Statsbudgeten 2019
Huvudtitel 28
FINANSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
Förklaring:
I den globaliserade värld som nu håller på att digitaliseras påverkas det finländska samhället av tre centrala utvecklingstendenser som direkt påverkar finansministeriets ansvarsområde
- — Förändringarna inom världsekonomin påverkar Finlands ekonomiska tillväxt i betydande utsträckning.
- — Befolkningens stigande medelålder försämrar arbetsinsatsen inom ekonomin och ökar de offentliga utgifterna.
- — Digitaliseringen inom samhället framskrider och dess effekter är tydligt märkbara inom alla sektorer. Samtidigt ökar den globala konkurrensen.
Befolkningens stigande medelålder försämrar i allt högre grad försörjningskvoten och förutsättningarna för tillväxt och ökar utgifterna inom den offentliga ekonomin. Den utveckling mot åldrande som sker i Finlands åldersstruktur har bara börjat och den effekt utvecklingen har på kostnaderna för serviceproduktionen och på den långsammare ekonomiska tillväxten utjämnas inte förrän på 2030-talet. Åldrandet är inte enhetligt fördelat i Finland. Stadsregionerna växer medan befolkningen minskar i glesbygdsområdena.
Den ekonomiska situationen i Europa och i länderna i euroområdet är till följd av finans- och skuldkriserna fortfarande känslig för störningar. Den internationella verksamhetsmiljön och det säkerhetspolitiska läget är exceptionellt instabila och samtidigt har många europeiska länder en mycket dålig beredskap för nya ekonomiska chocker. Hoten mot den digitala verksamhetsmiljön blir allt mer komplicerade.
Konkurrenskraftsutmaningarna kommer inte att försvinna. Även om den traditionella globaliseringen inom produktionen av varor blivit långsammare och kanske rent av upphört efter finanskrisen kan digitaliseringens effekter på utrikeshandeln och ekonomin över lag börja skönjas först nu. Näthandeln växer och en allt större del av tjänsterna förmedlas via nätet. Således blir gränsdragningen mellan den konkurrensutsatta och den skyddade sektorn allt svårare. Denna utveckling påverkar såväl utformningen av marknaden som skattebasen och statens inkomster.
Inrättandet av landskapen, överföringen av ansvaret för att ordna social- och hälsovårdstjänster till landskapen och landskapens finansieringslösning är en betydande reformhelhet som också påverkar styrningen av de offentliga finanserna. Strävan att dämpa den ökning i behovet av social- och hälsovårdstjänster som befolkningens stigande medelålder medför ges genom reformen en mera direkt statlig styrning. I landskapslagstiftningen har man för styrningen av landskapen skapat en ram som ska säkra en dämpning av utgiftsökningen och en god ekonomi för landskapen.
Finansministeriet ställer upp följande samhälleliga effektmål för sitt ansvarsområde. I motiveringen till kapitlen beskrivs de verksamhetsmål genom vilka uppnåendet av de samhälleliga effektmålen främjas.
- — Sysselsättningsgraden stiger, produktiviteten ökar
- — Statsfinanserna förbättras, hållbarhetsunderskottet minskar och skuldsättningsgraden sjunker
- — Det skattemässiga underskottet är lågt.
- — Saldot för den kommunala ekonomin förbättras.
- — Regional- och lokalförvaltningen är tydlig och enkel och stöder uppnåendet av de mål som uppställts för de offentliga finanserna.
- — Digitaliseringen av den offentliga förvaltningen och en god informationshantering gör de offentliga tjänsterna effektivare och bättre.
- — Kostnaderna för statsförvaltningens centraliserade tjänster minskar och deras effektivitet ökar i fråga om lokalhantering, it-tjänster samt ekonomi- och personalförvaltningstjänster.
Av utgifterna under finansministeriets huvudtitel är ca 95 % olika förmåner, medlemsavgifter och stöd som grundar sig på författningar eller avtal och som inte har några direkta könskonsekvenser.
Inom finansministeriets förvaltningsområde beaktas könskonsekvenserna i beredningen av lagstiftningen, personal- och arbetsgivarpolitiken, projekt, beredningen av budgeten och ämbetsverkens resultatstyrning.
Den progressiva personbeskattnignen minskar skillnaderna mellan könen i fråga om nettoinkomster. Personbeskattningen (förvärvs- och kapitalinkomstbeskattningen) i sin helhet utjämnar skillnaderna mellan könen i fråga om inkomster efter skatt så att kvinnornas inkomstandel av männens inkomster efter skatt är i genomsnitt 4,5 procentenheter högre än före skatt.
Inom finansministeriets förvaltningsområde främjas uppnåendet av målen för statsrådets redogörelse om hållbar utveckling särskilt genom beskattningen. I budgetpropositionen ingår flera inkomstskattemoment som kan anses främja målet med ett koldioxidneutralt och resurssmart Finland. Dessa är framför allt energiskatterna, fordonsskatten, punktskatten på vissa dryckesförpackningar samt avfallsskatten. Dessutom utjämnar den progressiva personbeskattningen i betydande utsträckning inkomstskillnaderna och minskar andelen låginkomsttagare bland befolkningen. Beskattningen stöder sysselsättningen och produktivitetstillväxten samtidigt som den tryggar en hållbar finansiering av den offentliga sektorn.
Genom statsandelarna för basservice finansieras den kommunala servicen inom social- och hälsovården, småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen. Regionförvaltningsverken främjar tillgodoseendet av de grundläggande fri- och rättigheterna genom tillsyn av de offentliga tjänsterna, genom vilken likabehandling och jämlikhet tryggas. Befolkningsregistercentralen och magistraterna producerar tjänster som det digitala samhället förutsätter och stöder lika villkor för medborgarna i ett allt mera digitaliserat samhälle.
Finansministeriets centrala uppgift hänger samman med tryggandet av en hållbar offentlig ekonomi, vilket kan anses vara en förutsättning för genomförandet av den offentliga utvecklingen.
Fullmakter enligt moment under huvudtiteln (mn euro)
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
||
28.30.01 | Statistikcentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | ||
— fullmakt att ingå avtal | 5,6 | - | |
28.60.02 | Separat budgeterade löneutgifter (förslagsanslag) | ||
— fullmakt att ingå avtal | 4,6 | 2,7 | |
28.92 | EU och internationella organisationer | ||
— fullmakt att ingå avtal | 4 586,0 | 4 586,0 |
Förvaltningsområdets anslag 2017—2019
År 2017 bokslut 1000 € |
År 2018 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2019 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2018—2019 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning | 152 232 | 167 748 | 163 287 | -4 461 | -3 |
01. | Finansministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 30 295 | 30 415 | 31 046 | 631 | 2 |
20. | Genomförande av statens fastighetsstrategi och ägarstyrningen inom förvaltningsområdet (reservationsanslag 2 år) | 245 | 245 | 445 | 200 | 82 |
21. | Produktivitetsanslag för finansministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) | — | — | 646 | 646 | 0 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom finansministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 121 692 | 124 088 | 120 780 | -3 308 | -3 |
69. | Överföring av vissa av Finlands Banks placeringsintäkter till Grekland (fast anslag) | — | 13 000 | 10 370 | -2 630 | -20 |
10. | Beskattningen och Tullen | 589 974 | 579 446 | 616 908 | 37 462 | 6 |
01. | Skatteförvaltningens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 405 820 | 368 601 | 402 270 | 33 669 | 9 |
02. | Tullens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 159 837 | 164 518 | 167 058 | 2 540 | 2 |
03. | Omkostnader för det nationella inkomstregistret (reservationsanslag 3 år) | — | 1 727 | 11 980 | 10 253 | 594 |
63. | Återbetalda skatter (förslagsanslag) | 10 661 | 15 900 | 14 600 | -1 300 | -8 |
95. | Ränteutgifter som hänför sig till beskattningen (förslagsanslag) | 8 951 | 22 700 | 15 000 | -7 700 | -34 |
97. | Exportrestitution av bilskatt (förslagsanslag) | 4 705 | 6 000 | 6 000 | — | 0 |
20. | Tjänster för statssamfundet | 38 934 | 38 881 | 36 672 | -2 209 | -6 |
01. | Statskontorets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 22 837 | 23 721 | 24 622 | 901 | 4 |
02. | Kursdifferenser på centraliserade valutakonton (förslagsanslag) | 1 062 | 50 | 50 | — | 0 |
(06.) | Gemensamma e-tjänster för service och förvaltning (reservationsanslag 2 år) | 1 000 | 110 | — | -110 | -100 |
07. | Omkostnader för Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (reservationsanslag 3 år) | 1 034 | 2 000 | 2 000 | — | 0 |
09. | Omkostnader för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år) | 3 000 | 3 000 | 3 000 | — | 0 |
10. | Investeringsutgifter för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år) | 10 000 | 10 000 | 7 000 | -3 000 | -30 |
88. | Senatfastigheter | 0 | 0 | — | — | 0 |
30. | Statistikväsendet, den ekonomiska forskningen och registerförvaltningen | 60 580 | 84 180 | 86 355 | 2 175 | 3 |
01. | Statistikcentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 47 138 | 47 299 | 48 843 | 1 544 | 3 |
02. | Statens ekonomiska forskningscentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 3 382 | 3 412 | 3 488 | 76 | 2 |
03. | Befolkningsregistercentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 10 060 | 33 469 | 29 024 | -4 445 | -13 |
04. | Elektronisk identifiering (förslagsanslag) | — | — | 5 000 | 5 000 | 0 |
40. | Statens regional- och lokalförvaltning | 82 341 | 80 783 | 81 281 | 498 | 1 |
01. | Regionförvaltningsverkens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 53 560 | 50 402 | 53 012 | 2 610 | 5 |
02. | Magistraternas omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 28 429 | 27 899 | 26 417 | -1 482 | -5 |
03. | Stödåtgärder inom regional- och lokalförvaltningen (reservationsanslag 3 år) | 352 | 2 482 | 1 852 | -630 | -25 |
50. | Pensioner och ersättningar | 4 830 491 | 4 953 587 | 5 068 688 | 115 101 | 2 |
15. | Pensioner (förslagsanslag) | 4 577 449 | 4 673 697 | 4 768 273 | 94 576 | 2 |
16. | Extra pensioner (förslagsanslag) | 1 553 | 2 050 | 2 070 | 20 | 1 |
17. | Övriga pensionsutgifter (förslagsanslag) | 1 241 | 2 643 | 2 373 | -270 | -10 |
50. | Skadestånd (förslagsanslag) | 36 816 | 40 500 | 42 200 | 1 700 | 4 |
63. | Pensionsutgifter som andra pensionsanstalter ska svara för (förslagsanslag) | 199 015 | 217 200 | 234 386 | 17 186 | 8 |
95. | Ränteutgifter för pensionsutgifter som andra pensionsanstalter betalat på statens vägnar och förskott som de betalat till staten (förslagsanslag) | 14 417 | 17 497 | 19 386 | 1 889 | 11 |
60. | Gemensamma personalutgifter inom statsförvaltningen | 16 094 | 15 865 | 16 815 | 950 | 6 |
02. | Separat budgeterade löneutgifter (förslagsanslag) | 13 | 15 | 15 | — | 0 |
10. | Främjande av säkerheten i arbetet (reservationsanslag 2 år) | 850 | 850 | 800 | -50 | -6 |
12. | Kompetensutveckling (reservationsanslag 2 år) | 15 000 | 15 000 | 16 000 | 1 000 | 7 |
(60.) | Överföringar till Utbildningsfonden (förslagsanslag) | 231 | — | — | — | 0 |
70. | Utvecklande av statsförvaltningen | 159 158 | 240 402 | 240 315 | -87 | 0 |
01. | Styrning och utveckling av informations- och kommunikationstekniken (IKT) inom den offentliga förvaltningen (reservationsanslag 3 år) | 6 000 | 4 125 | 4 700 | 575 | 14 |
02. | Datasystem för statens ekonomi-, personal- och lokalförvaltning (reservationsanslag 3 år) | 6 800 | 5 000 | 5 500 | 500 | 10 |
(03.) | Styrning och utveckling av den nationella informationsbranschen (reservationsanslag 3 år) | 27 500 | — | — | — | 0 |
05. | Stöd och handledning i samband med beredningen och genomförandet av landskapsreformen och social- och hälsovårdsreformen (reservationsanslag 3 år) | 53 300 | 180 070 | 211 015 | 30 945 | 17 |
20. | Främjande av produktiviteten (reservationsanslag 3 år) | 49 730 | 23 268 | 11 000 | -12 268 | -53 |
(21.) | Inrättande av ett nationellt inkomstregister (reservationsanslag 3 år) | 15 828 | 15 663 | — | -15 663 | -100 |
(22.) | Stöd till digitalisering av offentliga tjänster (reservationsanslag 3 år) | — | 4 176 | — | -4 176 | -100 |
40. | Kommunikationsnät för säkerhetsmyndigheterna (reservationsanslag 3 år) | — | 8 100 | 8 100 | — | 0 |
80. | Överföringar till landskapet Åland | 268 995 | 265 302 | 272 640 | 7 338 | 3 |
30. | Avräkning till Åland (förslagsanslag) | 233 616 | 237 302 | 242 640 | 5 338 | 2 |
31. | Skattegottgörelse till landskapet Åland (förslagsanslag) | 23 945 | 15 000 | 17 000 | 2 000 | 13 |
33. | Återbäring av intäkterna av lotteriskatten till landskapet Åland (förslagsanslag) | 11 433 | 13 000 | 13 000 | — | 0 |
90. | Stöd till kommunerna | 8 633 781 | 8 587 335 | 8 524 867 | -62 468 | -1 |
(20.) | Utveckling av den offentliga sektorns gemensamma informationsförvaltning och informationshantering (reservationsanslag 3 år) | 1 400 | 2 475 | — | -2 475 | -100 |
22. | Utveckling av och stöd till förvaltnings- och servicestrukturerna (reservationsanslag 3 år) | 200 | 200 | 200 | — | 0 |
30. | Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen (förslagsanslag) | 8 605 674 | 8 576 670 | 8 490 577 | -86 093 | -1 |
31. | Ekonomiskt stöd för kommunsammanslagningar (förslagsanslag) | 26 507 | 7 990 | 4 090 | -3 900 | -49 |
32. | Statsunderstöd till kommunernas incitamentsystem (reservationsanslag 3 år) | — | — | 30 000 | 30 000 | 0 |
91. | Stöd för sysselsättningen och näringslivet | 242 444 | 261 000 | 285 000 | 24 000 | 9 |
41. | Energiskattestöd (förslagsanslag) | 242 444 | 261 000 | 285 000 | 24 000 | 9 |
92. | EU och internationella organisationer | 1 938 564 | 1 927 270 | 2 097 235 | 169 965 | 9 |
03. | Omkostnader för verket för finansiell stabilitet (reservationsanslag 2 år) | 2 450 | 2 947 | 3 953 | 1 006 | 34 |
20. | Europeiska unionens medverkan i ersättningar av resekostnader (reservationsanslag 2 år) | 1 500 | 1 500 | 1 700 | 200 | 13 |
40. | Värdlandsersättning till Nordiska Investeringsbanken (fast anslag) | 11 073 | 11 550 | 12 312 | 762 | 7 |
(60.) | Överföring till fonden för finansiell stabilitet (reservationsanslag 3 år) | — | 18 493 | — | -18 493 | -100 |
67. | Infriande av förbindelser som ingåtts med internationella finansiella institut (förslagsanslag) | 0 | 170 | 170 | — | 0 |
(68.) | Finlands andel av höjningen av Internationella återuppbyggnads- och utvecklingsbankens grundkapital (förslagsanslag) | — | — | — | — | 0 |
69. | Avgifter till Europeiska unionen (förslagsanslag) | 1 903 000 | 1 881 000 | 2 069 000 | 188 000 | 10 |
87. | Finlands andel av grundkapitalet för Asiatiska banken för infrastrukturinvesteringar (förslagsanslag) | 11 868 | 11 610 | 10 100 | -1 510 | -13 |
(95.) | Prestationer i samband med statsborgen (förslagsanslag) | 8 673 | — | — | — | 0 |
99. | Separat budgeterade utgifter inom statsförvaltningen | 15 525 | 17 850 | 6 600 | -11 250 | -63 |
95. | Extraordinära lagstadgade utgifter (förslagsanslag) | 0 | 300 | 300 | — | 0 |
96. | Oförutsedda utgifter (reservationsanslag 3 år) | 5 000 | 5 000 | 2 000 | -3 000 | -60 |
97. | Tryggande av statens fordringar (förslagsanslag) | 305 | 150 | 300 | 150 | 100 |
98. | Hantering av risken i samband med kassaplaceringar (förslagsanslag) | 10 220 | 12 400 | 4 000 | -8 400 | -68 |
(99.) | Ramreserveringar | — | — | — | — | 0 |
Sammanlagt | 17 029 113 | 17 219 649 | 17 496 663 | 277 014 | 2 |
Det totala antalet anställda | 12 006 | 12 190 | 12 097 |