Talousarvioesitys 2014
10. Liikenne- ja viestintäverkot
20. Perusväylänpito (siirtomääräraha 3 v)
Vuoden 2019 talousarviossa myönnetystä kaksivuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 1 400 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen turvalaitteiden uusiminen Tampere—Seinäjoki -rataosalla siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 53 000 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan peruuttaminen johtuu vuodelle 2020 sovitun merikartoitushankinnan peruuntumisesta covid-19 -pandemian vuoksi toimittajan taholta. Merikartoitusta voidaan jatkaa aikaisintaan vuonna 2021.
Määrärahan peruuttaminen on otettu huomioon momentin 12.39.04 tuloarviossa.
Hankkeen turvalaitteiden uusiminen Tampere—Seinäjoki -rataosalla valtuutta on tarkistettu 17 000 000 eurolla 70 000 000 eurosta 53 000 000 euroon siten, että valtuudessa on otettu huomioon vähennyksenä ennen valtuuden myöntämistä tehdyt sitoumukset 22 000 000 euroa ja lisäyksenä kustannusarvion 5 000 000 euron kasvu. Valtuuden tarkistamista vastaava määrärahatarve kohdistuu myöhemmille vuosille.
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
2020 VII lisätalousarvio | — |
2020 IV lisätalousarvio | 56 250 000 |
2020 talousarvio | 1 422 470 000 |
2019 tilinpäätös | 1 105 741 000 |
2018 tilinpäätös | 1 468 490 000 |
30. Avustukset liikenne- ja viestintäverkkoihin (siirtomääräraha 3 v)
Momentin perusteluja muutetaan siten, että Väylävirasto saa sitoutua Tampereen raitiotien alkuperäisen 1. vaiheen rakentamisen avustamiseen siten, että avustuserien yhteismäärä saa olla enintään 55 050 000 euroa. Lisäksi momentin perusteluja muutetaan siten, että Liikenne- ja viestintävirasto saa sitoutua Tampereen raitiotien 1.vaiheen laajennuksen eli ns. Hatanpään haaran ja Tampereen raitiotien 2. vaiheen suunnittelun ja rakentamisen avustamiseen sekä seuturaitiotien laajentamisen seudullisen yleissuunnittelun avustamiseen siten, että avustuserien yhteismäärä saa olla enintään 29 907 000 euroa. Edellä mainittujen valtuuksien määrä yhteensä voi olla kuitenkin enintään 30 prosenttia raitiotien suunnittelun ja rakentamisen kustannuksista sekä seudullisen yleissuunnittelun kustannuksista. Valtionavustusten myöntöpäätösten edellytyksenä on, että Tampereen seudun kunnat sitoutuvat MAL-sopimusten 2016—2019 ja 2020—2031 tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja rahoitukseen siten, kuin ne on vahvistettu neuvottelutuloksessa.
Väylävirasto ja Liikenne- ja viestintävirasto oikeutetaan tekemään aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.
Selvitysosa:Momentin perusteluja on muutettu siten, että valtuuden sopijatahoksi on lisätty Väylävirasto.
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
2020 VII lisätalousarvio | — |
2020 IV lisätalousarvio | 4 480 000 |
2020 talousarvio | 138 700 000 |
2019 tilinpäätös | 30 480 000 |
2018 tilinpäätös | 47 600 000 |