Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2017

5.3. Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiopolitiikkaPDF-versio

Valtion T&K-rahoituksen kokonaisuus

Hallitus esittää, että valtion talousarvion mukainen tutkimus- ja kehittämistoiminnan rahoitus (T&K-rahoitus) on v. 2023 yhteensä n. 2,38 mrd. euroa. Tämä tarkoittaa n. 110 milj. euron laskua verrattuna vuodelle 2022 budjetoituun kokonaissummaan. Valtion T&K-rahoituksen suhteen bruttokansantuotteeseen (T&K-rahoituksen intensiteetti) arvioidaan olevan 0,85 % v. 2023. Vuonna 2022 valtion T&K-rahoituksen intensiteetin ennakoidaan olevan 0,93 %. Arvio valtion T&K-rahoituksesta voi päivittyä myöhemmin, kun eri momenteille ehdotetun rahoituksen kohdentuminen tarkentuu.

Tilastokeskuksen uusimpien tilastojen perusteella koko kansantalouden T&K-menojen suhde bruttokansantuotteeseen oli 2,85 % v. 2021 ja 2,91 % v. 2020. Ennakkotietojen mukaan valtion T&K-rahoituksen intensiteetti oli 0,89 % v. 2021, kun v. 2020 se oli 0,96 %. T&K-intensiteetin muutosten taustalla on erityisesti BKT:n lasku v. 2020 sekä talouden elpyminen v. 2021.

Suoran T&K-rahoituksen lisäksi Suomessa kannustetaan T&K-toimintaan verotuksen kautta. Vuosina 2021—2027 on voimassa tutkimusyhteistyön ylimääräinen verovähennys. Lisäksi v. 2023 otetaan käyttöön lisävähennykseen perustuva T&K-verokannustin. Uuden lisävähennyksen arvioidaan vähentävän valtion verotuloja v. 2023 n. 80 milj. euroa ja vuodesta 2024 alkaen n. 100 milj. euroa vuositasolla.

Keskeisiä TKI-politiikan linjauksia

Politiikkatoimia ohjaavat pääministeri Marinin hallitusohjelma sekä osaamisen, sivistyksen ja innovaatioiden ministerityöryhmän v. 2020 hyväksymä ja vuoden 2021 aikana päivitetty kansallisen T&K- ja innovaatiotoiminnan (TKI) tiekartta vuoteen 2030.

Huhtikuussa 2022 asetettiin parlamentaarinen TKI-työryhmä jatkamaan vuonna 2021 toimineen työryhmän työtä. Parlamentaarisen työryhmän tehtävänä on laatia kehyskautta pidempi T&K-rahoituksen suunnitelma, toimia T&K-rahoituslain valmistelun seurantaryhmänä ja seurata kokonaisuudessaan työryhmän linjausten toimeenpanoa. Työryhmän toimikausi päättyy maaliskuussa 2023.

Laki valtion tutkimus- ja kehittämistoiminnan rahoituksesta vuosina 2024—2030 tulee voimaan vuoden 2023 alusta ja sitä sovelletaan ensimmäisen kerran vuoden 2024 talousarvioesityksen laadinnassa. Lain tavoitteena on parantaa valtion T&K-toiminnan rahoituksen ennakoitavuutta ja pitkäjänteisyyttä. Laissa säädetään valtion talousarvioon vuosina 2024—2030 otettavien T&K-toimintaan tarkoitettujen valtuuksien ja määrärahojen yhteismäärästä. Valtuuksien ja määrärahojen määrää lisätään tasaisesti vuosittain. Laissa säädetään myös valtion T&K-toiminnan rahoituksen pitkäaikaisen suunnitelman laatimisesta.

TKI-tiekartan avulla tavoitellaan korkeaan osaamiseen, sivistykseen, tutkimukseen ja innovaatioihin perustuvaa kestävää kasvua ja hyvinvointia. Sen toimenpiteillä parannetaan kotimaisen TKI-ympäristön globaalia vetovoimaa ja kannustetaan yrityksiä TKI-investointien lisäämiseen. Päivitetyn tiekartan strategisina kehittämiskokonaisuuksina säilyvät osaaminen, uusi kumppanuusmalli ja innovatiivinen julkinen sektori.

Keskeisten valtion tutkimus- ja kehittämisrahoituserien muutos (arvio), milj. euroa1)

  2022
TA
2023
esitys
2022—2023
muutos
2022—2023
muutos, %
         
Yliopistot2) 722 772 50 7
Ammattikorkeakoulut 90 96 6 7
Valtion tutkimuslaitokset 216 209 -7 -3
— josta VTT 90 87 -3 -3
— josta LUKE 57 57 0 0
Valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille erikoissairaanhoitolain mukaiseen tutkimustoimintaan 20 30 10 50
Tutkimusorganisaatioiden tutkimusmäärärahat, yhteensä 1 048 1 107 59 6
         
Suomen Akatemia 477 517 40 8
— josta strateginen tutkimus 56 56 0 0
Business Finland 957 741 -216 -23
— josta t&k-rahoitus3) 741 557 -184 -25
Rahoitusorganisaatioiden T&K-rahoitus, yhteensä 1 218 1 074 -144 -12
         
Muu valtion T&K-rahoitus 223 198 -25 -11
— josta valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta 9 8 -1 -11
Arvio valtion koko T&K-rahoituksesta 2 489 2 379 -110 -4
Arvio valtion T&K-rahoitusintensiteetistä 0,93 % 0,85 %    

1) Taulukko kuvaa arviota valtion talousarvion mukaisesta T&K-rahoituksen määrästä. Useiden toimijoiden kohdalla nimenomaan kansainväliset tilastokriteerit täyttävään T&K-toimintaan kohdistuva summa tarkentuu vasta myöhemmin. Arvio valtion T&K-rahoituksen kokonaisuudesta voi siten päivittyä myöhemmin. Suomen Akatemian, strategisen tutkimuksen ja Business Finlandin rahoituksen osalta kyse on valtuuksista. Metodologisista ja muista muutoksista johtuen vuosien 2022 ja 2023 T&K-rahoitusluvut eivät ole suoraan vertailukelpoisia aiempien vuosien tietojen kanssa.

2) Yliopistojen valtionrahoitukseen ei ole laskettu mukaan arvonlisäverokompensaatiota. Tutkimukseen kohdentuva osuus kokonaisrahoituksesta on pidetty tässä laskelmassa vuoden 2023 osalta prosentuaalisesti samalla tasolla kuin edellisenä vuonna.

3) Business Finlandin rahoituksesta merkittävä osa kohdistuu myös muuhun kuin kansainväliset tilastokriteerit täyttävään T&K-toimintaan.