Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2003

Tuloarviot

Valtion tuloiksi ilman lainanottoa vuodelle 2003 arvioidaan 35,6 mrd. euroa, mikä on 0,7 % enemmän kuin vuodelle 2002 varsinaisessa talousarviossa arvioidut tulot. Vuodelle 2003 arvioitu budjettitalouden tulokertymä on kuitenkin 0,9 % pienempi kuin vuodelle 2002 lisätalousarviossa arvioitu kokonaistulokertymä, mikä näkyy taulukosta 2. Hidas talouskasvu sekä osakekurssien laskun myötä ns. pörssiherkän veropohjan supistuminen näkyvät ensi vuoden verotulojen kertymässä, jonka arvioidaan pysyvän lähes samalla tasolla kuin kuluvalle vuodelle on budjetoitu. Sekalaisten tulojen sekä korkotulojen ja voiton tuloutusten arvioidaan alenevan kuluvan vuoden budjetoidusta tasosta. Valtion omaisuuden myyntituloiksi on merkitty viime vuosien tapaan 420 milj. euroa.

Hallitusohjelman mukaisesti talouskasvun ja työllisyyden kohenemisen edellytyksiä parannetaan suuntaamalla verokevennyksiä ansiotuloihin ja energia- ja ympäristöverojen määrää lisätään teollisuuden kilpailukyky huomioon ottaen. Ansiotulojen verotusta ehdotetaan kevennettäväksi vuositasolla 315 milj. eurolla. Kevennys ehdotetaan toteutettavaksi kaikissa tuloluokissa mutta suhteellisesti suuremmat kevennykset toteutuisivat pienillä tulotasoilla. Ehdotetun ansiotulojen veronkevennyksen seurauksena palkkatulon veroaste alenisi keskimäärin puolella prosenttiyksiköllä. Pienillä tulotasoilla alennus on hieman tätä suurempi. Nestemäisten polttoaineiden, sähkön, kivihiilen, maakaasun ja turpeen valmisteveroa ehdotetaan korotettavaksi noin 5 prosentilla. Korotus lisää valtion verotuloja arviolta 145 milj. eurolla. Lisäksi ehdotetaan eräiden energiatuotantoon liittyvien tukien laajentamista ja täsmennystä palautussääntöihin. Näiden muutosten arvioidaan vähentävän energiaverojen tuottoa yhteensä noin 18 milj. eurolla.

Eläketuloista perittävä ylimääräinen vakuutetun sairausvakuutusmaksu ehdotetaan poistettavaksi, jolloin kaikkien vakuutettujen sairausvakuutusmaksu on 1,5 % vuonna 2003. Arvonlisäveron tuotosta ehdotetaan tuloutettavaksi suoraan Kansaneläkelaitokselle 1 000 milj. euroa, jossa on 300 milj. euroa lisäystä kuluvaan vuoteen verrattuna. Suora verontuloutus vähentää sosiaali- ja terveysministeriön pääluokasta maksettavan takuusuorituksen määrää.

Vuoden 2003 verotulojen jakaumaan valtion ja kuntien välillä vaikuttaa yhteisöveron jako-osuuksien muutos valtion hyväksi, mikä on suoraa seurausta valtion ja kuntien välisistä rahoitussuhteiden kustannusneutraaleista muutoksista. Tehdyille päätöksille on yhteistä se, että kuntatalouden vakauttamiseksi ja peruspalvelujen rahoituksen turvaamiseksi kuntien riippuvuutta suhdanneherkän, vaikeasti ennakoitavan ja kuntien kesken epätasaisesti jakautuvan yhteisöveron tuotosta vähennetään ja kuntien välisiä taloudellisia eroja tasataan. Vuoden 2003 talousarvioesityksessä ehdotettujen tulo- ja menopuolen muutosten nettovaikutuksena kuntataloutta vahvistetaan noin 126 milj. eurolla.