Talousarvioesitys 2017
10. Tuomioistuimet ja oikeusapu
Talousarvioesitys HE 134/2016 vp (15.9.2016)
Selvitysosa:Tuomioistuinten hyvä ja tehokas toiminta on edellytys perus- ja ihmisoikeusvaatimusten mukaisen oikeusturvan toteutumiselle sekä oikeusvarmuudelle, jota vaaditaan niin talouselämässä kuin kansalaisten keskinäisten suhteiden järjestämisessä. Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilyttäminen sekä ristiriitojen selvittäminen tasapuolisin menettelyin ennalta asetettujen yleisten sääntöjen pohjalta edellyttävät hyvin toimivaa oikeusjärjestelmää. Riippumattoman tuomioistuinlaitoksen tulee turvata, että jokainen voi yhteiskunnassa luottaa oikeuksiensa toteutumiseen.
Vaikuttavuustavoitteena on, että riita,- rikos- ja hallintolainkäyttöasiat ratkaistaan viivytyksettä, laadukkaasti ja edullisesti. Tuomioistuinten työvälineitä kehitetään käyttäjäystävällisiksi ja toimintaa tukeviksi siten, että oikeudenkäynneissä voidaan mahdollisimman laajasti hyödyntää sähköisiä aineistoja. Työmenetelmät ja toimintatavat voidaan tällöin kehittää sellaisiksi, että ne tukevat asioiden käsittelyn viivytyksettömyyttä ja laatua. Tuomioistuinten osallistuminen järjestelmien ja työmenetelmien kehitystyöhön on ensiarvoisen tärkeää. Uudet työmenetelmät tulee ottaa tehokkaasti käyttöön.
Tuomioistuinten organisaatiota koskevia säännöksiä uudistetaan säätämällä tuomioistuinlaki. Tämä vaikuttaa kokonaisuutena tuomioistuinten toimintaan. Mainittuun lakiin sisältyvän, nykyistä koulutusjärjestelmää täydentävän ja lainkäyttöhenkilöstön koulutusta koskevan uudistuksen tavoitteena on osaltaan turvata lainkäytön laatu. Oikeusasteiden roolien ja tehtävien tulee olla selkeitä. Oikeudenkäynnin painopisteen tulee olla ensimmäisessä asteessa. Laadukkaasti toimiva ensimmäinen oikeusaste lisää luottamusta ja vähentää tarvetta muutoksenhakuun. Ylempien oikeusasteiden toiminnan tulisi painottua ennakkoratkaisuihin.
Vaikuttavuustavoitteena on, että perus- ja ihmisoikeudet toteutuvat asioiden käsittelyssä ja ratkaisemisessa. Käsittelyketjujen ja oikeudenkäyntimenettelyjen tulee määräytyä asioiden laadun ja vaativuuden mukaan. Kansallisen lainsäädännön lisäksi oikeusturvatehtävistä on säädetty kansainvälisin sopimuksin. Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuin arvioi oikeuskäytännössään sitä, miten jäsenvaltiot noudattavat kansainvälistä ihmisoikeussopimusta. Tuomioistuinpalveluiden saatavuuden turvaamiseksi toteutetaan tuomioistuinlaitoksen ja -hallinnon uudelleen organisointia. Suurempien yksikkökokojen avulla turvataan osaamisen vahvistamista, erityisosaamista, laatua ja tuottavuutta. Rakenneuudistuksissa pidentyvien etäisyyksien haittoja vähennetään lisäämällä sähköisiä asiointimahdollisuuksia ja paikasta riippumattomia työskentelytapoja.
Vaikuttavuustavoitteena on, että tuomioistuintoiminta on avointa. Tuomioistuinten toiminnasta ja päätöksistä tiedotetaan aktiivisesti.
Yleisissä tuomioistuimissa käsitellään ja ratkaistaan rikosoikeudellista vastuuta koskevat syyteasiat sekä yksityisoikeudellisia oikeussuhteita koskevat riita-asiat ja hakemusasiat. Yleiset tuomioistuimet huolehtivat siten rikosvastuun toteuttamisesta kaikilla yksityisen ja yhteiskunnallisen toiminnan aloilla. Ne vastaavat myös oikeussuojan antamisesta yksityishenkilöille, yrityksille ja muille yhteisöille niiden keskinäisissä suhteissa sekä myös suhteissa julkisyhteisöihin silloin, kun kysymys ei ole hallinto-oikeudellisen lainsäädännön soveltamisesta.
Hallitusohjelmassa linjataan, että rangaistusmääräysten käyttöalaa laajennetaan siirtämällä alioikeuksista summaariseen menettelyyn rikosasiat, joista voi seurata sakkoa tai vankeutta enintään kaksi vuotta. Tämä vähentäisi yleisiin tuomioistuimiin saapuvien asioiden määrää.
Hallintotuomioistuimilta haetaan muutosta viranomaisten eri hallinnonaloilla ja -tasoilla tekemiin päätöksiin. Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisut, mutta myös muiden hallintotuomioistuinten ratkaisut ohjaavat koko julkisen vallankäytön lainmukaisuutta ja oikeusturvan toteutumista. Ratkaisuilla on myös vaikutuksia yhteiskunnan toimintaan ja kilpailukykyyn. Niin yksilön kuin yhteiskunnankin kannalta on tärkeää turvata asioiden joutuisa käsittely ja päätösten oikeusvarmuus.
Hallitusohjelmassa kirjattuna tavoitteena on asiamäärien vähentäminen korkeimmassa hallinto-oikeudessa ja hallinto-oikeuksissa mm. oikaisuvaatimusmenettelyn käyttöalan laajentamisella. Oikeusministeriö on tehnyt tiivistä yhteistyötä muiden hallinnonalojen kanssa lainvalmistelun osalta ja tavoitteena on, että kullakin hallinnonalalla muutoksenhakusäännöksissä otetaan huomioon mahdollisuudet oikaista viranomaisten päätöksiä ilman tuomioistuinkäsittelyä.
Oikeusavun ja yleisen edunvalvonnan tavoitteena on, että jokainen saa tarpeellisen avun oikeudellisen ongelmansa ratkaisuun, vaikka hänen taloudellinen asemansa olisi heikko. Oikeusapua ja yleistä edunvalvontaa tarjotaan siten, että se on kokonaistaloudellisesti tarkoituksenmukaista.
- — Heikomman osapuolen suojasta huolehditaan. Kansainvälistä suojelua hakevien turvapaikanhakijoiden turvapaikka-asioiden käsittelyä tehostetaan rajaamalla oikeusavun laajuutta, tarkistamalla avustajien kelpoisuusvaatimuksia ja säätämällä kiinteät asiakohtaiset palkkiot avustajan tehtävän hoitamisesta
- — Oikeusturva toteutuu käytännössä. Käsittelyketjut ja -menettelyt määräytyvät asian laadun ja vaativuuden mukaan. Oikeusavun asianajoprosessin toimivuutta kehitetään yhtenäistämällä toimintatapoja. Yleisen edunvalvonnan prosesseja kehitetään parhaiden käytäntöjen mukaiseksi. Kuluttajariitalautakunnan valitusten käsittelyprosessin toiminta- ja menettelytapoja kehitetään. Oikeusaputoimistojen rakennetta uudistetaan ja hallintoa kevennetään keskittämällä talous- ja henkilöstöhallinnon tehtäviä kuuteen virastona toimivaan oikeusapu- ja edunvalvontapiiriin. Rakenneuudistus tulee voimaan 1.10.2016
- — Oikeudellinen ongelma ratkaistaan mahdollisemman varhaisessa vaiheessa. Oikeusaputoimistojen oikeudellista neuvontaa kehitetään asiakaslähtöisemmäksi
- — Neuvontapalvelut ovat helposti saavutettavia. Oikeusaputoimistoihin luodaan monipuolisia oikeudellisen neuvonnan muotoja
- — Sähköinen asiointi ja palvelut ovat asiakaslähtöisiä. Oikeusavun ja edunvalvonnan etäpalvelua laajennetaan.
Tietoja henkilöstöstä1)
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 arvio |
|
Tuomioistuimet | |||
Henkilöstömäärä, htv | 3 139 | 3 170 | 3 170 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 7,1 | 8,0 | 8,0 |
Oikeusaputoimistot ja kuluttajariitalautakunta | |||
Henkilöstömäärä, htv | 994 | 1 019 | 1 063 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 10,2 | 10,0 | 10,0 |
1) Turvapaikanhakijamäärän voimakkaan kasvun vuoksi on kansainvälistä suojelua hakevien oikeusturvaan liittyviä resursseja lisätty oikeusministeriön hallinnonalalla. Sekä tuomioistuinten että oikeusaputoimistojen osalta henkilötyövuosimäärän kasvu selittyy tällä. Henkilöstön työtyytyväisyyttä seurataan vuosittain siten, että vuorovuosina kysely kohdistetaan eri virastoryhmiin.
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 35/2016 vp (13.12.2016)
Valiokunta on jo useina vuosina kantanut huolta tuomioistuinlaitoksen niukoista resursseista ja osoittanut lisärahoitusta kaikkein ruuhkautuneimpien tuomioistuinten toimintaan. Tuomioistuinten resurssit vähenevät ensi vuonna noin 6,3 milj. eurolla, mutta valtaosa muutoksesta aiheutuu kilpailukykysopimuksen vaikutuksista. Tulevina vuosina määrärahatilanne on kuitenkin vielä kiristymässä, sillä kuluvaan vuoteen verrattuna tuomioistuinten nettosäästöt kasvavat vielä yli 15 milj. eurolla vuoteen 2020 mennessä.
Osa tuomioistuimista on edelleen ruuhkautuneita, mikä johtuu niin juttumääristä kuin myös asioiden laajuudesta ja vaativuudesta. Liian niukat resurssit ovat johtaneet käsittelyaikojen pitenemiseen ja vähentäneet myös mahdollisuuksia koulutukseen, erityisosaamisen vahvistamiseen ja useampijäsenisten kokoonpanojen käytön lisäämiseen.
Kuten edellä on jo todettu, on välttämätöntä toimeenpanna hallitusohjelman ja oikeudenhoidon kehittämisohjelman toimet, jotta toiminta ja käytettävissä olevat resurssit saadaan parempaan tasapainoon. Viime vuosien aikana eräänä keskeisenä ongelmana on ollut se, että uudistuksia ei ole toteutettu oikea-aikaisesti eikä siinä määrin kuin niukkeneva rahoitus olisi edellyttänyt. Rakenteiden uudistamista on siten jatkettava määrätietoisesti ja varmistettava, että resurssit riittävät tuomioistuinten ydintehtävien hoitamiseen. Valiokunta painottaa erityisesti alempien oikeusasteiden resursointia, osaamista ja työn laadukkuutta, millä voidaan osaltaan vähentää muutoksenhakutarvetta ja ylempien oikeusasteiden työtä.
Valiokunta pitää tärkeänä mm. käräjäoikeusverkoston ja summaaristen riita-asioiden käsittelyn kehittämistä sekä tietojärjestelmähankkeiden ja digitalisaation etenemistä. On myös arvioitava huolella uuden lainsäädännön ja uusien muutoksenhakumahdollisuuksien vaikutukset tuomioistuinten työmääriin ja huolehdittava siitä, ettei uudistuksilla heikennetä oikeusturvaa.
On myönteistä, että turvapaikka-asioiden määrän kasvuun on varauduttu ja hallintotuomioistuinten resursseja korotettu, mikä on antanut mahdollisuuden lisähenkilöstön palkkaamiseen. Jatkon kannalta on myös tärkeää, että hallitus on antanut esityksen (HE 234/2016 vp), jonka tarkoituksena on nopeuttaa turvapaikkavalitusten käsittelyä hajauttamalla ne Helsingin hallinto-oikeuden lisäksi kolmeen muuhun hallinto-oikeuteen. On kuitenkin erittäin tärkeää varmistaa, että tuomioistuimille osoitetaan riittävät resurssit uudistuksen toimeenpanoon ja siihen liittyvän koulutuksen järjestämiseen.
Valiokunta painottaa, että kaikilla oikeusprosessissa toimivilla viranomaisilla on oltava sellaiset voimavarat, jotka varmistavat asioiden asianmukaisen etenemisen käsittelyketjun kaikissa vaiheissa.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös tuomarikoulutuksen riittäviin resursseihin. Vuoden 2017 alussa voimaan tulevan tuomioistuinlain (673/2016) myötä otetaan käyttöön uusi tuomarikoulutusjärjestelmä, johon liittyy koulutusvirkojen ja koulutuslautakunnan perustaminen. Valiokunta pitää tärkeänä, että koulutuslautakunnan resurssien riittävyyttä seurataan, jotta varmistetaan lautakunnan mahdollisuudet huolehtia tehtävistään laadukkaasti.
01. Korkeimman oikeuden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 134/2016 vp (15.9.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 627 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2016—2018 (1558/2015) mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
Selvitysosa:Korkein oikeus on ylin tuomioistuin riita- ja rikosasioissa. Sen tehtävänä on valituslupajärjestelmän pohjalta yksittäisiä valitusasioita tutkimalla ja ratkaisemalla antaa oikeuskäytäntöä ohjaavia ja yhtenäistäviä ennakkopäätöksiä lain tulkinnasta ja soveltamisesta. Lisäksi korkein oikeus käsittelee ja ratkaisee ylimääräistä muutoksenhakua koskevia asioita sekä antaa tasavallan presidentille lausuntoja armahdusasioissa ja Ahvenanmaan itsehallintoa koskevissa asioissa. Korkein oikeus valvoo alempien tuomioistuinten lainkäyttöä.
Tietyissä oikeudellisissa asioissa on tarpeen saada nopeasti ennakkoratkaisu, jolla on alemmissa asteissa ratkaisuja yhtenäistävä ja muutoksenhakua vähentävä vaikutus. Tavoitteena on, että vuoden 2017 lopussa vireillä olevista valitusasioista (valitusluvan saaneet ja suorat valitukset) enintään 70 % on ollut vireillä yli 12 kuukautta. Pidemmän aikavälin tavoitteena on, että vireillä olevista valitusasioista vähintään 33 % on ollut vireillä alle 9 kuukautta, noin 33 % 9—12 kuukautta ja enintään 33 % yli 12 kuukautta.
Tunnuslukutaulukko
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite/arvio |
|
Ratkaistut asiat, kpl | 2 378 | 2 450 | 2 450 |
— annetut asiaratkaisut valitusasioissa | 119 | 130 | 130 |
— julkaistut ratkaisut | 106 | 100 | 100 |
Keskimääräinen käsittelyaika (kk) | |||
— kaikki asiat | 6,9 | 7,5 | 7,5 |
— valituslupa-asiat | 5,2 | 6,5 | 6,5 |
— asiaratkaisut | 23,0 | 20,0 | 18,0 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— taloudellisuus (€/asia) | 3 757 | 3 674 | 3 675 |
— tuottavuus (asia/htv) | 33 | 33 | 33 |
Korkeimman oikeuden suoritteista tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2016—2018 (1558/2015) perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 320 000 euroa momentille 12.25.10.
Toiminnan menot ja tulot
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 8 940 | 9 020 | 8 638 |
Bruttotulot | 6 | 3 | 11 |
Nettomenot | 8 934 | 9 017 | 8 627 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 757 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 832 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -2 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -111 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | 19 |
Palkkaliukumasäästö | -26 |
Palkkausten tarkistukset | -3 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -53 |
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) | 2 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -44 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -20 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -73 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -11 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -68 |
Yhteensä | -390 |
2017 talousarvio | 8 627 000 |
2016 II lisätalousarvio | -49 000 |
2016 talousarvio | 9 017 000 |
2015 tilinpäätös | 9 009 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2016 vp (21.12.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 627 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2016—2018 (1558/2015) mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
02. Korkeimman hallinto-oikeuden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 134/2016 vp (15.9.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 109 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2016—2018 (1558/2015) mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
Selvitysosa:Korkein hallinto-oikeus ratkaisee hallintopäätöksistä tehdyt valitukset ylimpänä oikeusasteena. Korkein hallinto-oikeus myös valvoo hallintolainkäyttöä.
Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisemista asioista lähes 90 % koskee alueellisten hallinto-oikeuksien antamia päätöksiä. Lisäksi korkein hallinto-oikeus ratkaisee muun muassa markkinaoikeuden sekä valtioneuvoston ja ministeriöiden päätöksistä tehtyjä valituksia. Korkeimpaan hallinto-oikeuteen saapuvista asioista suurimpia asiaryhmiä ovat ulkomaalaisasiat, sosiaali- ja terveydenhuolto, rakentaminen ja ympäristö, verotus, valtio-oikeus ja yleishallinto sekä taloudellinen toiminta kuten kilpailuasiat ja julkiset hankinnat. Ulkomaalaisasioista suurin osa koskee hallinto-oikeuden kielteistä ratkaisua turvapaikkaa koskevissa asioissa. Vuonna 2015 kansainvälistä suojelua hakevien määrä kasvoi huomattavasti. Turvapaikkaa koskevien valitusten määrän oletetaan kasvavan merkittävästi v. 2017. Ulkomaalaisasiat, joissa valituslupaa ei myönnetä, pyritään ratkaisemaan alle 3 kuukaudessa. Valitusluvan saavien ulkomaalaisasioiden osalta tavoitteena on, että käsittelyaika on enintään 10 kuukautta.
Tavoitteena on, että asioista 30 % ratkaistaan alle 6 kuukaudessa ja 20 % 6—9 kuukaudessa. Yli 24 kuukauden käsittelyaikoja voi olla vain poikkeuksellisesti, lähinnä Euroopan unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisua odottavissa asioissa.
Tunnuslukutaulukko
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite/arvio |
|
Ratkaistut asiat, kpl | 4 012 | 5 500 | 6 000 |
— Ulkomaalaisasiat | 852 | 2 400 | 3 000 |
— Muut asiat | 3 160 | 3 100 | 3 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika (kk) | 10,8 | 10,5 | 7,5 |
— Ulkomaalaisasiat | 7,7 | 6,0 | 4,0 |
— Muut asiat | 11,8 | 11,5 | 11,0 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 2 631 | 2 650 | 2 350 |
— tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 42 | 43 | 49 |
Korkeimman hallinto-oikeuden suoritteista tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2016—2018 (1558/2015) perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 600 000 euroa momentille 12.25.10.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 10 552 | 15 396 | 13 106 |
Bruttotulot | -4 | 10 | -3 |
Nettomenot | 10 556 | 15 386 | 13 109 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 015 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 368 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Turvapaikanhakijoiden oikeusturva ja perheenyhdistämiset | -1 800 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -2 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -152 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | 17 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -73 |
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) | -4 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -53 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -10 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -100 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -16 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -84 |
Yhteensä | -2 277 |
2017 talousarvio | 13 109 000 |
2016 II lisätalousarvio | -67 000 |
2016 talousarvio | 15 386 000 |
2015 tilinpäätös | 10 909 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 249/2016 vp (18.11.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 12 709 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Vähennys 400 000 euroa talousarvioesityksen 13 109 000 euroon nähden aiheutuu turvapaikanhakijoiden oikeusturvaan ja perheenyhdistämisiin liittyvän määrärahatarvearvion tarkistuksesta.
2017 talousarvio | 12 709 000 |
2016 II lisätalousarvio | -67 000 |
2016 talousarvio | 15 386 000 |
2015 tilinpäätös | 10 909 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2016 vp (21.12.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 12 709 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2016—2018 (1558/2015) mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
03. Muiden tuomioistuinten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 134/2016 vp (15.9.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 256 702 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös luvan saaneista oikeudenkäyntiavustajista annetusta laista (715/2011) aiheutuviin menoihin ja siirtomenojen maksamiseen asianajajayhdistykselle lain 24 §:n 2 momentin mukaisesti.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta suoriteperustetta vastaavalla perusteella.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2016—2018 (1558/2015) mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
Selvitysosa:Hovioikeuksien keskimääräisen käsittelyajan osalta tavoitteena on, että alueelliset käsittelyaikaerot eivät pitene. Tavoitteena on myös, että yli vuoden vireillä olleiden asioiden osuus vireillä olevista asioista on alle 7 %.
Tavoitteena on estää asioiden kokonaiskäsittelyajan pitkittyminen. Pitkään esitutkinnassa, syyteharkinnassa ja käräjäoikeusvaiheessa viipyneiden asioiden kokonaiskäsittelyaika tulee ottaa huomioon. Hovioikeudet pyrkivät siihen, että aiemmissa vaiheissa yli kolme vuotta kestäneiden asioiden käsittelyaika hovioikeusvaiheessa on enintään 12 kuukautta.
Käräjäoikeuksien pääkäsittelyssä ratkaistavien laajojen riita-asioiden osalta tavoitteena on, että asioista 35 % ratkaistaan alle 6 kuukaudessa ja enintään 25 prosentissa käsittelyaika on yli vuoden.
Rikosasioiden osalta tavoitteena on, ettei minkään käräjäoikeuden keskimääräinen käsittelyaika ole yli 3 kuukautta koko maan keskiarvoa pidempi. Lisäksi tavoitteena on, että 45 prosentissa rikosasioista käsittelyaika on enintään 2 kuukautta, ja että käsittelyaika ylittää 9 kuukautta enintään 10 prosentissa rikosasioista. Tavoitteena on estää asioiden kokonaiskäsittelyajan pitkittyminen. Pitkään esitutkinnassa ja syyteharkinnassa viipyneiden asioiden kokonaiskäsittelyaika tulee rikosasioissa ottaa huomioon.
Hallinto-oikeuksien osalta tavoitteena on, että alueelliset käsittelyaikaerot eivät pitene.
Ulkomaalaisasiat muodostavat merkittävän osan hallinto-oikeuksiin saapuvista asioista. Turvapaikka-asiat kuuluvat ulkomaalaisasioiden ryhmään. Tavoitteena on, että turvapaikka-asiat käsitellään joutuisasti siten, että keskimääräinen käsittelyaika näissä asioissa on alle 6 kuukautta.
Tunnuslukutaulukko
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite/arvio |
|
Hovioikeudet | |||
---|---|---|---|
Ratkaistut asiat, kpl | 9 855 | 9 500 | 9 500 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 6,1 | 6,0 | 6,0 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 1 530 | 1 600 | 1 600 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 56 | 55 | 55 |
Käräjäoikeudet | |||
Ratkaistut asiat yhteensä, kpl | 484 813 | 460 000 | 460 000 |
— Rikosasiat | 52 917 | 55 000 | 55 000 |
— Laajat riita-asiat | 9 885 | 10 500 | 10 500 |
— Summaariset asiat | 343 990 | 300 000 | 300 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | |||
— Rikosasiat | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
— Laajat riita-asiat | 9,3 | 10,0 | 9,5 |
— Summaariset asiat | 2,7 | 2,5 | 2,5 |
— Velkajärjestelyasiat | 6,1 | 6,0 | 6,0 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 635 | 650 | 650 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 115 | 120 | 120 |
Hallinto-oikeudet | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 20 002 | 25 000 | 27 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 8,5 | 7,5 | 7,5 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 1 125 | 1 100 | 1 100 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 72 | 73 | 73 |
Vakuutusoikeus | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 6 656 | 7 000 | 7 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 13,3 | 12,0 | 12,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 1 206 | 1 100 | 1 100 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 63 | 68 | 68 |
Markkinaoikeus | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 934 | 900 | 900 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 6,4 | 6,0 | 6,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 3 792 | 4 500 | 4 500 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 23 | 20 | 20 |
Työtuomioistuin | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 144 | 150 | 150 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 7,0 | 6,0 | 6,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 6 700 | 6 400 | 6 400 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 16 | 20 | 20 |
Tuomioistuinten suoritteista tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2016—2018 (1558/2015) perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 45,28 milj. euroa momentille 12.25.10.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 251 498 | 263 264 | 257 152 |
Bruttotulot | 831 | 500 | 450 |
Nettomenot | 250 667 | 262 764 | 256 702 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 36 709 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 34 018 |
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Yleiset tuomioistuimet | 171 433 |
Hallintotuomioistuimet | 53 654 |
Tietohallinto- ja muut menot | 31 615 |
Yhteensä | 256 702 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Aineistopankkihankkeen (AIPA) istuntosali-infra | 3 000 |
Hallintotuomioistuinten toiminnanohjaus- ja dokumentaationhallintajärjestelmähanke (HAIPA) (v. 2016 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -1 441 |
Hallintotuomioistuinten toiminnanohjaus- ja dokumentaationhallintajärjestelmähanke (HAIPA) (v. 2017 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 5 680 |
Oikeusrekisterikeskuksen toiminnan turvaaminen (siirto momentille 25.01.05) | -80 |
Ruuhkautuneet tuomioistuimet | -1 500 |
Syyttäjälaitoksen ja yleisten tuomioistuinten aineistopankki (AIPA) (v. 2016 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -6 000 |
Syyttäjälaitoksen ja yleisten tuomioistuinten aineistopankki (AIPA) (v. 2017 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 3 100 |
Tulojen budjetointimuutokset (vihkimispalkkioiden nettoutus ja tuomioistuinmaksutulojen poistojen nettobudjetointi tulotilille) | -240 |
Turvapaikanhakijoiden oikeusturva ja perheenyhdistämiset | 870 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -58 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -2 890 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | 226 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -1 392 |
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) | 1 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -1 209 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -180 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -1 901 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -296 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -1 752 |
Yhteensä | -6 062 |
2017 talousarvio | 256 702 000 |
2016 II lisätalousarvio | -1 526 000 |
2016 talousarvio | 262 764 000 |
2015 tilinpäätös | 247 976 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 249/2016 vp (18.11.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 256 497 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Vähennys talousarvioesityksen 256 702 000 euroon nähden on 205 000 euroa, mistä 150 000 euroa aiheutuu turvapaikanhakijoiden oikeusturvaan ja perheenyhdistämisiin liittyvän määrärahatarvearvion tarkistuksesta ja 55 000 euroa siirrosta momentille 25.01.05 Oikeusrekisterikeskuksen tietojärjestelmähankkeen menoihin.
2017 talousarvio | 256 497 000 |
2016 III lisätalousarvio | -100 000 |
2016 II lisätalousarvio | -1 526 000 |
2016 talousarvio | 262 764 000 |
2015 tilinpäätös | 247 976 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2016 vp (21.12.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 256 497 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös luvan saaneista oikeudenkäyntiavustajista annetusta laista (715/2011) aiheutuviin menoihin ja siirtomenojen maksamiseen asianajajayhdistykselle lain 24 §:n 2 momentin mukaisesti.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta suoriteperustetta vastaavalla perusteella.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2016—2018 (1558/2015) mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
04. Oikeusapu- ja edunvalvontapiirien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 134/2016 vp (15.9.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 61 165 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetussa laissa (477/2016) tarkoitettujen oikeusapu- ja edunvalvontapalveluiden ostamisesta valtiolle aiheutuvien menojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa ei oteta huomioon valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain 18 §:ssä tarkoitettuja yleisen edunvalvonnan päämiehen varoista perittäviä palkkioita ja korvauksia.
Momentille nettoutettavista tuloista oikeusavun saajan hävinneen vastapuolen korvaukset oikeudenkäyntikuluista budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Oikeusaputoimistoihin arvioidaan saapuvan 56 000 asiaa v. 2017 (v. 2015 48 600 asiaa ja v. 2016 arvio 50 000 asiaa). Kansainvälistä suojelua hakevien turvapaikanhakijoiden oikeusapupäätöksiä arvioidaan tehtävän 10 000 v. 2017 (v. 2015 8 400 ja v. 2016 arvio 10 000). Oikeusaputoimistojen jonotusajan tavoite on keskimäärin 11 päivää v. 2017 (v. 2015 ja v. 2016 arvio 12 päivää).
Oikeusaputoimistoihin v. 2015 saapuneista asioista 85 % oli siviili- ja hallinto-oikeudellisia asioita ja 15 % rikosasioita. Kansainvälistä suojelua hakevien turvapaikanhakijoiden turvapaikka-asioiden ja perheenyhdistämisasioiden määrä on kasvanut merkittävästi. Tavoitteena on, että oikeusaputoimistojen käsiteltäväksi tulevia turvapaikka-asioita on 6 000 v. 2017 (v. 2015 145 asiaa ja v. 2016 tavoite 2 000 asiaa).
Oikeusaputoimistojen yleisen edunvalvonnan palveluja ostetaan kunnilta ja yksityiseltä palveluntuottajalta silloin, kun se on tarpeen palveluiden alueellisen saatavuuden turvaamiseksi. Ostopalvelun osuus on 12 % v. 2017 (v. 2015 ja v. 2016 arvio 11 %).
Kuluttajariitalautakuntaan arvioidaan saapuvan 6 500 asiaa v. 2017 (v. 2015 5 700 ja v. 2016 arvio 6 500 asiaa). Tavoitteena on, että valitusten kokonaiskäsittelyaika on alle 9 kuukautta v. 2017.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen oikeusministeriö on alustavasti asettanut oikeusaputoimistoille ja kuluttajariitalautakunnalle seuraavat toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2017:
Oikeusapu
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Käsitellyt asiat, kpl | 48 399 | 50 038 | 56 000 |
Oikeusapuohjaus, kpl | 2 457 | 8 000 | 8 000 |
Oikeusapupäätökset yksityisille asiamiehille, kpl | 31 526 | 39 500 | 43 500 |
Taloudellisuus (euroa/painotettu työmäärä) | 113 | 125 | 130 |
Tuottavuus (painotettu työmäärä/htv) | 476 | 490 | 505 |
Yleinen edunvalvonta
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Päämiesten määrä, kpl | 37 331 | 38 100 | 38 900 |
— oikeusaputoimisto edunvalvojana | 33 496 | 34 000 | 34 800 |
— edunvalvonta ostopalveluna | 3 835 | 4 100 | 4 100 |
Taloudellisuus (bruttomeno/päämies) | 840 | 843 | 845 |
Tuottavuus (päämiesmäärä/htv) | 61 | 61 | 61 |
Kuluttajariitalautakunta
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Käsitellyt valitukset, kpl | 5 608 | 6 400 | 6 400 |
Taloudellisuus (€/käsitelty asia) | 394 | 352 | 354 |
Tuottavuus (käsitellyt asiat/htv) | 175 | 202 | 208 |
Kokonaiskäsittelyaika, kk | 10,4 | 9,2 | 8,7 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 65 783 | 65 965 | 66 365 |
Bruttotulot | 5 272 | 5 200 | 5 200 |
Nettomenot | 60 511 | 60 765 | 61 165 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 22 732 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 22 297 |
Oikeusavun maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (Julkisoikeudellinen toiminta, 1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 3 759 | 3 700 | 3 800 |
— muut tuotot | 73 | - | - |
Tuotot yhteensä | 3 832 | 3 700 | 3 800 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 6 609 | 6 500 | 6 600 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -2 777 | -2 800 | -2 800 |
Kustannusvastaavuus, % | 58 | 57 | 58 |
Oikeusavun maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (Liiketaloudellinen toiminta, 1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 1 528 | 1 530 | 1 620 |
— muut tuotot | 23 | - | - |
Tuotot yhteensä | 1 551 | 1 530 | 1 620 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 825 | 1 700 | 1 800 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -274 | -170 | -180 |
Kustannusvastaavuus, % | 85 | 90 | 90 |
Oikeusavun palkkioista säädetään valtioneuvoston asetuksessa oikeusavun palkkioperusteista (290/2008).
Valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain (477/2016) mukaisesti perittävinä palkkioina arvioidaan kertyvän noin 23 300 000 euroa momentille 12.25.15. Edunvalvontapalkkioiden määrä vastaa noin 70 % yleisen edunvalvonnan kokonaismenoista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Oikeusrekisterikeskuksen toiminnan turvaaminen (siirto momentille 25.01.05) | -20 |
Turvapaikanhakijoiden oikeusturva (tarvearvion muutos) | 3 047 |
Yleisen edunvalvonnan bruttobudjetointi | 312 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -45 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -830 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | 13 |
Palkkaliukumasäästö | -100 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -396 |
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) | -44 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -300 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -90 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -559 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -84 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -504 |
Yhteensä | 400 |
Momentin nimike on muutettu.
2017 talousarvio | 61 165 000 |
2016 II lisätalousarvio | 1 109 000 |
2016 talousarvio | 60 765 000 |
2015 tilinpäätös | 60 076 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 249/2016 vp (18.11.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 61 152 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Vähennys 13 000 euroa talousarvioesityksen 61 165 000 euroon nähden on siirtoa momentille 25.01.05 Oikeusrekisterikeskuksen tietojärjestelmähankkeen menoihin.
2017 talousarvio | 61 152 000 |
2016 III lisätalousarvio | -25 000 |
2016 II lisätalousarvio | 1 109 000 |
2016 talousarvio | 60 765 000 |
2015 tilinpäätös | 60 076 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2016 vp (21.12.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 61 152 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetussa laissa (477/2016) tarkoitettujen oikeusapu- ja edunvalvontapalveluiden ostamisesta valtiolle aiheutuvien menojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa ei oteta huomioon valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain 18 §:ssä tarkoitettuja yleisen edunvalvonnan päämiehen varoista perittäviä palkkioita ja korvauksia.
Momentille nettoutettavista tuloista oikeusavun saajan hävinneen vastapuolen korvaukset oikeudenkäyntikuluista budjetoidaan maksuperusteisena.
I lisätalousarvioesitys HE 60/2017 vp (24.5.2017)
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös kuluttajariitalautakunnasta annetussa laissa (8/2007) tarkoitettujen menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
Momentin nimike on muutettu.
2017 I lisätalousarvio | — |
2017 talousarvio | 61 152 000 |
2016 tilinpäätös | 61 849 000 |
2015 tilinpäätös | 60 076 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 24/2017 vp (30.6.2017)
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös kuluttajariitalautakunnasta annetussa laissa (8/2007) tarkoitettujen menojen maksamiseen.
50. Yksityisille oikeusavustajille maksettavat korvaukset (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 134/2016 vp (15.9.2016)
Momentille myönnetään 77 200 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) oikeusapulaissa (257/2002)
2) yksityishenkilön velkajärjestelystä annetussa laissa (57/1993)
3) oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetussa laissa (689/1997) säädettyjen korvausten maksamiseen
4) enintään 1 400 000 euroa konkurssilain (120/2004) mukaisten julkisselvittäjien ja pesänhoitajien palkkioihin sekä julkisselvityksestä aiheutuvien muiden konkurssimenettelyn menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Oikeusapu ja puolustus | 70 000 000 |
Asianomistajan avustaminen | 200 000 |
Yksityishenkilön velkajärjestely | 2 100 000 |
Syytteestä vapautetun oikeudenkäyntikulujen korvaus | 3 500 000 |
Konkurssilain mukaisten julkisselvittäjien ja pesänhoitajien palkkiot sekä julkisselvityksestä aiheutuvat muut konkurssimenettelyn menot (enintään) | 1 400 000 |
Yhteensä | 77 200 000 |
Vuonna 2015 yksityiset oikeusavustajat hoitivat noin 33 7191) oikeusapuasiaa. Oikeusavun tuomioistuinasioista rikosasiat ovat määrällisesti (64 %) ja kustannuksiltaan suurin asiaryhmä. Kansainvälistä suojelua hakevien turvapaikanhakijoiden oikeudellisena avustajana oli pääasiassa yksityinen avustaja (97 %) v. 2015. Turvapaikanhakijoiden oikeusapupäätöksiä on arvion mukaan 10 000 v. 2016 ja v. 2017. Yksityiset oikeusavustajat hoitavat noin 4 000 turvapaikka-asiaa v. 2017 (v. 2016 8 000 asiaa). Yksityishenkilön velkajärjestelylain mukaiset korvaukset olivat noin 2,1 milj. euroa v. 2015. Syytteestä vapautettujen oikeudenkäyntikulujen korvaukset olivat noin 8,1 milj. euroa v. 2015. Konkurssilain mukaisten julkisselvittäjien palkkiot olivat noin 1,3 milj. euroa v. 2015.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Arvonlisäveromenojen budjetointikäytännön muutos (vastaava vähennys momentilla 25.01.29) | 13 000 |
Turvapaikanhakijoiden oikeusturva (tarvearvion muutos) | -6 600 |
Yhteensä | 6 400 |
2017 talousarvio | 77 200 000 |
2016 II lisätalousarvio | 4 300 000 |
2016 talousarvio | 70 800 000 |
2015 tilinpäätös | 65 109 777 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2016 vp (21.12.2016)
Momentille myönnetään 77 200 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) oikeusapulaissa (257/2002)
2) yksityishenkilön velkajärjestelystä annetussa laissa (57/1993)
3) oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetussa laissa (689/1997) säädettyjen korvausten maksamiseen
4) enintään 1 400 000 euroa konkurssilain (120/2004) mukaisten julkisselvittäjien ja pesänhoitajien palkkioihin sekä julkisselvityksestä aiheutuvien muiden konkurssimenettelyn menojen maksamiseen.
III lisätalousarvioesitys HE 142/2017 vp (19.10.2017)
Momentille myönnetään lisäystä 1 700 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää enintään 1 500 000 euroa konkurssilain (120/2004) mukaisten julkisselvittäjien ja pesänhoitajien palkkioihin sekä julkisselvityksestä aiheutuvien muiden konkurssimenettelyn menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Lisämäärärahan tarpeesta 1 600 000 euroa aiheutuu turvapaikanhakijoiden oikeusturvamenojen kasvusta ja 100 000 euroa julkisselvityksestä aiheutuvien konkurssimenettelyn menojen kasvusta.
2017 III lisätalousarvio | 1 700 000 |
2017 talousarvio | 77 200 000 |
2016 tilinpäätös | 75 320 580 |
2015 tilinpäätös | 65 109 777 |
Eduskunnan kirjelmä EK 32/2017 vp (24.11.2017)
Momentille myönnetään lisäystä 1 700 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää enintään 1 500 000 euroa konkurssilain (120/2004) mukaisten julkisselvittäjien ja pesänhoitajien palkkioihin sekä julkisselvityksestä aiheutuvien muiden konkurssimenettelyn menojen maksamiseen.