Statsbudgeten 2017
30. Statistikväsendet, den ekonomiska forskningen och registerförvaltningen
Förklaring:Statistikcentralen är allmän myndighet inom statens statistikväsen. Utöver framställandet av statistik ska centralen sörja för det allmänna utvecklandet av det nationella statistikväsendet i samarbete med övriga statliga statistikframställande myndigheter. Statens statistikväsen ska sörja för att statistik över samhällsförhållandena och deras utveckling framställs för allmänt bruk. Inom statistikproduktionen är målet att så väl som möjligt koppla samman det inhemska informationsbehovet och de internationella förpliktelserna. Det europeiska statistiksystemet ska påverkas så att man när statistiken ses över undviker överlappande statistik och så att kraven i statistikbestämmelserna blir färre och enklare. Inom det internationella statistiksamarbetet främjas spridningen och förankringen av god praxis.
Till stöd för beslutsfattandet utövar statens ekonomiska forskningscentral tillämpad ekonomisk forskning och gör ekonomiska analyser om frågor som är viktiga med tanke på samhällsekonomin och de ekonomiska besluten i Finland.
Befolkningsregistercentralen ska möjliggöra att uppgifter i befolkningsdatasystemet och tjänster som Befolkningsregistercentralen tillhandahåller inom certifierad elektronisk kommunikation utnyttjas som stöd för samhällets funktioner och informationsförsörjning. Med sin verksamhet främjar Befolkningsregistercentralen skyddet för privatlivet, skyddet för personuppgifter och datasäkerheten samt utvecklandet och iakttagandet av kraven på god informationsbehandling och god informationshantering. Befolkningsregistercentralen är tillsammans med magistraterna registeransvarig för befolkningsdatasystemet. Befolkningsregistercentralen förvaltar och utvecklar befolkningsdatasystemet, uppgifterna i det och kvaliteten på uppgifterna samt den certifierade elektroniska kommunikationen. Befolkningsregistercentralen tillhandahåller informationstjänster och certifikattjänster ur befolkningsdatasystemet.
- — Statistik, informationsmaterial, undersökningar och tjänster är tillförlitliga och relevanta
- — Forskningsverksamheten stöder beslutsfattandet som svarar mot de viktigaste utmaningarna i den finländska samhällsekonomin
- — Befolkningsdatasystemet och certifikattjänsterna är fortsatt tillförlitliga och deras tillgänglighet och användning ökar
- — Genom den nationella servicearkitekturen möjliggörs fortsatt digitalisering i Finland genom att man effektiviserar och stöder kundernas verksamhet
- — Genom att utveckla folkbokföringen och dess datasystem främjar man kvaliteten på samhällets basregisteruppgifter och en kostnadseffektiv tillgång till uppgifterna särskilt med beaktande av dataskydds- och datasäkerhetsaspekterna.
01. Statistikcentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 47 138 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av medlemsavgifter
2) till finansiering av statistiska projekt som hänför sig till medlemskapet i EU.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster
1) inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten
2) inkomsterna från EU och från samprojekt utanför budgeten.
Förklaring:
Mål för resultatet av verksamheten
2015 utfall |
2016 mål |
2017 mål |
|
Produktion och kvalitetsledning | |||
Antal offentliggöranden, st. | 556 | 550 | 545 |
Antal tillhandahållna tjänster, st. (över 500 €) | 848 | 800 | 800 |
Andel offentliggöranden i rätt tid, % | 95 | 99 | 99,5 |
Andel felfria offentliggöranden, % | 93 | 97 | 97 |
Antal ansökningar om licenser inom forskarservicen, st. | 185 | 235 | 260 |
Funktionell effektivitet | |||
Produktivitetsförändring, % | 5,0 | 0,5 | 0,5 |
De fasta kostnadernas andel av de totala kostnaderna, % | 76 | 82 | 72 |
Produktionsutgifter per statistikuppgift som offentliggörs, 1 000 € | 98 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet för avgiftsbelagda tjänster, % | 115 | 100 | 100 |
Andel som svarat via internetblanketter eller automatisk rapportering av alla svarande i insamling av företagsdata, % | 88 | 91 | 92 |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
---|---|---|---|
Årsverken vid centralen sammanlagt | 736 | 754 | 730 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 11,5 | 9,7 | 8,9 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VMBaro | 3,4 | 3,5 | 3,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 56 969 | 58 446 | 56 138 |
Bruttoinkomster | 9 697 | 7 900 | 9 000 |
Nettoutgifter | 47 272 | 50 546 | 47 138 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 3 621 | ||
— överförts till följande år | 6 705 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 7 386 | 7 000 | 7 500 |
— övriga intäkter | 576 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 7 962 | 7 000 | 7 500 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 6 919 | 7 000 | 7 500 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 1 043 | - | - |
Kostnadstäckning, % | 115 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Betalningsbalansstatistik | -1 022 |
Ordförandeskapet för FN:s expertgrupp för energistatistik (överföring till moment 32.01.01) | -60 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -3 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -352 |
Löneglidningsbesparing | -258 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -436 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -247 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -58 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -534 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -274 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | -367 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -6 |
Nivåförändring | 209 |
Sammanlagt | -3 408 |
2017 budget | 47 138 000 |
2016 II tilläggsb. | -367 000 |
2016 budget | 50 546 000 |
2015 bokslut | 50 356 000 |
02. Statens ekonomiska forskningscentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 3 382 000 euro.
Av anslaget får högst 310 000 euro användas till betalning av omkostnader för rådet för utvärdering av den ekonomiska politiken samt till betalning av utgifter som föranleds av utrednings- och forskningsverksamhet.
Förklaring:
Statens ekonomiska forskningscentrals verksamhet är inriktad på högklassig och betydande forskning som stöd för det samhälleliga beslutsfattandet. Statens ekonomiska forskningscentral publicerar sina egna publikationsserier och dessutom internationella artiklar och andra publikationer. Det kvalitetsjusterade antalet publikationer i förhållande till antalet årsverken ökar. Statens ekonomiska forskningscentral sörjer för villkoren för forskning genom att öka det internationella forskningssamarbetet och genom att som en del av forskarsamhället delta i utvecklingen av den finländska ekonomiska forskningen.
Hantering och utvecklande av personalresurser
2015 utfall |
2016 mål |
2017 mål |
|
Årsverken, årsv. | 50 | 53 | 55 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 4,7 | 4,6 | 4,0 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VMBaro | 3,3 | 3,4 | 3,7 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 5 275 | 5 490 | 5 442 |
Bruttoinkomster | 1 539 | 1 750 | 2 060 |
Nettoutgifter | 3 736 | 3 740 | 3 382 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 511 | ||
— överförts till följande år | 1 919 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Rådet för utvärdering av den ekonomiska politiken | 110 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -1 |
Finansiellt instrument för strategisk forskning (överföring till moment 29.40.54) | -277 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -27 |
Löneglidningsbesparing | -18 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -30 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -16 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -4 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -42 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -19 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | -26 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -1 |
Nivåförändring | -7 |
Sammanlagt | -358 |
2017 budget | 3 382 000 |
2016 II tilläggsb. | -26 000 |
2016 budget | 3 740 000 |
2015 bokslut | 4 144 000 |
03. Befolkningsregistercentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 9 348 000 euro.
Förklaring:
Mål för resultatet av verksamheten
2015 utfall |
2016 mål |
2017 mål |
|
Funktionell effektivitet | |||
Totalproduktivitetsindex input/output, förändring jämfört med året innan, % | - | 1 | 1 |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Riktigheten i elektronisk identitet, % | 100 | 100 | 100 |
Dataenheter som överlämnats vid tillämpningsförfrågan, mn st. | 17,7 | 14,5 | 19,2 |
Möjlighet att använda direktåtkomst i befolkningsdatasystemet, % |
99,90 | 99,95 | 99,95 |
Möjlighet att använda certifieringssystem, % | 99,99 | 99,95 | 99,95 |
Flyttningsanmälan på internet, % | 69 | 72 | 75 |
Identifieringstjänstens och befogenhetstjänstens tillgänglighet, % | 99,90 | ||
Informationsledens, tjänstevyernas och servicedatalagrets tillgänglighet, % | 99,50 | ||
Andel kommuner som beskrivit sina tjänster i servicedatalagret, % | 100 | ||
Vetuma- och Tunnistus.fi-kunder som inkluderats i identifieringstjänsten, % | 100 | ||
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
---|---|---|---|
Årsverken, ämbetsverket sammanlagt1) | 116,6 | 125 | 140 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 8,9 | 9 | 9 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VMBaro | 3,5 | 3,4 | 3,4 |
1) Inbegriper inte visstidsanställda för genomförandet av programmet för den nationella servicearkitekturen.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 22 299 | 24 528 | 27 273 |
Bruttoinkomster | 18 379 | 16 880 | 17 925 |
Nettoutgifter | 3 920 | 7 648 | 9 348 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 346 | ||
— överförts till följande år | 5 410 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro) (Informationstjänsten)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 6 759 | 8 368 | 7 675 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 6 621 | 8 368 | 7 675 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 138 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 102 | 100 | 100 |
Företagsekonomiska prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 1 733 | 1 350 | 1 200 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 1 596 | 1 315 | 1 200 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 137 | 35 | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 109 | 103 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Katso-tjänsten (kontinuerlig) (överföring från moment 28.10.01) | 563 |
Koncentrering av identifikationsavgifter (överföring från moment 28.10.01) | 300 |
Koncentrering av identifikationsavgifter (överföring från moment 32.30.01) | 228 |
Suomi.fi-tjänsten (överföring från moment 28.20.01) | 1 075 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -2 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -32 |
Genomförandet av principen om självkostnadshyra i Senatfastigheters hyror | -1 |
Löneglidningsbesparing | -11 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -179 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -34 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -5 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -48 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -22 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | -24 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -5 |
Nivåförändring | -103 |
Sammanlagt | 1 700 |
2017 budget | 9 348 000 |
2016 II tilläggsb. | -25 000 |
2016 budget | 7 648 000 |
2015 bokslut | 7 984 000 |