Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2003

06. RekisterihallintoPDF-versio

Selvitysosa:Rekisterihallinnon paikallisviranomaisina toimii 37 maistraattia, joiden toimialueena on yksi tai useampia kihlakuntia. Maistraateista 24 toimii kihlakunnan viraston osastona ja 13 erillisenä virastona. Ahvenanmaalla rekisterihallinnon paikallisviranomaisen tehtävät hoitaa lääninhallitus. Maistraatit hoitavat väestökirjanpidon, kaupparekisterin ja yhdistysrekisterin paikallisviranomaisen tehtäviä ja eräitä yleishallintotehtäviä sekä holhousviranomaisen tehtäviä. Väestökirjanpidon keskusviranomaisena toimii Väestörekisterikeskus.

Sisäasiainministeriö on asettanut rekisterihallinnolle yleisesti ja Väestörekisterikeskukselle erikseen seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2003:
  2001 2002 2003
  toteutuma ennakoitu arvio
       
Yhteinen tulostavoite      
Osoitteista vastaa tosiasiallisen kotikunnan ja asuinpaikan osoitetta (%) 98,7 98,5 99
Väestörekisterikeskus      
Muuttoilmoituksista saadaan vuoden lopussa
puhelimitse tai verkon kautta (%)
30 35 40
Muiden henkilötietojen konekielistä ilmoitus-
liikennettä edistetään siten, että vuoden lopussa
viranomaisten tekemistä ilmoituksista tulisi väestötietojärjestelmään konekielisesti (%)
49 53 55
Väestötietoja luovutetaan ja käytetään hyväksi
yhteiskunnan tietohuollossa (milj. tietoyksikköä)
190 190 190
Väestörekisterikeskuksen antaman tietopalvelun
kokonaistulot (milj. €)
8,4 8,4 8,4

Maistraatteja ohjaavat ministeriöt ovat asettaneet maistraateille seuraavat tulostavoitteet:

Maistraatit huolehtivat osoitetietojen korkeasta tasosta ja tarkistavat erityisesti tilapäisten osoitteiden ja postiosoitteiden oikeellisuutta.

Maistraatit tiivistävät paikallistason yhteistyötä osoitetietojen, rakennus- ja huoneistotietojen sekä kiinteistötietojen laadun takaamiseksi.

Maistraatille saapuneet lupahakemukset sekä edunvalvojan ja edunvalvojan sijaisen määräämistä koskevat asiat käsitellään sekä päätöstilit tarkastetaan viipymättä ja vuositilit kohtuullisessa ajassa holhoustoimen hallintoa varten kehitettyä asiankäsittelyjärjestelmää hyväksi käyttäen.

Ote valtakunnallisesta holhousasioiden rekisteristä annetaan asiakkaalle pyydettäessä tai viimeistään tilausta seuraavana päivänä.

Asunto-osakeyhtiöitä koskevien kaupparekisteri-ilmoitusten käsittelyaika on keskimäärin alle 0,5 kuukautta.

Väestökirjanpitoon liittyvät, tietokoneella annettavat todistukset ja tavanomaiset julkisen notaarin todistukset annetaan asiakkaalle odottaessa tai ne lähetetään postitse päivän kuluessa. Rekisterihallinnon kaikkia palveluita on saatavilla myös maistraattien palveluyksiköissä. Jokaisessa kihlakunnassa on saatavilla rekisterihallinnon peruspalveluita.

Väestötietojärjestelmän suoritteita ovat ylläpidon osalta henkilötietojen, rakennus- ja huoneistotietojen ja kiinteistötietojen rekisteröinnit. Väestötietojärjestelmän tietopalvelut jakautuvat julkisoikeudelliseen ja liiketaloudelliseen tietopalveluun. Kaupparekisterin suoritteita ovat asunto-osakeyhtiöiden perus- ja muutosilmoitukset sekä tietopalvelu. Lisäksi maistraatit antavat neuvontaa kaupparekisteriasioissa ja välittävät asiakkaiden muita kuin asunto-osakeyhtiöitä koskevia kaupparekisteri-ilmoituksia Patentti- ja rekisterihallitukselle. Yhdistysrekisterin suoritteita ovat ilmoitusten ja rekisteröintipäätösten välitys sekä tietopalvelu. Yleishallintotehtäviä ovat julkisen notaarin palvelut, kaupanvahvistajan palvelut, avioliiton esteiden tutkinta, vihkiminen, perukirjojen osakasluettelon vahvistaminen, venerekisterin ylläpito- ja tietopalvelutehtävät sekä nimenmuutosasiat.

Holhousviranomaisina maistraattien tehtäviin kuuluvat edunvalvojien toiminnan valvonta, lupien myöntäminen edunvalvojalle päämiehen puolesta tehtäviin oikeustoimiin ja holhousasioiden rekisterin ylläpito. Lisäksi holhousviranomainen voi eräissä tapauksissa määrätä henkilölle edunvalvojan. Edunvalvontapalvelun tuottajalle maksetaan korvaus sisäasiainministeriön vahvistamien perusteiden mukaan. Asiaa on selvitetty tarkemmin momentin 26.97.35 perusteluissa.

Vuoden 2003 alusta maistraateille on tulossa uusia tehtäviä, kuten isyyden vahvistaminen.

Väestörekisterikeskuksen tarjoamana varmennepalvelun liiketoimintamalli selvitetään ja tehdään johtopäätökset toiminnan jatkosta ja rahoittamisesta.

Rekisterihallinnon eräitä volyymitietoja (suoritteiden lukumäärä) voidaan kuvata
seuraavilla tunnusluvuilla:
  2001 2002 2003 2003
  toteutuma ennakoitu arvio htv
         
Väestötietojärjestelmä       376
Ylläpito        
— VRK (tallennetut ilm.) 8 000 8 000    
— Maistraatit (tallennetut ilm.) 2 339 000 2 274 000 2 217 000  
— Konekielisesti (tietoyks. lkm) 935 000 1 100 000 1 221 000  
         
Tietopalvelu (tietoyks. lkm)        
— VRK (milj. kpl) 220 220 190  
— Maistraatit 996 000 1 002 000 1 060 000  
         
Kauppa- ja yhdistysrekisteri       61
Kaupparekisteri        
— asunto-osakeyhtiöiden ilmoitukset 16 430 17 060 16 860  
— muut ilmoitukset 17 240 17 710 16 520  
— tietopalvelu (otteiden lkm) 39 000 34 540 31 630  
         
Yhdistysrekisteri        
— ilmoitukset 6 400 6 530 6 450  
— tietopalvelu (otteiden lkm) 7 420 6 785 6 690  
         
Holhous (julk.oik. suoritteet)       177
— holhousrekisteristä annetut otteet 9 890 10 720 10 750  
— lupapäätökset 5 470 5 860 6 030  
— tilintarkastukset 24 000 27 540 28 390  
— edunvalvojan määrääminen 3 230 3 730 3 950  
— hakemukset käräjäoikeudelle edunvalvonnan määräämiseksi 5 450 5 000 5 140  
         
Yleishallinto (todistajapalvelut)       54
— kaupanvahvistukset 10 960 10 800 10 650  
— julkisen notaarin tehtävät 112 530 112 950 113 630  
— venerekisteristä annettavat otteet 18 460 18 490 18 500  
— nimenmuutoshakemukseen
annetut päätökset
2 530 2 590 2 630  
— vihkimiset 7 220 7 770 7 850  

Maksullisen toiminnan tunnuslukutaulukko (1 000 euroa):
  2000 2001 2002 2003
  toteutuma toteutuma ennakoitu arvio
         
TUOTOT        
Julkisoikeudelliset suoritteet 11 028 10 700 10 260 10 260
Liiketaloudelliset suoritteet 5 255 5 679 4 709 5 871
Tuotot yhteensä 16 283 16 379 14 969 16 131
KUSTANNUKSET        
Julkisoikeudelliset suoritteet 16 389 16 961 13 791 13 750
Liiketaloudelliset suoritteet 3 760 4 332 3 027 3 811
Kustannukset yhteensä 20 149 21 293 16 818 17 561
YLIJÄÄMÄ        
Julkisoikeudelliset suoritteet -5 361 -6 261 -3 532 -3 490
— % tuotoista -48,6 -58,5 -34,4 -34
Liiketaloudelliset suoritteet 1 495 1 347 1 682 2 060
— % tuotoista 28,4 23,7 35,7 35
Ylijäämä yhteensä -3 866 -4 914 -1 850 -1 430
— % tuotoista -23,7 -30,0 -12,4 -9

21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 20 564 000 euroa.

Selvitysosa:

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 36 695 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 17 561 000
Muut toimintamenot 19 134 000
Bruttotulot 16 131 000
Maksullisen toiminnan tulot  
— julkisoikeudelliset suoritteet 10 260 000
— muut suoritteet 5 871 000
Nettomenot 20 564 000

Edunvalvojan määräämisestä holhoustoimilain (442/1999) 12 §:n mukaisesti maistraatti perii valtion maksuperustelain (150/1992) 6 §:n 3 momentin perusteella omakustannusarvoa alemman kiinteän maksun. Lisäksi eräät holhoustoimen suoritteet ovat kokonaan maksuttomia.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 58 000 euroa kahden viran siirtona momentilta 31.24.21 sekä vähennyksenä 66 000 euroa yhden henkilötyövuoden siirtona momentille 26.01.21.

Väestörekisterikeskuksen maksuasetusta tarkistetaan niin, että siihen sisällytetään tarvittavat säännökset varmennepalveluista ja niiden maksullisuudesta. Markkinoille tuotettavat palvelut hinnoitellaan liiketaloudellisin perustein.


2003 talousarvio 20 564 000
2002 talousarvio 26 731 000
2001 tilinpäätös 27 635 799