Talousarvioesitys 2019
30. Pelastustoimi ja hätäkeskustoiminta
Selvitysosa:Pelastustoimen tavoitteena on turvallinen ja kriisinkestävä Suomi, jossa pelastustoimen osaamisen kehittäminen ja palvelut on järjestetty laadukkaasti, kustannustehokkaasti ja yhdenmukaisesti sekä ennakoivasti. Pelastustoimen tehtävänä on tulipalojen ehkäiseminen ja pelastustoiminta normaali- ja poikkeusoloissa sekä häiriötilanteissa, pelastustoimelle kuuluvat kansainvälisiin sopimuksiin perustuvat väestönsuojelutehtävät sekä varautuminen näihin tehtäviin. Lisäksi pelastustoimi osallistuu yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa onnettomuuksien ehkäisytyöhön. Pelastustoimella on valmius kansainvälisen avun antamiseen ja vastaanottamiseen. Tavoitteena on, että pelastustoimella on jatkuvaan analyysiin perustuva kokonaiskuva yhteiskunnan riskeistä ja valmius vastata niihin omalla toimialallaan. Tavoitteena on myös, että pelastustoimen turvallisuusviestintä on vaikuttavaa.
Siviilivalmiuden tavoitteena on kehittää, yhteensovittaa ja tukea valtakunnan tasolla aluehallinnon ja alueellisen tason yhteistä varautumista. Tavoitteena on, että varautumisen alueellinen yhteensovittamistehtävä on yhdenmukaisin perustein järjestetty ja aluetason toiminta on valtakunnallisten varautumisen linjausten ja tavoitteiden mukaisia. Tavoitteena on myös, että alueellisten toimijoiden varautuminen ja valmius vastaavat sekä kansallisesti että alueellisesti merkittäviä riskejä.
Vastuun pelastustoimen eri tehtävien hoitamisesta jakavat valtio ja kuntien ylläpitämät pelastuslaitokset. Valtion talousarviosta rahoitetaan Pelastusopiston toiminta sekä sisäministeriön pelastustoimen valtakunnallinen kehittämistoiminta. Pelastuslaitosten rahoituksesta vastaavat kunnat. Hallitusohjelman mukaan pelastustoiminnan ja varautumisen valtakunnallista johtamista, suunnittelua, ohjausta, valvontaa ja koordinaatiota vahvistetaan ja parannetaan. Sisäministeriö jatkaa vuonna 2019 pelastustoimen uudistuksen valmistelua.
Hätäkeskuslaitoksen tehtävänä on hätäkeskuspalvelujen tuottaminen sekä hätäkeskuspalvelujen tuottamiseen liittyvä pelastustoimen, poliisitoimen sekä sosiaali- ja terveystoimen viranomaisten toiminnan tukeminen, kuten tehtävän välittämiseen liittyvät toimenpiteet, viestikeskustehtävät, väestön varoittamistoimenpiteiden käynnistäminen äkillisessä vaaratilanteessa sekä muut viranomaisten toiminnan tukemiseen liittyvät tehtävät. Hätäkeskuslaitoksen tehtävänä on myös hätäkeskuspalveluihin liittyvien tehtävien ja toimintatapojen kehittäminen ja valvonta. Hätäkeskusten ja hätäkeskuspalveluita käyttävien viranomaisten toimintaa yhdenmukaistetaan hälytyspalveluiden osalta valtakunnan tasolla. Tavoitteena on parantaa hätäkeskusten toimintaa ja viranomaisyhteistyötä ja sitä kautta väestön turvallisuuspalveluja.
01. Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 15 361 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) pelastuslain (379/2011) 107 §:n mukaisten erityisten palon tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen
2) pelastuslain 100 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen
3) pelastuslain 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen
4) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin
5) ilma-alusten käyttöön liittyvän hälytys- ja johtamisjärjestelmän välittömien kustannusten korvaamiseen Air Navigation Services Finland Oy:lle
6) Pelastusopistosta annetun lain (607/2006) 36 §:n 2 momentissa mainittujen suoritteiden kustannusten kattamiseen.
Momentille saa nettobudjetoida siirtotalouden tuottoina Palosuojelurahastolta tutkimus- ja kehittämistoimintaan saadut erityisavustukset.
Selvitysosa:Pelastustoimen valtakunnallista ohjausta kehitetään tavoitteena tehokas ja laadukas pelastustoimen järjestelmä. Sisäministeriö asettaa pelastustoimelle seuraavat alustavat tuloksellisuustavoitteet:
Pelastustoimen tehtävä on erityisesti tulipalojen ehkäisy. Toimiala osallistuu myös muiden onnettomuuksien ehkäisyyn. Onnettomuuksia ja niiden seurauksia pyritään ehkäisemään parantamalla ihmisten ja yhteisöjen omatoimista varautumista, lisäämällä väestön turvallisuustietoisuutta ja -osaamista sekä toteuttamalla pelastuslaitosten laatimien valvontasuunnitelmien mukaisia toimia.
Onnettomuuksien ehkäisy | 2017 toteutuma |
2018 arvio |
2019 tavoite |
Tuotokset | |||
Erheellisten paloilmoitusten määrä (kpl), enintään | 17 400 | 16 600 | 15 700 |
Turvallisuusviestintää saaneiden osuus väestöstä (%), vähintään | 17 | 20 | 20 |
Pelastustoimi kykenee toimimaan nopeasti ja tehokkaasti onnettomuustilanteissa. Lisäksi pelastustoimella on valmius antaa pelastustoimeen kuuluvaa apua ihmisen tai luonnon aiheuttamissa suuronnettomuus- ja kriisitilanteissa ulkomaille ja valmius avun vastaanottamiseen. Pelastustoimen toimintavalmiustaso on määritelty alueen pelastustoimen riskien perusteella riskialueittain ja toimintavalmius vastaa alueen palvelutasopäätöksessä määritettyä tasoa.
Pelastustoimella on jatkuvaan analyysiin pohjautuva kokonaiskuva yhteiskunnan riskeistä ja haavoittuvuuksista. Pelastustoimella on yhteiskunnan turvallisuusstrategian mukaisesti uhka-arvio pelastustoimen valtakunnallista koordinaatiota edellyttäviä erityistilanteita varten osana kansallista riskiarviota. Pelastustoimen osuutta yhteiskunnan turvallisuusstrategiasta toteutetaan. Tavoitteena on saada strategian päämäärät ulottumaan nykyistä laajemmin myös alue- ja paikallishallintoon.
Varautumisen johtamista, ohjausta, yhteensovittamista ja valvontaa kehitetään siten, että valmius toimia erilaisissa kriisi- ja häiriötilanteissa paranee.
Pelastustoiminta ja varautuminen | 2017 toteutuma |
2018 arvio |
2019 tavoite |
Suoritteet | |||
---|---|---|---|
Pelastuslaitosten hälytysluonteisten tehtävien määrä, kpl, arvio, josta1) | 104 411 | 100 000 | 100 000 |
— tulipaloista (pl. maastopalot) aiheutuvat tehtävät | 9 673 | 9 500 | 9 500 |
— maastopaloista aiheutuvat tehtävät | 2 181 | 2 300 | 2 300 |
— tarkistus- ja varmistustehtävät | 29 769 | 30 000 | 30 000 |
— ensivastetehtävät (pl. sairaankuljetustehtävät) | 24 327 | 21 700 | 21 700 |
— muut tehtävät | 38 461 | 36 500 | 36 500 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 1. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 57 | 50 | 50 |
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 2. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 85 | 80 | 80 |
1) Pelastustoimen eri tehtävätyypeille ei aseteta tavoitteita, vaan niiden kehitystä seurataan.
Pelastusopiston koulutusjärjestelmä luo pohjan pelastustoimen ja hätäkeskusten henkilöstön osaamiselle ja valmiudet pelastusalan kansainvälisiin avunantotehtäviin. Tutkintoon johtavan koulutuksen opetussuunnitelmat rakennetaan työammattien kehitysnäkymien pohjalta niin, että ne muodostavat ammatillisesti etenevän jatkumon, jossa huomioidaan myös täydennyskoulutuksen tarpeet.
Pelastustoimen tutkimus- ja kehittämistoimintaa vahvistetaan verkostoitumalla muiden toimijoiden kanssa. Näin varmistetaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan ja tutkimustiedon hyödynnettävyyttä koulutuksen, käytännön työn ja päätöksenteon tukena ja kehittämisessä.
Pelastusopiston maksuasetuksen mukaan sopimuspalokuntakoulutuksen kustannuksista peritään noin 50 %.
Pelastustoimi | 2017 toteutuma |
2018 arvio |
2019 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivien määrä, kpl, vähintään | 42 908 | 44 010 | 48 150 |
Pelastusopiston tutkintojen määrä, kpl, vähintään | 199 | 184 | 172 |
AMK-tutkintojen määrä, kpl | 38 | 25 | 25 |
Kansainvälisen pelastustoiminnan valtakunnallisen koulutuksen saaneet henkilöt, lkm | 257 | 250 | 250 |
Valtakunnallisiin kv-harjoituksiin osallistuneet henkilöt, lkm | 88 | 100 | 100 |
Panokset | |||
Momentin 26.30.01 henkilötyövuodet, josta | |||
— Pelastusopiston henkilötyövuodet | 102,3 | 105 | 107 |
Koulutuksen kokonaiskustannukset (1 000 euroa) | 10 807 | 10 979 | 12 200 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Pelastusopiston koulutettavapäivät/henkilötyövuodet | 946 | 964 | 991 |
Pelastusopiston koulutettavapäivät/opettaja | 1 393 | 1 419 | 1 459 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijakohtainen vuosikustannus, euroa, enintään | 24 827 | 24 590 | 22 925 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivän hinta, euroa, enintään | 138 | 137 | 127 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastusopiston tutkintopalaute (asteikolla 1—4) | 3,26 | 3,08 | 3,1 |
Hakeneiden lukumäärä/aloituspaikat | 3,8 | 5,0 | 5,0 |
Henkiset voimavarat | |||
Pelastusopiston henkilöstön määrä | 103 | 106 | 108 |
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | - | 3,45 | 3,45 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 5,3 | 6,5 | 6,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 16 354 | 19 752 | 18 451 |
Bruttotulot | 3 035 | 3 755 | 3 090 |
Nettomenot | 13 319 | 15 997 | 15 361 |
— Koulutuksen varsinaiset toimintamenot | 11 886 | 11 762 | 12 039 |
— Muut pelastustoimen toimintamenot | 971 | 785 | 587 |
— Kansainvälinen pelastustoiminta | 462 | 450 | 735 |
— Pelastustoimen uudistus/ICT | - | 3 000 | 2 000 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 282 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 877 |
Pelastustoimen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 1 680 | 1 500 | 1 525 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 486 | 600 | 526 |
— osuus yhteiskustannuksista | 978 | 650 | 745 |
Kustannukset yhteensä | 1 464 | 1 250 | 1 271 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 216 | 250 | 254 |
Kustannusvastaavuus, % | 115 | 120 | 120 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Korvaus Air Navigation Services Finland Oy:lle (siirto momentilta 26.30.20) | 400 |
Pelastus- ja kriisivalmiusasioiden erityisasiantuntija (siirto momentille 24.01.01) | -192 |
Pelastustoimen uudistus, ICT-menot (v. 2018) | -3 000 |
Pelastustoimen uudistus, ICT-menot (v. 2019) | 2 000 |
Sopimuspalokuntajärjestelmän kehittäminen | 200 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -7 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -4 |
Palkkausten tarkistukset | 184 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -2 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -64 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -80 |
Toimitilamenosäästö (HO 2015) | -121 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -17 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 54 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 24 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -11 |
Yhteensä | -636 |
2019 talousarvio | 15 361 000 |
2018 I lisätalousarvio | -55 000 |
2018 talousarvio | 15 997 000 |
2017 tilinpäätös | 12 914 000 |
02. Hätäkeskuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 50 987 000 euroa.
Selvitysosa:Sisäministeriö asettaa Hätäkeskuslaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Uuden hätäkeskustietojärjestelmän kehitystyötä ja käyttöönoton valmistelua jatketaan siten, että järjestelmä on käytössä kaikissa hätäkeskuksissa vuoden 2019 aikana. Hätäkeskuslaitos varautuu hätäkeskustietojärjestelmän jatkokehittämiseen vuosina 2019—2022.
Hätäkeskuslaitos on tehnyt hätäkeskustoiminnasta annetun lain nojalla sopimuksen ulkoministeriön kansalaispalvelujen avustavien asiakaspalvelutehtävien hoitamisesta Hätäkeskuslaitoksen toimesta aikana 16.4.2018—31.7.2020. Tehtävän hoitamiseksi siirretään tarvittava määräraha ja kuuden henkilötyövuoden työpanos määräaikaisesti Hätäkeskuslaitokselle.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2019 | 2020 | Yhteensä vuodesta 2019 lähtien |
|
Hätäkeskustietojärjestelmän hankinta, lisävaltuus (2015 II LTA) | |||
---|---|---|---|
Ennen vuotta 2019 tehdyt sitoumukset | 5 740 | 800 | 6 540 |
Menot yhteensä | 5 740 | 800 | 6 540 |
Hätäkeskuslaitos | 2017 toteutuma |
2018 arvio |
2019 tavoite |
Tuotokset | |||
Ilmoitusten määrä, kpl, josta | 3 720 000 | 3 950 000 | 3 950 000 |
— hätäpuhelujen määrä, kpl | 2 680 000 | 2 750 000 | 2 750 000 |
— välitettyjen tehtävien määrä, kpl | 1 790 000 | 1 700 000 | 1 700 000 |
Panokset | |||
Hätäkeskustoiminnan kokonaismenot, brutto, 1 000 euroa | 51 971 | 51 888 | 53 725 |
Henkilötyövuodet | 583 | 600 | 600 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Hätäilmoitusten määrä/hätäkeskuspäivystäjä (pl. vuoromestarit) | 8 400 | 8 400 | 8 400 |
Hätäkeskustoiminnan kustannukset, euroa/asukas, enintään | 9,0 | 9,4 | 9,4 |
Hätäkeskustoiminnan kustannukset, euroa/hätäilmoitus, enintään | 13,4 | 12,8 | 12,8 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Hätäkeskuslaitoksen yhteistyöviranomaisten tyytyväisyys, indeksi, vähintään (asteikko 1—5) | 3,64 | 3,4 | 3,4 |
Henkiset voimavarat | |||
Henkilöstön määrä | 607 | 600 | 600 |
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | 3,21 | 3,5 | 3,5 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 16,2 | 15 | 15 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 51 971 | 51 888 | 53 725 |
Bruttotulot | 2 788 | 2 700 | 2 738 |
Nettomenot | 49 183 | 49 188 | 50 987 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 19 522 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 20 134 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 2 662 | 2 700 | 2 738 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 1 603 | 1 301 | 1 446 |
— osuus yhteiskustannuksista | 876 | 1 319 | 1 100 |
Kustannukset yhteensä | 2 479 | 2 620 | 2 546 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 183 | 80 | 192 |
Kustannusvastaavuus, % | 107 | 103 | 108 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Häke-uudistukseen liittyvien vuokrasopimusten päättymisten omavastuuosuuksien päättyminen | 75 |
Kansalaispalvelujen avustavien asiakaspalvelutehtävien hoitaminen Hätäkeskuslaitoksessa (6 htv) (siirto momentilta 24.01.01) | 694 |
Vuokrasäästö (Hämeenlinna, Mikkeli ja Lohja) | 147 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -7 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -4 |
Palkkausten tarkistukset | 1 211 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -11 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -237 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -150 |
Toimitilamenosäästö (HO 2015) | -163 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -112 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 365 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 27 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -36 |
Yhteensä | 1 799 |
2019 talousarvio | 50 987 000 |
2018 I lisätalousarvio | 378 000 |
2018 talousarvio | 49 188 000 |
2017 tilinpäätös | 49 795 000 |
20. Erityismenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 2 006 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) pelastuslain (379/2011) 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla toimintakustannuksiin, jotka aiheutuvat ilma-alusten käytöstä etsintä- ja pelastustehtäviin sekä poliisiviranomaisen johtamiin etsintä- tai muihin vastaaviin virka-aputehtäviin ja niistä aiheutuvan valmiuden ylläpitämiseen
2) pelastustoimintaan kuuluvissa tehtävissä avustamiseen sekä asiantuntija-, muodostelma- ja materiaaliavun antamisesta, vastaanottamisesta sekä siihen varautumisesta aiheutuviin kustannuksiin ihmisen tai luonnon aiheuttamissa katastrofitilanteissa, unionin pelastuspalvelumekanismissa (1313/2013/EU) tarkoitetuissa toimissa, Euroopan unionin ja kansainvälisten järjestöjen yhteistyössä sekä Suomen kahden- ja monenvälisten pelastuspalvelun yhteistoimintasopimusten perusteella, mihin luetaan myös Suomen osallistuminen Euroopan unionin, YK:n sekä NATO:n euroatlanttisen kumppanuusneuvoston pelastuspalvelun asiantuntijatehtäviin niistä aiheutuvine palkkaus- ja toimintakustannuksineen. Määrärahaa saa käyttää enintään 10 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkauksiin
3) pelastuslain 31 §:n mukaisiin metsäpalojen tähystystoiminnasta ja sen valmiuden ylläpidosta aiheutuneisiin kustannuksiin.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
1) Ilma-alusten käyttö etsintä- ja pelastustehtäviin | 306 000 |
2) Kansainvälisen hätäavun antaminen ja vastaanottaminen sekä siihen varautuminen | 1 100 000 |
3) Metsäpalojen tähystystoiminta | 600 000 |
Yhteensä | 2 006 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Korvaus Air Navigation Services Finland Oy:lle (siirto momentille 26.30.01) | -400 |
Yhteensä | -400 |
2019 talousarvio | 2 006 000 |
2018 talousarvio | 2 406 000 |
2017 tilinpäätös | 2 316 836 |