Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
            41. Eräät korvaukset
       61. Maanmittauslaitos
       62. Geodeettinen laitos
       72. Elintarvikevirasto

Talousarvioesitys 2003

01. Maa- ja metsätalousministeriöPDF-versio

Selvitysosa:Maa- ja metsätalousministeriö luo edellytykset uusiutuvien luonnonvarojen kestävälle, monipuoliselle käytölle, maaseudun elinkeinojen ja vapaa-ajan toimintojen kehittymiselle, turvaa elintarvikkeiden laadun sekä eläinten ja kasvien terveyden. Ministeriö vastaa EU:n yhteisen maatalouspolitiikan, maaseutu- ja rakennepolitiikan sekä kalastuspolitiikan toimeenpanosta Suomessa sekä eläinlääkintä- ja kasvinterveystoimien sopeuttamisesta EU:n säännösten puitteisiin. EU:n vesipolitiikka vaikuttaa myös Suomen vesitalousasioihin.

Maa- ja metsätalousministeriön toimintamenojen ja henkilöstön arvioidaan jakautuvan vuosina 2001—2003 tehtävittäin seuraavasti:
  2001 2002 2003
  htv milj. € htv milj. € htv milj. €
             
Maa- ja puutarhatalous sekä maaseutu 207 13,3 223 14,8 230 16,3
Metsätalous 35 2,1 36 2,1 32 2,0
Kala-, riista- ja porotalous 40 2,5 39 2,2 39 2,2
Elintarvikkeet ja terveys 66 3,7 68 4,6 67 4,6
Vesivarat, maanmittaus ja luonnonvarat 24 1,4 24 1,4 24 1,4
Keskitetyt tukitehtävät 93 7,9 74 6,3 76 6,4
Yhteensä 464 31,0 464 31,1 468 32,9

Maa- ja metsätalousministeriön keskeiset alustavat tulostavoitteet vuodelle 2003 ovat:

  • Maataloudessa tavoitteena on saavuttaa komission kanssa käytävissä Etelä-Suomen kansallisen tuen jatkamista koskevissa neuvotteluissa tulos, joka turvaa maataloustuotannon toimintaedellytykset ja tuotannon kannattavuuden sekä mahdollistaa eri alueiden tasapainoisen kehityksen.
  • Vaikutetaan lisäksi EU:n yhteisen maatalouspolitiikan välitarkasteluun siten, että tehtävissä päätöksissä otetaan huomioon Suomen erityisolosuhteet.
  • Pyritään varmistamaan kulumassa olevan ohjelmakauden ympäristötuen rahoitus.
  • Valmistellaan elintarvikkeiden ja tuotannon keskeistä tietoa sisältävän laatutietopankin käyttöönottoa.
  • Valmistellaan Suomen puutarhatuotannon lähivuosien kehittämisstrategiaa.
  • Valmistaudutaan Euroopan yhteisön uuden elintarvikelainsäädännön kansalliseen toimeenpanoon sekä kansallisten lainsäädäntötoimien että hallinnon osalta.
  • Maatalouden tuotantopanosten, elintarvikkeiden raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden jäljitettävyyden parantamiseksi kehitetään merkintä- ja rekisteröintijärjestelmiä ja niiden valvontaa.
  • Eläinlääkinnällistä rajatarkastusta kehitetään muuttuvan EY-lainsäädännön mukaisesti ja ennaltaehkäistään EY:n ulkopuolelta tulevan tuonnin lisääntymisestä aiheutuvat uhkat.
  • Metsätaloudessa tavoitteena on huolehtia Kansallinen metsäohjelma 2010:n toteutus- ja seurantatehtävistä ottaen huomioon ohjelman vuonna 2002 tehdyn evaluoinnin tulokset.

EU:n yhteisen maatalouspolitiikan, maaseutu- ja rakennepolitiikan sekä kalastuspolitiikan toimeenpanotehtäviä valtion aluehallinnossa hoitavat työvoima- ja elinkeinokeskukset, joissa lähinnä niiden maaseutuosastot. Työvoima- ja elinkeinokeskusten tulostavoitteita on tämän pääluokan pääluokka- ja lukuperustelujen lisäksi esitetty myös kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalan luvussa 32.10 siltä osin kuin tavoitteet ovat yhteisiä keskusten muiden osastojen kanssa.

Työvoima- ja elinkeinokeskusten maaseutuosastojen voimavarat säilyvät suunnilleen ennallaan, noin kolmasosa niistä tarvitaan valvontatoimintaan. Maaseutuosastot suorittavat EMOTR-T:n rahoittamien maatalous- ja maaseutuyrittäjille maksettavien tukien valvonnat, lukuun ottamatta ohjelmaperusteisia maaseudun kehittämishankkeita. Maaseutuosastot suorittavat myös eräiden interventiotoimenpiteiden sekä EMOTR-O:n rahoittamien tavoite 1-alueella myönnettävien investointitukien ja nuorten viljelijöiden aloittamistuen valvonnat sekä kasvintuotannon valvonnat ja tarkastukset. Lisäksi maaseutuosastot suorittavat eräisiin maatalouden kansallisiin tukiin liittyviä valvontoja. Valvontakäyntien määrä säilyy suunnilleen edellisvuoden tasolla, mutta valvonnan laadun kehittäminen lisää niiden vaatimaa työpanosta.

Myös EU-säännösten edellyttämää kalastuksen sekä kalansaaliiden purkauksen ja kaupan valvontaa on tarkoitus tehostaa.

Työvoima- ja elinkeinokeskukset vastaavat siitä, että tuki- ja valvonta- ja tarkastusjärjestelmien hoidon edellyttämät voimavarat turvataan rahoituskorjausten ja muiden sanktioiden välttämiseksi.

Työvoima- ja elinkeinokeskusten maaseutuosastojen välttämättömän henkilöstön arvioidaan jakautuvan tehtävittäin seuraavasti:
  Henkilöstö, htv
  1994 2001 2002 2003
         
Maatalous ja maaseutu        
Maaseudun kehittäminen 15 65 65 65
Maatilojen kehittäminen (ml. maanjärjestely) 160 85 91 91
Tuki- ja valvontatehtävät 14 189 214 212
Tuotannonohjaus 39 26 26 26
Ympäristöasiat 12 37 37 37
Kasvintuotannon valvonta ja tarkastus 15 25 25 30
Hallintotehtävät 127 106 100 100
Yhteensä 382 533 558 561
Kalatalous 51 60 60 60
Yhteensä 433 593 618 621

TE-keskusten maaseutuosastojen kustannukset (ml. yhteiskustannukset)
tehtävittäin, milj. euroa:
  2000 2002 2003
    TA arvio
       
Maatalous ja maaseutu      
Maaseudun kehittäminen 2,56 2,56 2,56
Maatilojen kehittäminen 3,31 3,59 3,59
Tuki- ja valvontatehtävät 7,01 9,70 9,62
Tuotannonohjaus 1,03 1,02 1,02
Ympäristöasiat 1,46 1,46 1,46
Kasvintuotannon valvonta ja tarkastus 0,94 0,99 1,24
Hallintotehtävät 4,12 3,94 3,94
Yhteensä 20,43 23,25 23,43
Kalatalous 2,61 2,80 2,80
Yhteensä 23,04 26,05 26,23

Vuonna 2003 työvoima- ja elinkeinokeskusten maaseutuosastojen toimintamenoihin käytettävissä oleva määräraha 25,197 milj. euroa on budjetoitu kauppa- ja teollisuusministeriön pääluokkaan momentille 32.10.22.

Suomen liityttyä EU:n jäseneksi maa- ja metsätalousministeriö on sopinut Euroopan yhteisön yhteisen maatalouspolitiikan täytäntöönpanosta annetun lain perusteella valtiovarainministeriön kanssa, että tullilaitos suorittaa eräitä Euroopan unionin maatalouden ohjaus- ja tukirahaston tukiosaston vientitukiin, sisämarkkinatukiin ja interventiotoimintaan liittyviä tarkastuksia, joiden kustannuksiksi vuonna 2003 arvioidaan 2 356 000 euroa ja joista tullilaitos ei ole perinyt eikä vuonna 2003 peri maa- ja metsätalousministeriöltä maksuja.

19. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 26 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää muiden kuin erikseen arvonlisäverovelvollisten hallinnonalan virastojen ja laitosten tavaroiden ja palvelujen ostoihin sisältyvien arvonlisäverojen maksamiseen.

Selvitysosa:Valtion kulutus- ja investointimenot on budjetoitu ilman arvonlisäveroa. Muille kuin erikseen verovelvollisille valtion virastoille ja laitoksille myönnetään määrärahat verottomin hinnoin.

Määräraha on siirtoa momentilta 28.81.(23).


2003 talousarvio 26 000 000

21. Maa- ja metsätalousministeriön toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 32 902 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös eräiden Suomen tekemien kalastusta koskevien sopimusten valvonnasta aiheutuvien menojen sekä kalastuslain (286/1982) 14 §:n mukaisten korvausten ja kasvilajikelautakunnan menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Bruttomenojen lisäys on 4 227 000 euroa, missä on otettu huomioon 1 329 000 euroa kansainvälisestä toiminnasta aiheutuvien matkustus- ja eräiden muiden menojen siirtona momentilta 30.04.26, 1 600 000 euroa EU:n rahoittamina matkustusmenoina, joita aiemmin on käsitelty momentilla 30.04.26, 207 000 euroa viiden henkilön palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentilta 28.40.21 ja 67 000 euroa kahden henkilön palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentilta 32.10.22 sekä 160 400 euroa toimitilavuokrien lisäyksenä. Määrärahan mitoituksessa on lisäksi otettu huomioon lisäyksenä 1 000 000 euroa valvonnassa tarvittavien tietojärjestelmien ylläpitomenoina, erityisesti EU:n edellyttämän peltolohkorekisterin ajantasaistamisen ja kehittämisen johdosta. Ilmakuvien uudistamiseksi komissiolle on toimitettu valvonnan tehostamisohjelma vuosille 2002 ja 2003. Vuoden 2003 ohjelman kokonaiskustannukset ovat 651 400 euroa, mistä EU:n arvioidaan rahoittavan 50 % eli 325 700 euroa, mikä on otettu huomioon momentilla 12.30.01.

Määrärahan mitoituksessa on lisäksi otettu huomioon kalastuksen valvontamenoina edelleen 420 000 euroa ja kalataloustietojen keruun menoina 740 000 euroa, missä on lisäystä 60 000 euroa. Vastaavat EU-osuuksien tuloutukset on otettu huomioon momentilla 12.30.04. Tenojoen kalastuslupamaksutuloista vuonna 2002 valtiolle kuuluvana osuutena on otettu huomioon 67 000 euroa, missä on lisäystä 16 600 euroa. Tenojoen kalastuslupatuloista vuonna 2003 kertyväksi arvioitu tulo on merkitty momentille 12.30.41.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 220 000 euroa kolmen henkilön palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentille 30.32.21.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon edelleen Maatilatalouden kehittämisrahaston osarahoittamien tutkimushankkeiden tuloina 210 000 euroa ja näitä vastaavina menoina 210 000 euroa.

Kun bruttotulojen lisäys on 2 425 000 euroa, missä on otettu huomioon 1 600 000 euroa EU:n rahoittamina matkustuspalautuksina ja 825 000 euroa maksullisen toiminnan tuloina, jotka on aiemmin budjetoitu momentille 12.30.99, nettomenot lisääntyvät 1 802 000 eurolla.

Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskus hoitaa maksutta ministeriön eräitä taloushallinto-, tietohallinto- ja muita hallinnon palvelutehtäviä sekä huolehtii ulkopuolisten tietojärjestelmäpalveluiden kustannuksista. Näistä tehtävistä aiheutuvat nettomenot, noin 8 400 000 euroa, on budjetoitu momentille 30.02.21. Ministeriön kansainvälisen toiminnan erillismenot on budjetoitu momentille 30.04.26.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 35 727 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 789 000
Muut toimintamenot 34 938 000
Bruttotulot 2 825 000
Maksullisen toiminnan tulot 825 000
— julkisoikeudelliset suoritteet 800 000
— muut suoritteet 25 000
Muut tulot 2 000 000
Nettomenot 32 902 000


2003 talousarvio 32 902 000
2002 talousarvio 31 100 000
2002 lisätalousarvio 16 000
2001 tilinpäätös 31 042 446

22. Tietojärjestelmien kehittäminen(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 2 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää maaseutuelinkeinohallinnon tietojärjestelmien kehittämisestä ja ministeriön hallinnonalan yhteisistä tietohallinnon kehittämishankkeista aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan käytön arvioidaan
jakautuvan seuraavasti:
   
Viljelijätukijärjestelmät (IACS ym.) 215 000
Kiintiöjärjestelmät 215 000
Peltolohkorekisteri 90 000
Nautaeläinrekisteri 175 000
Eläinlääkintä- ja elintarvikehallinnon
järjestelmät
440 000
Elinkeinokalatalouden järjestelmät 215 000
Markkinatukijärjestelmät 260 000
Asiointijärjestelmien yhteinen tekniikka 130 000
Yhteiset järjestelmärakenteet 260 000
Yhteensä 2 000 000

Määrärahaa käytetään lähinnä Euroopan unionin jäsenyyteen liittyvien maaseutuelinkeinohallinnon tietojärjestelmien kehittämiseen.


2003 talousarvio 2 000 000
2002 talousarvio 2 186 000
2001 tilinpäätös 2 573 275

41. Eräät korvaukset (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 1 945 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kasvinsuojelulain (1203/1994) 9 §:ssä tarkoitettujen korvausten maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös enintään 66 000 euroa hukkakauran torjunnasta annetun lain (185/2002) mukaisiin tarkoituksiin. Määrärahasta saa maksaa myös edellisiin vuosiin kohdistuvia menoja ja korvauksia. Määrärahasta saa maksaa myös maaseutuelinkeinojen tukitehtäviä hoidettaessa noudatettavasta menettelystä annetussa laissa (1336/1992) tarkoitettuja korvauksia Ahvenanmaan maakunnalle.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon 130 000 euroa High Grade -tuotantoalueen perunanviljelyn lisäkustannusten maksamiseen varatun määrärahan siirtona momentille 30.12.41. Määrärahasta pääosa arvioidaan käytettävän kasvinsuojelulain perusteella perunan vaalean rengasmädän torjunnasta aiheutuvien korvausten maksamiseen. Saastunut tila on torjunnan kohteena viiden vuoden ajan, jolloin se voi hakea korvauksia kustannuksista ja vahingoista. Määrärahaa arvioidaan tarvittavan Ahvenanmaan kunnille maksettaviin korvauksiin niistä tehtävistä, joita ne hoitavat maa- ja metsätalousministeriön ja muiden maaseutuelinkeinoviranomaisten valtion ja Euroopan unionin varoista myöntämiin ja maksamiin avustuksiin, korvauksiin, palkkioihin ja muihin tukiin liittyen. Korvaukset suoritetaan valtioneuvoston asetuksen mukaisesti. Manner-Suomen kunnille tehtävistä aiheutuvat menot otetaan huomioon momentin 26.97.31 määrärahan mitoituksessa.

Määrärahan käytön arvioidaan
jakautuvan seuraavasti:
   
Perunan vaalean rengasmädän torjunta 1 867 000
Hukkakauran torjunta, enintään 66 000
Ahvenanmaan kunnille maksettava
korvaus
12 000
Yhteensä 1 945 000


2003 talousarvio 1 945 000
2002 talousarvio 2 075 000
2001 tilinpäätös 2 019 597

47. Kasvinjalostustoiminnan edistäminen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 673 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustusten maksamiseen kasvinjalostustoiminnan edistämisestä annetun lain (896/1977) mukaisesti kasvinjalostajille jalostukseen ja kotimaisen kasvinjalostustoiminnan edistämiseen.

Selvitysosa:Lain 6 §:n mukainen määrärahan vähimmäismäärä on 673 000 euroa, mitä vastaavat tulot on merkitty momentille 12.30.74.


2003 talousarvio 673 000
2002 talousarvio 673 000
2001 tilinpäätös 726 136

48. Poikkeuksellisten tulvien aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 841 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää poikkeuksellisten tulvien aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta annetun lain (284/1983) 2 §:n mukaisten vahinkojen ja kustannusten korvaamiseen sekä metsäkeskusten asiantuntija-avusta aiheutuviin menoihin. Määrärahaa saa käyttää myös edellisiin vuosiin kohdistuvien menojen maksamiseen.


2003 talousarvio 841 000
2002 talousarvio 841 000
2001 tilinpäätös 840 940