Talousarvioesitys 2018
Talousarvioesitys HE 106/2017 vp (19.9.2017)
Selvitysosa:Rajavartiolaitos toimii sekä sisäisen että ulkoisen turvallisuuden alueilla. Rajavartiolaitos on yhteistyökykyinen ja kansainvälisesti arvostettu rajaturvallisuuden ja meripelastuksen asiantuntija. Rajavartiolaitoksen tavoitteina on ylläpitää rajaturvallisuutta, varmistaa sujuva rajaliikenne, lisätä merellistä turvallisuutta, osallistua sotilaalliseen maanpuolustukseen ja tuoda viranomaisapua rajaseudun ja rannikon harvaan asutuille alueille.
Rajavartiolaitoksen toimintaan vaikuttavat merkittävimmin tilanne Venäjällä, laiton maahantulo Euroopan unionin alueella ja talouden kehitys.
Rajavartiolaitos vahvistaa itärajan valvontaa ja kykyä torjua turvallisuusuhkia ulkorajoilla. Rajanylitysliikenteen turvallisuudesta huolehditaan. Rajavartiolaitos pitää kriisivalmiuden ja kyvyn sotilaalliseen maanpuolustukseen korkealla tasolla sekä varautuu hybridiuhkiin.
Itämeren pitäminen turvallisena on Suomelle tärkeää. Parannetaan kykyä hallita monialaonnettomuuksia ja turvallisuusuhkia merellä. Otetaan käyttöön uudenaikainen ja tehokas ilma-aluskalusto. Uusitaan merialueen venekalustoa. Rajavartiolaitos varautuu ottamaan vastaan ympäristöonnettomuuksien operatiivisen johtovastuun avomerellä.
EU:n ulkorajavalvonnan ja meripolitiikan kehitykseen vaikuttaminen on Rajavartiolaitokselle tärkeää. Rajavartiolaitos osallistuu Euroopan raja- ja merivartioviraston (Frontex) koordinoimiin yhteisiin operaatioihin EU:n ulkorajoilla ja muuhun kansainväliseen toimintaan osoittamalla niihin henkilöstöä ja kalustoa (Rajavartiolaki 578/2005 15 a—c §).
Turvallisuus on nostettu EU-kehityksen prioriteetiksi ja hallituksen painopistealueeksi. Rajaturvallisuus ja uskottava ulkorajavalvonta ovat muuttuneen turvallisuustilanteen keskiössä. Rajavartiolaitos kohdentaa hallituksen osoittamat lisäresurssit itärajan turvallisuuden ja Helsinki-Vantaan liikenteen sujuvuuden takaamiseksi. Rajavartiolaitos toimeenpanee kehyskauden loppuun saakka jatkuvat uudet sopeuttamistoimet.
01. Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 106/2017 vp (19.9.2017)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 235 292 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
2) Merivartiomuseon toiminnan tukemiseen
3) Viranomaisveneen konseptiveneen hankintamenoihin.
Selvitysosa:Sisäministeriö asettaa Rajavartiolaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite |
|
Laatu ja palvelukyky (ind) | 98 | 100 | 99 |
Tuottavuus (ind) | 122 | 121 | 122 |
Taloudellisuus (ind) | 112 | 114 | 118 |
Henkilötyövuodet | 2 645 | 2 650 | 2 682 |
Kustannukset (milj. euroa) | 255,0 | 253,0 | 251,6 |
Suomen rajavalvonta on järjestetty tehokkaasti. Kaikki Schengen-alueen ulkorajan ylittävät henkilöt tarkastetaan. Sisärajoilla ylläpidetään valmius rajatarkastusten palauttamiseen. Maahantulo ja maastalähtö vastoin säädettyä järjestystä paljastetaan. Luvattomat rajanylitykset ja muu laiton toiminta paljastetaan rajanylityspaikkojen välialueilla. Ulkorajat ylittävään rikollisuuteen puututaan tehokkaasti.
2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite |
|
Rajaturvallisuuden ylläpitäminen(1—5) | 4,1 | 4,2 | 4,2 |
Yhdyshenkilötoiminta ja kansainväliset operaatiot | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,3 | 4,4 | 4,4 |
Yhdyshenkilötoiminnan perusteella estetyt luvattomat rajanylitykset (kpl) | 1 879 | 2 847 | 2 847 |
Yhteistyö naapurimaiden viranomaisten kanssa | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,2 | 4,3 | 4,3 |
Rajavalvonta | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,1 | 4,2 | 4,1 |
— Rajatarkastusten kattavuus saapuva (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
— Rajatilannekuvan laatu (1—5) | 4,2 | 3,7 | 3,7 |
— Rajatarkastusten laatu (1—5) | 2,9 | 2,7 | 2,7 |
— Rajatapahtumien estäminen (1—5) | 4,4 | 4,4 | 4,4 |
— Rajatapahtumien paljastaminen (1—5) | 3,4 | 3,9 | 3,9 |
— Rajatarkastusten oikeusturva (1—5) | 4,5 | 4,8 | 4,8 |
— Laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskaupparikosten selvitystaso (1—5) | 3,0 | 5,0 | 3,8 |
— Rikostorjunnan oikeusturva (1—5) | 4,9 | 4,6 | 4,6 |
Partiointi (h) | 253 516 | 240 484 | 243 102 |
Tekninen valvonta (h) | 2 114 758 | 1 953 000 | 1 953 000 |
Rajatarkastukset (milj. hlöä) | 13,7 | 14,6 | 15,3 |
Pääsyn epääminen (kpl) | 733 | 700 | 706 |
Käännyttämispäätös (kpl) | 288 | 220 | 227 |
Rikosilmoitus (kpl) | 1 000 | 1 298 | 1 339 |
Valtionrajarikos (kpl) | 135 | 386 | 407 |
Laittoman maahantulon järjestäminen ja ihmiskauppa (kpl) | 285 | 151 | 156 |
Muu rikos tai rikkomus (kpl) | 3 849 | 3 640 | 3 680 |
Rajaturvallisuuden ylläpitäminen | |||
Kustannukset (milj. euroa) ko. vuoden hintatasossa | 227,7 | 228,7 | 227,4 |
Henkilötyövuodet | 2 362 | 2 394 | 2 425 |
Tuottavuus (ind) | 126 | 123 | 124 |
Taloudellisuus (ind) | 115 | 116 | 120 |
Rajanylitysliikenne pidetään turvallisena. Matkustaja kokee rajanylityksen sujuvaksi. Matkustajan odotusaika rajatarkastukseen on itärajalla ja satamissa enintään 15 minuuttia ja lentoasemilla enintään 10 minuuttia. Perus- ja ihmisoikeuksista sekä oikeusturvasta huolehditaan.
2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite |
|
Sujuvan rajaliikenteen varmistaminen (1—5) | 4,8 | 4,8 | 4,7 |
Itärajan rajanylityspaikat | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,8 | 4,8 | 4,7 |
Rajatarkastusten sujuvuus RVL:n toimenpiteet (min) | 4 | 5 | 7 |
Rajatarkastuksen sujuvuus kokonaisaika (min) | 6 | 6 | 7 |
Lentoasemien rajanylityspaikat | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,8 | 4,8 | 4,7 |
Rajatarkastusten sujuvuus RVL:n toimenpiteet (min) | 5 | 8 | 10 |
Satamien rajanylityspaikat | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,5 | 4,6 | 4,3 |
Rajatarkastusten sujuvuus RVL:n toimenpiteet (min) | 13 | 12 | 14 |
Rajavartiolaitoksessa on jatkuva johtamis-, viestitys- ja suoritusvalmius meripelastustoimen etsintä- ja pelastustehtäviin. Kaikkiin merellä tapahtuviin hätätilanteisiin kyetään osoittamaan apua. Muiden meripelastusviranomaisten voimavarat hyödynnetään. Meripelastuksen osaaminen varmistetaan koulutuksella, katselmoinneilla ja tarkastuksilla. Merellinen ympäristön valvonta sekä ympäristörikosten selvittäminen ja tutkinta ennalta ehkäisevät tehokkaasti merellisen ympäristön saastumista. Rajavartiolaitos varautuu ottamaan vastaan ympäristöonnettomuuksien operatiivisen johtovastuun avomerellä.
2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite |
|
Merellisen turvallisuuden lisääminen (1—5) | 4,0 | 4,3 | 4,3 |
Meripelastus | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,6 | 4,5 | 4,5 |
Meripelastustehtävät (kpl) | 1 366 | 1 473 | 1 473 |
Pelastettu henkilö (kpl) | 3 193 | 4 100 | 4 400 |
Merellisen ympäristön suojelu | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 2,0 | 3,7 | 3,7 |
Aluspäästötapausten määrä (kpl) | 41 | 30 | 30 |
Merellisen turvallisuuden lisääminen | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 12,5 | 11,4 | 11,3 |
Henkilötyövuodet | 130 | 120 | 121 |
Tuottavuus (ind) | 99 | 116 | 115 |
Taloudellisuus (ind) | 91 | 109 | 111 |
Rajavartiolaitoksella on ajanmukaiset puolustussuunnitelmat, tilanteen edellyttämä johtamis- ja toimintavalmius sekä valmius rajajoukkojen perustamiseen. Rajavartiolaitoksen kriisivalmius sekä kyky alueellisen koskemattomuuden valvontaan ja turvaamiseen rauhan aikana on jatkuvaa. Rajavartiolaitoksen henkilökunta, varusmiehet ja reserviläiset on koulutettu kriisiajan tehtäviin ja sijoitettu rajajoukkoihin.
2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite |
|
Sotilaalliseen maanpuolustukseen osallistuminen (1—5) | 3,8 | 3,8 | 3,8 |
Häiriö- ja poikkeusolovalmiuden ylläpito | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Rajavartiolaitoksen joukkotuotanto ja sotilaallisen maanpuolustuksen koulutus | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
Koulutusvuorokaudet asevelvolliset (kpl) | 109 096 | 99 255 | 97 450 |
Koulutusvuorokaudet henkilöstö (kpl) | 4 649 | 5 360 | 5 360 |
Sotilaalliseen maanpuolustukseen osallistuminen | |||
Kustannukset (milj. euroa) ko. vuoden hintatasossa | 14,8 | 12,9 | 12,8 |
Henkilötyövuodet | 153 | 136 | 137 |
Tuottavuus (ind) | 157 | 147 | 139 |
Taloudellisuus (ind) | 144 | 138 | 135 |
Rajaseudun ja saariston ihmiset ja sidosryhmät kokevat Rajavartiolaitoksen toiminnan lisäävän turvallisuutta. Rajavartiolaitos on tavoitettavissa. Rajavartiolaitos antaa viranomaisapua hädässä olevien ihmisten auttamiseksi ja muille viranomaisille kuuluvien tehtävien hoitamiseksi.
2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite |
|
Viranomaisavun tuominen rajaseudun ja rannikon harvaan asutuille alueille (1—5) | 3,4 | 3,3 | 3,2 |
Turvallisuuden tunne | |||
---|---|---|---|
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,3 | 3,1 | 3,0 |
Viranomaisavun antaminen | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,8 | 4,4 | 4,0 |
Turvallisuuspalvelut harva-alueilla (poliisi- ja virka-aputehtävät) (kpl) | 668 | 776 | 682 |
Etsinnät maa-alue (kpl) | 353 | 345 | 345 |
Ensihoitotehtävät (pl. meripelastuksen liittyvät) (kpl) | 526 | 642 | 642 |
Rajavartiolaitoksen henkilöstörakenne ja henkilöstön osaaminen pidetään tehtävien edellyttämällä tasolla.
Henkiset voimavarat | 2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite |
Henkilötyövuodet | 2 645 | 2 668 | 2 682 |
Sairauspoissaolot (pv/htv) | 9,2 | 8,0 | 8,0 |
Työilmapiiri (1—5) | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 247 633 | 237 929 | 243 792 |
Bruttotulot | 13 484 | 6 900 | 8 500 |
Nettomenot | 234 149 | 231 029 | 235 292 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 26 935 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 27 313 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Helsinki-Vantaan lentoaseman ulkorajaliikenteen kasvu | 1 500 |
Kertaluonteisen lisäyksen poisto | -550 |
Sisäisen turvallisuuden parantaminen | 5 000 |
Ulkorajoilla tehtävien rajatarkastusten tehostaminen | 1 400 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -154 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -62 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 117 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -10 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -1 137 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -1 530 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -59 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -230 |
Vuokrien indeksikorotus | 54 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -76 |
Yhteensä | 4 263 |
2018 talousarvio | 235 292 000 |
2017 talousarvio | 231 029 000 |
2016 tilinpäätös | 234 527 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 22/2017 vp (11.12.2017)
Momentille esitetään 235,292 milj. euroa. Valiokunta pitää myönteisenä, että Rajavartiolaitoksen resursseja on lisätty, ja toteaa, että myös rajaturvallisuus on muuttuneen toimintaympäristön keskiössä.
Esitys mahdollistaa 55 uuden rajavartijan palkkaamisen itärajan valvonnan lisäämiseen. Lisäksi Rajavartiolaitos kohdentaa sisäisin siirroin 80 rajavartijaa itärajan ylityspaikoille. Näin voidaan toteuttaa suurin osa (135 henkilöä) sisäisen turvallisuuden selonteossa linjatusta itärajan perustason valvonnan turvaamiseen tarvittavasta 160 rajavartijan lisäyksestä. Valiokunta pitää myös hyvänä, että lisäresursseja on osoitettu Helsinki-Vantaan lentoaseman kasvavan rajaliikenteen sujuvuuden takaamiseen.
Valiokunta toteaa, että lisämäärärahat on tarkoitus käyttää nimenomaan lisääntyvien tehtävien ja velvoitteiden hoitamiseen. Näin ollen ne eivät poista Rajavartiolaitoksen muihin tehtäviin kohdistuvaa sopeuttamistarvetta. Valiokunnan saaman selvityksen perusteella palvelutason turvaamiseen tarvitaan edelleen 2 milj. euron lisämääräraha, joka poistaisi sopeuttamistarpeen vuonna 2018. Sopeuttamistoimina on suunniteltu mm. merivartioasemien sulkemista ja rajanylityspaikkojen aukiolon rajoittamista. Lisäksi tehostetaan sisäistä hallintoa keskittämällä ja karsimalla esikuntatoimintoja. Myös kuljetusajoneuvojen määrää vähennetään ja käyttöikää jatketaan.
Eduskunnan kirjelmä EK 35/2017 vp (20.12.2017)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 235 292 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
2) Merivartiomuseon toiminnan tukemiseen
3) Viranomaisveneen konseptiveneen hankintamenoihin.
I lisätalousarvioesitys HE 73/2018 vp (31.5.2018)
Momentille myönnetään lisäystä 1 860 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
2018 I lisätalousarvio | 1 860 000 |
2018 talousarvio | 235 292 000 |
2017 tilinpäätös | 231 029 000 |
2016 tilinpäätös | 234 527 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 15/2018 vp (27.6.2018)
Momentille myönnetään lisäystä 1 860 000 euroa.
II lisätalousarvioesitys HE 215/2018 vp (25.10.2018)
Momentille myönnetään lisäystä 970 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 670 000 euroa aiheutuu kesän päämiestapaamisen ylimääräisistä kustannuksista ja 300 000 euroa kuivan kesän aiheuttamista ylimääräisistä sammutuslennoista ja Itä-Lapin metsäpaloista.
2018 II lisätalousarvio | 970 000 |
2018 I lisätalousarvio | 1 860 000 |
2018 talousarvio | 235 292 000 |
2017 tilinpäätös | 231 029 000 |
2016 tilinpäätös | 234 527 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 29/2018 vp (23.11.2018)
Momentille myönnetään lisäystä 970 000 euroa.
70. Ilma- ja vartioalusten hankinta (siirtomääräraha 5 v)
Talousarvioesitys HE 106/2017 vp (19.9.2017)
Momentille myönnetään 12 200 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) AS 332 Super Puma meripelastushelikopterien modifikaatioon ja G-huoltoon
2) kahden AB/B 412 helikopterin ja niiden varaosavaraston yhdenmukaistamiseen
3) ulkovartiolaivan varustamiseen liittyviin hankintoihin ja mahdollisiin muihin toiminnallisiin muutostarpeisiin
4) Dornier-valvontalentokoneiden valvonta- ja navigointijärjestelmän uusimiseen
5) kevyen aluskaluston nopeiden veneiden uusimiseen ja muihin välttämättömiin venehankintoihin sekä niiden tarvitsemien varusteiden ja varaosien hankintaan
6) ilma- ja vartioalusten kertaluonteisiin peruskorjauksiin ja huoltoihin
7) indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimusten mukaisiin menoihin.
Tilausvaltuuksista aiheutuvien indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvat lisätarpeet sekä indeksien ja valuuttakurssien alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
Momentille voidaan myös tulouttaa oikaisuina sopimuksista aiheutuvia sopimussakkoja tai muita vastaavia korvauksia.
Selvitysosa:Vuoden 2012 toisessa lisätalousarviossa Rajavartiolaitos sai tilausvaltuuden AS 322 Super Puma meripelastushelikopterien modifikaatioon ja G-huoltoon. Valtuuden perusteella tehtiin vuonna 2013 sopimus modifikaatiosta ja huollosta. Hanke ajoittuu vuosille 2013—2019 ja sen kokonaiskustannusarvio on 33 710 000 euroa.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2018 | 2019 | Yhteensä vuodesta 2018 lähtien |
|
Super Puma modifikaatio ja G-huolto | |||
---|---|---|---|
Ennen vuotta 2018 tehdyt sitoumukset | 6 700 | 7 400 | 14 100 |
Menot yhteensä | 6 700 | 7 400 | 14 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 2 800 |
Yhteensä | 2 800 |
2018 talousarvio | 12 200 000 |
2017 talousarvio | 9 400 000 |
2016 tilinpäätös | 10 996 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 176/2017 vp (16.11.2017)
Momentille myönnetään 15 500 000 euroa.
Rajavartiolaitos oikeutetaan tekemään sopimuksia seitsemän meriveneen hankintaan liittyen siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 22 500 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen ja päätösosan valtuuskohta lisätään talousarvioesityksen momentin päätösosan valtuuskohdaksi.
Lisäys 3 300 000 euroa talousarvioesityksen 12 200 000 euroon nähden aiheutuu merivenehankinnasta syntyvistä kustannuksista. Seitsemän meriveneen hankinnan kokonaiskustannus on 22 500 000 euroa. EU:n komission ennakkopäätöksen mukaan kolmen veneen rahoittamiseen on mahdollista saada 8 100 000 euroa EU-rahoitusta. Tämä EU-rahoitus vähentää vastaavasti tulevien vuosien talousarviorahoituksen tarvetta. Venesarjalle haetaan Öljysuojarahaston rahoitusta yhteensä arviolta n. 4 000 000 euroa. Ennen tilauksen tekemistä varmistetaan hankinnan rahoituskelpoisuus ja pyritään varmistamaan Öljysuojarahaston rahoitus mahdollisimman pian.
2018 talousarvio | 15 500 000 |
2017 III lisätalousarvio | 4 241 000 |
2017 talousarvio | 9 400 000 |
2016 tilinpäätös | 10 996 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 22/2017 vp (11.12.2017)
Valiokunta pitää hyvänä, että Rajavartiolaitoksen alushankintoihin esitettävää määrärahaa on korotettu 15,5 milj. euroon. Esitykseen sisältyy myös 22,5 milj. euron valtuus seitsemän meriveneen hankintaan. EU:n komission ennakkopäätöksen mukaan kolmen veneen rahoittamiseen on mahdollista saada 8,1 milj. euroa EU-rahoitusta, ja lisäksi venesarjalle tullaan hakemaan 4 milj. euron rahoitusta Öljysuojarahastosta. Nämä molemmat vähentävät toteutuessaan vastaavasti tulevien vuosien rahoitustarvetta talousarviosta.
Eduskunnan kirjelmä EK 35/2017 vp (20.12.2017)
Momentille myönnetään 15 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) AS 332 Super Puma meripelastushelikopterien modifikaatioon ja G-huoltoon
2) kahden AB/B 412 helikopterin ja niiden varaosavaraston yhdenmukaistamiseen
3) ulkovartiolaivan varustamiseen liittyviin hankintoihin ja mahdollisiin muihin toiminnallisiin muutostarpeisiin
4) Dornier-valvontalentokoneiden valvonta- ja navigointijärjestelmän uusimiseen
5) kevyen aluskaluston nopeiden veneiden uusimiseen ja muihin välttämättömiin venehankintoihin sekä niiden tarvitsemien varusteiden ja varaosien hankintaan
6) ilma- ja vartioalusten kertaluonteisiin peruskorjauksiin ja huoltoihin
7) indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimusten mukaisiin menoihin.
Tilausvaltuuksista aiheutuvien indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvat lisätarpeet sekä indeksien ja valuuttakurssien alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
Momentille voidaan myös tulouttaa oikaisuina sopimuksista aiheutuvia sopimussakkoja tai muita vastaavia korvauksia.
Rajavartiolaitos oikeutetaan tekemään sopimuksia seitsemän meriveneen hankintaan liittyen siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 22 500 000 euroa.