Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       04. Tarkastuslautakunta
       07. Työterveyslaitos
       08. Kansanterveyslaitos
       10. Säteilyturvakeskus
       12. Valtion koulukodit
       17. Työttömyysturva
       18. Sairausvakuutus
       19. Eläkevakuutus
       20. Tapaturmavakuutus
       57. Lomatoiminta

Talousarvioesitys 2003

17. TyöttömyysturvaPDF-versio

Selvitysosa:Työttömäksi jääneen toimeentulon turvaavat työttömyysturvalain perusteella maksettava työttömyyspäiväraha sekä työmarkkinatukilain perusteella maksettava työmarkkinatuki (mom. 34.06.52). Työttömyyspäivärahaa maksetaan joko peruspäivärahana tai ansioon suhteutettuna ansiopäivärahana. Päivärahan edellytyksenä on työssäoloehdon täyttäminen. Myös Suomesta toiseen EU‐ tai ETA-maahan työnhakijaksi lähtevä työtön voi saada työttömyyspäivärahaa kolmen kuukauden ajan. Työmarkkinatuki turvaa niiden Suomessa asuvien työttömien toimeentulon, jotka eivät työssäoloehdon puuttumisen vuoksi ole oikeutettuja päivärahaan tai joiden oikeus päivärahaan on päättynyt. Työttömyysturvan peruspäivärahaa arvioidaan maksettavan vuonna 2003 keskimäärin 22,49 euroa päivältä yhteensä 5,0 miljoonalta päivältä ja ansioturvan mukaista päivärahaa keskimäärin 40,8 euroa päivältä yhteensä 32,5 miljoonalta päivältä.

Pitkään työelämässä olleiden työttömien omaehtoisen ammatillisen opiskelun ajalta maksetaan koulutuspäivärahaa sekä työelämässä oleville aikuiskoulutustukea.

Työttömyysturvan tavoitteena on kohtuullisen taloudellisen toimeentulon takaaminen kaikille työttömille. Suomi on ratifioinut ILO:n sopimuksen nro 168, jossa asetetaan vaatimuksia työttömyysturvan tasolle ja on täten sitoutunut ILO:n sopimuksen mukaisen turvan tasoon. Kohtuullinen toimeentulo määritellään vähimmäistoimeentulona ja suhteessa aikaisempiin tuloihin.

Työttömyysturvaa on viime vuosina kehitetty ja työttömyysturvaa sekä työvoimapolitiikkaa kehitetään edelleen työllistymistä tukevaan suuntaan. Erityisesti kiinnitetään huomiota pitkäaikaistyöttömien ja ikääntyneiden työttömien tarvitsemiin erityistoimiin. Tehtyjen muutosten vaikutusta seurataan, jotta muutoksista ei aiheutuisi työttömien toimeentuloturvaan väliinputoamistilanteita.

Osana eläkejärjestelmän uudistamista työssä pysymisen, työkyvyn ja työllistymisen edistämiseksi myös työttömyysturvajärjestelmää uudistetaan. Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen työttömyysturvalaiksi ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta 1.1.2003 lukien. Eroraha korvattaisiin maksamalla korotettua ansiopäivärahaa enintään 130 päivän ajalta. Lisäksi ansiopäivärahan saamisedellytyksiä muutettaisiin työssäoloehdon, sovitellun päivärahan sekä yrittäjien päivärahan osalta. Työttömyyseläkkeen lakkauttamisen johdosta 59—65-vuotiaille työttömille myönnettäisiin oikeus saada lisäpäivärahaa. Uudistus koskee 1.1.1950 jälkeen syntyneitä ja vaikuttaa pääosin v. 2009 jälkeen. Lisäpäivärahaa korotetaan pitkän työhistorian omaavien henkilöiden osalta. Erillisellä esityksellä lisäpäivien rahoitusta uudistetaan siten, että työnantajien rahoitusvastuu säilyy vastaavana kuin työttömyyseläkkeissä.

50. Valtionosuus työttömyyskassoille (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 594 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää työttömyysturvasta annetun lain, työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain (555/1998), työttömyyskassalain (603/1984) ja vuorotteluvapaakokeilusta annetun lain (1663/1995) mukaisen valtionosuuden maksamiseen työttömyyskassoille.

Selvitysosa:Ansioon suhteutettu päiväraha rahoitetaan siten, että työttömyyskassojen osuus on 5,5 %, ja valtio vastaa peruspäivärahaa vastaavasta osuudesta. Valtio ei kuitenkaan osallistu lomautusajalta ja ns. lisäpäiviltä maksettavien päivärahojen eikä myöskään lapsikorotusten rahoitukseen.

Viitaten lukuperustelujen selvitysosaan on määrärahan mitoituksessa otettu lisäyksenä huomioon 22 000 000 euroa eduskunnalle annetusta hallituksen esityksestä työttömyysturvalaiksi ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta johtuen.

Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi työntekijän eläkemaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottamisesta päivärahoissa ja eräissä muissa etuuksissa 1.1.2003 lukien siten, että eläkemaksun ja työttömyysvakuutusmaksun vaikutus otetaan huomioon työttömyyspäivärahaan vaikuttavien ansiotulojen määrittelyssä.


2003 talousarvio 594 000 000
2002 talousarvio 589 000 000
2001 tilinpäätös 501 020 187

51. Työttömyysturvalain mukainen perusturva (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 89 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää työttömyysturvasta annetun lain mukaisen peruspäivärahan ja siihen liittyvän lapsikorotuksen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös vuorotteluvapaakokeilusta annetun lain (1663/1995) mukaisen valtionosuuden maksamiseen Kansaneläkelaitokselle.

Selvitysosa:Työttömyysvakuutusmaksu, joka peritään työttömyyskassoihin kuulumattomilta henkilöiltä tilitetään Kansaneläkelaitokselle. Tämä alentaa määrärahan tarvetta 25 000 000 euroa.

Vuonna 2003 peruspäivärahan määrää tarkistetaan elinkustannusten muutosta vastaavasti. Arvion mukaan täysimääräinen peruspäiväraha nousee 0,39 eurolla 23,14 euroon vuonna 2003. Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 1 800 000 euroa.

Viitaten lukuperustelujen selvitysosaan määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon hallituksen esityksestä työttömyysturvalaiksi ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta johtuen 6 000 000 euroa.

Momentin määrärahan tarpeeseen vaikuttaa vähentävästi työmarkkinatuki momentilla 34.06.52.


2003 talousarvio 89 000 000
2002 talousarvio 66 000 000
2001 tilinpäätös 29 769 263

53. Valtionosuus työttömän omaehtoisen koulutuksen toimeentuloturvasta (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 2 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää työttömyysturvasta annetun lain mukaisen koulutuspäivärahana maksettavan peruspäivärahan ja siihen liittyvän lapsikorotuksen maksamiseen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää työttömyysturvasta annetun lain mukaisen koulutuspäivärahana maksettavan ansiopäivärahan rahoitukseen siten kuin työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain sekä työttömyyskassalain mukaan on säädetty valtion osuuden maksamisesta.

Määrärahaa saa käyttää myös pitkäaikaistyöttömien omaehtoisen opiskelun tukemisesta annetun lain (709/1997) mukaisen vuosien 1997—1999 valtion tuen maksatusten oikaisuihin.

Selvitysosa:Työttömän koulutuspäiväraha rahoitetaan samoin kuten vastaavat työttömyysetuudet. Tällöin valtio kustantaa kokonaan peruspäivärahaa vastaavan osuuden. Perusturvana maksettavan koulutuspäivärahan kustannus on arviolta 2 000 000 euroa ja ansioturvana maksettava osuus 9 400 000 euroa vuonna 2003. Valtion osuus ansioturvana maksettavasta menosta olisi tällöin 4 500 000 euroa ja valtion osuus yhteensä siten 6 500 000 euroa.

Työttömän omaehtoisen koulutuksen tukemiseen on käytettävissä yhteensä arviolta 6 400 000 euroa edellisiltä vuosilta siirtyvää määrärahaa.

Viitaten lukuperustelujen selvitysosaan on määrärahan mitoituksessa otettu huomioon hallituksen esityksestä työttömyysturvalaiksi ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta aiheutuva vähäinen vaikutus.

Keskimäärin koulutuspäivärahan saajia arvioidaan vuonna 2003 olevan 1 100, joista ansioturvan piirissä 790 ja peruspäivärahan piirissä 310 henkilöä.


2003 talousarvio 2 000 000
2002 talousarvio 2 200 000
2002 lisätalousarvio
2001 tilinpäätös 4 204 698

54. Valtionosuus aikuiskoulutustuesta (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 13 200 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää aikuiskoulutustuesta annetun lain (1276/2000) mukaisen valtionosuuden maksamiseen.

Selvitysosa:Valtio rahoittaa aikuiskoulutustuen perusosan ja koulutus- ja erorahasto ansio-osan. Valtion osuudeksi kustannuksista on arvioitu 13 200 000 euroa.

Aikuiskoulutustukea on maksettu 1.8.2001 lukien ja sitä arvioidaan maksettavan vuonna 2003 keskimäärin 2 500 saajalle.


2003 talousarvio 13 200 000
2002 talousarvio 6 000 000
2002 lisätalousarvio 4 600 000
2001 tilinpäätös 3 363 759