Statsbudgeten 2017
30. Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 8 542 914 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandel enligt lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009)
2) till utjämning av statsandelarna på basis av skatteinkomsterna
3) till ett belopp av högst 25 300 000 euro för betalning av sådana statsandelar och statsunderstöd enligt lagarna om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (635/1998 och 1705/2009) som beviljats före 2017 för anläggningsprojekt som gäller läroanstalter
4) till ett belopp av högst 3 500 000 euro för betalning av sådana statsandelar och statsunderstöd enligt lagarna om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (635/1998 och 1705/2009) som beviljats före 2017 för anläggningsprojekt som gäller allmänna bibliotek.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Statsandel för kommunal basservice | |
Kalkylerade kostnader | 26 373 170 |
— åldersstruktur | 18 465 595 |
— sjukfrekvens | 6 314 874 |
— arbetslöshet | 494 014 |
— tvåspråkighet | 98 953 |
— inslag av främmande modersmål | 613 118 |
— befolkningstäthet | 194 523 |
— karaktär av skärgård | 14 620 |
— utbildningsbakgrund | 177 473 |
Kommunernas finansieringsandel | 19 719 236 |
Statsandel | 6 653 934 |
Tilläggsdelar | 308 010 |
Utjämning av statsandelarna på basis av skatteinkomsterna | 700 925 |
Utjämning av systemförändringar 2015 | 10 970 |
Övergångsarrangemang för hemkommunsersättningen i anslutning till statsandelsreformen | 382 |
Hemkommunsersättning till 6—15-åringar som saknar hemkommun (staten ersätter) | 5 666 |
Privata utbildningsanordnare och universitet, mervärdesskatt | 5 382 |
Ökningar och minskningar av statsandelen | 857 646 |
Sammanlagt | 8 542 914 |
Statsandelsprocenten för kommunal basservice är 25,23. Det invånarantal som ligger till grund för statsandelarna var 5 458 325 vid årsskiftet 2015/2016.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009) så att statsandelsprocenten för kommunal basservice ändras från 25,61 % till 25,23 % år 2017. I ändringen av statsandelsprocenten har som avdrag beaktats 0,47 procentenheter i anslutning till en nedskärning i statsandelarna på 50 000 000 euro och en nedskärning på 74 800 000 euro till följd av besparingen i de indexbundna utgifterna, samt 0,06 procentenheter i anslutning till minskningen av kommunernas administrativa utgifter när beräkningen och utbetalningen av det grundläggande utkomststödet överförs till Folkpensionsanstalten. I ändringen har som tillägg beaktats 0,13 procentenheter med anledning av den i regeringsprogrammet föreslagna ökningen för utvecklingen av närstående- och familjevården och för utvecklingen av service för äldre och tjänster som tillhandahålls i hemmet för veteraner så att statsandelsprocenten är 100, samt 0,02 procentenheter med anledning av justeringen av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna. Justeringen av kostnadsfördelningen enligt de preciserade uppgifterna för 2014 ökar statsandelen för kommunal basservice med 34 007 000 euro.
Ändringarna av lagen om stöd för närståendevård och socialvårdslagen trädde i kraft den 1 juli 2016. Genom ändringen säkerställs närståendevårdares rätt till tre lediga dagar per kalendermånad och åläggs kommunen att vid behov förbereda närståendevårdare för vårduppdraget och ordna undersökningar av deras välmående och hälsa. Kommunen ska ordna avlösarservice under närståendevårdarens ledighet. Ändringarna av familjevårdslagen trädde i kraft den 1 juli 2016. Genom ändringen höjdes minimibeloppet av vårdarvodet till familjevårdare i uppdragsavtal till 775 euro per månad och deras rätt till ledighet utökades. För utvecklingen av närstående- och familjevården ökas statsandelarna med 90 000 000 euro år 2017. Åtgärderna medför samtidigt besparingar för kommunerna i och med att behovet av institutionsvård, som är dyrare, minskar. Vid dimensioneringen av anslaget har som nettotillägg beaktats 59 609 000 euro på grund av ändringarna.
Till hemvård för äldre och tjänster som tillhandahålls i hemmet för krigsveteraner anvisas i enlighet med regeringsprogrammet ett tillägg på sammanlagt 10 000 000 euro, av vilken summa man vid dimensioneringen av detta anslag som tillägg har beaktat 4 800 000 euro. Tillägget riktas till statsandelen för kommunal basservice till hemvård av äldre. Med anslaget utvecklas serviceutbudet inom hemvården för äldre i kommunerna med stöd av social- och hälsovårdsministeriet.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre (980/2012), så att vissa deluppgifter slopas i lagen. Vid dimensioneringen av anslaget har som avdrag beaktats 6 916 000 euro på grund av lagändringen.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagar om ändring av hälso- och sjukvårdslagen och socialvårdslagen och av förordningar som anknyter till dem så att jourverksamheten inom hälso- och socialvården liksom den specialiserade sjukvården koncentreras till fem universitetssjukhus och till sju andra sjukhus med jour. Vid dimensioneringen av anslaget har som avdrag beaktats 19 153 000 euro på grund av ändringen.
En översyn av social- och hälsovårdsministeriets och Kommunförbundets kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen inleds den 1 januari 2017. Minimiantalet vårdare är i fortsättningen 0,40—0,50 vårdare per klient i stället för tidigare 0,50 vid vård på åldringshem och i serviceboende med heldygnsomsorg. Kvalitetsrekommendationen för äldreomsorgen reformeras i sin helhet hösten 2016. Vid den fortsatta beredningen preciseras bl.a. grunderna för beräkningen och dimensioneringen av personal. Vid dimensioneringen av anslaget har som avdrag beaktats 6 310 000 euro på grund av ändringen.
Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen, beräkningsgrunder (1 000 euro)
Grundpris | Kalkylerad kostnad |
Enligt åldersstruktur | |
— 0—5-åringar (8 364,36 euro/inv.) | 2 969 323 |
— 6-åringar (8 867,40 euro/inv.) | 547 961 |
— 7—12-åringar (7 430,66 euro/inv.) | 2 670 980 |
— 13—15-åringar (12 756,32 euro/inv.) | 2 213 949 |
— 16—18-åringar (4 066,31 euro/inv.) | 726 076 |
— 19—64-åringar (1 046,62 euro/inv.) | 3 362 668 |
— 65—74-åringar (2 117,97 euro/inv.) | 1 353 232 |
— 75—84-åringar (5 735,98 euro/inv.) | 1 948 254 |
— 85-åringar och äldre (19 301,29 euro/inv.) | 2 673 151 |
Enligt sjukfrekvens (1 159,26 euro/inv.) | 6 314 874 |
Enligt arbetslöshet (90,09 euro/inv.) | 494 014 |
Enligt tvåspråkighet (277,75 euro/inv.) | 98 953 |
Enligt inslag av främmande modersmål (1 950,95 euro/inv.) | 613 118 |
Enligt boendetäthet (39,24 euro/inv.) | 194 523 |
Enligt karaktär av skärgård (382,29 euro/inv.) | 14 620 |
Enligt utbildningsbakgrund (422,20 euro/inv.) | 177 473 |
Sammanlagt | 26 373 170 |
---|
Kommunernas finansieringsandel
Invånarantal | 5 458 325 |
Finansieringsandel, euro/inv. | 3 612,69 |
Finansieringsandel, 1 000 euro | 19 719 236 |
Tilläggsdelar för fjärrorter och för kommuner inom samernas hembygdsområde samt på basis av självförsörjningsgraden i fråga om arbetsplatser (1 000 euro)
Grundpris | |
För fjärrorter (206,70 euro/inv.) | 110 138 |
Enligt självförsörjningsgraden i fråga om arbetsplatser (62,73 euro/inv.) | 194 395 |
För kommuner inom samernas hembygdsområde (2 625,33 euro/inv.) | 3 536 |
Sammanlagt | 308 010 |
---|
Tillägg | Avdrag | Netto |
1 303 632 | -602 707 | 700 925 |
Utjämning av systemförändringar 2015 (1 000 euro)
Tillägg | Avdrag | Netto |
21 375 | -10 405 | 10 970 |
Övergångsarrangemang för hemkommunsersättningen i anslutning till statsandelsreformen | 382 |
Andra minskningar och ökningar av statsandelen (1 000 euro)
Minskningar av statsandelen | |
— förändrad prissättning på standardutlämnanden av uppgifter | -1 301 |
— neutralisering av ändringen i skatteinkomstutjämning | -17 180 |
— finansiering av statens och kommunernas gemensamma datasystemprojekt | -569 |
— överföring till moment 29.01.02 | -1 701 |
— avdrag i anslutning till systemförändringarnas kostnadsneutralitet | -10 971 |
— frysning av indexhöjningen, 2016 | -34 394 |
— kommunernas andel av finansieringen av det grundläggande utkomststödet | -330 847 |
— finansiering, i anslutning till statsandelsreformen, av utjämningssystemet för privata utbildningsanordnares hemkommunsersättning | -382 |
— minskning till följd av konkurrenskraftsavtalet | -356 110 |
— finansiering av läkar- och ambulanshelikopterverksamheten | -22 233 |
— minskning i anslutning till pensionsstödet | -33 000 |
Minskningar sammanlagt | -808 688 |
Ökningar av statsandelen | |
— korrigeringspost för arbetsmarknadsstödet | 29 549 |
— utjämning av systemförändringar 2010 | 497 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2010 | 375 000 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2011 | 129 000 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2012 | 299 000 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2013 | 11 500 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2014 | 9 500 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2015 | 131 000 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2016 | 262 000 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2017 | 390 000 |
— tillägg för landskapsförbundens uppgifter | 488 |
— överföring av statsunderstöd för anläggningskostnader för läroanstalter | 25 300 |
— överföring av statsunderstöd för anläggningskostnader för bibliotek | 3 500 |
Ökningar sammanlagt | 1 666 334 |
Annan finansiering (1 000 euro)
Hemkommunsersättning till 6—15-åringar som saknar hemkommun | 5 666 |
Privata utbildningsanordnare och universitet, mervärdesskatt | 5 382 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anläggningsprojekt som gäller läroanstalter | -4 900 |
Antagningstjänster (återföring från moment 29.01.02 av en överföring) | 174 |
Besparing i tandvården för vuxna | -1 280 |
Besparing till följd av utvecklingen av närstående- och familjevården | -30 391 |
Den effekt pensionsstödet till långtidsarbetslösa har på utgifterna för arbetsmarknadsstödet | -33 000 |
Effektivisering av ordandet av specialiserad sjukvård | -19 153 |
Förändringar i invånarantal och beräkningsfaktorer | 37 653 |
Hemvård för äldre och tjänster som tillhandahålls i hemmet för veteraner | 4 800 |
Joursystemet reformeras | -1 984 |
Justerad dimensionering av personalen inom äldreomsorgen | -6 310 |
Justering av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna | 34 007 |
Kommunernas betalningsandel av utgifterna för det grundläggande utkomststödet | -330 847 |
Kompensation för ändringarna i skattegrunderna | 390 000 |
Konkurrenskraftsavtalets inverkan på statsandelen | -356 110 |
Konsumentsäkerhetstillsyn (överföring till moment 32.40.05) | -433 |
Minskning av kommunernas förvaltningskostnader till följd av överföringen av beräkningen och utbetalningen av det grundläggande utkomststödet till FPA | -30 700 |
Nedskärning i statsandelen som det fattades beslut om under den föregående regeringsperioden | -50 000 |
Nedskärning till följd av en besparing i indexbundna utgifter | -74 800 |
Slopandet av vissa uppgifter i äldreomsorgslagen | -6 916 |
Sänkt statsandelsindex | -50 134 |
Utveckling av familjevården | 15 000 |
Utveckling av närståendevården | 75 000 |
Återföring av SADe-finansieringen | 2 378 |
Ändring av förhållandet mellan antalet barn över 3 år och antalet fostrare | -9 389 |
Ändring i den subjektiva rätten till småbarnspedagogisk verksamhet | -9 238 |
Ändring i skatteinkomstutjämningen | 16 271 |
Ändring i stödet för privat vård av barn i anslutning till ändringen av den subjektiva rätten till småbarnspedagogik | -147 |
Övriga ändringar | -3 440 |
Sammanlagt | -443 889 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2017 budget | 8 542 914 000 |
2016 II tilläggsb. | 40 848 000 |
2016 budget | 8 986 803 000 |
2015 bokslut | 8 485 448 061 |