Talousarvioesitys 2015
Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)
Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan lakisääteisesti valvontaa harjoittavien laitosten toimintamenoista sekä oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menoista. Valvontalaitoksia ovat Säteilyturvakeskus, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto ja Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus. Oikeuslääkinnän tehtävät hoitaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Valvontalaitosten toiminta kohdistuu sosiaali- ja terveysministeriön strategisista tavoitteista seuraaviin:
- — hyvinvoinnille vahva perusta
- — kaikille mahdollisuus hyvinvointiin
- — elinympäristö tukemaan terveyttä ja turvallisuutta.
- — oikeusturvan varmistaminen
- — lupa-, rekisteri- ja valvonta-asioiden asiantuntevan ja hyvän hallintotavan mukainen käsittely
- — ennakkovalvonnan toimivuuden varmistaminen lainsäädännön edellyttämällä palvelutasolla.
Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen tavoitteena on kansalaisen oikeusturvan ja kuolinsyyn oikeellisuuden varmistaminen. Tavoitteena on, että oikeuslääketieteellisten ruumiinavausten määrä on enintään 20 % kaikista vainajista. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää toimenpiteitä ja yhteistyön lisäämistä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja poliisitoimen välillä oikeuslääketieteellisessä kuolemansyyn selvittämistoiminnassa.
Toiminnan laajuus 2013—2015
2013 toteutunut |
2014 arvio |
2015 arvio |
|
Menot, euroa | 9 700 000 | 9 700 000 | 10 300 000 |
Oikeustieteellisten avausten määrä, kpl | 9 617 | 9 500 | 9 200 |
03. Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 437 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää enintään 1 500 000 euroa Suomen ja Venäjän välisen säteily- ja ydinturvallisuuden yhteistyöhön:
1) ensisijaisesti Venäjän Federaation ydinturvallisuusviranomaisen ja toiminnanharjoittajien kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin hankkeisiin
2) ydin- ja säteilyturvallisuusyhteistyöhön liittyvien valtion siirtomenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Säteilyturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2015. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Tavoitteena on, että säteilylähteiden käytössä ei satu onnettomuuksia tai vakavia turvallisuuteen vaikuttavia tapahtumia ja että jokaisen työntekijän säteilyannos pysyy henkilökohtaisen annosrajan alapuolella.
Ydinlaitosten valvonnassa tavoitteena on, että laitoksilla ei satu onnettomuuksia tai vakavia turvallisuuteen vaikuttavia tapahtumia, radioaktiivisten aineiden normaalikäytön aikaiset päästöt laitoksilta ovat pieniä ja niistä lasketut vuotuiset säteilyannokset ovat alle yksi prosenttia valtioneuvoston asetuksessa (733/2008) asetetusta raja-arvosta. Ydinjätteiden käsittely, varastointi ja loppusijoitus suunnitellaan ja toteutetaan siten, että jätteiden määrä pysyy mahdollisimman pienenä eikä toiminnasta aiheudu käytännöllisesti katsoen lainkaan päästöjä. Ympäristön säteilyvalvonnan tavoitteena on, että Säteilyturvakeskus on jatkuvasti tietoinen ympäristön säteilytasosta.
Säteilyturvakeskuksen toiminta perustuu tehokkaaseen valvontaan, nopean onnettomuusvalmiuden ylläpitoon sekä vaikuttamiseen olennaisten toimijoiden kautta siten, että ydin- ja säteilyturvallisuuden kannalta tärkeät kohteet turvataan. Säteilyturvakeskus suuntaa mm. valmiustoiminnan kannalta olennaista tutkimustoimintaa yhteiskunnan tarpeiden ja linjausten mukaisesti. Säteilyturvakeskus turvaa tehokkaalla riskiviestinnällään eri yhteyksissä eri toimijoiden ja kansalaisten säteily- ja ydinturvallisuuteen liittyvät tietotarpeet. Säteilyturvakeskus järjestää tehokkaan valvonnan organisoitumalla joustavasti ja se pyrkii varmistamaan suunnitelmallisella osaamisen johtamisella ydin- ja säteilyturvallisuuden viranomaistoiminnan osaamisen erityisesti suurissa ydinturvallisuushankkeissa sekä säteilyn ympäristövalvonnassa. Säteilyturvakeskus pyrkii kehittämään palvelutoimintaansa osana talouden vakauttamista.
Säteilyturvakeskuksen rahoitusrakenne ja henkilötyövuodet
2013 toteutuma 1 000 € |
htv | 2014 varsinainen talousarvio 1 000 € |
htv | 2015 esitys 1 000 € |
htv | |
Budjettirahoitus | 12 873 | 93 | 16 277 | 121 | 14 437 | 83 |
Maksullinen toiminta | 26 810 | 236 | 29 843 | 249 | 39 888 | 301 |
Yhteisrahoitteinen toiminta | 1 117 | 26 | 800 | 20 | 900 | 23 |
Yhteensä | 40 800 | 355 | 46 920 | 390 | 55 225 | 407 |
Säteilyturvakeskuksen tulosalueittaiset kustannukset ja henkilötyövuodet
2013 tilinpäätös 1 000 € |
htv | 2014 tavoite 1 000 € |
htv | 2015 tavoite 1 000 € |
htv1) | |
Ydinenergia | 20 366 | 121 | 26 381 | 146 | 34 795 | 164 |
Säteilytoiminta | 4 400 | 29 | 4 063 | 32 | 4 651 | 31 |
Valmiustoiminta | 1 685 | 11 | 1 777 | 12 | 1 864 | 12 |
Tutkimus ja kehitys | 5 112 | 30 | 5 875 | 35 | 4 249 | 25 |
Palvelut | 5 091 | 27 | 4 914 | 27 | 5 201 | 28 |
Viestintä | 1 282 | 9 | 947 | 7 | 1 276 | 9 |
Ympäristö | 2 864 | 13 | 2 963 | 14 | 3 189 | 14 |
Yhteiset palvelut2) | - | 48 | - | 45 | - | 43 |
Yhteensä | 40 800 | 288 | 46 920 | 318 | 55 225 | 326 |
1) Taulukko ei sisällä lomia ja poissaoloja. Vuonna 2015 niiden osuudeksi arvioidaan 73 htv.
2) Yhteisten palveluiden kustannukset on vyörytetty muille tulosalueille.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 39 831 | 49 920 | 49 372 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 26 958 | 33 643 | 34 935 |
Nettomenot | 12 873 | 16 277 | 14 437 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 073 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 042 |
Julkisoikeudellisen ja muun maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.
Ydinturvallisuusvalvonnan maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelmat (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 18 285 | 25 129 | 30 638 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 18 293 | 25 129 | 30 638 |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Erillislakien mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 2 728 | 2 814 | 3 250 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 2 951 | 2 814 | 3 250 |
Kustannusvastaavuus, % | 92,5 | 100 | 100 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 131 | 100 | 100 |
— EU:lta saatava rahoitus | 823 | 600 | 700 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 163 | 100 | 100 |
Tuotot yhteensä | 1 117 | 800 | 900 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 2 722 | 1 600 | 1 800 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -1 605 | -800 | -900 |
Omarahoitusosuus, % | 59 | 50 | 50 |
Tavoitteena on, että henkilöstön osaaminen ja ammattitaito ovat korkealla tasolla, henkilöstön koulutukseen käyttämä aika on 3—4 % kokonaistyöajasta ja henkilöstön työtyytyväisyys ja motivaatio kehittyvät myönteisesti. Tavoitteena on lisäksi, että henkilöstön omasta sairaudesta ja työtapaturmista johtuvien poissaolopäivien määrä on alle 8,5 henkilötyövuotta kohden.
Ydin- ja säteilyturvallisuuden yhteistyö Venäjän federaation kanssa on kohdistunut kuuteen eri aihepiiriin: Leningradin ydinvoimalaitos, Kuolan ydinvoimalaitos, ydinturvallisuusvalvonta, radioaktiiviset jätteet, ympäristön säteilyvalvonta ja onnettomuusvalmius sekä ydinmateriaalivalvonta. Pääosa resursseista on kohdistettu mainittujen kahden ydinvoimalaitoksen turvallisuuden kohentamiseen siten, että pääkohde on Leningradin ydinvoimalaitos, jonka sijainti ja Tshernobyl-tyyppiset reaktorit korostavat jatkuvan parantamisen tarvetta. Hankkeisiin on sisältynyt mm. koulutustoimintaa, turvallisuusanalyysejä, teknisiä turvallisuusparannuksia ja laitetoimituksia, laitteistojen tarkastustekniikan kehittämistä ja säännöstöjen kehittämistä. Leningradin ja Kuolan laitoksen ympäristön säteilyvalvontajärjestelmät on toteutettu lähialueyhteistyön puitteissa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Säteilyvalvonnan ja valmiustoiminnan laitekannan uusiminen, kertaluonteisen lisäyksen vähennys | -1 200 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -50 |
Julkisten tietovarantojen avaaminen (HO) | 200 |
Oikeuspoliittisen tutkimuksen vahvistaminen (siirto momentille 29.40.50) | -7 |
Palkkaliukumasäästö | -24 |
Palkkausten tarkistukset | 145 |
Sektoritutkimussäästö (HO) | -560 |
Strategisen tutkimuksen rahoitusväline (siirto momentille 29.40.54) | -51 |
Toimintamenojen lisäsäästö | -168 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -74 |
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta (siirto momentille 23.01.22) | 36 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 16 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -21 |
Tasomuutos | -82 |
Yhteensä | -1 840 |
2015 talousarvio | 14 437 000 |
2014 talousarvio | 16 277 000 |
2013 tilinpäätös | 13 842 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 247/2014 vp (20.11.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 441 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 4 000 euroa talousarvioesityksen 14 437 000 euroon nähden aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
2015 talousarvio | 14 441 000 |
2014 III lisätalousarvio | 75 000 |
2014 talousarvio | 16 277 000 |
2013 tilinpäätös | 13 842 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 441 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää enintään 1 500 000 euroa Suomen ja Venäjän välisen säteily- ja ydinturvallisuuden yhteistyöhön:
1) ensisijaisesti Venäjän Federaation ydinturvallisuusviranomaisen ja toiminnanharjoittajien kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin hankkeisiin
2) ydin- ja säteilyturvallisuusyhteistyöhön liittyvien valtion siirtomenojen maksamiseen.
05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 12 460 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin.
Määrärahan mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon sosiaali- ja terveystoimen viranomaisradioverkko VIRVE:n pääkäyttäjän viran siirtäminen sosiaali- ja terveysministeriöön 1.1.2015 lukien.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2015. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston tavoitteena on
— tunnistaa ja ennakoida väestön terveyteen ja hyvinvointiin sekä palvelujärjestelmään liittyvät riskit ja kohdentaa työtä tämän perusteella
— huolehtia erityisesti niiden oikeuksista, jotka eivät itse niitä pysty puolustamaan
— yhdenmukaistaa sosiaali- ja terveysalan valvonnan edellyttämä ohjaus saumattomaksi kokonaisuudeksi koko maassa
— ohjata toiminnanharjoittajia tehostamaan omavalvontaa
— toimia ja vaikuttaa aktiivisesti EU:ssa ja kansainvälisessä yhteistyössä.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto on lupa- ja valvontaviranomainen, jonka toiminnan vaikutus yhteiskunnallisiin vaikutustavoitteisiin on luonteeltaan välillistä. Yhteiskunnallisiin tavoitteisiin vaikuttaa samanaikaisesti valtiokonsernin toiminta kokonaisuutena, yhteiskunnan toimijat muutoin sekä kansainvälinen kehitys.
Toiminnallinen tehokkuus
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja valtakunnallisia sosiaali- ja terveydenhuollon sekä yksityisten palveluntuottajien lupia koskevien suoritteiden maksuja ja viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja. Lisäksi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle yksityisten palvelunantajien rekisteristä aiheutuvia ylläpitokustannuksia vastaavasti aluehallintovirastot suorittavat osan saamistaan vuosimaksuista virastolle.
Toiminnan tehokkuus
2013 tilinpäätös | 2014 tavoite | 2015 tavoite | |
Työn tuottavuusindeksi | 100,15 | muutos>0 | muutos>0 |
Kokonaistuottavuusindeksi | 100,76 | muutos>0 | muutos>0 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 16 781 | 14 101 | 15 760 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 3 107 | 2 330 | 3 300 |
Nettomenot | 13 674 | 11 771 | 12 460 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 108 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 599 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, maksullisen toiminnan myyntituotot | 4 090 | 3 300 | 4 400 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 983 | 970 | 1 100 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset yhteensä | 2 845 | 2 200 | 3 250 |
— osuus yhteiskustannuksista yhteensä | 967 | 1 100 | 1 150 |
Kokonaiskustannukset yhteensä | 3 812 | 3 300 | 4 400 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 278 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 107 | 100 | 100 |
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä
2013 toteutuma |
2014 ennuste |
2015 ennuste |
2014/2015 muutos-% |
|
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 18 348 | 18 400 | 18 400 | 0,0 |
Valvonta-asiat | 1 126 | 1 175 | 1 260 | 7,2 |
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat | 961 | 970 | 970 | 0,0 |
Palvelukyky | 2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 arvio |
Ammattioikeutta koskevat laillistamispäätökset, 90 % hakemuksista käsitelty asetetussa määräajassa | |||
— suomalainen säännelty koulutus, 5 pv | 95 % käsiteltiin 5 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— EU/ETA-maiden koulutus, 3 tai 4 kk | 95 % käsiteltiin 4 kk:ssa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— EU/ETA-maiden ulkopuolisten maiden koulutus, 4 kk | 95 % käsiteltiin 4 kk:ssa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Raskauden keskeyttämistä koskevat asiat, 4 työpäivän kuluessa | 4 työpäivän kuluessa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Yksityisen terveydenhuollon lupa-asiat, käsittelyaikojen mediaani 6 kk ja 70 % lupa-asioista käsitellään 8 kk:ssa | mediaani 85 pv ja keskim. käsittelyaika 4,5 kk. 81 % lupa-asioista käsiteltiin 8 kk:ssa. | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Terveydenhuollon valvonta-asiat, käsittelyaikojen mediaani 9 kk ja 80 % asioista käsitellään 20 kk:ssa | käsittelyajan mediaani 8 kk ja 92 % asioista käsiteltiin vajaassa 20 kk:ssa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Yksityisten sosiaalipalveluiden lupa-asiat, käsittelyaikojen mediaani 7 kk ja 70 % lupa-asioista käsitellään 7 kk:ssa | mediaani 3,7 kk ja 92 % asioista käsiteltiin 7 kk | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Sosiaalihuollon valvonta-asiat, käsittelyaikojen mediaani 11,5 kk ja 80 % asioista käsitellään 18 kk:ssa | mediaani 1,6 kk ja keskimääräinen käsittelyaika 8,2 kk, 92 % asioista käsiteltiin alle 18 kk:ssa. | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Alkoholilupa-asiat | |||
— alkoholin valmistuslupien käsittely, 90 pv | 146 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— alkoholin tukkumyyntilupien käsittely, 90 pv | 78 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— alkoholin teollisen käytön lupien käsittely, 30 pv | 13 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Henkilöstöä ja henkilöstörakennetta kehitetään siten, että viraston ydintehtävien tuottaminen kyetään varmistamaan.
Tarvittavien kehittämistoimenpiteiden suunnittelu edellyttää viraston ydintehtävien selkiyttämistä sekä toissijaisten tehtävien ja toimintojen karsimista. Henkilöstön osaamista kehitetään ydintehtävien edellyttämällä tavalla. Vaihtuvuudesta huolehditaan siten, että poistuvan henkilöstön asiantuntemus pystytään tarvittaessa korvaamaan ja että vaihtuvuutta hyödynnetään uuden osaamisen hankkimisessa.
Henkilöstön työhyvinvointia tukevia toimenpiteitä jatketaan painopisteenä edelleen ennakointi. Suunnitelmallisella toiminnalla, työelämän joustojen hyödyntämisellä sekä varhaisella puuttumisella ylläpidetään henkilöstön työkykyä ja motivaatiota.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Alkoholielinkeinorekisterin uusiminen (siirto momentilta 33.01.21) | 100 |
Sähköisen hallinnon kehittäminen (SAMPO) (v. 2015 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 825 |
Tuottavuusohjelmaan liittyvien vähennysten palautus siirtona momentilta 33.01.21 | 108 |
Viranomaisradioverkko (VIRVE) pääkäyttäjän siirto (siirto momentille 33.01.01) (-1 htv) | -70 |
Palkkaliukumasäästö | -26 |
Palkkausten tarkistukset | 67 |
Toimintamenojen lisäsäästö | -144 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -58 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 12 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -16 |
Tasomuutos | -109 |
Yhteensä | 689 |
2015 talousarvio | 12 460 000 |
2014 I lisätalousarvio | 270 000 |
2014 talousarvio | 11 771 000 |
2013 tilinpäätös | 12 165 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 247/2014 vp (20.11.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 12 465 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.
Lisäys 5 000 euroa talousarvioesityksen 12 460 000 euroon nähden aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
2015 talousarvio | 12 465 000 |
2014 III lisätalousarvio | 295 000 |
2014 I lisätalousarvio | 270 000 |
2014 talousarvio | 11 771 000 |
2013 tilinpäätös | 12 165 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 12 465 000 euroa.
I lisätalousarvioesitys HE 362/2014 vp (12.2.2015)
Momentille myönnetään lisäystä 148 000 euroa.
Selvitysosa:Lisämäärärahasta 24 000 euroa kohdistuu sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaan, 24 000 euroa on siirtoa momentilta 33.01.01 vankien ja puolustusvoimien terveydenhuollon valvonnan uusiin tehtäviin ja 100 000 euroa kertaluonteista lisäystä liittyen toimitilajärjestelyjen muuttokustannuksiin.
2015 I lisätalousarvio | 148 000 |
2015 talousarvio | 12 465 000 |
2014 III lisätalousarvio | 295 000 |
2014 I lisätalousarvio | 270 000 |
2014 talousarvio | 11 771 000 |
2013 tilinpäätös | 12 165 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 55/2014 vp (13.3.2015)
Momentille myönnetään lisäystä 148 000 euroa.
06. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 167 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, viraston ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
2) viraston alueellistamisen aiheuttamien lisämenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus aloitti toimintansa 1.11.2009. Keskuksen kaikki virat sijoitetaan Kuopioon viimeistään vuoden 2018 loppuun mennessä. Keskuksella on tarvittaessa toimitiloja toiminnan kannalta keskeisissä kaupungeissa, kuten Helsingissä ja Lontoossa. Keskuksen alueellistamisesta aiheutuvien lisämenojen kattamiseen vuonna 2015 varataan 600 000 euroa. Lisämenoja aiheutuu muutto- ja matkakustannuksista, uusien toimitilojen muutostöistä, hankinnoista sekä tietoliikenneyhteyksien ja muun ICT-infrastruktuurin rakentamisesta.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2015. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Tavoitteena on, että viraston maksullisen toiminnan suoritteet tuotetaan kustannusvastaavasti. Keskus seuraa tuottavuuden kehitystä Tilastokeskuksen määrittelemien tuottavuusindikaattorien avulla.
Toiminnan tehokkuus (indeksi 100 = vuosi 2011)
2013 tilinpäätös |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
|
Työn tuottavuusindeksi | 100,8 | >100 | >100 |
Kokonaistuottavuusindeksi | 102,0 | >100 | >100 |
Viraston henkilötyövuosien määrät (htv)
2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 arvio |
|
Maksullinen toiminta | 186 | 193 | 210 |
Ei-maksullinen toiminta | 43 | 37 | 30 |
Yhteensä | 229 | 230 | 240 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma1) |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 25 142 | 26 052 | 25 117 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 20 466 | 20 550 | 20 950 |
Nettomenot | 4 676 | 5 502 | 4 167 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 581 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 483 |
1) Sisältää edelliseltä vuodelta siirretyn määrärahan käytön.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Budjettirahoitus | 3 578 | 5 502 | 4 167 |
— mom. 33.02.04 | 3 584 | ||
— IV LTA 2013 mom. 33.02.06 | -6 | ||
Maksullisen toiminnan tuotot yhteensä | 18 983 | 20 550 | 20 950 |
---|---|---|---|
— julkisoikeudelliset suoritteet | 16 971 | 18 600 | 19 000 |
— liiketaloudelliset suoritteet | - | - | - |
— erillislakien mukaiset suoritteet | 1 959 | 1 950 | 1 950 |
Muut tuotot | 53 | - | - |
Edelliseltä vuodelta siirtynyt | 2 581 | 1 483 | - |
Yhteensä | 25 142 | 27 535 | 25 117 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (maksuperustelain mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 16 971 | 18 600 | 19 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 13 243 | 14 671 | 14 975 |
— osuus yhteiskustannuksista | 3 728 | 3 929 | 4 025 |
Kustannukset yhteensä | 16 971 | 18 600 | 19 000 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | - | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot,suoritteiden myyntitulot | 1 959 | 1 950 | 1 950 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 1 497 | 1 539 | 1 539 |
— osuus yhteiskustannuksista | 400 | 411 | 411 |
Kustannukset yhteensä | 1 897 | 1 950 | 1 950 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 62 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 103 | 100 | 100 |
- — Parannetaan tuottavuutta toimintatapoja uudistamalla ja prosesseja tehostamalla.
- — Lisätään yhteistyötä terveydenhuollon toimijoiden kanssa lääketurvallisuusasioissa lääke- ja lääkitysturvallisuuden parantamiseksi.
- — Kehitetään viranomaisneuvontaa paremmin uusien alalle pyrkivien yritysten tarpeita vastaavaksi lääkekehityksen edistämiseksi.
- — Lisätään valvontaviranomaisten ja toimijoiden ennakoivaa ohjaamista valvonnan kattavuuden ja vaikuttavuuden edistämiseksi.
- — Tuotetaan tietoa ja moniammatillisia toimintamalleja järkevän lääkehoidon sekä tietoa lääkepoliittisen päätöksenteon tueksi.
- — Lääkeinformaatioverkosto kehittää lääkeinformaatiotoimintaa asiakaskeskeisesti.
- — Lääkehoitojen arviointitoimintaa toteutetaan verkostoyhteistyönä kotimaisten ja valittujen kansainvälisten toimijoiden kanssa.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään.
Tunnusluvut | 2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
Henkilöstön hyvinvointi | |||
— työtyytyväisyysindeksi | 3,5 | 3,6 | yli valtion keskitason |
— sairauspoissaolot pv/htv vähenevät | 7,8 | <10 | alle valtion keskitason |
Määrärahasta on tarkoitettu 150 000 euroa tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperustelain mukaisista julkisoikeudellisista suoritteista saadut tulot ja lääkelaissa (84 b §, 595/2009) tarkoitetut tulot.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen talousarvio perustuu nettobudjetointiin. Menot katetaan pääasiassa valvonta- ja palvelutoiminnasta perittävillä maksuilla. Maksullisen toiminnan palvelut tuotetaan omakustannushintaan. Suoritteista perittävät maksut ovat maksuperustelain mukaisia. Lääkkeiden laadunvalvonnan kustannukset katetaan lääkelain (84 b §, 595/2009) mukaisella maksulla.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Vuonna 2011 käyttämättä jääneen alueellistamisrahan uudelleen budjetointi, kertaluonteisen lisäyksen vähennys | -832 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -25 |
Palkkaliukumasäästö | -6 |
Palkkausten tarkistukset | 92 |
Toimintamenojen lisäsäästö | -43 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -21 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 6 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -6 |
Tasomuutos | -500 |
Yhteensä | -1 335 |
2015 talousarvio | 4 167 000 |
2014 talousarvio | 5 502 000 |
2013 tilinpäätös | 3 578 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 167 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, viraston ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
2) viraston alueellistamisen aiheuttamien lisämenojen maksamiseen.
I lisätalousarvioesitys HE 362/2014 vp (12.2.2015)
Momentille myönnetään lisäystä 100 000 euroa.
Selvitysosa:Lisämääräraha on kertaluonteista lisäystä liittyen toimitilajärjestelyjen muuttokustannuksiin.
2015 I lisätalousarvio | 100 000 |
2015 talousarvio | 4 167 000 |
2014 III lisätalousarvio | 75 000 |
2014 talousarvio | 5 502 000 |
2013 tilinpäätös | 3 578 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 55/2014 vp (13.3.2015)
Momentille myönnetään lisäystä 100 000 euroa.
20. Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)
Momentille myönnetään 10 900 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen
2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (862/2004) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen
3) yliopistoilta ostopalveluna tehtävän oikeuslääketieteen erikoislääkärikoulutuksen menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasokorotus kustannusten nousun johdosta | 600 |
Yhteensä | 600 |
2015 talousarvio | 10 900 000 |
2014 talousarvio | 10 300 000 |
2013 tilinpäätös | 10 458 584 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 37/2014 vp (12.12.2014)
Momentin määräraha on 10,9 milj. euroa, mutta valiokunnan saaman selvityksen mukaan sen ei arvioida riittävän, koska tiedossa on useita tulevia toiminnan kustannuksia nostavia tekijöitä. Kustannuksia lisäävät mm. alan kehittämistoimet, kuten uusien tilojen käyttöönotto ja uuden teknologian hyödyntäminen. Lisäksi oikeuslääkäripulasta johtuen suuri osa oikeuslääketieteellisistä ruumiinavauksista joudutaan teettämään määrärahasta maksettavina palkkioina.
Valiokunta pitää tärkeänä, että talousarvioon varataan riittävät määrärahat, jotta talousarvio antaa oikean kuvan toiminnan vaatimista resursseista. Myös oikeuslääkäripulaan on kiinnitettävä huomiota koulutuspaikkojen mitoituksessa.
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)
Momentille myönnetään 10 900 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen
2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (862/2004) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen
3) yliopistoilta ostopalveluna tehtävän oikeuslääketieteen erikoislääkärikoulutuksen menojen maksamiseen.