Talousarvioesitys 2017
4.3. Verotuloarvioiden riski- ja herkkyystarkastelu
Talousarvioesityksen verotuloarvio pohjautuu valtiovarainministeriön talousennusteeseen ja sen mukaiseen arvioon veropohjien kehitykseen. Peruslaskelmasta poikkeavan talouskehityksen vaikutukset kokonaisverokertymään riippuvat siitä, minkä talouden kysyntäerien ja tekijöiden osalta talousennuste poikkeaa aiemmin arvioidusta. Esimerkiksi muutokset kotimaisessa kysynnässä vaikuttavat verotulokertymään voimakkaammin kuin ulkoisen kysynnän kautta tulleet muutokset. Historiatietojen perusteella talouden kasvun hidastuminen prosenttiyksiköllä heikentäisi keskimäärin valtion rahoitusasemaa 0,2—0,3 prosenttiyksikköä suhteessa kokonaistuotantoon. Tästä valtaosa perustuu verotulojen heikkenemiseen. Vuoden 2017 kokonaistuotannon tasoon suhteutettuna prosenttiyksikön muutos talouskasvussa heijastuisi valtion rahoitusasemaan 0,5 mrd. euron vaikutuksena.
Oheisessa taulukossa on esitetty arvioita eräiden verolajien tuoton herkkyydestä veropohjassa tapahtuviin muutoksiin.
Verotuloennusteiden laatimista on selostettu tarkemmin valtiovarainministeriön 28.9.2015 päivätyssä muistiossa Budjettitalouden tuloarvioiden laadintamenettelyt valtiovarainministeriössä (www.vm.fi).
Eräiden veropohjaerien muutoksen vaikutus valtion verotuottoon
Verolaji | Veropohja / kysyntäerä | Muutos | Verotuoton muutos, milj. euroa |
Ansiotuloverot | Palkkatulot | 1%-yks. | 384 (ml. maksut), josta valtio 125 |
Eläketulot | 1%-yks. | 121, josta valtio 30 | |
Pääomatulovero | Pääomatulot | 1%-yks. | 35 |
Yhteisövero | Toimintaylijäämä | 1%-yks. | 47, josta valtio 33 |
ALV | Yksityisen kulutuksen arvo | 1%-yks. | 121 |
Autovero | Uusien henkilöautojen myynti, kpl | 1 000 kpl | 6 |
Energiavero | Sähkön I kulutus | 1 % | 9 |
Bensiinin kulutus | 1 % | 13 | |
Dieselin kulutus | 1 % | 14 | |
Alkoholijuomavero | Alkoholin kulutus | 1 % | 14 |
Tupakkavero | Savukkeiden kulutus | 1 % | 9 |