Talousarvioesitys 2003
80. Pelastustoimi
Selvitysosa:
Tehtävät ja keskeiset toimintaympäristön muutokset
Pelastustoimi lisää kansalaisten ja yhteiskunnan turvallisuutta ehkäisemällä onnettomuuksia, pelastamalla sekä suojaamalla vaaroilta. Se muodostaa yhtenäisen järjestelmän, joka antaa turvallisuuspalveluja sekä normaali- että poikkeusoloissa. Valtiolle kuuluu pelastustoimen yleinen johto, ohjaus ja valvonta. Lisäksi valtio huolehtii väestönsuojelutoimenpiteistä, joilla on yleisempi kuin paikallinen merkitys. Kunnat huolehtivat palvelujen paikallisesta tuottamisesta.
Pelastustoimen järjestelmää uudistetaan siten, että pelastustoimen palveluista vastaa kunnan sijasta pelastustoimen alue. Pelastustoimeen muodostetaan 22 lailla määrättyä kuntien yhteistoimintaan perustuvaa alueellista pelastustointa, jotka aloittavat toimintansa vuoden 2004 alusta.
Valtio vastaa pelastustoimen ammatillisen perus- ja täydennyskoulutuksen järjestämisestä, tiedotus-, valistus- ja tutkimustoiminnasta sekä väestönsuojelun johto- ja erityishenkilöstön koulutuksesta. Ministeriön alaisena oppilaitoksena toimii Pelastusopisto. Pelastusalan päällystön ammattikorkeakouluopetuksesta huolehtii Pelastusopisto yhteistyössä Pohjois-Savon ammattikorkeakoulun kanssa. Palopäällystön ammattikorkeakoulututkinto vakiinnuttaa asemansa alan korkeimpana tutkintona. Pelastustoimen alueellisen järjestelmän tarpeet selvitetään ja huomioidaan koulutuksessa.
Hätäkeskustoiminta siirtyy kunnilta valtion hoidettavaksi hätäkeskuslain mukaisesti vuoteen 2006 mennessä. Hätäkeskuksen tehtävänä on vastaanottaa hätäilmoituksia, välittömiä poliisin toimenpiteitä edellyttäviä ilmoituksia ja muita ihmisten, ympäristön ja omaisuuden turvallisuuteen liittyviä välittömiä toimenpiteitä edellyttäviä ilmoituksia sekä välittää ne edelleen niille yksiköille, joille tehtävä voimassa olevan lainsäädännön mukaan kuuluu.
Hätäkeskuslaitos vastaa pelastus-, poliisi-, sosiaali- ja terveystoimen hätäkeskuspalvelujen tuottamisesta. Hätäkeskuslaitokseen kuuluu toimintaa valtakunnallisesti kehittävä hätäkeskusyksikkö ja alueellisia hätäkeskuksia. Hätäkeskuslaitos on sisäasiainministeriön alainen ja sitä johdetaan yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa. Alueilla, jotka eivät vielä kuulu Hätäkeskuslaitokseen, toiminnasta vastaavat kunnat ja kihlakuntien poliisilaitokset.
Toimintalinjat ja tavoitteet
Pelastusosaston toiminta-ajatuksena on vastata pelastustoimen palvelukyvystä tavoitteena hyvä turvallisuuskulttuuri, vähemmän onnettomuuksia ja pienemmät vahingot, nopea ja tehokas apu onnettomuuksissa ja poikkeusoloissa sekä hyvä yhteistyö.
Pelastusopiston tulostavoitteet
Sisäasiainministeriö on talousarvioehdotuksen yhteydessä asettanut Pelastusopistolle seuraavat alustavat tulostavoitteet:
Pelastustoimen ammattikoulutusta järjestetään niin, että alalle saadaan hyvän peruskoulutuksen omaavia henkilöitä ja heille voidaan antaa ammattitaidon ylläpitämiseksi tarvittava täydennyskoulutus. Koulutuksen laatuun ja laadun kehittämiseen kiinnitetään erityistä huomiota.
Pelastusopiston määrälliset tulostavoitteet: | ||||
---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
toteutuma | toteutuma | ennakoitu | arvio | |
Aloituspaikat | ||||
— päällystö AMK (nuoriso) | - | 26 | 30 | 30 |
— päällystö AMK (aikuis) | - | 20 | 20 | 20 |
— alipäällystö | 30 | 15 | 15 | 15 |
— pelastaja | 120 | 120 | 105 | 75 |
— hätäkeskuspäivystäjä | 24 | 24 | 20 | 20 |
Yhteensä | 174 | 205 | 190 | 160 |
Koulutettavapäivät yhteensä | 68 259 | 70 793 | 72 550 | 73 260 |
— ammatillinen peruskoulutus | 48 183 | 49 604 | 55 050 | 57 000 |
— ammatillinen lisäkoulutus | 20 076 | 21 189 | 17 500 | 16 260 |
Koulutettavapäivän hinta (€) | 131 | 125 | 126 | 125 |
Pelastusopiston henkilötyövuodet ja kustannukset (1 000 euroa): | ||||
---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
toteutuma | toteutuma | ennakoitu | arvio | |
Henkilötyövuodet | 84 | 85 | 86,5 | 87 |
Bruttomenot1) | 9 265 | 9 165 | 9 084 | 9 498 |
Tulot | 1 115 | 1 809 | 1 682 | 2 067 |
1) Luvuissa on huomioitu myös Pelastusopiston saama kehittämismääräraha momentilta 26.80.21.4.
Hätäkeskuslaitoksen tulostavoitteet
Sisäasiainministeriö on talousarvioehdotuksen yhteydessä asettanut Hätäkeskuslaitokselle ja hätäkeskustoiminnalle seuraavat alustavat tulostavoitteet:
Hätäkeskuslaitos vastaa hätäkeskuspalveluiden laadusta, saatavuudesta ja tasapuolisuudesta toiminnassa olevilla hätäkeskusalueilla.
Satakunnan, Etelä-Savon ja Pohjois-Savon hätäkeskukset aloittavat toimintansa. Henkilöstö on koulutettu niin, että toiminnan laatu ja varmuus kyetään takaamaan käynnistysvaiheessa sekä kansalaisten että yhteistoimintaviranomaisten kannalta.
Hämeen, Varsinais-Suomen ja Pirkanmaan hätäkeskusten käyttöönottoa valmistellaan huolehtimalla keskusten toimitilojen hankinnasta, henkilöstön koulutuksesta ja toimintamallien suunnittelusta vuoden 2004 aikana tapahtuvaa käyttöönottoa varten.
Käynnistetään Uudenmaan hätäkeskuksen sekä Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun hätäkeskuksen suunnittelu vuoden 2005 aikana tapahtuvaa käyttöönottoa varten.
Hätäpuheluun vastaamista ja hälyttämistä koskevat tavoitteet: | ||||
---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
toteutuma1) | toteutuma1) | ennakoitu | arvio | |
90 %:ssa hätäpuheluista vastausaika on alle 10 sek. (keskimääräinen vastausaika) | 6,7 | 6,9 (kaikissa hätäpuheluissa) |
10 | 10 |
90 %:ssa tehtäväksiantoa edellyttävistä hätäilmoituksista aika ilmoituksesta tehtäväksiantoon, enintään 90 sek.2) |
60 | 115 (kaikissa tehtävissä) |
90 | 90 |
Hälytystoiminnasta aiheutuvat kustannukset, euroa/asukas/vuosi | 8,7 | 9,13) | 8,4 | 8,4 |
1) Kyseessä on valtion kokeiluhätäkeskuksien tulostavoitteet.
2) Ennen vuotta 2001 tavoitteena oli: ”Aika hätäilmoituksesta tehtäväksiantoon, keskimäärin alle (sek.).” Vuosina 2000 ja 2001 tavoite oli 60 sekuntia.
3) Kustannukset sisältävät hätäkeskusjärjestelmän rakentamisesta aiheutuvat investoinnit.
Hätäkeskuslaitoksen henkilötyövuodet ja kustannukset (1 000 euroa): | ||||
---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
toteutuma1) | toteutuma1) | ennakoitu | arvio | |
Henkilötyövuodet | 107 | 140 | 230 | 335 |
Bruttomenot | 5 187 | 8 670 | 20 553 | 25 517 |
Tulot | 50 | 186 | 143 | 168 |
1) Vuosien 2000 ja 2001 kolmen ensimmäisen kuukauden osalta kyseessä on valtion kokeiluhätäkeskusten henkilötyövuodet sekä kustannukset.
21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 35 033 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää maksullisen koulutustoiminnan liiketaloudellisten suoritteiden hintojen alentamiseen enintään 403 200 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös hankkeisiin, joihin saadaan EU-rahoitusta.
Selvitysosa:Momentin nimike on muutettu.
Menojen ja tulojen erittely: | € |
Bruttomenot | 37 268 000 |
---|---|
Maksullisen toiminnan erillismenot | 1 032 000 |
Muut toimintamenot | 36 236 000 |
Bruttotulot | 2 235 000 |
Maksullisen toiminnan tulot | 603 000 |
— julkisoikeudelliset suoritteet | 80 000 |
— muut suoritteet | 523 000 |
Muut tulot | 1 632 000 |
Nettomenot | 35 033 000 |
Muissa tuloissa on huomioitu 1 585 000 euroa Pohjois-Savon ammattikorkeakoulun maksamia korvauksia Pelastusopiston antamasta ammattikorkeakouluopetuksesta.
Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 1 950 000 euroa hätäkeskustoiminnan toimintamenojen siirtona momentilta 26.75.21 ja 3 095 000 euroa siirtona momentilta 26.97.31 sekä 77 000 euroa pelastustoimen laitteiden valvonnan tukemiseen. Bruttotulojen 410 763 euron lisäys aiheutuu maksullisen toiminnan kasvusta.
2003 talousarvio | 35 033 000 |
2002 talousarvio | 30 054 000 |
2001 tilinpäätös | 21 216 907 |
22. Erityismenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 1 650 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää pelastustoimilain (561/1999) 75 §:n nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen, sekä toimintakustannuksiin, jotka aiheutuvat ilma-alusten käytöstä pelastuspalveluun ja siihen liittyvän hälytys- ja johtamisjärjestelmän välittömien kustannusten korvaamisesta Ilmailulaitokselle, metsäpalojen tähystystoiminnasta sekä kansainvälisen hätäavun antamisesta ja vastaanottamisesta sekä siihen varautumisesta. Määrärahaa voidaan käyttää myös pelastustoimilain 86 §:n 2 momentin mukaisten erityisten palon tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisen avun antamiseen EU:n siviilikriisinhallintajärjestelmien puitteissa sekä YK:n alaisena toimivan katastrofien arviointi- ja koordinointiryhmän (UNDAC), NATO:n Euro-Atlanttisen kumppanuusneuvoston (EAPC) asiantuntijoiden, Suomen pelastuspalvelun kansainvälisen komennuskunnan (FRF) kahden- tai monenvälisistä komennuksista johtuviin palkkaus- ja toimintakustannuksiin sekä sisäasiainministeriön määräämistä kuntien pelastustehtävistä lähialueilla aiheutuviin toimintakustannuksiin.
Selvitysosa:
Määräraha on tarkoitus käyttää seuraavasti: |
€ |
---|---|
Ilma-alusten käyttö pelastuspalveluun | 1 080 000 |
Metsäpalojen tähystystoiminta | 286 000 |
Kansainvälisen hätäavun antaminen ja vastaanottaminen sekä siihen varautuminen |
168 000 |
Pelastustoimilain 86 §:n 2 momentin mukaiset tutkimukset | 32 000 |
Pelastustoimilain 75 §:n mukaiset korvaukset |
84 000 |
Yhteensä | 1 650 000 |
2003 talousarvio | 1 650 000 |
2002 talousarvio | 1 650 000 |
2002 lisätalousarvio | — |
2001 tilinpäätös | 1 082 385 |
31. Valtionosuudet (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 4 390 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kunnille palo- ja pelastustoimen kustannuksiin suoritettavista valtionosuuksista ja -avustuksista annetun lain (560/1975) mukaisten valtionosuuksien maksamiseen, sekä pelastustoimilain (561/1999) 74 §:n mukaisten avustusten maksamiseen kunnille.
Selvitysosa:
Määräraha on tarkoitus käyttää seuraavasti: | € |
Valtionosuus kunnallisten hätäkeskusten perustamiskustannuksiin | 168 000 |
Valtionosuus pelastustoimen kalustohankintoihin | 3 868 000 |
Pelastustoimilain 74 §:n mukaiset avustukset | 354 000 |
Yhteensä | 4 390 000 |
---|
2003 talousarvio | 4 390 000 |
2002 talousarvio | 4 390 000 |
2002 lisätalousarvio | 269 000 |
2001 tilinpäätös | 4 221 517 |