Talousarvioesitys 2015
03. Hallinnon tietotekniikkakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 22 000 euroa.
Selvitysosa:Hallinnon tietotekniikkakeskus (HALTIK) kehittää, hankkii, tuottaa ja ylläpitää sisäministeriön hallinnonalan strategisena palvelukeskuksena hallinnonalan virastojen ja laitosten korkean käytettävyyden ja turvallisuuden tieto- ja viestintätekniset palvelut.
HALTIKin päätehtävänä on tuottaa sisäisen turvallisuuden keskeiset tietojärjestelmät ja säädetyt tai määrätyt turvallisuusverkon palvelut ja hankkia sisäministeriön hallinnonalan yhteiset palvelut sekä tuottaa ICT-asiantuntijapalvelut.
HALTIKin rahoitus muodostuu asiakasvirastoilta perittävistä palvelusopimusmaksuista.
HALTIKin keskeisin tavoite on nykyisen palvelutuotannon turvaaminen asiakastarpeiden mukaisesti sekä sen laadun varmistaminen. Hallinnonalalla on merkittäviä tietohallintohankkeita ja järjestelmien kokonaisuudistuksia, joiden onnistuminen on kriittisten järjestelmien ylläpidon ohella koko kehyskauden tärkeimpiä tavoitteita. Asiakastyytyväisyys HALTIKin toimintaan kasvaa.
Palvelukohtaiset tavoitteet:
- — Tietoliikennepalveluiden palvelutaso säilytetään korkealla ja muiden kuin suunniteltujen katkojen määrä vähenee.
- — Datacenterpalveluissa varmistetaan tietojärjestelmien toiminnan jatkuvuus konesali- ja palvelinympäristöjen osalta.
- — Tietojärjestelmien ylläpitopalvelu painottuu turvallisuuskriittisten tietojärjestelmien ylläpitoon ja kehittämiseen.
- — Työasemapalvelut tuottaa vakioitujen, varmennettujen ja hyväksyttyjen päätelaitteiden koko elinkaaren mittaisen palvelun.
- — Viestintäpalveluiden keskeinen tavoite on se, että sisäisen turvallisuuden toimijoiden viestintäratkaisut ovat käytettävissä ja viranomaisten tavoitettavuus on teknisesti mahdollista.
- — ServiceDesk-palveluiden tavoitteena on yhtenäisen prosessin mukaiset toimivat palvelut.
- — Aluepalvelun tavoitteena on tuottaa tietoteknisiä tukipalveluita alueellisesti asiakkaiden operatiivisten tehtävien tukemiseksi.
- — Yhteyspalveluyksikkö tuottaa laadukkaat puhelunvälityspalvelut keskitetysti koko sisäministeriön hallinnonalalle sekä lisäksi valtiovarainministeriön hallinnonalalta maistraateille sekä aluehallintovirastoille ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille.
- — Sisäministeriön hallinnonalan keskeisten kehityshankkeiden menestyksellinen toteuttaminen.
- — Tietoliikenteen häiriötön toiminta turvataan kaikissa oloissa ja verkkoturvallisuutta parannetaan sekä yhdistetään lähiverkkoja suunnitellun mukaisesti.
- — Keskitetään palvelimia ja rationalisointia pääsaleihin jatketaan.
- — Kehitetään järjestelmien käytön tukea ja ongelmanratkaisua edelleen.
- — Palvelupyynnöt vastaanotetaan asiakkaan näkökulmasta yhdessä virtuaalisesti toimivassa palvelupisteessä ja kehitetään käyttöön otettua toiminnanohjausjärjestelmää.
- — Parannetaan palvelun laatua ja kehitetään toimintaa edistämällä palvelunhallinnan prosesseja ja terävöittämällä työnohjausjärjestelmän käyttöä.
- — Yhteyspalvelun teknisen ympäristön ja puhelunvälitysjärjestelmän vaihtaminen sekä tietokannan sisällöntuoton kehittäminen.
- — Projektitoiminnan laatua parannetaan yhtenäistämällä projektikäytäntöjä, testausprosesseja ja käyttöönottamalla järjestelmäarkkitehtuurien hallinnan ja järjestelmäkehityksen työkaluja.
Toiminnallisen tuloksellisuudentavoitteet mittareilla esitettynä | 2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
---|---|---|---|
Tuettavien päätelaitteiden lkm/htv | 227,6 | 228 | 228 |
Virtualisointisuhde (loogisia palvelimia/fyysinen palvelin) | 4,00 | 5,00 | 5,20 |
Vastaanotetut palvelupyynnöt/htv | 9 345 | 10 292 | 10 417 |
Vastaanotetut palvelupyynnöt (SLA-%) | 87,0 | 87,5 | 87,5 |
Suoritteet ja julkishyödykkeet | |||
Tuettavat päätelaitteet, kpl | 17 300 | 16 000 | 14 000 |
Videoneuvottelut, kpl | 115 000 | 130 000 | 160 000 |
Vastaanotetut palvelupyynnöt, kpl | 224 288 | 240 000 | 240 000 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys (1—5) | 3,01 | 3,03 | 3,10 |
Henkiset voimavarat | 2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,3 | 3,5 | 3,5 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 7,6 | 8 | 7,8 |
Henkilöstö yhteensä, htv | 435 | 410 | 406 |
— josta vakinaisessa palvelussuhteessa | 381 | 358 | 355 |
Naisia, %-osuus | 34,6 | 36 | 36 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 79 969 | 83 085 | 75 085 |
Bruttotulot | 77 089 | 83 064 | 75 063 |
Nettomenot | 2 880 | 21 | 22 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 189 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 230 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 1 |
Yhteensä | 1 |
2015 talousarvio | 22 000 |
2014 talousarvio | 21 000 |
2013 tilinpäätös | 921 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 22 000 euroa.