Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       02. Ulkomaalaisvirasto
       05. Lääninhallitukset
       06. Rekisterihallinto
       07. Kihlakunnat
       75. Poliisitoimi
       80. Pelastustoimi
            21. Toimintamenot
            22. Erityismenot
            31. Valtionosuudet
       90. Rajavartiolaitos
       97. Avustukset kunnille

Talousarvioesitys 2003

80. PelastustoimiPDF-versio

Selvitysosa:

Tehtävät ja keskeiset toimintaympäristön muutokset

Pelastustoimi lisää kansalaisten ja yhteiskunnan turvallisuutta ehkäisemällä onnettomuuksia, pelastamalla sekä suojaamalla vaaroilta. Se muodostaa yhtenäisen järjestelmän, joka antaa turvallisuuspalveluja sekä normaali- että poikkeusoloissa. Valtiolle kuuluu pelastustoimen yleinen johto, ohjaus ja valvonta. Lisäksi valtio huolehtii väestönsuojelutoimenpiteistä, joilla on yleisempi kuin paikallinen merkitys. Kunnat huolehtivat palvelujen paikallisesta tuottamisesta.

Pelastustoimen järjestelmää uudistetaan siten, että pelastustoimen palveluista vastaa kunnan sijasta pelastustoimen alue. Pelastustoimeen muodostetaan 22 lailla määrättyä kuntien yhteistoimintaan perustuvaa alueellista pelastustointa, jotka aloittavat toimintansa vuoden 2004 alusta.

Valtio vastaa pelastustoimen ammatillisen perus- ja täydennyskoulutuksen järjestämisestä, tiedotus-, valistus- ja tutkimustoiminnasta sekä väestönsuojelun johto- ja erityishenkilöstön koulutuksesta. Ministeriön alaisena oppilaitoksena toimii Pelastusopisto. Pelastusalan päällystön ammattikorkeakouluopetuksesta huolehtii Pelastusopisto yhteistyössä Pohjois-Savon ammattikorkeakoulun kanssa. Palopäällystön ammattikorkeakoulututkinto vakiinnuttaa asemansa alan korkeimpana tutkintona. Pelastustoimen alueellisen järjestelmän tarpeet selvitetään ja huomioidaan koulutuksessa.

Hätäkeskustoiminta siirtyy kunnilta valtion hoidettavaksi hätäkeskuslain mukaisesti vuoteen 2006 mennessä. Hätäkeskuksen tehtävänä on vastaanottaa hätäilmoituksia, välittömiä poliisin toimenpiteitä edellyttäviä ilmoituksia ja muita ihmisten, ympäristön ja omaisuuden turvallisuuteen liittyviä välittömiä toimenpiteitä edellyttäviä ilmoituksia sekä välittää ne edelleen niille yksiköille, joille tehtävä voimassa olevan lainsäädännön mukaan kuuluu.

Hätäkeskuslaitos vastaa pelastus-, poliisi-, sosiaali- ja terveystoimen hätäkeskuspalvelujen tuottamisesta. Hätäkeskuslaitokseen kuuluu toimintaa valtakunnallisesti kehittävä hätäkeskusyksikkö ja alueellisia hätäkeskuksia. Hätäkeskuslaitos on sisäasiainministeriön alainen ja sitä johdetaan yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa. Alueilla, jotka eivät vielä kuulu Hätäkeskuslaitokseen, toiminnasta vastaavat kunnat ja kihlakuntien poliisilaitokset.

Toimintalinjat ja tavoitteet

Pelastusosaston toiminta-ajatuksena on vastata pelastustoimen palvelukyvystä tavoitteena hyvä turvallisuuskulttuuri, vähemmän onnettomuuksia ja pienemmät vahingot, nopea ja tehokas apu onnettomuuksissa ja poikkeusoloissa sekä hyvä yhteistyö.

Pelastusopiston tulostavoitteet

Sisäasiainministeriö on talousarvioehdotuksen yhteydessä asettanut Pelastusopistolle seuraavat alustavat tulostavoitteet:

Pelastustoimen ammattikoulutusta järjestetään niin, että alalle saadaan hyvän peruskoulutuksen omaavia henkilöitä ja heille voidaan antaa ammattitaidon ylläpitämiseksi tarvittava täydennyskoulutus. Koulutuksen laatuun ja laadun kehittämiseen kiinnitetään erityistä huomiota.

Pelastusopiston määrälliset tulostavoitteet:
  2000 2001 2002 2003
  toteutuma toteutuma ennakoitu arvio
         
Aloituspaikat        
— päällystö AMK (nuoriso) - 26 30 30
— päällystö AMK (aikuis) - 20 20 20
— alipäällystö 30 15 15 15
— pelastaja 120 120 105 75
— hätäkeskuspäivystäjä 24 24 20 20
Yhteensä 174 205 190 160
         
Koulutettavapäivät yhteensä 68 259 70 793 72 550 73 260
— ammatillinen peruskoulutus 48 183 49 604 55 050 57 000
— ammatillinen lisäkoulutus 20 076 21 189 17 500 16 260
Koulutettavapäivän hinta (€) 131 125 126 125

Pelastusopiston henkilötyövuodet ja kustannukset (1 000 euroa):
  2000 2001 2002 2003
  toteutuma toteutuma ennakoitu arvio
         
Henkilötyövuodet 84 85 86,5 87
Bruttomenot1) 9 265 9 165 9 084 9 498
Tulot 1 115 1 809 1 682 2 067

1) Luvuissa on huomioitu myös Pelastusopiston saama kehittämismääräraha momentilta 26.80.21.4.

Hätäkeskuslaitoksen tulostavoitteet

Sisäasiainministeriö on talousarvioehdotuksen yhteydessä asettanut Hätäkeskuslaitokselle ja hätäkeskustoiminnalle seuraavat alustavat tulostavoitteet:

Hätäkeskuslaitos vastaa hätäkeskuspalveluiden laadusta, saatavuudesta ja tasapuolisuudesta toiminnassa olevilla hätäkeskusalueilla.

Satakunnan, Etelä-Savon ja Pohjois-Savon hätäkeskukset aloittavat toimintansa. Henkilöstö on koulutettu niin, että toiminnan laatu ja varmuus kyetään takaamaan käynnistysvaiheessa sekä kansalaisten että yhteistoimintaviranomaisten kannalta.

Hämeen, Varsinais-Suomen ja Pirkanmaan hätäkeskusten käyttöönottoa valmistellaan huolehtimalla keskusten toimitilojen hankinnasta, henkilöstön koulutuksesta ja toimintamallien suunnittelusta vuoden 2004 aikana tapahtuvaa käyttöönottoa varten.

Käynnistetään Uudenmaan hätäkeskuksen sekä Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun hätäkeskuksen suunnittelu vuoden 2005 aikana tapahtuvaa käyttöönottoa varten.

Hätäpuheluun vastaamista ja hälyttämistä koskevat tavoitteet:
  2000 2001 2002 2003
  toteutuma1) toteutuma1) ennakoitu arvio
         
90 %:ssa hätäpuheluista vastausaika on alle 10 sek. (keskimääräinen vastausaika) 6,7 6,9
(kaikissa
hätäpuheluissa)
10 10
90 %:ssa tehtäväksiantoa edellyttävistä hätäilmoituksista aika ilmoituksesta
tehtäväksiantoon, enintään 90 sek.2)
60 115
(kaikissa
tehtävissä)
90 90
Hälytystoiminnasta aiheutuvat kustannukset, euroa/asukas/vuosi 8,7 9,13) 8,4 8,4

1) Kyseessä on valtion kokeiluhätäkeskuksien tulostavoitteet.

2) Ennen vuotta 2001 tavoitteena oli: ”Aika hätäilmoituksesta tehtäväksiantoon, keskimäärin alle (sek.).” Vuosina 2000 ja 2001 tavoite oli 60 sekuntia.

3) Kustannukset sisältävät hätäkeskusjärjestelmän rakentamisesta aiheutuvat investoinnit.

Hätäkeskuslaitoksen henkilötyövuodet ja kustannukset (1 000 euroa):
  2000 2001 2002 2003
  toteutuma1) toteutuma1) ennakoitu arvio
         
Henkilötyövuodet 107 140 230 335
Bruttomenot 5 187 8 670 20 553 25 517
Tulot 50 186 143 168

1) Vuosien 2000 ja 2001 kolmen ensimmäisen kuukauden osalta kyseessä on valtion kokeiluhätäkeskusten henkilötyövuodet sekä kustannukset.

21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 35 033 000 euroa.

Määrärahasta saa käyttää maksullisen koulutustoiminnan liiketaloudellisten suoritteiden hintojen alentamiseen enintään 403 200 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös hankkeisiin, joihin saadaan EU-rahoitusta.

Selvitysosa:Momentin nimike on muutettu.

 Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 37 268 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 1 032 000
Muut toimintamenot 36 236 000
Bruttotulot 2 235 000
Maksullisen toiminnan tulot 603 000
— julkisoikeudelliset suoritteet 80 000
— muut suoritteet 523 000
Muut tulot 1 632 000
Nettomenot 35 033 000

Muissa tuloissa on huomioitu 1 585 000 euroa Pohjois-Savon ammattikorkeakoulun maksamia korvauksia Pelastusopiston antamasta ammattikorkeakouluopetuksesta.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 1 950 000 euroa hätäkeskustoiminnan toimintamenojen siirtona momentilta 26.75.21 ja 3 095 000 euroa siirtona momentilta 26.97.31 sekä 77 000 euroa pelastustoimen laitteiden valvonnan tukemiseen. Bruttotulojen 410 763 euron lisäys aiheutuu maksullisen toiminnan kasvusta.


2003 talousarvio 35 033 000
2002 talousarvio 30 054 000
2001 tilinpäätös 21 216 907

22. Erityismenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 1 650 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää pelastustoimilain (561/1999) 75 §:n nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen, sekä toimintakustannuksiin, jotka aiheutuvat ilma-alusten käytöstä pelastuspalveluun ja siihen liittyvän hälytys- ja johtamisjärjestelmän välittömien kustannusten korvaamisesta Ilmailulaitokselle, metsäpalojen tähystystoiminnasta sekä kansainvälisen hätäavun antamisesta ja vastaanottamisesta sekä siihen varautumisesta. Määrärahaa voidaan käyttää myös pelastustoimilain 86 §:n 2 momentin mukaisten erityisten palon tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen.

Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisen avun antamiseen EU:n siviilikriisinhallintajärjestelmien puitteissa sekä YK:n alaisena toimivan katastrofien arviointi- ja koordinointiryhmän (UNDAC), NATO:n Euro-Atlanttisen kumppanuusneuvoston (EAPC) asiantuntijoiden, Suomen pelastuspalvelun kansainvälisen komennuskunnan (FRF) kahden- tai monenvälisistä komennuksista johtuviin palkkaus- ja toimintakustannuksiin sekä sisäasiainministeriön määräämistä kuntien pelastustehtävistä lähialueilla aiheutuviin toimintakustannuksiin.

Selvitysosa:

Määräraha on tarkoitus käyttää
seuraavasti:
   
Ilma-alusten käyttö pelastuspalveluun 1 080 000
Metsäpalojen tähystystoiminta 286 000
Kansainvälisen hätäavun antaminen
ja vastaanottaminen sekä siihen
varautuminen
168 000
Pelastustoimilain 86 §:n 2 momentin mukaiset tutkimukset 32 000
Pelastustoimilain 75 §:n mukaiset
korvaukset
84 000
Yhteensä 1 650 000


2003 talousarvio 1 650 000
2002 talousarvio 1 650 000
2002 lisätalousarvio
2001 tilinpäätös 1 082 385

31. Valtionosuudet (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 4 390 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kunnille palo- ja pelastustoimen kustannuksiin suoritettavista valtionosuuksista ja -avustuksista annetun lain (560/1975) mukaisten valtionosuuksien maksamiseen, sekä pelastustoimilain (561/1999) 74 §:n mukaisten avustusten maksamiseen kunnille.

Selvitysosa:

 Määräraha on tarkoitus käyttää seuraavasti:
   
Valtionosuus kunnallisten hätäkeskusten perustamiskustannuksiin 168 000
Valtionosuus pelastustoimen kalustohankintoihin 3 868 000
Pelastustoimilain 74 §:n mukaiset avustukset 354 000
Yhteensä 4 390 000


2003 talousarvio 4 390 000
2002 talousarvio 4 390 000
2002 lisätalousarvio 269 000
2001 tilinpäätös 4 221 517