Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2018

YLEISPERUSTELUTPDF-versio

Eduskunnalle annetaan hallituksen esitys vuoden 2018 toiseksi lisätalousarvioksi.

Talouden näkymät

Vuonna 2018 Suomi on nykyisen taloussuhdanteen huipulla, kun BKT:n ennustetaan kasvavan 3,0 %. Talouskasvun kiihtymistä selittävät yritysten myönteiset tuotanto-odotukset, rakennusinvestointien suurkohteiden rakentamisen jatkuminen ja palvelualojen myyntiodotusten kohentuminen. Vuonna 2019 talouskasvu hidastuu 1,7 prosenttiin. Merkittävin kasvua hidastava tekijä on rakennusinvestointien supistuminen.

Työllisyys on alkuvuoden aikana kasvanut nopeasti ja työllisiä on nyt enemmän kuin koskaan aiemmin. Työllisyysaste, eli työllisten osuus 15—64-vuotiaista, on ennusteen mukaan 71,7 % v. 2018. Vuoden 2018 työttömyysasteeksi ennustetaan 7,4 %. Työllisyyden kasvu ja työttömyyden lasku jatkuvat v. 2019.

Kuluttajahinnat nousevat v. 2018 laajasti eri hyödykeryhmissä ja inflaatio kiihtyy 1,1 prosenttiin. Inflaatiota nostavat lähinnä palvelu-, elintarvike- ja energiahintojen nousu. Verojen nousu kiihdyttää inflaatiota yli 0,3 prosenttiyksikköä.

Tuloarviot

Verotuloarviota ehdotetaan korotettavaksi yhteensä 233 milj. eurolla. Verotulot ovat kehittyneet aiemmin ennakoitua myönteisemmin. Tähän on vaikuttanut osaltaan taloudellisen aktiviteetin vahvistuminen, joka on näkynyt mm. yksityisen kulutuksen kehityksessä. Arvonlisäverokertymää ehdotetaan korotettavaksi 104 milj. eurolla. Lisäksi ansio- ja pääomatuloveron tuottoa ehdotetaan korotettavan 98 milj. eurolla vuoden 2017 verotuksen valmistumisesta saatujen ennakkotietojen perusteella, joiden mukaan mm. pääomatulot ovat lisääntyneet aiemmin arvioitua enemmän. Tupakkaveron ja varainsiirtoveron tuottoarviota korotetaan toteutuneen kehityksen pohjalta. Sitä vastoin korkotulojen lähdevero ja eräistä vakuutusmaksuista suoritettavan veron tuotto jää kertymätietojen perusteella budjetoitua pienemmäksi.

Valtion saamia sekalaisia tuloja ehdotetaan korotettavan yhteensä 165 milj. euroa. Maaseudun kehittämiseen EU:lta saatavat tulot nousevat 110 milj. euroa budjetoitua suuremmiksi. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan tuloja kasvattaa puolestaan 72 milj. eurolla päästöoikeuksien hinnan nousu ja siihen liittyvät huutokauppatulot. Verotukseen liittyvien korkotulojen ennuste alenee 30 milj. eurolla mm. Verohallinnon siirtohinnoittelusta tekemien valitusten ja niistä oikeusasteessa saatujen päätösten vaikutuksesta. Sakkotuloarviota ehdotetaan pienennettäväksi 22,5 milj. euroa aiemmin arvioitua pienemmän tulokertymän vuoksi.

Tasapaino ja valtionvelka

Varsinaisten tulojen 483 milj. euron lisäys ja määrärahojen 2 milj. euron vähennys huomioon ottaen vuoden 2018 toinen lisätalousarvioesitys vähentää valtion nettolainanoton tarvetta 485 milj. eurolla. Valtion nettolainanotoksi v. 2018 arvioidaan n. 1 250 milj. euroa. Valtionvelan määrän vuoden 2018 lopussa arvioidaan olevan 107 mrd. euroa, mikä on 46 % suhteessa bruttokansantuotteeseen.

Budjettitalouden tuloarviot, määrärahat ja tasapaino, milj. euroa

  2017
Tilinpäätös
2018
Hyväksytty
talousarvio
(TA+LTA)
2018
Hallituksen
esitys
2018
Yhteensä
         
Määrärahat yhteensä
(pl. valtionvelan vähentäminen)
55 042 56 194 -2 56 192
— Valtionvelan korot (pääluokka 36) 1 331 1 232 -60 1 172
         
Tuloarviot yhteensä
(pl. nettolainanotto ja velanhallinta)
51 341 54 460 483 54 942
— Verotulot 43 107 44 185 233 44 417
— Muut tulot 8 234 10 275 250 10 525
Nettolainanotto ja velanhallinta
(mom. 15.03.01)
3 084 1 735 -485 1 250
— Nettolainanotto 3 061 1 785 -485 1 300
— Velanhallinta 23 -50 - -50

Vaalikauden kehys

Kehykseen luettavia menoja ehdotetaan lisättäväksi 119 milj. eurolla. Vuoden 2018 kehysmenot olisivat 44 555 milj. euroa.

Kehyksen hinta- ja rakennekorjaukset huomioon ottaen vuoden 2018 kehystaso on 44 555 milj. euroa. Jakamattomaksi varaukseksi jää 9 000 euroa.

Kehyksen hinta- ja rakennemuutokset, milj. euroa

Momentti Asia 2018
     
30.10.64 Ajoitusmuutos maaseutuohjelman toteutuksessa 14,4
32.01.21 Luvat ja valvonta -hankkeen toteutuksen myöhentyminen (uudelleenbudjetointi) 0,7
Yhteensä   15,1

Osaaminen ja koulutus

Osaajapulan helpottamiseksi lisätään työttömille suunnattua lyhytkestoista ja tutkinnon osaan tähtäävää koulutusta ammatillisessa koulutuksessa sekä yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa. Näihin kertaluonteisiin ja nopeasti vaikuttaviin toimiin ehdotetaan opetus- ja kulttuuriministeriön pääluokkaan yhteensä 20 milj. euron lisäystä. Lisäyksestä 10 milj. euroa kohdennetaan ammatillisen osaamisen pilottien suuntaamiseen etenkin työttömien työllistymisen edistämistoimiin ja 10 milj. euroa yliopisto- ja ammattikorkeakoulukoulutuksen laajentamiseen osaajapula-aloilla, kuten rakennus- sekä sosiaali- ja terveysalalla.

Maahanmuuttajataustaisten henkilöiden työmarkkinoille siirtymistä nopeutetaan ja sujuvoitetaan tehokkailla kielikoulutus- ja tukipalveluilla. Opetus- ja kulttuuriministeriön pääluokkaan ehdotetaan lisättäväksi 3 milj. euroa siihen, että ohjataan opiskelijoita koulutukseen ja työelämään maahanmuuton vastuukorkeakouluissa ja toteutetaan lyhytkestoisia koulutuksia korkeakouluissa. Lisäksi työelämän ulkopuolella olevien kieli-, luku- ja kirjoitustaidon koulutuksiin lisätään 2 milj. euroa.

Maahanmuuttajien osaamiskeskustoiminnan kehittämiseen maahanmuuttajien osaamisen ja työllistymisedellytysten vahvistamiseksi ehdotetaan 2,5 milj. euroa sekä OKM:n että TEM:n hallinnonaloille.

Edellä mainitut yhteensä 30 milj. euron kertaluonteiset lisäykset rahoitetaan siirtona momentilta 32.30.51 Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut.

Lisäksi korkeakouluille ehdotetaan 10 milj. euron lisämäärärahaa ohjelmistoalan työvoimapulaan vastaamiseksi. Määrärahan puitteissa koulutusta voitaisiin tarjota 1 600—2 400 henkilölle.

Tekoäly

Tekoälyn ja tekoälytutkimuksen laitteistojen hankkimiseen ehdotetaan 4 milj. euron lisämäärärahaa. Päätös toteutetaan laajentamalla opetus- ja kulttuuriministeriön käynnistämää datanhallinnan ja suurteholaskennan kehittämisohjelmaa.

Maatalous

Kasvukauden 2018 kuivuudesta johtuvien maatalouden kannattavuusongelmien helpottamiseksi ehdotetaan 7,5 milj. euron lisäystä maatalouden toimintaedellytysten turvaamiseen.

Liikenneverkko

Perusväylänpitoon ehdotetaan yhteensä 30 milj. euron lisäystä tasoristeysten turvallisuuden parantamiseen, teiden talvikunnossapidon parantamiseen, korjausvelan vähentämiseen ja Vt 12 riista-aitojen rakentamiseen. Lisäksi perusväylänpitoon ehdotetaan 16 milj. euron lisäystä korjausvelan vähentämiseen muun muassa siltoja korjaamalla.

Pori—Mäntyluoto-rataosan sähköistys -hanketta laajennetaan käsittämään myös Mäntyluoto—Tahkoluoto-rataosan valtion rataverkon (10,5 km) osuuden, mikä lisää määrärahatarvetta 4,4 milj. euroa.

Vt 4 Kirri—Tikkakoski -valtuutta ehdotetaan uusittavaksi siten, että hanke voidaan toteuttaa laajennettuna. Tarkoitus on parantaa Palokan ja Kirrin eritasoliittymiä moottoritiejakson eteläpuolella sekä toteuttaa turvallisuutta parantavia tiejärjestelyjä moottoritiejakson pohjoispuolella. Valtuuden uusiminen ei aiheuta lisämäärärahatarvetta.

Valtionavustukseen kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen ja kuntien joukkoliikennehankkeisiin ehdotetaan 3,5 milj. euron määrärahaa.

Merenkurkun liikenteen hanke

Hallitus on vuonna 2016 sitoutunut osarahoittamaan Merenkurkun liikenteen hanketta. Lisätalousarvioesityksessä ehdotetaan 10 milj. euroa käytettäväksi Merenkurkun laivaliikenteen palvelujen ostoihin sekä laivaliikenteen kehittämiseen ja ylläpitoon. Lisäksi ehdotetaan 10 milj. euroa suunnitteilla olevaan kaasu-sähkö-hybridilaiva-projektiin.

Presidenttien Trump ja Putin tapaaminen

Helsingissä heinäkuussa järjestetyn presidenttien Trump ja Putin päämiestapaamisen menoihin ehdotetaan poliisille 2,7 milj. euron ja rajavartiolaitokselle 0,7 milj. euron lisäystä. Puolustusvoimien toimintamenoihin ehdotetaan 1 milj. euron lisäystä virka-apukuluista. Lisäksi tapaamisen viestintä- ja protokollapalveluista aiheutuneisiin menoihin ehdotetaan 1,3 milj. euron lisäystä ulkoministeriön toimintamenoihin.

Verohallinto

Verohallinnolle ehdotetaan kertalisäyksinä 3,5 milj. euroa alustatalouden verokertymän turvaamisen edellyttämien moniulotteisten analytiikkavälineiden investointimenoihin, 1,07 milj. euroa Palkka.fi-palvelun pakollisiin investointeihin, 0,925 milj. euroa valmiste- ja autoverotuksen investointimenoihin ja 1,1 milj. euroa YTJ:n sähköisen asiointialustaratkaisun Verohallinnon osuuden kustannuksiin.

Työttömyysturva- ja toimeentulotukimenot

Työttömyysturvan valtionosuuksiin ehdotetaan kaikkiaan 156,2 milj. euron vähennystä. Valtionosuuden ansiopäivärahan kuluista arvioidaan olevan tänä vuonna 96 milj. euroa aiemmin ennakoitua pienempi. Peruspäivärahan kohdalla vähennys on 11,9 milj. euroa ja työmarkkinatuen rahoituksessa 48,3 milj. euroa. Vähennykset aiheutuvat työllisyystilanteen parantumisesta.

Toimeentulotukeen varattuun määrärahaan ehdotetaan 80 milj. euron vähennystä. Toimeentulotuen tarve on vähentynyt taloudellisen tilanteen kohetessa.

Veteraanit

Veteraanien kuntoutukseen ja kotiin vietäviin palveluihin ehdotetaan yhteensä 19,3 milj. euron lisämäärärahaa, jotta kaikilla veteraaneilla on mahdollisuus päästä heille tarkoitettujen palveluiden piiriin. Lisämääräraha katetaan Raha-automaattiyhdistyksen käyttämättä jääneiden varojen tuloutuksesta. Lisämäärärahasta n. 3 milj. euroa kohdennetaan rintamaveteraanien kuntoutukseen ja n. 16 milj. euroa kotona asumista tukeviin palveluihin.

Pk-yritysaloiteohjelman laajentaminen

Vuonna 2016 aloitetun Suomen pk-yritysaloiteohjelman volyymin kasvattamiseen ehdotetaan 35 milj. euron lisäystä. Valtion rahoitusosuuden lisääminen parantaa pk-yritysten rahoitusmahdollisuuksia ja edistää näin yritysten kasvua ja kansainvälistymistä.

Talent Boost

Talent Boost — Kasvua kansainvälisistä osaajista -toimenpideohjelmaan ehdotetaan yhteensä 5 milj. euron lisäystä. Määrärahasta kohdennetaan 2,5 milj. euroa Business Finlandin toimintamenoihin ja 2,5 milj. euroa alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen käynnistämiseen siirtona momentilta 32.30.51 Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut.

Meritaito Oy ja Baltic Connector Oy

Ehdotetaan, että valtiolle annetaan suostumus luopua omistuksestaan Meritaito Oy:ssä ja Baltic Connector Oy:ssä. Maakaasumarkkinalain toimeenpanon valmisteluun liittyen Baltic Connector Oy on tarkoitus siirtää Gasum Oy:n tytäryhtiön Suomen Kaasunsiirtopalvelut Oy:n tytäryhtiöksi ja luopua näin yhtiön suorasta omistuksesta.

Vimana Oy

Hallituksen vuosia 2019—2022 koskevan julkisen talouden suunnitelman yhteydessä linjaaman mukaisesti maakuntien ICT-palvelukeskus Vimana Oy:lle ehdotetaan luovutettavaksi vastikkeetta tai oman pääoman ehtoisesti valtion omistamia osakkeita enintään 30 milj. euron arvosta. Pääomasijoituksen turvin yhtiö voi jatkaa maakuntien yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palveluiden ja yhteisten integraatiopalveluiden suunnittelu-, hankinta- ja kehitystehtäviä.

Ympäristöministeriön hallinnonala

Maankäyttöpäätösten digitalisaatiohankkeiden toteuttamiseen ehdotetaan 0,5 milj. euroa.

Suomen ympäristökeskuksen toiminnot siirtyvät Viikin kampusalueelle kolmessa vaiheessa. Muutosta aiheutuvia kustannuksia varten ehdotetaan 1,26 milj. euron lisämäärärahaa.

Metsähallitukselle ehdotetaan yhteensä 2,45 milj. euroa korjausvelan vähentämiseen ja Metsähallituksen digitalisaatiohankkeisiin.

Kansallisen kestävän kaupunkikehityksen ohjelman toimenpiteisiin ehdotetaan 0,56 milj. euroa ja muovitiekartan toimenpiteiden toteuttamiseen 0,5 milj. euroa.

METSO-ohjelman toteuttamista ehdotetaan vahvistettavan 3 milj. euron lisämäärärahalla.

Valtion asuntorahastosta valtion tukemalle asuntokannalle myönnettäviin purkuavustuksiin ehdotetaan 1 milj. euron lisäystä kasvaneen kysynnän vuoksi.

Korjausavustusten määrärahaa ehdotetaan alennettavaksi n. 12 milj. eurolla talousarviosta tarkentuneen arvion vuoksi. Talousarvion ohella korjausavustuksia myönnetään myös Valtion asuntorahastosta.

Muita tarkistuksia

Kehitysyhteistyöhön ehdotetaan 2 milj. euron lisäystä Vähiten kehittyneiden maiden ilmastorahastoon (LCDF) sekä 2,5 milj. euroa EU:n Afrikka-hätärahastoon.

Asumistukeen ehdotetaan 11,2 milj. euron lisäystä. Tarve aiheutuu opiskelijoiden siirtymisestä yleisen asumistuen piiriin.

Valtion osuuteen yrittäjien eläkkeiden aiheuttamista menoista ehdotetaan 14 milj. euron lisäystä. Nousu aiheutuu mm. vakuutusmaksutulon jäämisestä ennakoitua pienemmäksi.

Kansaneläkelaitoksen toimintakuluihin ehdotetaan 1 milj. euron korotusta. Lisäystarve aiheutuu mm. toimeentulotukipäätösten aiheuttamasta lisätyöstä ja aktiivimallin toimeenpanon kustannuksista.

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenoihin ehdotetaan 90 000 euron korotusta. Tarve aiheutuu EU:n lääkinnällisiä laitteita koskevan asetuksen toimeenpanosta.

IHN-eläintaudista aiheutuneisiin kustannuksiin ehdotetaan 1,28 milj. euroa.

Kunnille eläinlääkintähuoltolain nojalla maksettaviin korvauksiin ehdotetaan 0,9 milj. euron lisäystä.

Kesän metsäpalojen torjuntatehtävistä sekä Ruotsin metsäpalojen sammutukseen osallistumisesta aiheutuneisiin menoihin ehdotetaan yhteensä 1,7 milj. euron lisäystä pelastustoimen erityismenoihin.

Rajavartiolaitokselle ehdotetaan 0,3 milj. euron lisäystä menoihin, jotka aiheutuivat kesän kuivuuden aiheuttamasta poikkeuksellisen suuresta sammutuslentomäärästä ja Itä-Lapin metsäpaloista. Puolustusvoimille ehdotetaan 0,4 milj. euron lisäystä menoihin jotka aiheutuivat metsäpalojen sammutukseen liittyvistä NH90-helikopterien lentotunneista.

Suomalaisen palo- ja pelastusalan osaamista ylläpidetään ja vahvistetaan ehdottamalla Pelastusopiston välttämättömiin kalusto- ja tekniikkahankintoihin 0,5 milj. euroa.

Valtiokonttorille ehdotetaan 160 000 euroa valtion maksuliike- ja laskunvälityspalvelujen kilpailuttamiseen liittyviä asiantuntijapalveluita varten.

Valtion taloudelliselle tutkimuskeskukselle ehdotetaan 213 000 euroa ICT-infrastruktuurin uudistamiseen ja hallinnollisten prosessien kehittämiseen.

Ehdotetaan, että Senaatti-kiinteistöt oikeutetaan luovuttamaan kaksi Helsingissä sijaitsevaa kiinteistöä.

Suomen Ilmailumuseon investointihankkeeseen ehdotetaan myönnettäväksi 1,5 milj. euron avustus.

Puolustushallinnolle ehdotetaan 7 milj. euroa koulutuksen ja valmiuden kannalta tärkeisiin tarvikehankintoihin. Lisäksi puolustusmateriaalimenoihin ehdotetaan 20,1 milj. euroa vanhenevan määrärahan uudelleenbudjetointina. Tilausvaltuuden enimmäismäärää lisättäisiin n. 200 milj. eurolla, jolla mahdollistetaan Laivue 2020 -hankkeen hankintojen sopimuksien laatiminen vuoden 2018 aikana.

Suomen Vientiluotto Oy:n jälleenrahoitustoiminnan arviomäärärahaan ehdotetaan valuuttakurssimuutoksista johtuen lisäystä 85 milj. euroa. Tulot lainojen lyhennyksistä kasvavat vastaavasti.

Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandin lainoihin ehdotetaan 15 milj. euron arviomäärärahan lisäystä, joka aiheutuu rahoituspäätösten maksatusarvioiden tarkentumisesta.

Uusiutuvan energian tuotantotuen arviomäärärahaan ehdotetaan 51,9 milj. euron vähennystä, joka aiheutuu sähkön markkinahinnan ja päästöoikeuden hinnan muutoksista sekä tuotantoarvioiden täsmentymisestä.

Eduskunnan vuodelle 2018 hyväksymät määrärahat ja nyt ehdotettavat määrärahojen muutokset pääluokittain, euroa

  Pääluokka Hyväksytty
talousarvio
(TA+LTA)
Hallituksen
esitys
Yhteensä
         
21. Eduskunta 124 743 000 - 124 743 000
22. Tasavallan presidentti 19 075 000 - 19 075 000
23. Valtioneuvoston kanslia 215 029 000 202 000 215 231 000
24. Ulkoministeriön hallinnonala 1 118 888 000 408 000 1 119 296 000
25. Oikeusministeriön hallinnonala 936 516 000 -9 650 000 926 866 000
26. Sisäministeriön hallinnonala 1 485 985 000 19 511 000 1 505 496 000
27. Puolustusministeriön hallinnonala 2 889 998 000 29 183 000 2 919 181 000
28. Valtiovarainministeriön hallinnonala 17 288 673 000 23 259 000 17 311 932 000
29. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala 6 646 386 000 41 463 000 6 687 849 000
30. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala 2 619 989 000 41 770 000 2 661 759 000
31. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala 3 445 982 000 64 400 000 3 510 382 000
32. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala 2 969 031 000 42 288 000 3 011 319 000
33. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala 15 015 852 000 -190 688 000 14 825 164 000
35. Ympäristöministeriön hallinnonala 186 140 000 -4 060 000 182 080 000
36. Valtionvelan korot 1 231 910 000 -60 000 000 1 171 910 000
Yhteensä 56 194 197 000 -1 914 000 56 192 283 000

Eduskunnan vuodelle 2018 hyväksymät tuloarviot ja nyt ehdotettavat tuloarvioiden muutokset osastoittain, euroa

  Osasto Hyväksytty
talousarvio
(TA+LTA)
Hallituksen
esitys
Yhteensä
         
11. Verot ja veronluonteiset tulot 44 184 591 000 232 777 000 44 417 368 000
12. Sekalaiset tulot 5 635 671 000 164 909 000 5 800 580 000
13. Korkotulot, osakkeiden myyntitulot ja voiton tuloutukset 2 790 190 000 - 2 790 190 000
15. Lainat (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) 1 849 218 000 85 000 000 1 934 218 000
Yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) 54 459 670 000 482 686 000 54 942 356 000
       
15.03.01 Nettolainanotto ja velanhallinta 1 734 527 000 -484 600 000 1 249 927 000
Yhteensä 56 194 197 000 -1 914 000 56 192 283 000