Talousarvioesitys 2015
40. Yritysten toimintaympäristö, markkinoiden sääntely ja työelämä
Luottolaitosten varoista myönnettävien eräistä korkotukilainoista annetun lain (1015/1977) 4 §:n mukainen turvavarastointilainojen korkohyvityksen enimmäismäärä on 5 prosenttia. Uusia turvavarastolainoja saa hyväksyä vuonna 2015 enintään 8 400 000 euroa.
Turvavarastolain (970/1982) 7 §:n mukaisia varastoavustuksia saa myöntää vuonna 2015 enintään 34 000 euroa.
Selvitysosa:Suomen taloudellisen menestyksen kannalta on keskeistä huolehtia siitä, että yritysten säädösympäristö on toimiva ja kilpailukykyinen. Laadukas sisämarkkinalainsäädäntö ja sen tehokas kansallinen toimeenpano ovat osa tätä tavoitetta ja keskeinen edellytys sisämarkkinoiden toimivuudelle. Kansainvälistymisen tukemiseksi on tärkeää, että kansalaisten, yritysten ja viranomaisten toimintaa sisämarkkinoilla tukevat informaatio- ja ongelmanratkaisupalvelut kehittyvät siten, että yritykset ja kansalaiset pystyvät entistä paremmin hyötymään EU:n sisämarkkinoista. Yritysten yhteiskuntavastuun edistäminen on niin ikään tärkeää yritysten kilpailukyvyn tukemiseksi.
Kilpailulainsäädäntöä tarkistetaan siten, että kilpailurikkomuksesta vahinkoa kärsineiden asema paranee. EU:n direktiiviuudistuksen mukaisesti saatetaan voimaan säännökset, jotka selkeyttävät ja helpottavat korvauksen hakemista kilpailurikkomuksesta aiheutuneesta vahingosta. EU:n hankintadirektiivit uudistuivat keväällä 2014 tuoden hankintasääntelyyn aiempaa enemmän joustoa, lisäinformaatiota, valvontamekanismeja sekä ympäristö- ja sosiaalipoliittisia tavoitteita. EU-direktiivien voimaansaattaminen edellyttää kansallisen hankintalainsäädännön kokonaisuudistusta. Uudistusprosessi etenee parhaillaan työryhmävalmistelussa.
EU:n valtiontukisäätely tulee uudistetuksi kokonaan vuosien 2013—2014 aikana. On tärkeä varmistaa, että suomalaiset viranomaiset ja elinkeinonharjoittajat tuntevat hyvin uudistettujen sääntöjen periaatteet ja velvoitteet. Etenkin tukien vaikuttavuutta koskevat evaluointivelvoitteet, tukien läpinäkyvyys ja avoimuusvelvoitteet sekä tukien ennakkovalvonta on pantava tehokkaasti täytäntöön. Lisäksi tarvitaan tukien seurantajärjestelmä. Näillä toimenpiteillä voidaan parantaa tukien oikeaa kohdentumista sekä ehkäistä kilpailun vääristymistä. EU:n valtiontukiuudistuksen keskeinen lähtökohta on, että tukia ilmoitetaan jatkossa entistä vähemmän ennakolta komissiolle hyväksyttäväksi. Tästä syystä on tarpeen kehittää kansallista ennakkoarviointimenettelyä, eri tukimuotojen käytettävyyttä ja mahdollisia muita toteutusvaihtoehtoja. Menettelyllä varmistetaan kansallisesti tehtävien päätösten EU:n valtiontukisääntöjen mukaisuus sekä oikeusvarmuus.
Kuluttajapoliittisen ohjelman mukaisesti kuluttajapolitiikassa painotetaan arjen kuluttajataitojen vahvistamista ja kuluttajan oikeuksista huolehtimista sekä terveen ja vastuullisen kilpailun turvaamista.
Rajat ylittävän verkkomarkkinoinnin ja -kaupan kasvun vuoksi kuluttajansuojajärjestelmän Euroopan laajuinen toimivuus nousee yhä tärkeämpään asemaan. Tekninen turvallisuus ja luotettavuus pidetään korkealla tasolla. Valmistellaan EU:n tuotelainsäädäntöuudistuksen kansallista toimeenpanoa. Kesällä 2015 on saatettava kansallisesti voimaan uusi vaarallisista kemikaaleista aiheutuvaa suuronnettomuusvaaraa ehkäisevä direktiivi, uusi pyroteknisiä tuotteita koskeva direktiivi sekä eräiltä osin uusi painelaitedirektiivi.
Yritysten kattava ja luotettava taloudellinen informaatio antaa eri sidosryhmille riittävät tiedot niiden taloudellisesta tilasta. Erityisesti pörssiin listattuja yhtiöitä koskeva luotettava ja ajantasainen tieto on tehokkaasti toimivien pääomamarkkinoiden välttämätön ehto. Hallinnollisia kustannuksia kevennetään pienten ja keskisuurten yritysten osalta ja kirjanpitolain kokonaisuudistus käynnistetään. Tilintarkastajajärjestelmä uudistetaan ottaen huomioon uusi EU-lainsäädäntö.
Kauppa- ja yhdistysrekisterin paikallisviranomaistehtävät keskitetään, jotta voidaan taata palveluiden laatu sekä osaltaan varmistaa sähköistämisen mahdollistama tuottavuushyöty.
Toimiva ja kilpailukykyinen aineettomien oikeuksien järjestelmä varmistaa yritysten innovaatioiden ja muun aineettoman omaisuuden suojan ja hyödyntämisen sekä oikeuksien tehokkaan täytäntöönpanon. Valtioneuvoston periaatepäätöksen mukainen aineettoman arvonluonnin toimintaohjelma ulottuu vuoteen 2017. Keskeistä on vahvistaa edelleen oikeuksien hyödyntämistä ja täytäntöönpanoa varmistamalla Patentti- ja rekisterihallituksen teollisoikeuksien myöntämiseen ja hyödyntämiseen liittyvien palvelujen saatavuus Suomessa eurooppalaisen patentti- ja tavaramerkkijärjestelmien kehittämisen rinnalla. Tavoitteeseen liittyy myös kansainvälisesti kilpailukykyisen tuomioistuinjärjestelmän kehittäminen. Yritysten ja yhteisöjen rekisterihallinnon sähköistä asiointia lisätään. Julkisten tietovarantojen avaamisessa edetään hallituksen asettamien tavoitteiden ja käytettävissä olevien resurssien puitteissa.
Työ- ja elinkeinoministeriö toteuttaa hallitusohjelman mukaista harmaan talouden torjuntaohjelmaa muun muassa uudistamalla tilaajavastuulakia. Yritysten sääntelyä kevennetään vuonna 2013 alkaneelle kaudelle asetettujen tavoitteiden mukaisesti.
Uuden lainsäädännön yritysvaikutusten arvioinnissa tavoitteena on toimiva ja yritysten kilpailukykyä tukeva säädösympäristö.
Toimivat työmarkkinat, ajanmukainen työlainsäädäntö ja hyvä työelämän laatu ovat yritysten kilpailuetuja. Yritysten tasapuolisista kilpailuedellytyksistä huolehditaan muun muassa työlainsäädännön keinoin. Yritysten tasapuolisia kilpailuedellytyksiä turvataan yhdenvertaisuuslainsäädännön kokonaisuudistuksella ja toimilla, joilla pyritään puuttumaan alipalkkaukseen. Työaikalakiin valmistellaan muutoksia, jotka liittyvät nollatyösopimuksiin sekä jaksotyön ja yötyön tekemisen edellytyksiin.
Politiikkalohkon tehtäviin kuuluu myös poikkeusoloihin varautuminen. Toimintaa linjaa joulukuussa 2013 annettu huoltovarmuuden uusi tavoitepäätös, jonka toimeenpano jatkuu vuonna 2015.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti yritysten toimintaympäristön, markkinoiden sääntelyn ja työelämän tulosalueelle yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2015:
- — Kaikkien toimijoiden toimintaolosuhteet markkinoilla ovat tasavertaiset, kilpailumahdollisuudet parantuvat ja taloudellinen huoltovarmuus on korkealla tasolla.
- — Kuluttajien asema on turvallinen, ja kuluttajat sekä yrittäjät luottavat markkinoiden toimivuuteen.
- — Tekninen turvallisuus ja luotettavuus yhteiskunnassa ja yrityksissä säilyy korkealla tasolla.
- — Yritysten sääntelytaakan kasvu pysähtyy ja taakkaa pyritään aktiivisesti vähentämään. Teollisuudelle aiheutuvan taloudellisen rasituksen ja sen sääntelytaakan lisäämistä vältetään.
- — Ajanmukaiset teollisoikeusjärjestelmät edistävät innovaatioita sekä tavaroiden ja palvelujen kaupallistamista.
01. Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 816 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös enintään 360 000 euroa Kuluttaja-lehden hankintasopimuksen mukaisiin maksuihin.
Selvitysosa:Kilpailu- ja kuluttajavirasto edistää markkinoiden toimivuutta. Tavoitteena on terveen ja toimivan kilpailun turvaaminen ja talouden tehokkuuden lisääminen sekä yksityisessä että julkisessa toiminnassa sekä se, että yritykset toimivat vastuullisesti ja että kuluttajat voivat luottaa markkinoiden toimivuuteen ja häiriötilanteiden nopeaan selvittämiseen. Virasto hoitaa myös kuluttaja-asiamiehelle kuuluvat valvontatehtävät. Lisäksi virasto vaikuttaa yleisesti kilpailun toimivuuteen ja kuluttajien asemaan ja hoitaa sille kuuluvat kansainväliset tehtävät.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Kilpailu- ja kuluttajavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2015:
Viraston toiminnan suuntaamisessa otetaan huomioon hallituksen rakennepoliittinen ohjelma, terveen kilpailun edistämisohjelma ja kuluttajapoliittinen ohjelma. Kilpailunrajoitusten valvontaa ja kilpailun edistämistä suunnataan erityisesti ilmiöihin, jotka rasittavat talouden kasvua ja muuntautumiskykyä. Toiminnassa priorisoidaan kartellien torjuntaa ja puututaan kuluttajien kannalta haitallisimpiin rajoituksiin. Kuluttajaoikeudellista valvontaa, informaatiota ja vaikuttamista kohdennetaan EU:n kuluttajamarkkinoiden tulostaulun ja kuluttajahallinnon tietopankin kautta saatavan kuluttajapalautteen perusteella toimialoille, joilla esiintyy eniten puutteita markkinoiden toimivuudessa.
Yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden toteutumista seurataan markkinoiden toimivuutta mittaavalla indikaattorilla (Market Perfomance Indicator MPI) ja kuluttajien toimintaympäristöä kuvaavalla indeksillä (Consumer Conditions Index CCI).
Toiminnallinen tuloksellisuus
2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Kustannusvastaavuus | |||
— Valmismatkaliikerekisterin maksullisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 66 | 100 | 100 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Kilpailu- ja kuluttajavalvonta on tehokasta ja ongelmia ennaltaehkäisevää | |||
— Uskottavan "hard core" -kartellien vastaisen politiikan vahvistaminen (sidosryhmien arvio 1—5) | 3,7 | > 4,0 | > 4,0 |
— Seuraamusmaksuesitysten määrä merkittävissä kilpailuvalvonnan I—II luokan asioissa (kpl) | 0 | > 1 | > 1 |
— Yrityskauppavalvonnalla estetään tehokkaasti keskittymien kilpailuongelmat (sidosryhmien arvio 1—5) | 3,4 | > 3,7 | > 3,7 |
— Tapausten määrä, joissa kuluttaja-asiamiehen toimenpitein yritys on muuttanut toimintaansa kuluttajasuojalainsäädännön mukaiseksi | - | 130 | 130 |
— Vakuuksien riittävyys valmismatkaliikkeiden konkurssitapauksissa, % | 100 | 100 | 100 |
Kuluttajilla on käytettävissään sisällöltään ajankohtaiset, helppokäyttöiset ja itsepalveluna sujuvasti toimivat verkkopalvelut | |||
---|---|---|---|
— Verkkopalvelujen kuluttajaosion käyntimäärä/kk | 168 000 | 120 000 | 130 000 |
Käsittelyajat pysyvät kohtuullisena | |||
— Yli 3 vuotta käsittelyssä olleet kotimaisten kilpailunrajoitustapaukset (lkm) | 6 | 0 | 0 |
— Valmismatkaliikkeiden rekisteröintihakemusten käsittelyaika (pv) | 2,4 | 7 | 7 |
Henkilötyövuosien arvioitu jakautuminen toimialoittain
2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
|
Markkinoiden toimivuuden edistäminen | 18,5 | 30 | 29,5 |
Kilpailuvalvonta | 51,2 | 59 | 59 |
Kuluttajaoikeudellinen valvonta ja taloudelliset hyvitykset | 32,2 | 27 | 28 |
Kuluttajainformaatio | 12,3 | 7 | 7 |
Alue- ja paikallishallinnon ohjaus | 3,5 | 6 | 6 |
Hallintopalvelut | 25,9 | 22 | 21,5 |
Yhteensä | 143,6 | 151 | 151 |
---|
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 143,6 | 151 | 151 |
Kokonaistyötyytyväisyys (1—5) | 3,2 | - | > 3,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 12 511 | 12 412 | 11 486 |
Bruttotulot | 1 125 | 1 050 | 670 |
Nettomenot | 11 386 | 11 362 | 10 816 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 294 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 845 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tuottavuusvähennykset (vanha tuottavuusohjelma) | -45 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | 36 |
Palkkaliukumasäästö | -20 |
Palkkausten tarkistukset | 66 |
Säästöpäätös | -400 |
Toimintamenojen lisäsäästö | -128 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -55 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 15 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -15 |
Yhteensä | -546 |
2015 talousarvio | 10 816 000 |
2014 talousarvio | 11 362 000 |
2013 tilinpäätös | 10 936 727 |
03. Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 016 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin ja kansainväliseen toimintaan liittyviin projekteihin.
Momentille budjetoidaan hakemus-, ilmoitus- ja käsittelymenettelyistä johtuen tulot pääsääntöisesti maksuperusteella. Patentti- ja rekisterihallituksen paikallisviranomaisena toimimisesta ELY-keskuksille ja maistraateille maksettavat korvaukset budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:PRH:n tehtävänä on virastosta annetun lain mukaisesti edistää teknistä ja taloudellista kehitystä ja yhteisöllistä toimintaa Suomessa ja kansainvälisesti. PRH käsittelee teollisoikeuksia koskevat hakemukset ja yhteisöjä koskevat ilmoitukset, pitää yllä näitä koskevat rekisterit ja hoitaa näihin tehtäviin liittyviä tietopalveluita.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laeiksi kaupparekisterilain, yhdistysrekisterilain ja yritys- ja yhteisötietolain muuttamisesta, jolla toteutetaan maistraattien ja ELY-keskusten kauppa- ja yhdistysrekisterin paikallisviranomaistehtävien siirtäminen Patentti- ja rekisterihallitukselle 1.9.2015 lukien. Samalla myös maistraattien asunto-osakeyhtiötehtävät siirretään patentti- ja rekisterihallitukselle. Siirron vaikutus henkilöstöön on vuositasolla 12,5 henkilötyövuotta.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti PRH:lle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2015:
Toiminnallinen tuloksellisuus
2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
||
Toiminnallinen tehokkuus | ||||
Työn tuottavuus | Tuottavuuden muutos, % | +1,3 | +2,0 | +2,0 |
Taloudellisuus | Yksikkökustannusten muutos, % | +2,4 | +2,0 | +2,0 |
Tuotokset ja laadunhallinta | ||||
Asiakastyytyväisyys | Asiakasarvio (1—5) | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Sähköinen asiointi | Patenttihakemukset, % | 92,5 | 90 | 90 |
Tavaramerkkihakemukset, % | 55,3 | 60 | 75 | |
Kaupparekisteri-ilmoitukset, % | 57,9 | 65 | 75 | |
Yhdistysrekisteri-ilmoitukset, % | 59,9 | 60 | 65 | |
Käsittelyaika keskimäärin | Kansalliset patenttihakemukset (v) | 2,6 | 2,4 | 2,4 |
Kansalliset tavaramerkkihakemukset (kk) | 3,6 | 5 | 4 | |
Kaupparekisteri-ilmoitukset (pv) | 10,8 | 8 | 7 | |
Yhdistysten perustamisilmoitukset (pv) | 52 | 60 | 40 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 416,4 | 412 | 412 |
Kokonaistyötyytyväisyys (1—5) | 3,7 | 3,5 | 3,5 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Omakustannusarvoon hinnoiteltavat julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 48 769 | 47 357 | 47 357 |
— muut tuotot | 147 | 88 | 88 |
Tuotot yhteensä | 48 916 | 47 445 | 47 445 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 37 472 | 43 863 | 43 863 |
— osuus yhteiskustannuksista | 12 839 | 8 628 | 8 628 |
Kustannukset yhteensä | 50 311 | 52 491 | 52 491 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -1 395 | -5 046 | -5 046 |
Kustannusvastaavuus, % | 97 | 90 | 90 |
---|
Yhtenäispatentin voimaantulon selvitessä varaudutaan ottamaan käyttöön erillinen maksu patentoitavuustutkimuksessa.
Momentilta maksetaan 555 000 euroa säätiövalvonnan ja teollisoikeusasiamiesten valvonnan kustannuksia. Vastaavan suuruiset valvontamaksut tuloutuvat momentille 11.19.09.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 50 607 | 49 615 | 49 498 |
Bruttotulot | 48 990 | 47 482 | 47 482 |
Nettomenot | 1 617 | 2 133 | 2 016 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 768 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 585 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteisen siirron palautus | 231 |
Teollisoikeusasiamiesten valvonnan menot | 55 |
Tuottavuusvähennykset (vanha tuottavuusohjelma) | -45 |
Julkisten tietovarantojen avaaminen (HO) | -325 |
Toimintamenojen lisäsäästö | -23 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -10 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 3 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -3 |
Yhteensä | -117 |
2015 talousarvio | 2 016 000 |
2014 talousarvio | 2 133 000 |
2013 tilinpäätös | 1 434 000 |
(04.) Kuluttajatutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Selvitysosa:Momentti ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallituksen menosäästöpäätös | -100 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -7 |
Oikeuspoliittisen tutkimuksen vahvistaminen (siirto momentille 29.40.50) | -1 776 |
Palkkaliukumasäästö | -6 |
Palkkausten tarkistukset | 14 |
Tasomuutos | 11 |
Yhteensä | -1 864 |
2014 talousarvio | 1 864 000 |
2013 tilinpäätös | 2 206 000 |
05. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 18 607 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon kemikaalituoterekisterin ja akkreditointipalvelujen maksut, Euroopan kemikaaliviraston komission asetuksen (EY) No 340/2008 perusteella maksamat palkkiot sekä yhteishankkeista muilta osapuolilta saatava rahoitus.
Selvitysosa:Mittatekniikan keskus MIKESin yhteydessä toimiva FINAS-akkreditointipalvelu siirtyy 1.1.2015 Turvallisuus- ja kemikaalivirastoon. Tehtävien siirron yhteydessä virastoon siirtyy yhteensä 25 henkilötyövuotta.
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto valvoo ja edistää tuotteisiin ja palveluihin ja tuotantojärjestelmiin liittyvää teknistä turvallisuutta ja vaatimustenmukaisuutta, kuluttajaturvallisuutta, kemikaalien turvallisuutta ja laatua sekä toimii kansallisena kaivosviranomaisena sekä tuottaa pätevyyttä ja luotettavuutta osoittavia akkreditointipalveluja ja edistää akkreditointia. Tavoitteena on henkilö-, omaisuus- ja ympäristövahinkojen sekä terveys- ja ympäristöhaittojen ehkäisy sekä vaatimusten mukaisten tuotteiden ja palvelujen vapaan liikkuvuuden varmistaminen. Toiminta kohdistuu teollisuuteen, kauppaan, alkutuotantoon, toiminnanharjoittajiin, palveluntarjoajiin, julkishallintoon ja yksityisiin kansalaisiin.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö sekä kemikaalien tuotevalvonnan osalta lisäksi muut ohjaavat ministeriöt (maa- ja metsätalousministeriö, ympäristöministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö) asettavat alustavasti Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2015:
- — Yritykset ja kansalaiset toimivat vastuullisesti, oma-aloitteisesti ja turvallisesti.
- — Tuotteiden, laitteistojen ja laitosten tekninen turvallisuus ja vaatimustenmukaisuus pysyvät vähintään ennallaan ja henkilö-, ympäristö- ja omaisuusvahingot vähenevät.
Toiminnallinen tuloksellisuus
2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Kokonaistuottavuus | |||
— Kokonaistuottavuusindeksin arvo | 99 | 100 | 100 |
Kustannusvastaavuus | |||
— Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus | 92 | 100 | 100 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Valvonta on riskiperusteista ja näkyvää | |||
— Valvontakäynnit ja -tapaukset | 6 179 | 4 920 | 5 120 |
— Laitosvalvonnan luvat, ilmoitukset ja rekisteröinnit | 19 996 | 16 284 | 16 134 |
— Tuotevalvonnan luvat, ilmoitukset ja rekisteröinnit | 5 043 | 4 317 | 3 912 |
— Kemikaalituotevalvonnan luvat, ilmoitukset ja rekisteröinnit | 25 527 | 12 785 | 14 474 |
— Finasin arvioimat toimielimet | 213 | 215 | 218 |
Palvelukyky ja laatu | |||
---|---|---|---|
— Tavoiteajassa käsiteltyjen asioiden osuus, % | 95 | 89 | 89 |
— Asiakastyytyväisyys (asteikolla 1-5), FINAS | 4,4 | > 4 | > 4 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 223 | 225 | 250 |
Kokonaistyötyytyväisyys (1—5) | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Maksullisen toiminnan tulot on merkitty momentille 12.32.20.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 20 657 | 19 657 | 22 440 |
Bruttotulot | 1 550 | 1 100 | 3 833 |
Nettomenot | 19 107 | 18 557 | 18 607 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 603 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 726 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
FINAS-akkreditointipalvelu (siirto momentilta 32.20.(05)) | 420 |
Tuottavuusvähennykset (vanha tuottavuusohjelma) | -55 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -51 |
Palkkaliukumasäästö | -33 |
Palkkausten tarkistukset | 88 |
Toimintamenojen lisäsäästö | -220 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -93 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 20 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -26 |
Yhteensä | 50 |
2015 talousarvio | 18 607 000 |
2014 talousarvio | 18 557 000 |
2013 tilinpäätös | 18 230 000 |
31. Korvaus talous- ja velkaneuvonnan järjestämisestä (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 4 731 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) talous- ja velkaneuvonnasta annetun lain (713/2000) mukaisen korvauksen maksamiseen talous- ja velkaneuvontapalvelujen tuottajille
2) enintään yhtä henkilötyövuotta vastaavan projektihenkilöstön palkkaukseen Kilpailu- ja kuluttajavirastoon
3) talous- ja velkaneuvojien kehittämiseen, koulutukseen ja materiaalin tuottamiseen sekä raportointijärjestelmään.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Hallitus on antanut eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen yksityishenkilön velkajärjestelystä annetun lain muuttamisesta (HE 83/2014). Sen mukaan yksityiset elinkeinon- ja ammatinharjoittajat voisivat hakeutua talous- ja velkaneuvontaan samalla tavoin kuin muutkin velkaongelmiin ajautuneet henkilöt.
Talous- ja velkaneuvonnan tavoitteena on helpottaa velallisen asemaa luottojen järjestelyssä sekä tukea velallisen elämänhallinnan paranemista ja ehkäistä syrjäytymistä.
Palveluiden järjestämisestä maksettava korvaus määrätään työ- ja elinkeinoministeriön vahvistamien perusteiden mukaan siten, että se vastaa palvelun tuottamisesta aiheutuvia tarkoituksenmukaisia menoja. Korvaus maksetaan aluehallintoviraston kanssa sopimuksen tehneelle kunnalle tai muulle palveluntuottajalle. Jos kunta ei järjestä neuvontaa, aluehallintoviraston tulee järjestää neuvonta muulla tavoin, esim. ostopalveluna. Korvauksen maksatuksesta kunnille huolehtii Kilpailu- ja kuluttajavirasto ja muulle palveluntuottajalle aluehallintovirasto.
Arvio resurssien jakautumisesta
2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 arvio |
|
Talous- ja velkaneuvonnan resurssit | |||
— Talous- ja velkaneuvojat (htv) | 132 | 132 | 137 |
— Avustajat (htv) | 26 | 26 | 26 |
Valtion korvaus talous- ja velkaneuvonnan järjestämisen kuluista, % | 63 | 60 | 55 |
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti toiminnalle seuraavan tulostavoitteen vuodelle 2015:
- — Uusien asiakkaiden keskimääräinen jonotusaika on korkeintaan 60 päivää (toteutuma 2013: jonotusaikatavoitteen saavutti 77 % yksiköistä).
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteisen erän poistuminen | -500 |
Toiminnan laajentaminen yksityisiin elinkeinon- ja ammatinharjoittajiin | 220 |
Yhteensä | -280 |
2015 talousarvio | 4 731 000 |
2014 talousarvio | 5 011 000 |
2013 tilinpäätös | 5 211 000 |
50. Valtionavustus kuluttajajärjestölle (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 673 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää avustuksena Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry:n toiminnan tukemiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry on kuluttajien etujärjestö, missä ominaisuudessa se neuvoo kuluttajia sekä jakaa ja välittää kuluttajatietoa.
- — Kotitalouksien toimivuus ja tehokkuus sekä kuluttajien omat toimintaedellytykset paranevat järjestön myötävaikutuksella.
2015 talousarvio | 673 000 |
2014 talousarvio | 673 000 |
2013 tilinpäätös | 773 000 |
51. Eräät merimiespalvelut (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 2 579 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) merimiespalvelulain (447/2007) nojalla merimiesten hyvinvoinnin edistämiseen tarkoitettujen palvelujen valtionosuuden maksamiseen
2) valtion varoista korvattavista merimiesten matkakustannuksista annetun lain (1068/2013) nojalla työnantajille maksettaviin merimiesten matkakustannuksiin.
Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Merimiespalvelutoimiston menoja on rahoitettu myös momentilta 31.30.50. Lästimaksulaki on tarkoitus kumota ja merimiespalvelutoimintaan käytetty avustus 499 000 euroa on tarkoitus maksaa tältä momentilta.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Valtion osuus merimiespalvelutoimiston menoista | 1 079 000 |
Valtion osuus työnantajille eräisiin merimiesten matkakustannuksiin | 1 500 000 |
Yhteensä | 2 579 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Siirto momentilta 31.30.(50) | 499 |
Yhteensä | 499 |
2015 talousarvio | 2 579 000 |
2014 talousarvio | 2 080 000 |
2013 tilinpäätös | 2 001 939 |
95. Eräät oikeudenkäyntikulut ja korvaukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 20 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ryhmäkannelain (444/2007) mukaisesta ryhmäkanteesta aiheutuneiden oikeudenkäyntikulujen maksamiseen
2) kilpailulaissa (948/2011) tarkoitetuissa oikeusprosesseissa Kilpailu- ja kuluttajaviraston vastapuolelle maksettavaksi määrättyjen oikeudenkäyntikulujen maksamiseen
3) sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetussa laissa (590/2013), sähkömarkkinalaissa (588/2013) ja maakaasumarkkinalaissa (508/2000) tarkoitetuissa oikeusprosesseissa Energiaviraston vastapuolelle maksettavaksi määrättyjen oikeudenkäyntikulujen maksamiseen.
Selvitysosa:Ryhmäkanneprosessin hoitaminen voi vaatia huomattaviakin resursseja, joita ei ole mahdollista ennakoida. Ryhmäkanteesta aiheutuu oikeudenkäyntikuluja valtiolle, jos kuluttaja-asiamies häviää ajamansa kanteen.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston edellytetään kilpailulain nojalla ryhtyvän toimenpiteisiin kiellettyjen kilpailunrajoitusten rankaisemiseksi esittämällä markkinaoikeudelle seuraamusmaksun määräämistä laissa säädettyjen edellytysten vallitessa. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tehtävänä on myös puuttua yrityskauppoihin, jotka estävät kilpailua Suomen markkinoilla tai niiden oleellisella osalla. Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi määrätä yrityskaupoille ehtoja tai tehdä markkinaoikeudelle esityksen yrityskaupan kieltämiseksi. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tekemien päätösten ja esitysten käsittelyyn markkinaoikeudessa ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa liittyy riski velvollisuudesta joutua korvaamaan toisen osapuolen oikeudenkäyntikuluja, jos Kilpailu- ja kuluttajavirasto häviää jutun.
Energiaviraston tehtävänä on valvoa sähkö- ja maakaasumarkkinalakien sekä EU:n sähkön ja maakaasun sisämarkkinalainsäädännön noudattamista. Energiaviraston edellytetään sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetun lain nojalla ryhtyvän toimenpiteisiin sähkö- ja maakaasumarkkinalakien sekä EU:n sähkön ja maakaasun sisämarkkinalainsäädännön vastaisesta toiminnasta rankaisemiseksi esittämällä markkinaoikeudelle seuraamusmaksun määräämistä laissa säädettyjen edellytysten vallitessa. Energiaviraston tekemien päätösten ja esitysten käsittelyyn markkinaoikeudessa ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa liittyy riski velvollisuudesta joutua korvaamaan toisen osapuolen oikeudenkäyntikuluja, jos Energiavirasto häviää jutun.
2015 talousarvio | 20 000 |
2014 talousarvio | 20 000 |
2013 tilinpäätös | — |