Talousarvioesitys 2016
Selvitysosa:Kunnan peruspalvelujen valtionosuudella ja verotuloihin perustuvalla valtionosuuden tasauksella pyritään turvaamaan kuntien mahdollisuudet pitää yllä riittävät peruspalvelut eri osissa maata ja tasapainottamaan kuntien lakisääteisiä tehtäviä ja niiden kokonaisrahoitusta alueittain ja kuntaryhmittäin. Valtionosuuden perusteena olevat laskennalliset kustannukset perustuvat keskeisesti ikäryhmittäisiin kustannuksiin ja sairastavuuteen. Sairastavuuskertoimen osatekijöitä ovat terveyden-, vanhusten- ja sosiaalihuolto. Muita laskennallisten kustannusten määräytymistekijöitä ovat työttömyyskerroin, vieraskielisyyskerroin, kaksikielisyys, saaristoisuus, asukastiheyskerroin ja koulutustaustakerroin.
Kriteerien toinen osa muodostuu lisäosista, jotka ovat saamelaisten kotiseutualueen kunnan, syrjäisyyden ja työpaikkaomavaraisuuden lisäosat.
Kuntien yhdistymisavustuksilla edistetään vapaaehtoiselta pohjalta kuntien yhdistymisiä sekä muita sellaisia kunta- ja seuturakenteen muutoksia, jotka edesauttavat laadukkaiden ja tasavertaisten kunnallisten peruspalveluiden tuottamista taloudellisemmin.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi varhaiskasvatuslain (36/1973) muuttamisesta. Subjektiivista päivähoito-oikeutta ehdotetaan rajoitettavaksi silloin, kun vanhempi on kotona äitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla tai kotihoidon tuella.
Hallitusohjelman mukaisesti perhe- ja omaishoidon kehittämiseen sekä lastensuojeluun ja lapsiperheiden kotipalveluihin osoitetaan lisärahoitusta.
Ehkäisevän toiminnan tavoitteena on terveyttä, sosiaalista turvallisuutta, elämänhallintaa ja itsenäistä selviytymistä tukevien olosuhteiden ja ympäristön luominen, ihmisten työ- ja toimintakyvyn edistäminen, elämänlaadun parantaminen, sosiaalisten ja terveydellisten ongelmien ennaltaehkäisy, väestöryhmien välisten terveyserojen vähentäminen sekä ympäristöterveydenhuollon toimintaedellytysten parantaminen. Tavoitteisiin pyritään johtamista ja rakenteita kehittämällä sekä tuottamalla ja levittämällä työvälineitä ja hyvän toiminnan malleja kuntien käyttöön. Vaikuttavuustavoitteita kuvataan tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan pääluokkaan kuuluvassa luvussa 33.60.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen tavoitteena on julkisen vallan järjestämisvastuulla olevien, pääosin verovaroin kustannettavien sosiaali- ja terveyspalvelujen toimivuuden, saatavuuden ja kattavuuden sekä perustoimeentulon turvaaminen koko maassa. Peruspalveluita vahvistetaan ja uudistetaan, ikäihmisille turvataan ihmisarvoinen vanhuus sekä panostetaan mielenterveys- ja päihdepalveluihin.
Kuntien järjestämän esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen lähtökohtana on koulutuksen perusturvan sekä kirjasto- ja kulttuuripalveluiden takaaminen ja vahvistaminen kaikille asuinpaikasta, kielestä ja taloudellisesta asemasta riippumatta koko maan kattavasti. Kunnille myönnettävän rahoituksen keskeisiä tavoitteita ovat sivistyksellisten perusoikeuksien turvaaminen jokaiselle oppilaalle ja opiskelijalle hänen kykyjensä ja erityisten tarpeidensa mukaan sekä osana kansalaisten sivistyksellisiä oikeuksia turvata jokaiselle mahdollisuus kehittää itseään koko maan kattavilla kirjasto- ja tieto- ja kulttuuripalveluilla sekä varmistaa väestön tasavertainen tiedon ja kulttuurin saatavuus.
Taiteen perusopetuksen tavoitteena on tarjota kunnan asukkaille mahdollisuus osallistua taiteen perusopetukseen sekä harrastusta tukevaan opetukseen taiteen eri aloilla.
Laskennallisten kustannusten laskennassa käytettäviä tietoja
2015 arvio |
2016 arvio |
|
Laskennalliset kustannukset | ||
---|---|---|
0—5-vuotiaat euroa/asukas | 8 484,92 | 8 921,74 |
6-vuotiaat euroa/asukas | 8 940,00 | 9 400,82 |
7—12-vuotiaat euroa/asukas | 7 266,05 | 7 635,55 |
13—15-vuotiaat euroa/asukas | 12 471,90 | 13 096,72 |
16—18-vuotiaat euroa/asukas | 3 975,89 | 4 187,65 |
19—64-vuotiaat euroa/asukas | 1 035,28 | 1 087,48 |
65—74-vuotiaat euroa/asukas | 2 129,17 | 2 246,32 |
75—84-vuotiaat euroa/asukas | 5 717,11 | 6 059,61 |
85-vuotiaat ja vanhemmat euroa/asukas | 19 112,65 | 20 205,29 |
Sairastavuuden mukaan | 1 125,29 | 1 179,36 |
Työttömyysasteen mukaan euroa/asukas | 87,44 | 91,64 |
Kaksikielisyyden mukaan euroa/asukas | 269,61 | 282,56 |
Vieraskielisyyden mukaan euroa/asukas | 1 893,80 | 1 984,79 |
Asukastiheyden mukaan euroa/asukas | 38,10 | 39,93 |
Saaristoisuuden mukaan euroa/asukas | 371,08 | 388,91 |
Koulutustaustan mukaan euroa/asukas | 409,82 | 429,51 |
Lisäosat | ||
Syrjäisyys euroa/asukas | 207,12 | 207,12 |
Saamelaisten kotiseutualueen kunnat euroa/asukas | 2 630,69 | 2 630,69 |
Työpaikkaomavaraisuus euroa/asukas | 62,86 | 62,86 |
20. Valtion ja kuntien yhteiset tietojärjestelmähankkeet (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 7 755 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuntien informaatioteknologiaan kohdennettuihin, kuntien tietovarantojen hyväksikäytön edellytyksiä parantaviin kehittämishankkeisiin sekä tietoteknisten palveluiden järjestämiseen ja jo toteutettujen ratkaisuiden käyttöönoton tukemiseen
2) harkinnanvaraisiin valtionavustuksiin sekä EU:n hyväksymien ja rahoittamien hankkeiden maksamiseen
3) muuhun yhteiseen julkisen tietohallinnon kehittämiseen
4) enintään kolmea henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkaamiseen kuntien talous- ja toimintatietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittämisohjelmaan.
Selvitysosa:Määrärahalla tuetaan ja nopeutetaan kuntien tietohallintokehitystä tavoitteena parantaa tuottavuutta sekä edistää kuntien ja julkishallinnon yhteisiä informaatioteknologian kehittämishankkeita sekä sähköisten toimintatapojen käyttöönottoa. Määrärahaa käytetään Julkisen hallinnon suositusten ja lakiin julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta (634/2011) perustuvien standardien laadintaan sekä muuhun yhteiseen julkisen hallinnon tietohallinnon kehittämistoimintaan. Määrärahalla voidaan tukea ja edistää julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta annetun lain mukaisen julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityön käynnistystä, arkkitehtuurikuvausten toteutusta, työvälineiden käyttöönottoa sekä toteutettujen tulosten julkaisua arkkitehtuurityölle asetettujen tavoitteiden ja hyötyjen aikaansaamiseksi.
Hankkeiden erittely ja määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Kuntien informaatioteknologian kehittämishankkeet | 5 755 000 |
Muu julkisen hallinnon tietohallintoyhteistyö | 2 000 000 |
Yhteensä | 7 755 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteinen uudelleenkohdentaminen | 2 000 |
Siirto momentille 28.90.30 | -1 855 |
Tasomuutos | -1 855 |
Yhteensä | -1 710 |
2016 talousarvio | 7 755 000 |
2015 talousarvio | 9 465 000 |
2014 tilinpäätös | 16 995 000 |
(22.) Kunta- ja palvelurakennemuutosten toteuttaminen (siirtomääräraha 3 v)
Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
2015 talousarvio | 600 000 |
2014 tilinpäätös | 600 000 |
30. Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 9 121 792 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) mukaisen valtionosuuden maksamiseen
2) verotuloihin perustuvan valtionosuuksien tasauksen maksamiseen
3) enintään 30 200 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettujen lakien (635/1998 ja 1705/2009) mukaisten ennen vuotta 2016 oppilaitosten perustamishankkeisiin myönnettyjen valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen
4) enintään 3 500 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettujen lakien (635/1998 ja 1705/2009) mukaisten ennen vuotta 2016 yleisten kirjastojen perustamishankkeisiin myönnettyjen valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Kunnan peruspalvelujen valtionosuus | |
Laskennalliset kustannukset | 26 963 413 |
— ikärakenne | 18 980 754 |
— sairastavuus | 6 406 500 |
— työttömyys | 501 730 |
— kaksikielisyys | 98 246 |
— vieraskielisyys | 593 331 |
— asukastiheys | 197 639 |
— saaristoisuus | 14 969 |
— koulutustausta | 170 244 |
Kuntien rahoitusosuus | -20 028 442 |
Valtionosuus | 6 934 971 |
Lisäosat | 313 381 |
Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus | 678 513 |
V. 2015 järjestelmämuutoksen tasaus | 29 034 |
Valtionosuusjärjestelmän uudistamiseen liittyvä kotikuntakorvausten siirtymäjärjestely | 1 628 |
Kotikuntaa vailla olevien 6—15 v. kotikuntakorvaukset (valtio korvaa) | 2 302 |
Yksityisten opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero | 5 382 |
Valtionosuuteen tehtävät lisäykset ja vähennykset | 1 156 581 |
Yhteensä | 9 121 792 |
Kuntien peruspalvelujen valtionosuusprosentti on 25,72. Valtionosuuksien määräytymisen perusteena oleva vuodenvaihteen 2014/2015 asukasluku on 5 442 837.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta siten, että kuntien peruspalvelujen valtionosuusprosentti muuttuu 25,44 prosentista 25,72 prosenttiin vuonna 2016. Muutoksessa on otettu huomioon vähennyksenä 0,15 prosenttiyksikköä liittyen valtionosuuden 40 000 000 euron leikkaukseen. Muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 0,27 prosenttiyksikköä liittyen hallitusohjelman mukaisten uudistusten toteuttamiseen siten, että valtionosuus on 100 %. Muutoksessa on otettu lisäyksenä huomioon 0,16 prosenttiyksikköä liittyen valtion ja kuntien väliseen kustannustenjaon tarkistukseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 73 700 000 euroa lain muutoksen johdosta.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi varhaiskasvatuslain (36/1973) muuttamisesta. Subjektiivinen päivähoito-oikeus rajataan hallitusohjelman mukaisesti puolipäiväiseksi silloin, kun toinen vanhemmista hoitaa perheen toista lasta äitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla tai kotihoidontuella. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 6 066 000 euroa lain muutoksen johdosta.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain (1128/1996) muuttamisesta siten, että yksityisen hoidon tuen maksaminen rajataan puolipäiväiseksi silloin, kun toinen vanhemmista hoitaa perheen toista lasta äitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla tai kotihoidontuella. Esitys ei vaikuta määrärahan mitoitukseen.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen omaishoidon tuesta annetun lain (937/2005) sekä perhehoitolain (263/2015) muuttamisesta siten, että omaishoitajien ja perhehoitajien sijaisjärjestelyjä kehitetään. Kustannusvaikutukseksi arvioidaan vuonna 2016 n. 85 milj. euroa, jonka rahoituksesta valtio vastaa. Tarkoituksena on lisätä asiakkaan valinnanvapautta sekä parantaa ja yhtenäistää sijaisjärjestelyjen laatua siten, että kaikille omaishoitajille voidaan turvata mahdollisuus lakisääteisten vapaapäivien pitämiseen. Omais- tai perhehoitajalle annetaan etukäteen hoitopaikkalupaus hoidettavan hoitopaikasta siinä vaiheessa, kun omais- tai perhehoitaja ei voi enää jatkaa hoitosuhdetta. Perhehoitojärjestelmän ehtoja ja kannustimia kehitetään perhehoidon lisäämiseksi. Tavoitteena on omais- ja perhehoitoa lisäämällä hidastaa erityisesti vanhuspalvelujen menojen kasvua. Valtiolle koituvaksi osuudeksi säästöstä arvioidaan n. 24 milj. euroa vuonna 2016.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen terveydenhuoltolain (1326/2010) muuttamisesta siten, että alueellisesti keskitettävästä erityistason sairaanhoidosta ja sen osaamista tukevista vähimmäiskriteereistä säädetään nykyistä tarkemmin. Kunnille säädetään velvoite ohjata erikseen säädettävät vaativat leikkaukset niille terveydenhuollon yksiköille, jotka täyttävät säädetyt vähimmäiskriteerit. Uudistukseen liittyen tarkistetaan terveydenhuoltolain nojalla annetut alemmanasteiset säädökset. Uudistuksesta arvioidaan valtiolle koituvan säästöä v. 2016 n. 12,86 milj. euroa.
Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen, laskentaperusteet (1 000 euroa)
Perushinta | Laskennallinen kustannus |
Ikärakenteen mukaan | |
— 0—5-vuotiaat (8 921,74 euroa/as) | 3 176 900 |
— 6-vuotiaat (9 400,82 euroa/as) | 569 155 |
— 7—12-vuotiaat (7 635,55 euroa/as) | 2 695 128 |
— 13—15-vuotiaat (13 096,72 euroa/as) | 2 282 158 |
— 16—18-vuotiaat (4 187,65 euroa/as) | 752 184 |
— 19—64-vuotiaat (1 087,48 euroa/as) | 3 456 882 |
— 65—74-vuotiaat (2 246,32 euroa/as) | 1 342 961 |
— 75—84-vuotiaat (6 059,61 euroa/as) | 2 026 041 |
— 85-vuotiaat ja vanhemmat (20 205,29 euroa/as) | 2 679 345 |
Sairastavuuden mukaan (1 179,36 euroa/as) | 6 406 500 |
Työttömyyden mukaan (91,64 euroa/as) | 501 730 |
Kaksikielisyyden mukaan (282,56 euroa/as) | 98 246 |
Vieraskielisyyden mukaan (1 984,79 euroa/as) | 593 331 |
Asukastiheyden mukaan (39,93 euroa/as) | 197 639 |
Saaristoisuuden mukaan (388,91 euroa/as) | 14 969 |
Koulutustaustan mukaan (429,51 euroa/as) | 170 244 |
Yhteensä | 26 963 413 |
---|
Kuntien rahoitusosuus
Asukasluku | 5 442 837 |
Rahoitusosuus, euroa/as | 3 679,78 |
Rahoitusosuus, 1 000 euroa | 20 028 442 |
Syrjäisyyden, työpaikkaomavaraisuuden sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat (1 000 euroa)
Perushinta | |
Syrjäisyyden mukaan (207,12 euroa/as) | 112 731 |
Työpaikkaomavaraisuuden mukaan (62,86 euroa/as) | 197 065 |
Saamelaisten kotiseutualueen kunnan mukaan (2 630,69 euroa/as) | 3 585 |
Yhteensä | 313 381 |
---|
Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus (1 000 euroa)
Lisäykset | Vähennykset | Netto |
1 256 275 | -577 762 | 678 513 |
V. 2015 järjestelmämuutoksen tasaus (1 000 euroa)
Lisäykset | Vähennykset | Netto |
67 514 | -38 480 | 29 034 |
Valtionosuusjärjestelmän uudistamiseen liittyvä kotikuntakorvauksen siirtymäjärjestely | 1 628 |
Muut valtionosuuteen tehtävät vähennykset ja lisäykset (1 000 euroa)
Valtionosuuden vähennykset | |
— vakiomuotoisten tietoluovutusten hinnoittelumuutos | -1 301 |
— lääkintä- ja lääkärihelikopteritoiminnan rahoitus | -22 233 |
— valtion ja kuntien yhteisten tietojärjestelmähankkeiden rahoitus | -2 917 |
— siirto momentille 29.01.02 | -1 875 |
— järjestelmämuutoksen kustannusneutraalisuuteen liittyvä vähennys | -29 010 |
— indeksikorotuksen jäädytys | -55 053 |
— valtionosuusuudistukseen liittyvä yksityisten opetuksenjärjestäjien kotikuntakorvausten tasausjärjestelmän rahoitus | -653 |
Vähennykset yhteensä | -113 042 |
Valtionosuuden lisäykset | |
— työmarkkinatukeen liittyvä korjauserä | 29 549 |
— v. 2010 järjestelmämuutoksen tasaus | 497 |
— v. 2010 verotulomenetysten kompensaatio | 375 000 |
— v. 2011 verotulomenetysten kompensaatio | 129 000 |
— v. 2012 verotulomenetysten kompensaatio | 299 000 |
— v. 2013 verotulomenetysten kompensaatio | 11 500 |
— v. 2014 verotulomenetysten kompensaatio | 9 500 |
— v. 2015 verotulomenetysten kompensaatio | 131 000 |
— v. 2016 verotulomenetysten kompensaatio | 244 500 |
— maakuntien liittojen tehtäviin liittyvä lisäys | 488 |
— oppilaitosten perustamiskustannusten valtionavustusten siirto | 30 200 |
— kirjastojen perustamiskustannusten valtionavustusten siirto | 3 500 |
— tasauksen neutraalisuus | 5 889 |
Lisäykset yhteensä | 1 269 623 |
Muu rahoitus (1 000 euroa)
Kotikuntaa vailla olevien 6—15 v. kotikuntakorvaukset | 2 302 |
Yksityisen opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero | 5 382 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Aikuisten hammashuollon säästötoimet | -1 431 |
Alueellisen erikoissairaanhoidon järjestämisen tehostaminen (HO) | -12 860 |
Asukasluvun ja laskentatekijöiden muutos | 54 982 |
Edellisen hallituksen päättämä valtionosuuden vähennys | -40 000 |
Kirjastojen perustamiskustannusten siirto | 3 500 |
Lastensuojelu ja lapsiperheiden kotiapu (HO) | 10 000 |
Muut muutokset | -3 248 |
Omais- ja perhehoidon kehittämisestä aiheutuva säästö (HO) | -24 436 |
Omais- ja perhehoitajien vapaat (HO) | 75 000 |
Opiskelijavalintapalvelut (siirron palautus momentilta 29.01.02) | 131 |
Oppilaitosten perustamiskustannusten valtionavustukset | 200 |
Perhehoidon kehittäminen (HO) | 10 000 |
Päivystysjärjestelmän uudistaminen | -1 000 |
Siirto momentilta 28.90.20 | 1 855 |
Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen (HO) | -6 066 |
Valtion ja kuntien välinen kustannustenjaon tarkistus | 310 348 |
Veroperustemuutosten kompensaatio | 244 500 |
Yhteensä | 621 475 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2016 talousarvio | 9 121 792 000 |
2015 talousarvio | 8 500 317 000 |
2014 tilinpäätös | 8 629 502 931 |
31. Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 25 574 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuntarakennelain (1698/2009) 43 §:n mukaisiin laskennallisiin yhdistymisavustuksiin
2) lain 44 §:n mukaisten valtionosuuksien vähenemisen korvaamiseen
3) enintään 1 000 000 euroa kuntarakennelain 16 §:n mukaisten erityisiin selvityksiin.
Selvitysosa:Säännökset yhdistymisavustusten muodosta ja tasosta on uudistettu vuoden 2008 alusta ja sen jälkeen toteutettavissa kuntajaon muutoksissa. Samalla on luovuttu kuntajaon muutosten yhteydessä erikseen maksettavasta investointi- ja kehittämishankkeiden tuesta.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Yhdistymisavustus | |
— vuoden 2016 kuntien yhdistymiset, 4 liitosta | 5 200 |
— vuoden 2015 kuntien yhdistymiset, 3 liitosta | 3 174 |
— vuoden 2014 kuntien yhdistymiset, 0 liitosta | - |
Yhteensä, 7 liitosta | 8 374 |
Valtionosuusmenetysten kompensaatio | |
— vuoden 2016 yhdistymiset | - |
— vuoden 2015 yhdistymiset | 839 |
— vuoden 2014 yhdistymiset | - |
— vuoden 2013 yhdistymiset | 15 361 |
— vuoden 2012 yhdistymiset | - |
Yhteensä | 16 200 |
Kuntarakennelain mukaiset selvityskustannukset ja yhdistymisiin liittyviin esiselvityksiin myönnettävä avustus (enintään) | 1 000 |
Kaikki yhteensä | 25 574 |
2014 toteutuma |
2015 toteutuma |
2016 arvio |
|
Kuntien yhdistymisiä | - | 3 | 4 |
Kuntien määrän vähennys | - | 3 | 4 |
Määräraha, milj. € | 33,9 | 36,1 | 25,6 |
— josta ko. vuoden yhdistymisten osuus, milj. € | - | 5,7 | 5,2 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kaupunkiseutuselvitykset | -200 |
Kuntarakennelain mukaiset selvitykset | -600 |
Valtionosuusmenetysten kompensaatio | -2 611 |
Yhdistymisavustukset | -7 150 |
Yhteensä | -10 561 |
2016 talousarvio | 25 574 000 |
2015 talousarvio | 36 135 000 |
2014 tilinpäätös | 33 901 729 |
34. Paikallisten kuntakokeilujen rahoitus (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 520 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuntien lakisääteisten tehtävien perusteella säädettyjen velvoitteiden vähentämisen toimintaohjelman tueksi käynnistettävien paikallisten kuntakokeilujen valmisteluun, ohjaukseen, seurantaan ja arviointiin
2) paikallisiin kuntakokeiluihin osallistuville kunnille kohdennettaviin avustuksiin projektipäälliköiden palkkaamiseksi
3) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkaamiseen paikallisten kuntakokeilujen ohjaus- ja hanketehtäviin. Nämä voidaan toteuttaa henkilötyövuositavoitteiden ulkopuolelta.
Kohdassa 1 ja 2 tarkoitetut valtionavustukset voidaan myöntää yleisavustuksena.
Selvitysosa:Määrärahalla toteutetaan kuntauudistukseen ja kuntien tehtävien arviointiin liittyviä kuntien velvoitteiden vähentämisen toimintaohjelman tueksi käynnistettäviä paikallisia kokeiluja. Niiden avulla on tarkoitus vähentää kuntien velvoitteita. Paikallisissa kuntakokeiluissa ministeriöt ja kunnat sopivat yhdessä palveluja koskevat tavoitteet.
Kokeilun tuloksia hyödynnetään kuntien tehtävien arviointityöryhmän työssä.
2016 talousarvio | 520 000 |
2015 talousarvio | 520 000 |
2014 tilinpäätös | 520 000 |