Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       01. Työhallinto

Talousarvioesitys 2003

01. TyöhallintoPDF-versio

Selvitysosa:Työhallinnon organisaatioyksiköissä toimivuutta ja tuloksellisuutta kehitetään Euroopan laatupalkintomalliin perustuvalla toiminnan itsearvioinnilla ja arvioinnin perusteella toteutettavilla kehittämishankkeilla. Erityisesti kehitetään asiakaslähtöisyyteen liittyvien toimenpiteiden ja organisaation ydinprosessin hallintaa ja toimivuutta. Laatupalkintomalliin perustuvaa palkitsemisjärjestelmää sovelletaan työministeriössä ja osassa työvoimatoimistoja.

Työelämän lainsäädännön painopisteet ovat vuonna 2003 vuosilomalain kokonaisuudistuksen loppuun saattamisessa ja työelämän tietosuojaan liittyvän lainsäädännön valmistelussa, joka koskee alkoholi- ja huumetestien käyttöä sekä teknistä valvontaa ja sähköpostin käytön valvontaa työelämässä. Myös yhteistoimintaa työpaikoilla koskevien säännösten uudistaminen on tarkoitus aloittaa edellyttäen, että valmistelutyöstä voidaan sopia kolmikantaisesti. Työhallinto valmistelee esitykset Euroopan unionin syrjintädirektiivien (2000/43/EY; nk. rasismidirektiivi ja 2000/78/EY; nk. työsyrjintädirektiivi) täytäntöönpanosta. Rasismidirektiiviä koskevan lainsäädännön on tultava voimaan viimeistään heinäkuussa 2003 ja työsyrjintädirektiiviä koskevan vuoden 2004 alussa.

Työelämän kehittämisohjelmaa ja kansallista tuottavuusohjelmaa sekä työssä jaksamisen tutkimus- ja toimenpideohjelmaa jatketaan vuoden 2002 resurssitasolla. Työssä jaksamisen ohjelma sellaisenaan päättyy vuoden 2003 lopussa, minkä johdosta se ei enää käynnistä tutkimushankkeita eikä myönnä tukea uusiin työpaikkakohtaisiin hankkeisiin vaan keskittyy ohjelmasta saatujen kokemusten hyödyntämiseen. Näin säästyviä määrärahoja käytetään osin työpolitiikan analyysipohjaa vahvistavan uuden työpolitiikan tutkimusohjelman toimeenpanoon. Vuoden 2002 aikana laaditaan uusi tutkimusohjelma, jonka avulla ryhdytään tuottamaan keskushallintouudistusta koskevien hallituksen linjausten mukaisesti työelämää ja työmarkkinoita koskevaa kattavaa tutkimuksellista tietopohjaa työpolitiikan päätöksenteon sekä strategia- ja kehittämisjohtamisen tarpeisiin. Ohjelmassa kiinnitetään nykytilanteen analysoinnin ohella erityistä huomiota tulevaisuuden politiikkavaihtoehtojen vaikutusten syvälliseen arviointiin. Työelämäohjelmien tulevaisuutta ja rakennetta koskeva selvitystyö on käynnistetty jo vuoden 2002 aikana. Ohjelmien toteutuksessa pyritään hyvien käytäntöjen ja tutkimuksen avulla myöhentämään työmarkkinoilta poistumista kiinnittämällä huomiota työhyvinvointiin, tukemalla elinikäistä oppimista ja organisaatioiden ja luovuuden kehittymistä sekä edistämällä sukupuolten välistä tasa-arvoa ja työssä käyvän väestön työkykyä. Erityisesti työpaikoilla syntyvien hyvien käytäntöjen kautta levitetään tietoa ja taitoa siitä, miten saadaan aikaan pysyviä ja laadullisia muutoksia työelämään. Näin voidaan edistää myös pitkäjänteistä työllisyyskehitystä ja toteuttaa EU:n työllisyyssuuntaviivoihin sisältyvää työelämän laadun kehittämistavoitetta.

Sisäisen tarkastuksen tavoitteena on informaation luotettavuuden lisääminen ja mahdollisten väärinkäytösten ehkäiseminen sekä hallinnon toteuttamien toimenpiteiden seuranta. Tarkastustoiminnassa painottuvat erityisesti työvoimapalvelut ja Euroopan sosiaalirahaston ohjelmat vuosisuunnitelmassa esitettävien painotusten mukaan.

Työneuvosto toimii työministeriön alaisena erityisviranomaisena hoitaen tehtäviä, joista on säädetty työneuvostosta ja työsuojelun poikkeusluvista annetuissa laeissa (608/1946 ja 855/1996) ja asetuksessa työneuvostosta (136/1997). Poikkeuslupia koskevat valitus- ja alistusasiat käsitellään kiireellisinä. Periaatteellisluontoisten lausuntojen keskimääräinen käsittelyaika on alle kuusi kuukautta. Tarkoituksena on muuttaa lakia siten, että työneuvosto täyttää kansainväliset sopimukset laillisena valitusviranomaisena. Muutokseen liittyy myös sosiaali- ja terveysministeriön asettamien työsuojelulautakuntien poikkeuslupajaostojen lakkauttaminen. Muutoksella ei ole vaikutuksia työneuvoston määrärahaan.

Työvoimaopiston tulosalueiksi on määritelty toiminta hallinnonalan keskitetyn koulutuksen kurssipaikkana sekä osallistuminen työvoima- ja elinkeinokeskusten työvoimaosastojen ja työvoimatoimistojen kehittämiseen. Työvoimaopisto tuottaa vuonna 2003 toimintamenoilla 7 500 opiskelijapäivää ja maksullisella palvelutoiminnalla 700 päivää.

19. Työministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 26 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää muiden kuin erikseen arvonlisäverovelvollisten hallinnonalan virastojen ja laitosten tavaroiden ja palvelujen ostoihin sisältyvien arvonlisäverojen maksamiseen.

Selvitysosa:Valtion kulutus- ja investointimenot on budjetoitu ilman arvonlisäveroa. Muille kuin erikseen verovelvollisille valtion virastoille ja laitoksille myönnetään määrärahat verottomin hinnoin.

Määräraha on siirtoa momentilta 28.81.(23).


2003 talousarvio 26 000 000

21. Työministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 21 251 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös EU:n hyväksymiin ja muihin yksittäisiin yhteishankkeisiin. Määrärahaa saa käyttää myös arvonlisävero-osuuksien maksamiseen, jos ulkopuolisilta saataviin tuloihin sisältyy korvaus arvonlisäverosta.

Selvitysosa: Määrärahan mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon 600 000 euroa tutkimusmäärärahojen siirtona momentille 34.01.23.

Menojen ja tulojen erittely: