Statsbudgeten 2017
Förklaring:Gränsbevakningsväsendet fungerar både inom den inre och den yttre säkerheten. Gränsbevakningsväsendet är en samarbetsvillig och internationellt erkänd expert inom gränssäkerhet och sjöräddning. Gränsbevakningsväsendet har som mål att upprätthålla säkerheten vid gränsen, säkerställa en smidig gränstrafik, öka säkerheten till havs, delta i det militära försvaret och ge handräckning till myndigheterna i de glesbebyggda gränstrakterna och kustområdena. Gränsbevakningsväsendet är verksamt på land, till havs och i luften, som trygghet i alla förhållanden.
Gränsbevakningsväsendets verksamhet påverkas i största utsträckning av situationen i Ryssland och inom Östersjöområdet samt av regeringens åtgärder för att stabilisera den offentliga ekonomin.
Gränsbevakningsväsendet har som mål att öka den inre och den yttre säkerheten vid östgränsen. Gränsövergångstrafiken hålls på en säker nivå. Gränsbevakningsväsendet håller krisberedskapen och den militära försvarsförmågan på en hög nivå samt bereder sig för hybridhot.
Det är viktigt för Finland att hålla Östersjön säker. Förmågan att hantera stora olyckor och säkerhetshot till sjöss förbättras. Gränsbevakningsväsendet bereder sig på att ta över det operativa ledningsansvaret för miljökatastrofer på öppet hav.
För Gränsbevakningsväsendet är det viktigt att påverka utvecklingen av EU:s integrerade gränssäkerhetssystem och havspolitiken. Gränsbevakningsväsendet deltar i operationer som koordineras av Europeiska gränsförvaltningsbyrån vid EU:s yttre gränser och i annan internationell verksamhet genom att anvisa personal och materiel för den (Gränsbevakningslagen 578/2005 15 a—c §).
I den förändrade säkerhetsmiljön betonas betydelsen av en självständigt skött och trovärdig yttre gränskontroll. Inbesparingarna inom den offentliga förvaltningen tillsammans med höjningen av kostnadsnivån minskar i betydande grad Gränsbevakningsväsendets ekonomiska svängrum. Utöver det program för anpassning av Gränsbevakningsväsendets ekonomi som ska genomföras planeras nya anpassningsåtgärder som fortsätter till utgången av ramperioden och genomförandet av dem inleds.
01. Gränsbevakningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 230 479 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till hyreskompensation för tjänstebostäder med stöd av 81 § i gränsbevakningslagen (578/2005)
2) till stödjande av Sjöbevakningsmuseets verksamhet
3) till utgifter för anskaffning av en konceptbåt som är lämpad att användas som myndighetsbåt.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för Gränsbevakningsväsendets verksamhet:
2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
|
Kvalitet och serviceförmåga (ind) | 96 | 96 | 96 |
Produktivitet (ind) | 120 | 122 | 123 |
Resurshushållning (ind) | 111 | 119 | 123 |
Årsverken | 2 679 | 2 664 | 2 665 |
Kostnader (mn euro) | 257,0 | 247,6 | 247,6 |
Finlands gränsövervakning har ordnats på ett effektivt sätt. Lägesmedvetenheten inom gränsövervakningen gör det möjligt att använda resurserna effektivt. Alla som överskrider Schengenområdets yttre gräns kontrolleras. Vid Schengenområdets inre gränser upprätthålls beredskapen att återinföra gränskontroller. Inresa och utresa mot föreskriven ordning avslöjas. Olovliga gränsöverskridningar och annan olaglig verksamhet avslöjas i områdena mellan gränsövergångsställena. Man ingriper effektivt i den gränsöverskridande brottsligheten vid de yttre gränserna.
2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
|
Upprätthållande av gränssäkerheten(1—5) | 4,0 | 3,9 | 3,9 |
Kontaktpersoner och internationella operationer | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,4 | 3,8 | 3,8 |
Olovliga gränsöverskridningar som förhindrats med hjälp av verksamheten med kontaktpersoner (st.) | 3 071 | 4 030 | 4 037 |
Samarbete med grannländernas myndigheter | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,2 | 3,5 | 3,5 |
Gränsövervakning | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,9 | 4,0 | 3,9 |
— Gränskontrollernas (inkommande) täckningsgrad (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
— Kvaliteten på lägesbilder som gäller gränserna (1—5) | 3,9 | 3,7 | 3,7 |
— Kvaliteten på gränskontrollerna (1—5) | 1,8 | 2,4 | 2,3 |
— Förhindrande av gränsincidenter (1—5) | 3,9 | 3,9 | 3,8 |
— Upptäckta gränsincidenter (1—5) | 4,0 | 3,1 | 3,0 |
— Rättssäkerheten vid gränskontrollerna (1—5) | 5,0 | 4,9 | 4,9 |
— Brottsutredningsnivå för organiserad illegal inresa och människohandelsbrott (1—5) | 2,8 | 4,5 | 4,5 |
— Rättssäkerheten när det gäller brottsbekämpningen (1—5) | 4,9 | 4,8 | 4,8 |
Patrullering (h) | 243 323 | 236 035 | 232 612 |
Teknisk övervakning (h) | 1 616 272 | 1 637 000 | 1 637 000 |
Gränskontroller (mn pers.) | 13,8 | 13,8 | 14,4 |
Nekad inresa (st.) | 861 | 898 | 913 |
Beslut om avvisning (st.) | 217 | 225 | 232 |
Brottsanmälan (st.) | 1 125 | 1 244 | 1 298 |
Riksgränsbrott (st.) | 338 | 337 | 396 |
Organiserad illegal inresa och människohandel (st.) | 226 | 173 | 179 |
Övriga brott och överträdelser (st.) | 3 485 | 3 885 | 3 940 |
Upprätthållande av gränssäkerheten | |||
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga | 230,8 | 223,3 | 223,8 |
Årsverken | 2 407 | 2 403 | 2 409 |
Produktivitet (ind) | 123 | 124 | 126 |
Resurshushållning (ind) | 113 | 121 | 125 |
Gränsövergångstrafiken hålls på en säker nivå. Passagerarna upplever att gränsövergången är smidig. Passagerarnas väntetid vid gränskontrollen är högst 15 minuter vid östgränsen och i hamnarna och högst 10 minuter på flygplatserna. Vid gränskontrollerna och i undersökningar som utförs vid gränskontrollerna samt i förvaltningsbeslut sörjer man för personernas grundläggande fri- och rättigheter och mänskliga rättigheter samt för personernas rättssäkerhet.
2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
|
Säkrande av en smidig gränstrafik(1—5) | 4,7 | 4,8 | 4,8 |
Gränsövergångsställen vid östgränsen | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,7 | 4,8 | 4,8 |
Gränskontrollernas smidighet, Gränsbevakningsväsendets åtgärder (min) | 6 | 10 | 10 |
Gränskontrollernas smidighet, total tid (min) | 7 | 12 | 13 |
Gränsövergångsställenpå flygplatserna | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,7 | 4,8 | 4,8 |
Gränskontrollernas smidighet, Gränsbevakningsväsendets åtgärder (min) | 6 | 9 | 9 |
Gränsövergångsställen i hamnarna | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,5 | 4,8 | 4,8 |
Gränskontrollernas smidighet, Gränsbevakningsväsendets åtgärder (min) | 12 | 9 | 9 |
Vid sjöbevakningen finns en ständig lednings-, kommunikations- och prestationsberedskap för efterspanings- och räddningsuppgifter inom sjöräddningstjänsten. Man kan ge hjälp i alla nödsituationer till havs. De övriga sjöräddningsmyndigheternas resurser utnyttjas. Kunnandet inom sjöräddningen säkras genom utbildning, besiktning och granskning. Övervakning av den marina miljön och utredning och undersökning av miljöbrott förebygger effektivt förorening av den marina miljön. Gränsbevakningsväsendet bereder sig på att ta över det operativa ledningsansvaret för miljökatastrofer på öppet hav.
2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
|
Ökad säkerhet till havs (1—5) | 3,9 | 4,0 | 4,0 |
Sjöräddning | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,5 | 4,1 | 4,1 |
Sjöräddningsuppdrag (st.) | 1 396 | 1 473 | 1 473 |
Personer som räddats (st.) | 3 065 | 4 405 | 4 405 |
Skydd av den marina miljön | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 1,6 | 3,5 | 3,5 |
Antalet fartygsutsläpp (st.) | 66 | 30 | 30 |
Ökad säkerhet till havs | |||
Kostnader (mn euro) | 12,0 | 11,4 | 11,1 |
Årsverken | 125 | 123 | 120 |
Produktivitet (ind) | 101 | 116 | 115 |
Resurshushållning (ind) | 93 | 113 | 115 |
Gränsbevakningsväsendet har aktuella försvarsplaner, sådan lednings- och insatsberedskap som situationen kräver samt beredskap att bilda gränstrupper. Krisberedskapen vid Gränsbevakningsväsendet samt förmågan att övervaka och trygga den territoriella integriteten under fredstid är kontinuerlig. Gränsbevakningsväsendets personal, beväringar och reservister har utbildats för uppgifter i kristid och placerats i gränstrupperna.
2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
|
Deltagande i det militära försvaret(1—5) | 4,1 | 4,1 | 4,1 |
Upprätthållande av beredskap i störningssituationer och vid undantagsförhållanden | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Gränsbevakningsväsendets trupproduktion och utbildning som gäller det militära försvaret | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,3 | 4,3 | 4,3 |
Utbildningsdygn för värnpliktiga (st.) | 100 099 | 97 890 | 98 255 |
Utbildningsdygn för personalen (st.) | 4 760 | 4 502 | 4 722 |
Deltagande i det militära försvaret | |||
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga | 14,1 | 12,9 | 12,6 |
Årsverken | 148 | 139 | 136 |
Produktivitet (ind) | 144 | 124 | 128 |
Resurshushållning (ind) | 134 | 121 | 127 |
Människorna och intressentgrupperna i gränsområdena och i skärgården anser att Gränsbevakningsväsendets verksamhet ökar säkerheten. Gränsbevakningsväsendet är tillgängligt. I de glesbebyggda gränstrakterna och kustområdena ger Gränsbevakningsväsendet vid sidan om sina kärnuppgifter olika slag av handräckning till myndigheterna. De andra ansvariga myndigheterna får vid behov inom hela riket hjälp av Gränsbevakningsväsendets luftfartyg. Tyngdpunkten ligger på brådskande uppgifter som ovillkorligen kräver Gränsbevakningsväsendets specialkunnande eller specialmateriel.
2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
|
Myndighetshandräckning i de glesbebyggda gränstrakterna och kustområdena (1—5) | 3,3 | 3,3 | 3,2 |
Trygghetskänsla | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,2 | 3,2 | 3,1 |
Myndighetshandräckning | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,8 | 3,7 | 3,6 |
Säkerhetstjänster i glesbebyggda områden (polis- och handräckningsuppdrag) (st.) | 651 | 651 | 650 |
Efterspaningar, på land | 334 | 325 | 305 |
Prehospital akutsjukvård (exkl. den som hör till sjöräddningen)(st.) | 511 | 500 | 470 |
Gränsbevakningsväsendets personalstruktur och personalkompetens hålls på den nivå som uppgifterna kräver. Antalet anställda anpassas enligt minskande resurser.
Mänskliga resurser | 2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 mål |
Årsverken | 2 679 | 2 664 | 2 665 |
Sjukfrånvaro (dagar/årsv.) | 9,2 | 8,0 | 8,0 |
Arbetsklimat (1—5) | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 242 957 | 240 910 | 237 379 |
Bruttoinkomster | 9 952 | 7 500 | 6 900 |
Nettoutgifter | 233 005 | 233 410 | 230 479 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 28 227 | ||
— överförts till följande år | 26 935 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ersättningar för sjuktransporter med helikopter, tilläggsfinansiering | 1 100 |
Ersättningar för sjuktransporter med helikopter (överföring från moment 33.30.60) | 700 |
Expert på gränskontroll vid Finlands ständiga representation inom EU (överföring från moment 24.01.01) | 215 |
Gränsbevakningsreserver för EU:s snabba insatser | 2 000 |
Merkostnader för intensifierad övervakning av utlänningar | -3 000 |
Utökande av antalet gränsbevakare | 3 900 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -31 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -1 739 |
Genomförandet av principen om självkostnadshyra i Senatfastigheters hyror | 867 |
Löneglidningsbesparing | -330 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -1 530 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -1 147 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -256 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -2 231 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -1 205 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | -182 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -62 |
Sammanlagt | -2 931 |
2017 budget | 230 479 000 |
2016 II tilläggsb. | 1 117 000 |
2016 budget | 233 410 000 |
2015 bokslut | 231 713 000 |
70. Anskaffning av luft- och bevakningsfarkoster (reservationsanslag 5 år)
Under momentet beviljas 9 400 000 euro.
Anslaget får användas
1) till modifiering och G-underhåll av AS 332 Super Puma-sjöräddningshelikoptrarna
2) för förenhetligande av två AB/B 412 helikoptrar och deras reservdelslager
3) för anskaffningar för utrustning av ett utsjöbevakningsfartyg och för eventuella andra behövliga ändringar i fartygets funktion
4) till uppdatering av övervaknings- och navigationssystemet i spaningsplanen av typ Dornier
5) till förnyande av snabba båtar som ingår i den lätta fartygsmaterielen och anskaffning av utrustning och reservdelar till dem
6) till ombyggnad av engångsnatur av luft- och bevakningsfarkoster
7) till de utgifter i enlighet med upphandlingskontrakten som föranleds av index- och valutakursändringar.
De tilläggsbehov som föranleds av höjda index och valutakurser föranledda av beställningsfullmakterna samt de avdrag som föranleds av sänkta index och valutakurser budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.
Under momentet får också som rättelser intäktsföras sådana avtalsviten eller andra, motsvarande ersättningar som föranleds av avtal.
Förklaring:I den andra tilläggsbudgeten för 2012 fick Gränsbevakningsväsendet en beställningsfullmakt för modifiering och G-underhåll av AS 322 Super Puma-sjöräddningshelikoptrarna. Med stöd av fullmakten ingicks år 2013 ett modifikations- och underhållsavtal. Projektet infaller åren 2013—2019 och totalkostnadskalkylen är 33 710 000 euro.
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt föranleder (1 000 euro)
2017 | 2018 | 2019 | Sammanlagt fr.o.m. 2017 |
|
Modifiering och G-underhåll av Super Puma | ||||
---|---|---|---|---|
Förbindelser som ingåtts före år 2017 | 7 000 | 6 700 | 4 500 | 18 200 |
Utgifter sammanlagt | 7 000 | 6 700 | 4 500 | 18 200 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -6 560 |
Sammanlagt | -6 560 |
2017 budget | 9 400 000 |
2016 budget | 15 960 000 |
2015 bokslut | 30 387 000 |