Talousarvioesitys 2018
04. Liikevaihdon perusteella kannettavat verot ja maksut
01. Arvonlisävero
Momentille arvioidaan kertyvän 17 911 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu arvonlisäverolakiin (1501/1993). Merkittävimmän osan arvonlisäverotuksen veropohjasta muodostaa kotitalouksien kulutus, josta kertyy lähes 70 % arvonlisäveron tuotosta. Arvonlisäveroa kertyy myös valtiosektorin ja julkisen sektoriin luettavien sosiaaliturvarahastojen välituotekäytöstä ja investoinneista. Kuntien ja kuntayhtymien välituotekäytöstä ja investoinneista kerätään myös arvonlisäveroa, mutta koska kerätyt verot palautetaan paikallishallinnolle, ne eivät lisää valtion arvonlisäverotuottoja. Merkittävä verokertymän erä on myös ns. muun verovapaan toiminnan välituotekäytöstä kerättävä arvonlisävero. Tähän sisältyy mm. rahoitus- ja vakuutustoiminnan, asuntojen omistuksen ja vuokrauksen sekä yksityisen terveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen välituotekäytön arvonlisävero. Kotitalouksien kulutuksesta, valtion ja sosiaaliturvarahastojen sekä muun verovapaan toiminnan välituotekäytöstä kertyy yhteensä n. 85 % valtion arvonlisäverokertymästä. Arvonlisäveroa kertyy lisäksi mm. edellä mainittujen sektoreiden investoinneista sekä kotitalouksia palvelevien voittoa tavoittelemattomien yhteisöjen välituotekäytöstä ja investoinneista.
Arvonlisäveron veropohjan keskeisten erien muutos, %
2016 | 2017 ennuste |
2018 ennuste |
|
Kotitalouksien verollisten kulutusmenojen veropohja | 1,8 | 2,9 | 2,4 |
Valtiosektorin ja sosiaaliturvarahastojen toiminnan välituotekäyttö | 8,3 | -1,0 | 1,3 |
Muun verovapaan toiminnan välituotekäyttö | 2,9 | 3,9 | 3,7 |
Arvonlisäveron kertymä koostuu Verohallinnon ja Tullin kantamista arvonlisäveroista sekä muiden valtion tilivirastojen suoraan arvonlisäveromomentille kirjaamista määristä. Aikaisempina vuosina Tulli on kantanut arvonlisäveron Euroopan unionin ulkopuolisesta tuonnista kokonaan, mutta vuoden 2018 alusta lähtien arvonlisäverorekisterissä olevilta asiakkailta kerättävät maahantuonnin arvonlisäverot siirtyvät Verohallinnon kerättäväksi. Tullin tehtäväksi jää lähinnä yksityishenkilöiltä kerättävä tuonnin arvonlisävero, jonka osuus EU:n ulkopuolisen tuonnin arvonlisäverosta on vain n. 1 %. Maahantuonnin arvonlisäverokannon siirtyminen Verohallintoon aiheuttaa valtiolle arviolta 184 milj. euron ajoitustekijöistä johtuvan kertaluonteisen verotulojen menetyksen.
Osana toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformia uudistetaan myös rahoitusjärjestelmää. Vuoden 2018 alusta lähtien arvonlisäverolakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että oikeus hakeutua kiinteistön käyttöoikeuden luovutuksesta verovelvolliseksi koskisi myös kiinteistöjä, joiden käyttäjänä on yksityinen ammatillisen koulutuksen järjestäjä. Tämä saattaa kasvattaa valtion arvonlisäverotuloja vuonna 2018 lähes 4 milj. euroa. Kokonaisuudessaan reformin on tarkoitus olla valtion rahoitusaseman kannalta kustannusneutraali.
Arvonlisäverokertymästä vähennettävät palautukset koostuvat arvonlisäverovelvollisille ilmoitusten, hakemusten ja muutosten johdosta palautetuista veroista. Varsinaisen veron lisäksi palautuksiin sisältyy kunnille palautettu arvonlisävero, joka on viime vuosina ollut keskimäärin n. 2,3 mrd. euroa vuosittain.
Arvonlisäveron kertymät (milj. euroa)
2016 tilinpäätös |
2017 talousarvio |
2018 esitys |
|
Verohallinnon bruttokertymä | 26 363 | 26 762 | 30 991 |
Tullilaitoksen nettokertymä | 2 372 | 2 445 | 30 |
Arvonlisäverokertymä muista valtion tilivirastoista | 48 | 64 | 49 |
Verohallinnon maksamat palautukset | -11 676 | -12 140 | -13 159 |
Arvonlisäverokertymä yhteensä | 17 107 | 17 131 | 17 911 |
Arvonlisäveroennusteen osuvuus riippuu keskeisesti siitä, miten kulutuksen kokonaisarvon kehitys ja kohdentuminen kyetään ennakoimaan. Muutokset kulutuksessa vaikuttavat nykyisen kulutuksen lisäksi ennustettuun tulevaan kulutukseen ja sitä kautta ennustettuun arvonlisäveropohjaan.
Tuottoennusteessa on otettu huomioon arvonlisäveron verotuet, jotka muodostuvat alennetuista verokannoista. Verotuiksi määritellään myös joitain EU:n arvonlisäverodirektiivistä poikkeavia eriä sekä arvonlisäveron alarajaan liittyvä huojennus. Arvonlisäverotukseen kohdistuu 20 verotukea vuonna 2018. Niiden kokonaissumman arvioidaan olevan n. 3 mrd. euroa.
Arvonlisäveroon kohdistuvat verotuet (milj. euroa)
2016 | 2017 | 2018 | |
Elintarvikkeiden ja rehujen alennettu alv-kanta (14 %) | 1 199 | 1 219 | 1 236 |
Lääkkeiden alennettu alv-kanta (10 %) | 328 | 346 | 351 |
Henkilökuljetusten alennettu alv-kanta (10 %) | 255 | 262 | 268 |
Tilattujen sanoma- ja aikakauslehtien alennettu alv-kanta (10 %) | 113 | 114 | 116 |
Ravintola- ja ateriapalvelujen alennettu alv-kanta (14 %) | 528 | 542 | 555 |
Muut verotuet | 480 | 531 | 541 |
Verotuet yhteensä | 2 903 | 3 014 | 3 068 |
2018 talousarvio | 17 911 000 000 |
2017 I lisätalousarvio | 186 000 000 |
2017 talousarvio | 17 131 000 000 |
2016 tilinpäätös | 17 106 964 879 |
02. Eräistä vakuutusmaksuista suoritettava vero
Momentille arvioidaan kertyvän 813 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu lakiin eräistä vakuutusmaksuista suoritettavasta verosta eli vakuutusmaksuverolakiin (664/1966). Vero on tarkoitettu ensi vaiheessa vakuutuslaitosten kannettavaksi ja siirrettäväksi vakuutuksenottajien rasitukseksi. Vakuutusmaksuvero täydentää arvonlisäveroa, koska arvonlisäverotuksessa vakuutuspalvelut on jätetty verotuksen ulkopuolelle. Vakuutusmaksuveron verokanta on seurannut yleisen arvonlisäverokannan kehitystä. Vuonna 2018 vero on 24 % vakuutusmaksun verottomasta arvosta.
2018 talousarvio | 813 000 000 |
2017 talousarvio | 812 000 000 |
2016 tilinpäätös | 785 056 956 |
03. Apteekkivero
Momentille arvioidaan kertyvän 171 700 000 euroa.
Selvitysosa:Tulot ovat apteekkiverosta annetun lain (770/2016) mukaisia maksuja.
Apteekkiverosta annetun lain taulukkoa on tarkoitus tarkistaa siten, että tarkistus perustuu toteutuneeseen kokonaisliikevaihdon muutokseen vuodesta 2015 vuoteen 2016. Tarkistettua apteekkiverotaulukkoa sovelletaan vuonna 2018 apteekkiveroon, joka määrätään vuoden 2017 liikevaihdon perusteella.
Momentin nimike on muutettu.
2018 talousarvio | 171 700 000 |
2017 talousarvio | 168 200 000 |
2016 tilinpäätös | 172 529 561 |