Statsbudgeten 2019
Avdelning 11
SKATTER OCH INKOMSTER AV SKATTENATUR
Förklaring:I skatteinkomster beräknas till staten inflyta 45 816 miljoner euro 2019. Skatteinkomsterna uppskattas växa med ca 3,7 % jämfört med vad som budgeterats för 2018 (budgeten inklusive tilläggsbudgeten). De uppskattade beloppen under skatteinkomstmomenten baserar sig på bedömningar av skattebasernas utveckling och effekterna av ändringar i beskattningsgrunderna. Bedömningar av hur de viktigaste skattebasposterna kommer att utvecklas 2019 anges i förklaringarna till inkomstmomenten. Det redogörs närmare för uppgörandet av skatteinkomstprognoser i finansministeriets promemoria Budjettitalouden tuloarvioiden laadintamenettelyt valtiovarainministeriössä (www.vm.fi).
Enligt statsminister Sipiläs regeringsprogram är målsättningen med skattepolitiken att öka tillväxten, företagandet och sysselsättningen. Enligt regeringsprogrammet är valperiodens viktigaste mål inom beskattningen följande:
- — Beskattningen sporrar till att arbeta, vara företagare, sysselsätta, ta risker, äga, investera och placera i Finland. Det totala skatteuttaget stiger inte under valperioden.
- — Beskattningen är förutsägbar och konsekvent. Den allmänna linjen för beskattningen slås fast i början av valperioden, och ändringar som medför osäkerhet ska undvikas under valperioden.
- — Skattelättnaderna fokuserar på låg- och medelinkomsttagare. Bidragsfällorna ska åtgärdas. Beskattningen av löneinkomster skärps inte på någon inkomstnivå.
- — Beskattningen utvecklas så att företagande, ägande och investeringar lönar sig bättre än för närvarande. Beskattningsstrukturen stöder Finlands konkurrenskraft och regeringens viktigaste mål. Tyngdpunkten inom beskattningen flyttas från beskattning av arbete och företagande till i synnerhet miljöskatter.
- — Den grundläggande principen inom beskattningen är en bred skattebas och låga skattesatser. Finland arbetar aktivt för att förhindra internationell skatteflykt.
- — Beskattningsförfarandena är kundorienterade och beaktar att beskattningen ska vara konsekvent, förutsägbar och trygga rättssäkerheten och tillgången till information.
Största delen av ändringarna av beskattningsgrunderna enligt regeringsprogrammet genomfördes redan 2016—2018. Centrala åtgärder har varit att lindra beskattningen av arbete och att strama åt punktskatterna och fastighetsbeskattningen. År 2019 fortsätter de stegvis ikraftträdande ändringarna i överensstämmelse med regeringsprogrammet: höjning av tobaksskatten, lindring av bilbeskattningen och begränsning av ränteavdraget för bostadslån. I överensstämmelse med regeringsprogrammet görs en indexjustering i beskattningsgrunderna för förvärvsinkomstskatt på samtliga inkomstnivåer.
År 2019 lindras beskattningen av förvärvsinkomst med sammanlagt 130 miljoner euro (sammanlagd effekt för samtliga skattetagare). Lindringen riktas i första hand till löntagare, pensionstagare och mottagare av dagpenning med små inkomster. Det maximala beloppet av avdraget för bostad på arbetsorten höjs så att avdraget bättre stöder flytt på grund av arbete. Skattefriheten för kilometerersättningar för frivilligarbetare utvidgas. Sänkningen av den nedre gränsen för solidaritetsskatten fortsätter. Begränsningen av ränteavdragsrätten för företag skärps i och med att Finland genomför EU-direktivet mot skatteflykt.
Punktbeskattningen skärps för kompensering av bortfallet av skatteintäkter till följd av den lindrade beskattningen av förvärvsinkomst. Alkoholskatten höjs med 30 miljoner euro och skatten på läskedrycker med 25 miljoner euro. Beskattningen av uppvärmningsbränslen ändras så att bränslenas genomsnittliga livscykelutsläpp beaktas i beräkningsgrunderna för bränslenas koldioxidskatt. Dessutom höjs skatten på torv och ändras skatteutgiften för kombinerad produktion av el och värme så att halveringen av koldioxidskatten ersätts med en sänkning av energiinnehållsskatten. I och med ändringarna ökar skatteinkomsterna av torv och andra uppvärmningsbränslen med 38 miljoner euro brutto. Giltighetstiden för halveringen av farledsavgiften och minskningen av bilskattestödet för taxibilar fortsätter. Fordonsskatten sänks med 50 miljoner euro för de skattedagar som inleds efter ingången av år 2020, vilket minskar skatteintäkterna redan år 2019. Till följd av järnvägsmarknadsdirektivet slopas banskatten, vilket minskar skatteinkomsterna med 18 miljoner euro.
I överensstämmelse med regeringsprogrammet kommer kommunerna att kompenseras för de effekter regeringens ändringar i beskattningsgrunderna har på skatteintäkterna.
Av tabellen framgår effekterna på statens skatteinkomster till följd av de centrala ändringar i beskattningsgrunderna som träder i kraft 2019. Beroende på tidpunkten för skatteuppbörden och skatteredovisningen är effekten på kassainflödet i statens budgetekonomi det år ändringarna i beskattningsgrunderna träder i kraft ofta mindre än den bestående effekten på årsnivå.
Effekterna på statens skatteintäkter 2019 till följd av de centrala ändringarna i beskattningsgrunderna (mn euro)
Effekter 2019 |
Effekten på årsnivå |
|
Skatt på förvärvs- och kapitalinkomster | ||
— indexjustering i beskattningen av förvärvsinkomster | -214 | -233 |
— höjning av arbetsinkomstavdraget | -18 | -20 |
— höjning av pensionsinkomstavdraget vid statsbeskattningen | -20 | -22 |
— begränsning av rätten att dra av ränta på bostadslån | 16 | 17 |
— höjning av maximibeloppet av avdraget för bostad på arbetsorten | -1 | -1 |
— förlängning av sänkningen av den nedre gränsen för den s.k. solidaritetsskatten | 25 | 27 |
— Valmis-projektet, tidsmässig faktor av engångsnatur i samband med tidpunkten för skatteuppbörden | 74 | - |
Samfundsskatt | ||
---|---|---|
— åtstramning av begränsningen av rätten till ränteavdrag | 4 | 10 |
Punktskatter | ||
— höjning av punktskatten på tobak1) | 17 | 68 |
— höjning av alkoholskatten | 28 | 30 |
— höjning av skatten på läskedrycker | 23 | 25 |
— halvering av farledsavgifterna | -42 | -42 |
— ändringar i beskattningen av uppvärmningsbränslen, inkl. höjning av skatten på torv | 35 | 38 |
Bilskatt | ||
— sänkning av bilskatten2) | -65 | -65 |
Fordonsskatt | ||
— sänkning av fordonsskatten 2020 | -15 | -50 |
Banskatt | ||
— slopande av banskatten | -18 | -18 |
Sammanlagt | -171 | -236 |
— varav åtgärder som ökar skatteintäkterna | 222 | 215 |
— varav åtgärder som minskar skatteintäkterna | -393 | -351 |
1) Höjningarna av punktskatten på tobak genomförs stegvis, och den sammanlagda effekten av dessa skattehöjningar 2019 är 68 miljoner euro jämfört med 2018. Effekten av ändringen i skattebasen 2019 är 17 miljoner euro 2019.
2) Riksdagens beslut 2015.
Statens skatteinkomster enligt skatteslag 2017—2019 (mn euro)
2017 bokslut |
2018 budget + tilläggsbudget I | 2019 budgetprop. |
|
Skatter på grund av inkomst och förmögenhet | 14 266 | 14 498 | 15 171 |
Skatter på grund av omsättning | 18 496 | 19 005 | 19 786 |
Punktskatter | 7 048 | 7 378 | 7 515 |
Övriga skatter och inkomster av skattenatur | 3 297 | 3 304 | 3 344 |
Sammanlagt | 43 107 | 44 185 | 45 816 |
Den totala skattenivån påverkas förutom av statens beslut även av kommunernas skattebeslut och socialförsäkringsavgifterna. I tabellen nedan anges, i förhållande till bruttonationalprodukten, de skatter som sammanlagt inflyter inom samhällsekonomin (det totala skatteuttaget) sektorsvis och enligt skatteslag. Det totala skatteuttaget beräknas minska med ungefär 0,1 procentenheter jämfört med 2018.
Skatteinkomster som offentliga samfund får, sektorsvis och enligt skatteslag, % av BNP
2017 | 2018 | 2019 | |
Sektorsvis: | |||
Skatter och socialförsäkringsavgifter sammanlagt | 43,3 | 42,2 | 42,1 |
Staten | 20,9 | 20,5 | 20,5 |
Kommuner | 10,2 | 9,7 | 9,9 |
Socialskyddsfonderna | 12,2 | 12,0 | 11,7 |
Enligt skatteslag: | |||
Skatter och socialförsäkringsavgifter sammanlagt | 43,3 | 42,2 | 42,1 |
Direkta skatter | 17,0 | 16,3 | 16,6 |
Skatter på produktion och import | 14,1 | 13,9 | 13,8 |
Socialförsäkringsavgifter | 12,2 | 12,0 | 11,7 |
Med skatteutgifter avses sådana avvikelser från beskattningens normala grundstruktur som har fastställts inom skattelagstiftningen. Med skatteutgifter avses i praktiken skattefrihet, skatteavdrag, lägre skattesatser och andra med dessa jämförbara metoder, med hjälp av vilka en viss näringsgren eller skattskyldighetsgrupp stöds. I motsats till direkta stöd syns skatteutgifterna huvudsakligen inte under utgiftsmomenten i statsbudgeten utan de förverkligas i form av uteblivna skatteinkomster. I de flesta fall går det inte att räkna ut ett exakt belopp för skatteutgifterna, utan uppföljningen av dem grundar sig på uppskattningar av beloppen. I fråga om vissa skatteutgifter är det omöjligt att göra upp en beräkning i eurobelopp beroende på att den tillgängliga informationen är bristfällig. Definitionerna av skatteutgifter samt bedömningar av deras effekter på skatteintäkterna är beroende av det sedvanliga skattesystemet och de metoder som används vid uträkningen av skatteutgifterna. Skatteutgifterna uträknas enligt respektive bestämmelser och med hjälp av en statisk kalkyl. Det sedvanliga skattesystemet och de uträkningsmetoder som ligger till grund för de skatteutgiftsberäkningar som här framgår har beskrivits i en rapport av Statens ekonomiska forskningscentral, Verotuet Suomessa 2009 (www.vatt.fi).
Vid granskning av skatteutgifterna bör det beaktas att slopandet av en skatteutgift inte nödvändigtvis ökar skatteinkomsterna med motsvarande belopp. En del av stöden är överlappande, vilket innebär att de påverkar varandras storlek. Stöden inverkar också på priser och beteende, vilket inte kan beaktas vid den statiska uträkningen av skatteutgifter. Av dessa orsaker är de slutliga effekterna av slopandet av en enskild skatteutgift svåra att uppskatta. Det är emellertid viktigt att skatteutgifterna följs upp, eftersom betydande offentligt stöd styrs via dessa till olika objekt. Skatteutgifterna gör även skattebaserna smalare och komplicerar ofta skattesystemet.
För närvarande har 184 olika skatteutgifter definierats. För ungefär en tredjedel av dessa kan inte någon beräkning i eurobelopp läggas fram och för en del kan endast en uppskattning av storleksklassen göras. Skatteutgifternas totalbelopp 2019 uppskattas till ca 28,5 miljarder euro, varav 18,0 miljarder euro hänför sig till statens skatteinkomster. I tabellen nedan presenteras antalet skatteutgifter samt uppskattningar av deras storlek i euro 2018 och 2019. I förklaringsdelen under respektive skatteinkomstmoment anges de viktigaste skatteutgifter som sänker intäkterna under momentet.
År 2019 minskar beloppet av skatteutgifterna till följd av begränsningen av rätten att dra av räntan på bostadslån, den minskade skatteutgiften för taxibilar och ersättandet av halveringen av koldioxidskatten för kombinerad produktion av el och värme med en sänkning av energiinnehållsskatten. Eurobeloppet av skatteutgifterna ökar till följd av höjningen av maximibeloppet av arbetsinkomstavdraget, pensionsinkomstavdraget vid stats- och kommunalbeskattningen och i någon mån avdraget för bostad på arbetsorten.
Skatteutgifterna 2018 och 2019
Identifierade skatteutgifter 2018, st. |
Beräknade skatteutgifter 2018, st. |
2018, mn euro |
Identifierade skatteutgifter 2019, st. |
Beräknade skatteutgifter 2019, st. |
2019, mn euro |
|
Personbeskattning | 52 | 40 | 18 437 | 52 | 40 | 18 992 |
Näringsbeskattning | 28 | 13 | 1 036 | 28 | 13 | 1 080 |
Beskattning av jord- och skogsbruk | 20 | 7 | 125 | 20 | 7 | 130 |
Överlåtelsebeskattning | 11 | 3 | 2 095 | 11 | 3 | 2 095 |
Fastighetsbeskattning | 7 | 5 | 658 | 7 | 5 | 673 |
Arvs- och gåvobeskattning | 15 | 13 | 240 | 15 | 13 | 240 |
Mervärdesbeskattning | 20 | 17 | 3 097 | 20 | 17 | 3 182 |
Punktbeskattning | 25 | 23 | 2 162 | 25 | 23 | 2 141 |
Socialförsäkringsavgifter | 6 | 0 | kan inte räknas ut | 6 | 0 | kan inte räknas ut |
Sammanlagt | 184 | 121 | 27 850 | 184 | 121 | 28 534 |
Avdelningens inkomstposter 2017—2019
År 2017 bokslut 1000 € |
År 2018 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2019 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2018—2019 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Skatter på grund av inkomst och förmögenhet | 14 266 318 | 14 498 000 | 15 171 000 | 673 000 | 5 |
01. | Skatt på förvärvs- och kapitalinkomster | 9 053 747 | 9 511 000 | 9 939 000 | 428 000 | 5 |
02. | Samfundsskatt | 4 237 947 | 4 194 000 | 4 428 000 | 234 000 | 6 |
03. | Källskatt på ränteinkomster | 65 543 | 73 000 | 84 000 | 11 000 | 15 |
04. | Skatt på arv och gåva | 909 082 | 720 000 | 720 000 | — | 0 |
04. | Skatter och avgifter på grund av omsättning | 18 495 704 | 18 895 700 | 19 785 900 | 890 200 | 5 |
01. | Mervärdesskatt | 17 547 147 | 17 911 000 | 18 796 000 | 885 000 | 5 |
02. | Skatt på vissa försäkringspremier | 767 636 | 813 000 | 795 900 | -17 100 | -2 |
03. | Apoteksskatt | 180 921 | 171 700 | 194 000 | 22 300 | 13 |
08. | Punktskatter | 7 048 422 | 7 378 000 | 7 515 000 | 137 000 | 2 |
01. | Punktskatt på tobak | 953 811 | 1 042 000 | 1 126 000 | 84 000 | 8 |
04. | Punktskatt på alkoholdrycker | 1 337 320 | 1 487 000 | 1 520 000 | 33 000 | 2 |
05. | Punktskatt på läskedrycker | 150 879 | 151 000 | 175 000 | 24 000 | 16 |
07. | Energiskatter | 4 590 842 | 4 683 000 | 4 678 000 | -5 000 | 0 |
08. | Punktskatt på vissa dryckesförpackningar | 15 570 | 15 000 | 16 000 | 1 000 | 7 |
10. | Övriga skatter | 3 160 591 | 3 122 000 | 3 228 000 | 106 000 | 3 |
03. | Bilskatt | 977 138 | 911 000 | 959 000 | 48 000 | 5 |
05. | Överlåtelseskatt | 775 097 | 786 000 | 840 000 | 54 000 | 7 |
06. | Lotteriskatt | 227 057 | 235 000 | 236 000 | 1 000 | 0 |
07. | Fordonsskatt | 1 169 155 | 1 174 000 | 1 182 000 | 8 000 | 1 |
08. | Avfallsskatt | 12 143 | 16 000 | 11 000 | -5 000 | -31 |
19. | Övriga inkomster av skattenatur | 136 424 | 118 281 | 116 165 | -2 116 | -2 |
(03.) | Banskatt | 4 771 | 4 870 | — | -4 870 | -100 |
04. | Vissa avgifter på kommunikationsområdet | 42 042 | 20 369 | 21 726 | 1 357 | 7 |
05. | Vissa avgifter för trafiken | 27 831 | 28 900 | 25 985 | -2 915 | -10 |
06. | Farledsavgifter | 47 366 | 47 400 | 48 400 | 1 000 | 2 |
08. | Oljeavfallsavgifter | 3 768 | 4 000 | 4 000 | — | 0 |
09. | Övriga skatteinkomster | 4 611 | 6 000 | 6 000 | — | 0 |
10. | El- och naturgasnätsavgifter och vindkraftsavgift inom vindkraftsområdet vid Bottenviken | 3 757 | 3 795 | 3 830 | 35 | 1 |
11. | Förvaltningsavgifter till Verket för finansiell stabilitet | 2 278 | 2 947 | 3 953 | 1 006 | 34 |
12. | Skatt för strålningsverksamhet | — | — | 2 271 | 2 271 | 0 |
Sammanlagt | 43 107 459 | 44 011 981 | 45 816 065 | 1 804 084 | 4 |