Talousarvioesitys 2017
04. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 134/2016 vp (15.9.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 49 153 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) toimintaan liittyvien kansainvälisten ja kotimaisten järjestöjen jäsenmaksuista, yhteisrahoitteisten hankkeiden rahoitusosuuksista, ulkomailla toteutettavien projektien, täydennyskoulutuksen avustuksen ja yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) EU:n hyväksymien hankkeiden rahoitukseen liittyvien menojen maksamiseen
3) Alkoholitutkimussäätiöön, Käypä hoito -suositusten laadintaan, syöpärekisterin tekniseen ylläpitoon Suomen Syöpäyhdistys ry:lle, näkövammarekisterin tekniseen ylläpitoon Näkövammaisten Keskusliitto ry:lle sekä sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon kehittämishankkeisiin liittyvien valtionavustusten maksamiseen
4) Alkoholitutkimussäätiön toiminnasta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien menojen maksamiseen
5) koulutusneuvolatoiminnasta kunnille maksettavien korvausten maksamiseen
6) nettobudjetoidun yhteisrahoitteisen toiminnan tuloihin välittömästi liittyvien apurahojen maksamiseen
7) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin terveyden edistämisen hankkeisiin
8) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin tartuntatautien ehkäisyyn ja valvontaan liittyviin hankkeisiin
9) sosiaali- ja terveydenhuollon uutta palvelujärjestelmää (sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaissa annetun tehtävän hoitamiseksi) varten perustettavan uuden palvelujärjestelmän ohjauksen ja arvioinnin tietopohjatoiminnon menoihin.
Selvitysosa:Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tehtävänä on väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, sairauksien ja sosiaalisten ongelmien ehkäiseminen sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittäminen. Laitos toteuttaa tehtäväänsä tutkimuksen, seurannan ja arvioinnin, kehittämistyön, asiantuntijavaikuttamisen ja viranomaistehtävien sekä kansainvälisen yhteistyön avulla. Lisäksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos toimii alansa tilastoviranomaisena sekä huolehtii tehtäväalueensa tietoperustasta ja sen hyödyntämisestä.
Hallinnollisesti itsenäinen Alkoholitutkimussäätiö edistää ja tukee alkoholi- ja muuta päihdetutkimusta jakamalla apurahoja ja tekemällä tai teettämällä tutkimusta sekä harjoittamalla tutkimukseen liittyvää julkaisutoimintaa.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toiminnan perusta on laki terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta sekä sosiaali- ja terveysministeriön strategia Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020. Laitoksen strategisissa päälinjauksissa tavoitteina ovat uudistuminen, tietoaineiston tehokas käyttöönotto, ennakointi, priorisointi ja työyhteisöön panostaminen.
Laitoksen toiminnassa korostuu asiantuntijalaitoksen rooli tiedon käytön edistämisessä päätöksenteon kaikilla tasoilla. Tätä tukee laitoksen tavoite tietovarantojen kehittämisestä ja niiden käytön helpottamisesta.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen voimavarojen supistuminen edellyttää laitokselta strategista uudistumista. Laitoksen budjettirahoitus vähenee 12,6 % vuonna 2017. Vähennys perustuu valtion tutkimuslaitosuudistukseen sekä sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalle kohdennettuihin tutkimustoiminnan leikkauksiin. Laitoksen rahoituksen leikkaukset alkoivat jo vuonna 2014 ja edellä mainittujen päätösten mukaisesti tulisivat jatkumaan vuoteen 2019 asti suurina. Yhteensä leikkaukset vähentäisivät rahoitusta n. 29,5 %. Palkka- ja hintatason nousu huomioiden todellinen voimavarojen vähennys tulee olemaan vielä suurempi.
Voimavarojen supistuessa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tarkistaa toimintaansa siten, että hallitusohjelman toimeenpanoon ja asiantuntija- ja viranomaistehtävien hoitoon liittyvät riskit minimoidaan. Leikkaukset kohdistetaan strategian mukaisesti. Ydintoiminnot toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranee. Laitoksen tuottavuus kasvaa ja maksullisen toiminnan ylijäämä käytetään tuotekehitykseen ja investointeihin. Laitoksen tieto- ja tilastotuotanto sekä verkkopalvelut ja portaalit ovat yhdessä toimiva kokonaisuus ja palvelevat asiakkaiden tietotarpeita. Laitoksen organisaatio toimii kokonaisuutena ja organisaatiorakenne tukee laitoksen strategian linjauksia. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen hallinto- ja toimintatavat edistävät sukupuolten välisen tasa-arvon valtavirtaistumista. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen rahoitusrakenne on tarkoituksenmukainen.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kehittää ja uudistaa osaamispääomaansa. Laitoksen henkilöstön toimintavalmiutta ja osaamista kehitetään laitoksen strategian mukaisesti. Johtaminen on korkeatasoista ja kannustavaa. Henkilöstön kokema työhyvinvointi kasvaa edelleen ja työnantajakuva paranee. Henkilöstösuunnittelu on pitkäjänteistä.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoituina tuloina yhteisrahoitteisten sopimustutkimusten ja muiden yhteishankkeiden maksuosuudet, maksullisen palvelutoiminnan ja erillisiin sopimuksiin perustuvien tilaustutkimusten tulot, muut maksullisen toiminnan myyntitulot, kuten rojaltit ja vastaavat sekä tekijänoikeustulot ja saadut lahjoitusvarat ja sponsoritulot.
Määrärahasta on varattu 350 000 euroa Alkoholitutkimussäätiölle suoritettavan valtionavustuksen maksamiseen.
Tulot harvinaisten rokotteiden myynnistä ja välitystoiminnasta on merkitty momentille 12.33.03.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 89 906 | 84 328 | 77 453 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 26 272 | 28 100 | 28 300 |
Nettomenot | 63 634 | 56 228 | 49 153 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 10 070 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 849 |
THL:n maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 6 372 | 7 600 | 7 800 |
Tuotot yhteensä | 6 372 | 7 600 | 7 800 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 99 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 4 587 | 5 550 | 5 700 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 423 | 1 900 | 1 950 |
Kustannukset yhteensä | 6 010 | 7 450 | 7 650 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 362 | 150 | 150 |
Kustannusvastaavuus, % | 106 | 102 | 102 |
THL:n yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 12 342 | 12 500 | 12 500 |
— EU:lta saatava rahoitus | 2 900 | 2 900 | 2 900 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 603 | 500 | 500 |
— yhteisrahoitteisen toiminnan muut tuotot | 4 732 | 4 600 | 4 600 |
Tuotot yhteensä | 20 577 | 20 500 | 20 500 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 23 400 | 23 300 | 23 300 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -2 823 | -2 800 | -2 800 |
Omarahoitusosuus, % | 12 | 12 | 12 |
THL:n toiminnan kokonaiskustannukset (1 000 euroa) ja htv:t osastoittain
2015 toteutuma |
htv | 2016 arvio |
htv | 2017 tavoite |
htv | |
Hyvinvointi | 15 068 | 165 | 14 157 | 148 | 13 046 | 148 |
Terveys | 20 649 | 208 | 19 403 | 186 | 17 764 | 186 |
Infektiotaudit | 9 584 | 99 | 9 004 | 88 | 8 304 | 88 |
Terveydensuojelu | 11 502 | 130 | 10 807 | 116 | 9 885 | 116 |
Järjestelmät | 11 317 | 113 | 10 488 | 101 | 9 736 | 101 |
Valtionpalvelut | 6 596 | 70 | 6 197 | 63 | 5 667 | 63 |
Tietopalvelut | 15 190 | 166 | 14 272 | 149 | 13 051 | 149 |
Yhteensä | 89 906 | 951 | 84 328 | 851 | 77 453 | 851 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Lähisuhdeväkivallan uhreille suunnattu tukipuhelintoiminta (siirto momentilta 25.01.50) | 157 |
Sektoritutkimussäästö | -2 000 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -60 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -30 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -680 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | 98 |
Palkkaliukumasäästö | -300 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -317 |
Strategisen tutkimuksen rahoitusväline (siirto momentille 29.40.54) | -2 348 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -249 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -430 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -447 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -68 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -401 |
Yhteensä | -7 075 |
2017 talousarvio | 49 153 000 |
2016 II lisätalousarvio | -248 000 |
2016 I lisätalousarvio | 145 000 |
2016 talousarvio | 56 228 000 |
2015 tilinpäätös | 60 412 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 249/2016 vp (18.11.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 49 502 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 349 000 euroa talousarvioesityksen 49 153 000 euroon nähden on siirtoa momentilta 33.02.20 oikeuslääketieteen toimintojen siirtämiseksi Oulun yliopistolta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen hoidettavaksi.
2017 talousarvio | 49 502 000 |
2016 III lisätalousarvio | 180 000 |
2016 II lisätalousarvio | -248 000 |
2016 I lisätalousarvio | 145 000 |
2016 talousarvio | 56 228 000 |
2015 tilinpäätös | 60 412 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2016 vp (21.12.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 49 502 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) toimintaan liittyvien kansainvälisten ja kotimaisten järjestöjen jäsenmaksuista, yhteisrahoitteisten hankkeiden rahoitusosuuksista, ulkomailla toteutettavien projektien, täydennyskoulutuksen avustuksen ja yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) EU:n hyväksymien hankkeiden rahoitukseen liittyvien menojen maksamiseen
3) Alkoholitutkimussäätiöön, Käypä hoito -suositusten laadintaan, syöpärekisterin tekniseen ylläpitoon Suomen Syöpäyhdistys ry:lle, näkövammarekisterin tekniseen ylläpitoon Näkövammaisten Keskusliitto ry:lle sekä sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon kehittämishankkeisiin liittyvien valtionavustusten maksamiseen
4) Alkoholitutkimussäätiön toiminnasta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien menojen maksamiseen
5) koulutusneuvolatoiminnasta kunnille maksettavien korvausten maksamiseen
6) nettobudjetoidun yhteisrahoitteisen toiminnan tuloihin välittömästi liittyvien apurahojen maksamiseen
7) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin terveyden edistämisen hankkeisiin
8) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin tartuntatautien ehkäisyyn ja valvontaan liittyviin hankkeisiin
9) sosiaali- ja terveydenhuollon uutta palvelujärjestelmää (sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaissa annetun tehtävän hoitamiseksi) varten perustettavan uuden palvelujärjestelmän ohjauksen ja arvioinnin tietopohjatoiminnon menoihin.
I lisätalousarvioesitys HE 60/2017 vp (24.5.2017)
Momentille myönnetään lisäystä 120 000 euroa.
Selvitysosa:Lisämäärärahan tarve aiheutuu ulkomaalaislain 6 b §:n kohdan muutoksesta 1.1.2017 lukien, jonka vuoksi on perustettu yksi uusi oikeushammaslääkärinvirka.
2017 I lisätalousarvio | 120 000 |
2017 talousarvio | 49 502 000 |
2016 tilinpäätös | 56 305 000 |
2015 tilinpäätös | 60 412 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 24/2017 vp (30.6.2017)
Momentille myönnetään lisäystä 120 000 euroa.