Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2003

40. (25.40, osa) UlosottolaitosPDF-versio

Selvitysosa:Luvun nimike on muutettu.

Ulosottoviranomaisten päätehtävänä on rahasaatavien periminen maksuvelvollisuutensa laiminlyöneiltä ulosottomenettelyssä, joka perustuu yksityisoikeudellisten saatavien osalta tuomioistuimen riita-asioissa antamaan maksupäätökseen ja verojen ja muiden suoraan ulosottokelpoisten saatavien osalta niiden maksuunpanoon.

Talousrikollisuuden ja harmaan talouden vähentämiseksi ulosottolaitoksen resursseja suunnataan edelleen vuonna 2003 erikoisperintään ja rikoshyödyn jäljittämiseen hallituksen periaatepäätöksen mukaisesti. Ulosottomenettelyä sääntelevän ulosottolainsäädännön kokonaisuudistuksen valmistelua jatketaan.

Hallituksen esitykseen perustuvan lain ulosottolain muuttamisesta on tarkoitus tulla voimaan 1.3.2003. Esityksen keskeisenä tavoitteena on ulosoton yleisten menettelysäännösten kehittäminen kohti nykyaikaista, tarkoituksenmukaista ja hyväksyttäviin toimintaperiaatteisiin perustuvaa ulosottoa. Esityksessä on pyritty ottamaan huomioon yhtäältä menettelyn tehokkuus, nopeus ja joustavuus, toisaalta täyttämään asianmukaisuuden, puolueettomuuden, avoimuuden, perusoikeuksien ja oikeusturvan vaatimukset.

Ulosottotointa kehitetään 16.11.1999 hyväksytyn kehittämissuunnitelman mukaisesti. Kehittämissuunnitelmassa on toiminnallisiksi tavoitteiksi asetettu sähköisen asioinnin mahdollistaminen velkojille ja perimistoimenpiteitten mitoittaminen mahdollisimman hyvin kunkin velallisen olosuhteita vastaavaksi. Rutiiniasioissa tavoitteena on, että velallisen rekisteröidyt tulo- ja varallisuustiedot ovat teknisen käyttöyhteyden kautta ulosoton käytettävissä jo siinä vaiheessa, kun perimiskeino valitaan. Erikoisperinnässä pyritään kehittämään ulosoton työmenetelmiä sellaisissa tapauksissa, joissa ulosottoa yritetään välttää lainvastaisin ja epäasiallisin keinoin. Asetetut tavoitteet toteutetaan toisaalta uudistamalla ulosoton tietojärjestelmä siten, että se on käytössä 1.3.2003 samanaikaisesti ulosottolain kokonaisuudistukseen liittyvän ulosottolain muutoksen voimaan tulon kanssa, ja toisaalta kouluttamalla ulosoton henkilöstö uuden lainsäädännön mukaiseen toimintaan.

21. (25.40.21, osa) Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 76 590 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kihlakuntien ulosottovirastojen ja Ahvenanmaan maakunnanvoudinviraston toimintamenojen sekä kihlakunnanvirastojen ulosotto-osastojen palkkaus-, matka-, ammattikirjallisuus- ja koulutusmenojen sekä posti-, pankkipalvelu- ja lomakemenojen maksamiseen. Momentin määrärahasta maksetaan myös ulosottolaitoksen osuus keskitettyjen tietojärjestelmien käytöstä, ylläpidosta ja kehittämisestä aiheutuvista menoista sekä uuden perintäjärjestelmän rakentamisesta aiheutuvat menot.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 28 500 euroa yhden henkilön palkkausmenojen siirtona momentilta 26.75.21.

Ulosottoon saapui perittäväksi vuonna 2001 noin 2,4 milj. asiaa ja 3,2 mrd. euroa. Ulosoton asiamäärien ja perittävien rahamäärien arvioidaan hieman lisääntyvän.

Oikeusministeriö on talousarvion valmistelun yhteydessä asettanut ulosottolaitoksen toiminnalle vuodelle 2003 alustavasti seuraavat tulostavoitteet:

Tunnuslukutaulukko      
  2001 2002 2003
  toteutuma tavoite tavoite
       
Täytäntöönpanon onnistuminen      
osuus käsitellyistä asioista, % 40 40 39
osuus käsitellyistä markkamääristä, % 21 20 19
Keskimääräinen käsittelyaika, kk 7,3 6,8 6,8
Taloudellisuus(toimintamenot/käsitellyt asiat)      
Ulosottovirastot, € 28 28 28
Ulosotto-osastot, € 25 26 26

Ulosottomaksutuloina arvioidaan momentille 12.25.47 kertyvän noin 44 000 000 euroa. Maksuilla katetaan noin 90 % ulosoton maksullisen toiminnan kokonaiskustannuksista.


2003 talousarvio 76 590 000
2002 talousarvio 75 700 000
2001 tilinpäätös 73 299 331