Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       04. Tarkastuslautakunta
       07. Työterveyslaitos
       08. Kansanterveyslaitos
       10. Säteilyturvakeskus
       12. Valtion koulukodit
            21. Toimintamenot
       17. Työttömyysturva
       18. Sairausvakuutus
       19. Eläkevakuutus
       20. Tapaturmavakuutus
       57. Lomatoiminta

Talousarvioesitys 2003

13. Työsuojelun piirihallintoPDF-versio

Selvitysosa:Työsuojelun piirihallinto koostuu työsuojelupiireistä, jotka valvovat työsuojelua koskevien säädösten noudattamista ja edistävät turvallisuutta ja terveyttä työssä sekä työpaikan omaa työsuojelutoimintaa yhteistyössä työelämän osapuolten ja asiantuntijoiden kanssa. Työsuojelupiirit ehkäisevät ja vähentävät työolojen aiheuttamia terveydellisiä haittoja vaikuttamalla välillisesti työolosuhteisiin.

Toimintaympäristön muutokset

Eräiden työoloja kuvaavien tunnuslukujen kehitys1):
  1993 1999 2000 2001
         
Korvatut työtapaturmat ja ammattitaudit, 1 000 kpl 114 128 125 127
Korvatut työtapaturmat milj. työtuntia kohden,
kaikki toimialat
33 31 31 ..
— rakentaminen 76 79 83 ..
— teollisuus 50 45 45 ..
— kuljetus, varastointi ja tietoliikenne 43 41 40 ..
Tutkintaan otetut työpaikkakuolemat 28 27 30 ..
Ammattitaudit, Työterveyslaitos 7 006 5 182 4 993 ..

1) Tapaturmaluvuissa ovat mukana työmatkatapaturmat.

Tutkimusten mukaan työyhteisöissä koettu jaksamisongelma on kasvanut merkittäväksi haasteeksi. Työelämässä tapahtuneet muutokset ovat lisänneet tapaturmariskejä. Myös työvoiman ikääntyminen on vaikuttanut sairastavuutta lisäävästi ja työkykyä alentavasti.

Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut työsuojelun piirihallinnolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2003:

Strategiset tavoitteet

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan vuoteen 2010 suuntaavien strategioiden sekä työsuojelustrategian mukaisesti työsuojelupiirit vaikuttavat työoloihin tavoitteena työntekijöiden terveyden, turvallisuuden ja työkyvyn ylläpito sekä työtapaturmien, ammattitautien ja muiden työperäisten terveyden menetysten ehkäisy. Tavoitteissa ja toiminnassa korostuu myös työpaikkojen omatoimisen työsuojeluasioiden hoitamisen vahvistaminen ottaen huomioon myös ikääntyvät työntekijät sekä toisaalta lainsäädännön vähimmäistason valvonta.

Valvontatavoitteet

Viranomaisaloitteinen työssä jaksamista ja jatkamista tukeva valvonta: Työpaikkoja aktivoidaan ja opastetaan tuki- ja liikuntaelinsairauksia aiheuttavien olosuhteiden tunnistamisessa ja valvotaan niitä aiheuttavien tekijöiden poistamista. Huomiota kiinnitetään erityisesti käsin suoritettavien nostojen ja näyttöpäätetyön aiheuttamien tuki- ja liikuntaelinsairauksien ehkäisyyn sekä toistotyöhön.

Varmistetaan ulkoisen väkivallan uhan hallitsemiseksi tarvittavien toimien aikaansaaminen ja olemassaolo niillä toimialoilla, joilla ulkoisen väkivallan aiheuttamia ongelmia erityisesti esiintyy. Työn aiheuttamaa liiallista henkistä kuormitusta ehkäistään työssä jaksamisen riskialoilla valvomalla työaikasäännösten noudattamista. Henkiseen terveyteen liittyviä asioita otetaan esille tarkastuksilla.

Kehitetään työpaikkojen, työsuojeluviranomaisten ja työterveyshuollon yhteistyötä erityisesti tuki- ja liikuntaelinsairauksien ehkäisyssä sekä henkisen hyvinvoinnin sekä työkykyä ylläpitävän toiminnan edistämisessä.

Suunnataan työtapaturmien torjuntaa erityisesti tapaturmavaarallisille toimialoille, kuten rakentamiseen ja teollisuuteen sekä vaarallisiin töihin ja työmenetelmiin päämääränä tapaturmataajuuden pieneneminen. Valvotaan turvallisuuden hallintaa usean työnantajan yhteisillä työpaikoilla.

Työssä jaksamista ja jatkamista tukeviin keskeisiin tavoitteisiin käytetään vähintään 45 % työsuojelupiirien viranomaisaloitteisen toiminnan resursseista.

Viranomaisaloitteinen vähimmäisolosuhteiden valvonta: Varmistetaan erityisesti ongelmallisilla toimialoilla, että työolosuhde- ja työsuhdelainsäädäntöä noudatetaan ja turvataan terveellisyyden ja turvallisuuden vähimmäistaso, mikä osaltaan luo tasavertaiset toimintaedellytykset yrityksille ja laitoksille. Työsuhdelainsäädännön osalta valvotaan erityisesti työaikaa koskevia säännöksiä. Työolosuhdevalvonnassa varmistetaan, että markkinoille luovutettavat koneet, laitteet ja henkilösuojaimet samoin kuin työssä käytettävät kemikaalit on luovutettu säännösten mukaisesti. Valtakunnallista lainsäädännön muutoksista tiedottamista täydennetään alueellisella tiedottamisella.

Valvotaan työterveyshuoltolainsäädännön noudattamista ja edistetään työterveyshuollon toimivuutta yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa.

Työsuojelupiirien keskeisenä toimintaperiaatteena on työpaikkojen oman työsuojelutoiminnan vahvistaminen muun muassa valvomalla, että työpaikoilla on käytössä työsuojelun toimintaohjelma sekä tukemalla turvallisuusasioiden järjestelmällistä hallintaa. Toiminnassa kiinnitetään erityistä huomiota ikääntyneiden työntekijöiden työssä jaksamiseen ja jatkamiseen.

Asiakasaloitteisen toiminnan tavoitteet: Työsuojelun piirihallinto tekee asiakkaiden pyynnöstä työsuojelutarkastuksia, antaa ohjeita ja neuvoja työolosuhde-, työsuhde- ja lupahallintoasioissa sekä tutkii työtapaturmat ja ammattitaudit. Ylläpidetään maksullista työsuhdeasiain palvelupuhelinta. Tavoitteena on, että asiakaspalveluun vastataan ministeriön vahvistamia toimitusaikoja noudattaen. Toiminnan laatua seurataan erilaisilla selvityksillä.

Kehittämistavoitteet

Voimavarojen käytön tehostamiseksi piirien välistä työnjakoa ja yhteistyötä kehitetään. Erityisasiantuntemusta vaativien työpaikkojen ja toimialojen valvontaa ja valvonnan koordinointia keskitetään yhden tai muutaman työsuojelupiirin tehtäväksi.

Yhteistyötä aluetyöterveyslaitosten kanssa kehitetään siten, että aluelaitosten asiantuntemus on joustavasti työsuojelupiirien käytettävissä valvontatoiminnan tukena.

Toiminnan laatua ja toimintatapoja kehitetään piirien toiminnan evaluoinnin perusteella. Kehitetään työsuojelupiirien tulosohjausta ja selvitetään siihen soveltuvat johdon tietojärjestelmät.

Henkilöstö

Työsuojelupiirien henkilöstömäärä on vuonna 2003 noin 440 htv. Määrä väheni 1990-luvulla ja on pysynyt viime vuosina lähes ennallaan. Vuoden 2001 lopussa henkilöstön keski-ikä oli 49,6 vuotta. Koulutustasoa nostetaan ja vahvistetaan asiantuntemusta ja osaamista erityisesti keskeisillä painoalueilla — henkisen hyvinvoinnin edistämisessä, tuki- ja liikuntaelinsairauksien ehkäisyssä ja työtapaturmien torjunnassa. Henkilöstön työkyvyn ylläpitämisestä huolehditaan ja työtyytyväisyyttä seurataan joka toinen vuosi tehtävällä selvityksellä.

Voimavarojen käyttötavoite

Voimavarojen suuntaamista ja käyttöä strategianpainoalueilla seurataan. Voimavarojen käytölle asetetaan seuraavat tavoitteet:

Voimavarojen tavoitteellinen käyttö (% kokonaistyöajasta):
  2001 2002 2003
       
Viranomaisaloitteinen toiminta 47 50 52
Asiakasaloitteinen palvelutoiminta 23 23 23
Muut työsuojelutehtävät sekä hallinto- ja tukitoiminnot 30 27 25
Hallinto- ja tukitoiminnot koko työajankäytöstä 20 20 18

Maksullinen toiminta

Maksullisen toiminnan tavoitteena on, että julkisoikeudellisten suoritteiden maksut vastaavat kokonaiskustannuksia ja suoritteet ovat tarkoituksenmukaista laatutasoa. Liiketaloudellisen suoritetuotannon tavoitteena on kokonaiskannattavuus, johon yltäminen ei ole mahdollista ilman valtakunnalliselle työsuhdeasiain palvelupuhelimelle talousarviossa myönnettyä hintatukea. Panostajalupien myöntäminen on siirretty vuonna 2002 piirihallinnon tehtäväksi.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (euroa):
  2001 2002 2003
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— maksullisen toiminnan myyntituotot 42 665 37 716 88 929
— maksullisen toiminnan muut tuotot 240 240 240
Tuotot yhteensä 42 905 37 956 89 169
       
Maksullisen toiminnan erillis-
kustannukset
     
— aineet, tarvikkeet ja tavarat 3 786 3 643 3 907
— henkilöstökustannukset 61 628 62 735 115 620
— vuokrat 563 413 450
— palvelujen ostot 2 597 2 687 2 824
— muut erilliskustannukset 1 750 1 923 2 115
Erilliskustannukset yhteensä 70 323 71 400 124 916
       
Käyttöjäämä -27 418 -33 444 -35 747
       
Maksullisen toiminnan osuus yhteis-
kustannuksista
     
— tukitoimintojen kustannukset 13 688 13 994 14 661
Osuus yhteiskustannuksista
yhteensä
13 688 13 994 14 661
       
Kokonaiskustannukset yhteensä 84 011 85 394 139 578
       
Tilikauden ylijäämä (+) / alijäämä (-) -41 106 -47 438 -50 409
       
Kustannusvastaavuus-% 51 44 64

21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 21 306 000 euroa.

Määrärahasta saa käyttää maksullisen palvelupuhelintoiminnan hintojen tukemiseen enintään 47 300 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös ulkomailla olevien suomalaisten alusten tarkastustoiminnan ja työsuojelun valvonnasta ja muutoksenhausta työsuojeluasioissa annetun lain (131/1973) 15 §:n mukaisista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 670 000 euroa toimitilavuokra- ja muuttomenoina (kertamenoa 168 000 euroa), työsuojelupiirien voimavarojen kehittämismenoina, kalustohankintoina sekä työsuhdeasiain palvelupuhelimen hintatukena. Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu myös huomioon 75 000 euroa siirtona momentilta 33.01.21.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 21 395 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 89 000
Muut toimintamenot 21 306 000
Bruttotulot, maksullisen toiminnan tulot 89 000
— julkisoikeudelliset suoritteet 63 000
— muut suoritteet 26 000
Nettomenot 21 306 000


2003 talousarvio 21 306 000
2002 talousarvio 20 730 000
2001 tilinpäätös 19 995 358