Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       02. Ulkomaalaisvirasto
       05. Lääninhallitukset
       06. Rekisterihallinto
       07. Kihlakunnat
       75. Poliisitoimi
       80. Pelastustoimi
       90. Rajavartiolaitos
       97. Avustukset kunnille

Talousarvioesitys 2003

98. Alueiden kehittäminenPDF-versio

Selvitysosa:Alueellisella kehittämispolitiikalla huolehditaan, että maan kaikki alueet, kaupungit ja maaseutu kehittyvät tasapainoisesti. Kasvavat alueelliset kehityserot muuttovoitto- ja muuttotappioalueiden välillä asettavat aluepolitiikalle uusia vaatimuksia. Aluepolitiikan keskeisiä tavoitteita ovat muuttoliikkeen tasapainottaminen ja elinvoimaisten aluekeskusten verkoston luominen. Valtioneuvosto päätti alueiden kehittämisestä annetun lain (1135/1993) mukaisesta tavoiteohjelmasta 9.11.2000. Tavoiteohjelma suuntaa ja sovittaa yhteen alueellista kehittämistyötä ministeriöissä sekä alue- ja paikallishallinnossa vuosina 2000—2003.

Uusi alueiden kehittämislaki (602/2002), jolla kumotaan alueiden kehittämisestä annettu laki (1135/1993), tulee voimaan 1.1.2003. Uuden alueiden kehittämislain tavoitteena on tehostaa kansallisin varoin toteutettavaa aluepolitiikkaa. Lain mukaan alueellisen kehittämisen kohteena on koko maa. Uusi alueiden kehittämislaki lisää välineitä ja menettelytapoja, joiden avulla vahvistetaan alueiden kilpailukykyä ja vähennetään alueiden välisiä kehittyneisyyseroja.

Alueiden kehittämislaki sisältää säädökset alueiden kehittämisessä noudatettavasta suunnittelujärjestelmästä ja alueiden kehittämistä toteuttavista viranomaisista. Alueiden kehittäminen perustuu lain mukaan määräaikaisiin ohjelmiin. Lain tavoitteena on tehostaa eri ohjelmien yhteensovittamista siten, että alueelliset ja valtakunnalliset tavoitteet voidaan paremmin ottaa huomioon ohjelmia laadittaessa. Tarkoituksena on, että alueiden kehittämisestä muodostuu alueiden ja keskushallinnon välillä vuorovaikutteinen kokonaisuus. Laki sisältää myös säännökset EU:n alueellisten rakennerahasto-ohjelmien valmistelusta, hyväksymisestä ja muuttamisesta. Lisäksi lakiin on otettu sisäasiainhallintoa koskevat säännökset tuen hakemisesta, myöntämisestä ja maksamisesta sekä tuen käytön valvonnasta ja tarkastuksesta.

Alueiden tasapainoisesta kehittymisestä sekä pienistä ja keskisuurista kaupunkiseuduista koostuvan aluekeskusten verkoston luomisesta huolehditaan suuntaamalla kehittämistoimenpiteitä ja -varoja nykyistä tuntuvammin näiden aluekeskusten kehittämiseen ja kaupunki-maaseutu vuorovaikutuksen tehostamiseen. Maaseudun kehittämisen rakenteita ja mahdollisuuksia vahvistetaan paikallis-, maakunta- ja valtakunnan tasolla. Lisäksi aluepolitiikan keinoin tehostetaan Suomen kilpailukykyä ja vetovoimaisuutta.

Hallitus on käynnistänyt vuodet 2001—2006 kattavan aluekeskusten kehittämisen ohjelmatyön. Ohjelmatyö tähtää nykyistä tasapainoisempaan aluerakenteeseen vahvistamalla erikokoisten kaupunkiseutujen edellytyksiä tarjota vetovoimainen ympäristö. Alueet on nimetty aluekeskusohjelmaan vuoden 2003 loppuun saakka. Tuolloin raportoitavan väliarvioinnin perusteella päätetään ohjelmassa jatkavien ja siihen uusina alueina otettavien ohjelmien määrä.

Aluekeskus- ja kaupunkipolitiikka kohdistuu myös suurten kaupunkien erityiskysymyksiin ja kehitysmahdollisuuksiin. Tähän liittyen perusrahoituksella tuetaan myös Helsingin seudun kaupunkiohjelman toteutusta ja laajan metropolialueen kehitystä tasapainottavaa politiikkaa sekä aluekeskusohjelmaan nimettyjen suurten kasvukeskusten keskinäistä verkottumista. Tavoitteena on pyrkiä ratkaisemaan kasvusta aiheutuvia ongelmia, pitkäaikaistyöttömyyttä ja sosiaalista syrjäytymistä.

Osaamiskeskusohjelman perusrahoitusta vahvistetaan ja se varataan vuonna 2002 aloitetun käytännön mukaisesti yhdelle momentille. Osaamiskeskusohjelman strategisesti tärkeimmät painopisteet ovat vuonna 2003 osaamiskeskusten kansainvälistäminen, innovaatioympäristöjen vetovoimaisuuden lisääminen, osaavan henkilöstön riittävyyden turvaaminen sekä yritystoiminnan alkuvaiheen pääomarahoituksen kehittäminen.

EU-osarahoitteista ohjelmatyötä jatketaan ohjelmissa määriteltyjen toimintalinjojen ja tavoitteiden mukaisesti. EU-tavoiteohjelmien 1 ja 2 tavoitteena on hyödyntää entistä tehokkaammin aluehallintoviranomaisten toimivaa yhteistyötä sekä alueiden välistä vuorovaikutusta laajempien hankekokonaisuuksien rakentamiseksi. Euroopan aluekehitysrahaston varojen käytön painopiste on uusien yritysten luomisessa, toimivien yritysten uusiutumiskyvyn tukemisessa, osaamisen kehittämisessä ja verkostoyhteistyön vahvistamisessa. Euroopan aluekehitysrahaston osarahoittamien tukitoimien yhteydessä korostetaan yhteisvaikutuksen merkitystä muiden rakennerahastotoimien kanssa. Rakennerahastovarojen ja valtion rahoitusosuuden budjetointi toteutetaan pitkälle aluehallintoviranomaisten valmistelemien maakunnan yhteistyöasiakirjojen perusteella, joissa esitetään arviot rakennerahastovarojen ja vastaavan kansallisen valtion rahoitusosuuden myöntämisvaltuudesta hallinnonaloittain tavoite 1 ja 2 -ohjelmissa.

Tavoiteohjelmien väliarviointityö käynnistyi vuoden 2002 aikana ja se saadaan päätökseen vuoden 2003 loppuun mennessä. Väliarviointeja käytetään ohjelmiin mahdollisesti tehtävien tarkistusten sekä suoritusvarausten jaon valmisteluaineistona.

Interreg III ja Urban II -yhteisöaloiteohjelmien hallintomallin mukaan niiden EU-tukiosuudet tuloutuvat suoraan alueille, eikä Euroopan aluekehitysrahaston osuutta budjetoida valtion talousarvioon. EU-tukea vastaava valtion rahoitusosuus sisältyy kuitenkin valtion talousarvioon. Valtion rahoitusosuuden budjetointi toteutetaan ohjelmien hallintokomiteoiden valmistelemien valtion vastinrahoitustarvearviointien pohjalta.

Keskeiset toimintalinjat ovat seuraavat:

1. Alueiden tasapainoisesta kehittymisestä sekä pienistä ja keskisuurista kaupunkiseuduista koostuvan aluekeskusten verkoston ja yksittäisten alueiden toimintaedellytyksistä huolehditaan suuntaamalla kehittämistoimenpiteitä nykyistä tuntuvammin niiden kehittämiseen ja kaupunki-maaseutu vuorovaikutuksen tehostamiseen.

2. EU-tavoiteohjelmien ja yhteisöaloitteiden toteuttamisessa hyödynnetään entistä tehokkaammin aluehallintoviranomaisten toimivaa vuorovaikutussuhdetta sekä viranomaisten, alueiden ja muiden toimijoiden välistä hyvää yhteistyötä. Tavoitteena on entistä laajempien ja vaikuttavampien hankekokonaisuuksien rakentaminen sekä ohjelmien toteutuksen ja seurannan tehostaminen.

43. Maakunnan kehittämisraha (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 18 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää lähinnä alueiden elinkeinotoiminnan omaehtoiseen kehittämiseen mukaan lukien osaamiskeskus- ja kaupunkipoliittiset toimenpiteet. Määrärahaa saa käyttää myös maakunnan kehittämisrahasta rahoitettavien ohjelmien ja hankkeiden toteuttamiseen tarvittavan enintään 20 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.

Määräraha on alueiden kehittämislain (602/2002) 20 §:ssä tarkoitettu maakunnan kehittämisraha.

Selvitysosa:Määräraha on alueiden kehittämiseen suunnattavaa rahoitusta.

Osaamiskeskusohjelman toteuttamiseen arvioidaan käytettävän 8 200 000 euroa, aluekeskusten kehittämiseen ja kaupunkipoliittisten toimenpiteiden rahoittamiseen 7 200 000 euroa ja muuhun kansalliseen rahoitukseen 3 100 000 euroa.


2003 talousarvio 18 500 000
2002 talousarvio 16 591 000
2002 lisätalousarvio
2001 tilinpäätös 8 829 866

61. Euroopan aluekehitysrahaston osallistuminen EU:n rakennerahasto-ohjelmiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 142 070 000 euroa.

Vuonna 2003 saa uusia myöntämispäätöksiä tehdä yhteensä 128 091 000 eurolla.

Mikäli vuoden 2002 myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saadaan käyttämättä jääneestä osasta tehdä myöntämispäätöksiä vuonna 2003.

Määrärahaa saa käyttää EU:n ohjelmakauden 2000—2006 tavoiteohjelmia 1 ja 2 toteuttavien hankkeiden sekä ohjelmien toteutukseen liittyvään tekniseen apuun Euroopan aluekehitysrahastosta maksettavana rahoitusosuutena.

Määrärahaa saa yhdessä hallinnonalojen vastinrahoitusmomenttien määrärahojen kanssa käyttää myös Euroopan aluekehitysrahaston osarahoittamien ohjelmien toteuttamiseen tarvittavan enintään 75 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen teknisen tuen varoin.

Selvitysosa:Määräraha on alueiden kehittämiseen suunnattavaa rahoitusta.

Määrärahasta arvioidaan käytettävän maksatuksiin tavoiteohjelmissa 1 ja 2 yhteensä 142 070 000 euroa.

Myöntämisvaltuuksien käytöstä arvioidaan valtiolle aiheutuvan menoja seuraavasti
(milj. euroa):
Myöntämisvaltuusvuosi 2003 2004 2005 2006 Yhteensä
           
Vuoden 2000—2002 sitoumukset 104,162 52,194 5,586 - 161,942
Vuoden 2003 sitoumukset 37,908 54,474 32,739 2,970 128,091
Yhteensä 142,070 106,668 38,325 2,970 290,033

Myöntämisvaltuuden ja määrärahan käyttö eri ohjelmiin (milj. euroa):
    Budjetoitu   Budjetoitu  
  Kauden valtuutta   määrärahaa  
  2000—2006 v. 2000—2002 Myöntämis- v. 2000—2002  
Ohjelma rahoituskehys talousarvio+ valtuus talousarvio+ Määräraha
Euroopan aluekehitysrahasto valtuutena lisätalousarviot v. 2003 lisätalousarviot v. 2003
           
Tavoite 1 489,875 216,617 69,184 163,314 80,088
Tavoite 2 407,964 177,848 58,907 137,541 61,982
Yhteensä 897,839 394,465 128,091 300,855 142,070

Vuoden 2003 myöntämisvaltuuden arvioidaan jakautuvan hallinnonaloittain seuraavasti
(milj. euroa):
  EU:n osuus Valtion rahoitusosuus
  Tavoite 1 Tavoite 2 Yhteensä Tavoite 1 Tavoite 2 Interreg
ja Urban
Yhteensä
               
SM 9,653 11,456 21,109 6,092 9,148 9,029 24,269
OPM 9,958 10,109 20,067 7,301 9,084 2,835 19,220
MMM 1,404 1,131 2,535 1,089 0,932 1,059 3,080
LVM 3,140 2,031 5,171        
KTM 36,023 23,382 59,405 34,761 29,799 2,266 66,826
STM 0,839 0,172 1,011 0,595 0,154 0,591 1,340
TM 5,010 5,646 10,656 3,235 4,734 2,744 10,713
YM 3,157 4,980 8,137 2,495 3,891 2,817 9,203
VM - - - - - 0,095 0,095
Yht. 69,184 58,907 128,091 55,568 57,742 21,436 134,746

Lisäksi liikenne- ja viestintäministeriön momenteilla 31.24.21, 31.30.21 ja 31.40.21 on siirtomäärärahaa yhteensä 7 251 000 euroa valtion rahoitusosuutta varten.

Tulot on merkitty momentille 12.26.98 ja valtion rahoitusosuus momenteille 26.98.62, 28.01.62, 29.01.62, 30.14.62, 31.24.21, 31.30.21, 31.40.21, 32.30.62, 33.01.62, 34.05.62 ja 35.99.62.


2003 talousarvio 142 070 000
2002 talousarvio 127 377 000
2002 lisätalousarvio 12 583 000
2001 tilinpäätös 108 181 381

62. EU:n rakennerarahastojen valtion rahoitusosuus sisäasiainministeriön osalta(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 23 460 000 euroa.

Vuonna 2003 saa uusia myöntämispäätöksiä tehdä yhteensä 27 076 000 eurolla.

Mikäli vuoden 2002 myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saadaan käyttämättä jääneestä osasta tehdä myöntämispäätöksiä vuonna 2003.

Määrärahaa saa käyttää Euroopan aluekehitysrahastosta ja Euroopan sosiaalirahastosta rahoitettavien, tavoite 1 ja 2 -ohjelmien sekä yhteisöaloitteiden ja innovatiivisten toimien hankkeiden valtion rahoitusosuuden maksamiseen.

Määrärahaa saa käyttää myös teknisen avun ja edellä mainittujen ohjelmien toteuttamiseen tarvittavan henkilöstön palkkaamiseen yhdessä momenteilla 26.98.61 ja 34.05.61 olevien EU-osuuksien kanssa.

Selvitysosa:Määräraha on alueiden kehittämiseen suunnattavaa rahoitusta.

Määrärahasta arvioidaan käytettävän 21 174 000 euroa Euroopan aluekehitysrahaston hankkeiden valtion rahoitusosuutena ja 2 286 000 euroa Euroopan sosiaalirahaston hankkeiden valtion rahoitusosuutena.

Myöntämisvaltuuksien käytöstä arvioidaan valtiolle aiheutuvan menoja seuraavasti (milj. euroa):
Myöntämisvaltuusvuosi 2003 2004 2005 Yhteensä
         
Vuoden 2001—2002 sitoumukset 15,056 7,428 - 22,484
Vuoden 2003 sitoumukset 8,404 10,830 7,842 27,076
Yhteensä 23,460 18,258 7,842 49,560

Momentin myöntämisvaltuuden arvioidaan jakautuvan rahastoittain ja ohjelmittain seuraavasti (milj. euroa):
  Tavoite 1 Tavoite 2 Interreg
ja Urban
Yhteensä
         
Euroopan aluekehitysrahasto 6,092 9,148 9,029 24,269
Euroopan sosiaalirahasto 0,658 2,149 - 2,807
Yhteensä 6,750 11,297 9,029 27,076

Myöntämisvaltuuden ja määrärahan käyttö eri ohjelmiin (milj. euroa):
    Budjetoitu valtuutta v. 2000—2002 talousarvio+lisätalousarviot   Budjetoitu määrärahaa v. 2000—2002 talousarvio+lisätalousarviot Määräraha v. 2003
  Kauden 2000—2006 rahoituskehys valtuutena Myöntämis-valtuus v. 2003
Ohjelma
Euroopan aluekehitysrahasto
ja Euroopan sosiaalirahasto
           
Tavoite 1 78,779 21,598 6,750 15,820 6,164
Tavoite 2 86,062 31,265 11,297 22,103 8,620
Yhteisöaloitteet ja innovatiiviset toimet 61,033 21,116 9,029 13,640 8,676
EAKR + ESR yhteensä 225,874 73,979 27,076 51,563 23,460


2003 talousarvio 23 460 000
2002 talousarvio 24 620 000
2002 lisätalousarvio
2001 tilinpäätös 18 382 774