
%-andel | årsv. | 2018 mål |
%-andel | årsv. | 2019 mål |
%-andel | årsv. |
Myndighetsinitierad verksamhet | 19 034 | 76 | 318 | 15 647 | 65 | 272 | 16 016 | 65 | 265 |
Kundinitierad verksamhet | 3 063 | 12 | 52 | 4 333 | 18 | 75 | 4 504 | 18 | 73 |
Förvaltnings- och stödåtgärder | 2 866 | 11 | 48 | 4 092 | 17 | 71 | 4 255 | 17 | 69 |
Sammanlagt | 24 963 | 100 | 418 | 24 072 | 100 | 418 | 24 775 | 100 | 407 |
Tillsynen över arbetarskyddet är baserad på riskbedömning. Ansvarsområdena för arbetarskyddet använder resultatgivande och enhetliga verksamhetssätt och tillsynsmetoder. Genom samarbete mellan ansvarsområdena, informationsutbyte mellan myndigheterna och spridning av god praxis garanteras en verkningsfull arbetarskyddstillsyn.
Intressentgruppssamarbete och kommunikation stöder på ett effektivt sätt ansvarsområdenas verksamhet.
Inom ansvarsområdena för arbetarskyddet säkerställs en ändamålsenlig placering av kunnandet och personalresurserna. Utvecklandet av personalens kompetens och upprätthållandet av dess yrkeskunnande stöds och arbetshälsan ombesörjs. Specialkunnandet utvecklas och utnyttjas effektivare på riksnivå.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 25 221 | 24 242 | 24 945 |
Bruttoinkomster | 258 | 170 | 170 |
Nettoutgifter | 24 963 | 24 072 | 24 775 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 3 906 | ||
— överförts till följande år | 3 251 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Vissa tjänster inom arbetarskyddet (överföring till moment 28.40.01) | -300 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -18 |
Lönejusteringar | 840 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -78 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -8 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 249 |
Ändring i pensionsavgiftsstrukturen | 131 |
Nivåförändring | -113 |
Sammanlagt | 703 |
2019 budget | 24 775 000 |
2018 I tilläggsb. | 252 000 |
2018 budget | 24 072 000 |
2017 bokslut | 24 308 000 |
08. Omkostnader för en tillståndsmyndighet för administrering av användningen av social- och hälsovårdsuppgifter (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 3 300 000 euro.
Anslaget får användas
1) till uppgörande av informationsbeskrivningar bl.a. över datainnehållet i de register som ingår i elektroniska tjänster och av hur registeruppgifterna lämpar sig för sitt ändamål
2) till en rådgivningstjänst för tillstånd att använda tillståndsmyndighetens uppgifter och utvecklande av tjänsten
3) till underhållet av en nationell elektronisk åtkomstportal och driften och utvecklandet av ett ärendehanteringssystem för tillståndsärenden
4) till en tjänst för användningstillstånd och meddelandet av beslut om användningstillstånd
5) till integrering i tillståndsprocessen av de etiska överväganden som tillståndsutredningarna förutsätter
6) till en tjänst för samkörning och utlämnande av uppgifter och utvecklande av den
7) till en förvaringstjänst för kodnycklar
8) till utvecklande och underhåll av en informationssäker teknisk anslutning för utlämnande av uppgifter
9) till utvecklande och underhåll av en informationssäker elektronisk användarmiljö för hantering av information som lämnats ut till sökande
10) till utvecklande av samarbetet mellan tillståndsmyndigheten och de personuppgiftsansvariga
11) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning av tillståndsmyndigheten.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen har regeringen till riksdagen överlämnat en proposition med förslag till lag om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården och till vissa lagar som har samband med den.
Anslaget används för utvecklande och underhåll av tillståndsmyndighetens basservice och infrastruktur. De som får användningstillstånd betalar en avgift för tillstånd och för de tjänster de behöver, såsom för insamling, samkörning, teknisk bearbetning och utlämnande av uppgifter med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992) enligt de grunder som social- och hälsovårdsministeriet har fastställt och de beslut som tillståndsmyndighetens styrgrupp fattat. Tillståndsmyndigheten ersätter den registeransvariga myndigheten för den andel av avgiften som tillkommer den.
Social- och hälsovårdsministeriet ställer upp resultatmålen för tillståndsmyndigheten och dess verksamhet utifrån det förslag som tillståndsmyndighetens styrgrupp utarbetat.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Investering av engångsnatur | 1 800 |
Tillståndsmyndighetens resursbehov | 1 500 |
Sammanlagt | 3 300 |
2019 budget | 3 300 000 |
20. Utgifter för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 10 247 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifterna för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak enligt 12 § i lagen om utredande av dödsorsak (459/1973)
2) till betalning av arvoden och ersättningar enligt förordningen om ersättningar för rättsmedicinska undersökningar (862/2004)
3) till betalning av utgifterna för utbildning av specialister i rättsmedicin i form av köptjänster från universiteten
4) till betalning av utgifter som uppkommer på grund av transporter av avlidna
5) till betalning av arvoden och lön till rättsläkare för jour utanför tjänstetid motsvarande högst två årsverken samt till betalning av andra utgifter för jourverksamheten.
Förklaring:År 2017 utfördes 8 575 obduktioner, år 2018 utförs uppskattningsvis 8 100 obduktioner och år 2019 uppskattningsvis 8 000 obduktioner.
2019 budget | 10 247 000 |
2018 budget | 10 247 000 |
2017 bokslut | 7 504 651 |