Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2003

50. Rangaistusten täytäntöönpanoPDF-versio

Selvitysosa:Vankeinhoito ja kriminaalihuolto ovat osa rikosoikeudellista seuraamusjärjestelmää. Rangaistusten täytäntöönpanon hallinto uudistettiin 1.8.2001 voimaantulleella lainsäädännöllä. Oikeusministeriön alainen rikosseuraamusvirasto johtaa kriminaalihuoltolaitosta ja vankeinhoitolaitosta sekä huolehtii näiden kehittämis- ja keskushallintotehtävistä. Kriminaalihuoltolaitokselle kuuluu yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpano, mistä pääosin vastaavat kriminaalihuoltolaitoksen aluetoimistot. Vankeinhoitolaitos huolehtii vankeusrangaistusten ja sakon muuntorangaistusten täytäntöönpanosta, tutkintavankeuden toimeenpanosta sekä osasta vanginkuljetustehtäviä. Vankeinhoidon koulutuskeskus vastaa vankeinhoitohenkilöstön perus- ja täydennyskoulutuksesta.

Hallitus antaa eduskunnalle esitykset sopimushoidosta sekä rangaistuksen täytäntöönpanoa ja tutkintavankeutta koskevan lainsäädännön uudistamisesta.

Ulkomaalaisten vankien määrän nopean kasvun johdosta tehostetaan erityisesti virolaisten vankien palauttamista kotimaahansa rangaistusta suorittamaan samoin kuin syyttäjäyhteistyötä Viron ja Venäjän kanssa.

Vankien määrä on vuodesta 2000 alkaen lisääntynyt. Vankeja oli vuonna 2001 keskimäärin 3 135. Vuonna 2002 vankien määrän arvioidaan nousevan 3 400:een ja vuonna 2003 noin 3 450:een.

Keskeiset tavoitteet vuonna 2003

Vuonna 2002 tehtävän vankeinhoidon organisaatiota ja toimintatapoja koskevan selvityksen pohjalta käynnistetään toimenpiteet, joilla voidaan parantaa toiminnan taloudellisuutta uusintarikollisuuteen vaikuttavan toiminnan tehostamistavoitteista tinkimättä. Vankien määrän kasvaessa on tavoitteena säilyttää päivittäin toiminnassa olevien osuus keskimäärin vähintään 60 %:na vankien kokonaismäärästä. Resursseja kohdennettaessa on erityisenä tavoitteena varmistaa jo käynnistettyjen päihteiden torjuntaa ja päihdekuntoutusta sekä uusintarikollisuuden vähentämistä koskevien toimintaohjelmien ja alueellisten yhteistyöhankkeiden toteuttaminen. Avolaitoksissa olevien osuus on keskimäärin 29 % (28,9 % vuonna 2001) rangaistusta suorittavien vankien määrästä.

Vankeinhoitolaitoksen toimintamenot yhtä vankia kohti vuodessa ovat 42 100 euroa (45 185 euroa vuonna 2002 ja 45 007 euroa vuonna 2001).

Toiminnan laajuus:      
  2001 2002 2003
  toteutuma arvio arvio
       
Keskivankiluku 3 135 3 400 3 450
Täytäntöönpantaviksi tulevat yhdyskuntapalvelutuomiot 3 556 3 400 3 400
Täytäntöönpantavia yhdyskuntapalvelutunteja 254 238 245 000 250 000
Valvonnassa olevia ehdonalaisesti vapautuneita keskimäärin 1 220 1 400 1 300
Valvonnassa olevia ehdollisesti rangaistuja nuoria keskimäärin 1 624 1 650 1 700
Uusia nuorisorangaistuksia 45 120 70

Toimintamenojen arvioitu jakautuminen:
   
Vankeinhoitolaitos 145 220 000
Kriminaalihuoltolaitos 12 600 000
Yhteiset täytäntöönpano- ja hallintotehtävät 3 200 000
Koulutuskeskus 2 900 000
Yhteensä 163 920 000

Vankeinhoitolaitoksen työtoiminnan vuoden 2003 kustannusvastaavuuslaskelma
(1 000 euroa):
  2001 2002 2003
  tilinpäätös varsinainen
talousarvio
esitys
       
Tuotot 9 044 8 409 8 800
Myyntitulot 7 854 7 400 7 700
Muut tulot 1 190 1 009 1 100
       
Erilliskustannukset yhteensä 13 356 12 783 13 462
Raaka-aineet ja tarvikkeet 3 982 3 700 3 522
Henkilöstökustannukset 2 421 2 607 2 099
Muut erilliskustannukset 4 346 5 046 4 380
Kiinteistöjen vuokrat ja käyttö 4 107 2 691 4 976
Vankeinhoitolaitoksen sisäinen käyttö -1 500 -1 261 -1 515
       
Käyttöjäämä -4 312 -4 374 -4 662
       
Tukitoimintojen kustannukset 280 336 340
Poistot 761 757 760
Korot 504 336 340
       
Kustannukset yhteensä 14 901 14 212 14 902
       
Alijäämä -5 857 -5 803 -6 102

21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 163 920 000 euroa.

Määrärahasta saa käyttää vankeinhoitolaitoksen työtoiminnan liiketaloudellisten suoritteiden hintojen alentamiseen enintään 5 150 000 euroa ja palvelussuhdeasuntojen liiketaloudellisin perustein määräytyvien vuokrien alentamiseen enintään 1 700 000 euroa.

Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon laitosmyymälöiden myyntitulot, Satakunnan vankilan toiminnan tulot, tulot mielentilatutkimuksista sekä Vankeinhoidon koulutuskeskuksen saamat korvaukset ammattikorkeakouluopetuksen antamisesta.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 440 000 euroa kiinteistöistä maksettavien vuokramenojen kasvun johdosta sekä 300 000 euroa vankien terveydenhuoltomenojen kasvun johdosta.

Määrärahan mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon 306 900 euroa siirtona momentille 29.20.30 rikosseuraamusalan ammattikorkeakouluopetuksen järjestämisestä aiheutuvia menoja varten sekä 100 000 euroa kolmen henkilön palkkausmenojen siirtona momentille 25.01.21 tietohallintotehtävien uudelleenjärjestelyn johdosta.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 169 904 000
Palkkaukset 99 079 000
Pääomavuokrat 21 825 000
Muut toimintamenot 49 000 000
Bruttotulot 5 984 000
Laitosmyymälöiden tulot 3 370 000
Satakunnan vankilan tulot 2 384 000
Tulot mielentilatutkimuksista 110 000
Koulutuskeskuksen tulot 120 000
Nettomenot 163 920 000


2003 talousarvio 163 920 000
2002 talousarvio 163 130 000
2002 lisätalousarvio 1 450 000
2001 tilinpäätös 150 625 743

74. Avolaitostyöt (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 5 200 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös maarakennustöihin. Määrärahasta saa lisäksi käyttää enintään 1 300 000 euroa työsiirtolatöihin kunnan omistuksessa oleviin työkohteisiin, jotka ovat kulttuurihistoriallisesti arvokkaita tai joihin voidaan liittää kuntouttavaa toimintaa, jonka kustannuksiin kunta osallistuu.

Selvitysosa:Tavoitteena on työllistää työsiirtolatyyppisissä avolaitoksissa keskimäärin 175 avolaitosvankia, minkä lisäksi kyseisiin laitoksiin sijoitetaan arviolta keskimäärin 40 laitoksen ulkopuolella siviilityössä tai opiskelemassa käyvää vankia. Avolaitosvankien työllistämis- ja ylläpitomenot ovat 24 200 euroa vankia kohti vuodessa.


2003 talousarvio 5 200 000
2002 talousarvio 5 000 000
2002 lisätalousarvio 400 000
2001 tilinpäätös 420 470