Talousarvioesitys 2015
70. Maanmittaus ja tietovarannot
Selvitysosa:Tässä luvussa on budjetoitu Maanmittauslaitoksen toiminnasta aiheutuvat menot sekä kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot.
Yleiset taloudelliset suhdanteet vaikuttavat erityisesti maanmittaustoimituksiin ja kirjaamisasioihin niin, että niiden kysyntä seuraa suhdannekehitystä pienellä viiveellä. Taloudellisen tilanteen alkaessa aikanaan elpyä kysynnän on arvioitu vähitellen nousevan, mutta rakennemuutoksesta ja rakentamisen suuntautumisesta johtuen tuotteiden ja palvelujen kysynnän kehityksessä on alueellisia eroja. Euroopan epäselvä tilanne vaikeuttaa talouden kehityksen arviointia. Maanmittauslaitoksen budjettirahoituksen tasoon vaikuttavat valtiontalouden tilan kehittyminen lähivuosina sekä vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelman toteuttaminen. Maksuttomuuden piiriin tulevien aineistojen määrä todennäköisesti lisääntyy. Avautuessaan näiden tietoaineistojen ylläpito, tietopalvelu ja tuki kasvattavat budjettirahoituksen tarvetta.
Asiakkaiden ja yhteiskunnan tarpeet ohjaavat yhä selvemmin palvelutuotantoa. Asiakkaat vaativat nopeaa, laadukasta ja hinnaltaan edullista palvelua. Sähköistä asiointia lisätään, siitä tulee vuorovaikutteista ja vahvaan tunnistamiseen perustuvaa ja näin otetaan askel kohti kansalaisen keskitettyjen palvelujen käyttöä.
Tekniikan kehittyminen näkyy maanmittaus- ja paikkatietotehtävissä käytettävän teknologian jatkuvana uudistamistarpeena. Tietotekniikka ja sen hyödyntämiseen liittyvät prosessit ja yhteistyörakenteet ovat entistä näkyvämmin kriittinen menestystekijä. Mobiiliteknologian käyttö yleistyy myös erilaisissa loppukäyttäjien sovelluksissa. Paikannusta, paikkatietoja ja navigointipalveluja käytetään yhä laajemmin elinkeinoelämän tarpeisiin, turvallisuutta lisäämässä, arkipäivän asiointitehtävissä sekä harrastustoiminnassa.
Kansainvälinen kehitys vaikuttaa maanmittaus- ja paikkatietoalan kehitykseen sekä suoraan että välillisesti EU-yhteistyön ja -lainsäädännön kautta. Aineistojen lisääntyvä kansainvälinen käyttö ja siihen liittyvät tekniset, sisällölliset ja juridiset vaatimukset edellyttävät laajempaa osallistumista standardointiin, yhteisten tavoitteiden määrittelyyn ja muuhun yhteistyöhön.
Maatilatalouden rakennekehityksen johdosta tarve ja kysyntä tilusjärjestelyille jatkuvat. Tilusjärjestelytoiminnassa keskitytään peltoalueiden kiinteistörakenteen kehittämiseen.
EU-maatalouspolitiikan ohjelmakauden toimeenpanoa tukevien tietojärjestelmien muutosprojektit sekä elintarvikkeiden turvallisuuteen ja laatuun liittyvät kehittämisprojektit lisäävät merkittävästi toimintansa vuodenvaihteessa aloittavan tietotekniikkapalvelukeskuksen palveluiden kysyntää.
Kokonaisarkkitehtuurityö ja tietovarantojen avaaminen edellyttävät toimenpiteitä tietovarantojen sekä niihin liittyvien kuvaustietojen (metatietojen) ja tietopalveluiden kehittämisessä. Yhteistyö tietovarantojen tuottamisessa ja ylläpidossa tarvittavien muutos- ja seurantatietojen keruussa ja käytössä lisääntyy. Tiedon laatuun kiinnitetään huomiota yhä enemmän.
Perustietovarantojen rooli hallinnon ja siihen liittyvien palveluiden järjestämisessä ja tietojohtamisessa vahvistuu palvelujen teknisen rungon (palveluväylän) yhtenäistyessä. Kiinteistörekisterin ylläpidolla ja parantamisella luodaan edellytyksiä toimivalle markkinataloudelle ja luonnonvarojen kestävälle hyödyntämiselle. Maastotietokannalla, joka rinnastetaan tietohallintolaissa (634/2011) perusrekistereihin, on tärkeä rooli yhtenäisenä koko maan kattavana paikkatiedon pohja-aineistona. Koska maastotietoja kerätään ja ylläpidetään sekä valtionhallinnossa että kunnissa, voidaan tuotantoa tehostaa yhteistyötä lisäämällä ja parantamalla. Laserkeilausaineistoja aletaan hyödyntää laajemmin sekä itsenäisenä aineistona että myös muiden tietovarantojen ajantasaistuksessa ja keruussa.
Kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin rakentaminen etenee ja INSPIRE-direktiivin toimeenpano laajenee uusiin aineistokokonaisuuksiin ja edellyttää aineistojen saatavuuden ja yhteiskäyttöisyyden kehittämistä.
Metsähovin tutkimusaseman toimintaedellytysten parantamista jatketaan ajanmukaistamalla tutkimusaseman laitekantaa. Paikantamisen luotettavuuden parantamiseksi Suomen pysyvä GNSS-verkko FinnRef uusitaan vaiheittain vuoteen 2017 mennessä.
Maanmittauslaitoksen organisaatiota ja tehtäviä uudistetaan vuoden 2015 alusta lukien kokoamalla Maanmittauslaitokseen maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan tieto- ja paikkatietotehtäviä, jolloin Geodeettisen laitoksen tehtävät ja pääosa Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen (Tike) tehtävistä siirtyvät Maanmittauslaitokseen. Samalla parannetaan edellytyksiä maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan palveluiden ja tietovarantojen laajalle sähköistymiselle ja tietotekniselle yhtenäistymiselle ja ICT-toiminnan tehostumiselle. Geodeettisen tutkimuksen vahva kansainvälinen brändi säilytetään.
Maanmittaus ja tietovarannot -politiikkasektorilla toimeenpannaan pääluokkaperusteluissa mainittujen yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden lisäksi seuraavia tavoitteita:
- — kiinteistötoimituksilla turvataan selkeä ja luotettava kiinteistöjärjestelmä
- — kiinteistöjä ja maastoa koskevat tiedot ovat valtakunnallisesti kattavia, ajantasaisia, tehokkaasti ylläpidettyjä ja riittävän laadukkaita ja tietopalvelua tuotetaan tehokkailla ja standardien mukaisilla palveluilla
- — tutkimuksella tuetaan paikkatietojen tuotantoa, ylläpitoa ja hyödyntämistä sekä kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin kehittymistä koko yhteiskunnan tarpeet huomioiden
- — paikkatietoa keräävillä ja ylläpitävillä organisaatioilla on käytössään tukipalveluita, jotka edistävät paikkatiedon tehokasta yhteiskäyttöä ja kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin kehittymistä
- — tilusjärjestely on toimiva, hallittu ja hyväksytty kiinteistörakenteen kehittämisen väline, jota käytetään tehokkaasti ja taloudellisesti siten, että toiminnalla saavutetaan hyvä vaikuttavuus.
Luvun nimike on muutettu.
01. Maanmittauslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 47 480 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) laitoksen toimintaan liittyvien jäsenmaksujen maksamiseen
2) Maanmittauslaitoksen omarahoitusosuutena yhteisrahoitteisissa tutkimushankkeissa
3) EU-rakennerahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Maanmittauslaitoksen tehtävänä ovat:
- — maanmittaustoimitukset, kiinteistöjä koskevat kirjaamisasiat, kiinteistörekisterin ja lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin pitäminen sekä kiinteistötietojärjestelmän hallinnosta ja kehittämisestä huolehtiminen, maastotietoja koskevien tietokantojen ylläpito ja ilmakuvapalvelut
- — geodeettisten perusedellytyksien luominen maanmittaukselle ja paikkatietojen käytölle koko maassa, paikkatietojen yhteiskäytöstä huolehtiminen, tutkimukseen perustuvan tiedon tuottaminen kiinteistö- ja paikkatietoinfrastruktuurien kehittämiseksi
- — huolehtia rekisteri- ja tietohallintotehtävistä, tuottaa tietohallinnon asiantuntija- ja IT-palveluita hallinnonalan virastoille ja laitoksille sen mukaan kuin maa- ja metsätalousministeriö on määrännyt ja sopimuksissa on sovittu
- — tuottaa myös edellä mainittuihin tehtäviin liittyviä muita palveluja.
Hallitus on antanut eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi Maanmittauslaitoksesta annetun lain muuttamisesta (HE 34/2014 vp).
Maanmittauslaitos osallistuu maa- ja metsätalousministeriön ja ympäristöministeriön hallinnonalojen yhteisen Luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymän (LYNET) toimintaan. Laitos ylläpitää ja kehittää Metsähovin ja Vironlahden tutkimusasemia, joiden laitteistoilla ylläpidetään valtakunnallisia paikannus- ja referenssijärjestelmiä. Metsähovin tutkimusaseman ja -laitteistojen sekä pysyvän satelliittipaikannusverkon (GNSS) kehittämiseen on varattu vuosina 2012—2014 yhteensä 4,5 milj. euroa ja uudistustyötä jatketaan vuosien 2015—2017 aikana. Korjausten kustannusarvio on yhteensä 7,5 milj. euroa.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa Maanmittauslaitokselle vuoden 2015 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen seuraavat alustavat tulostavoitteet:
Seuraavassa taulukossa on esitettynä Maanmittauslaitoksen koko toiminnan kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet (myös muut kuin momentti 30.70.01).
Maanmittauslaitoksen päätoimintojen kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet
2015 arvio | |||
Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | |
Maanmittaustehtävät | |||
Maksullinen toiminta | 70 658 | 70 750 | 876 |
Budjettirahoitteinen toiminta | 47 776 | 1 050 | 912 |
Paikkatiedon tutkimus- ja kehittämistehtävät | |||
---|---|---|---|
Maksullinen ja yhteisrahoitteinen toiminta | 2 670 | 1 800 | 30 |
Budjettirahoitteinen toiminta | 2 951 | - | 46 |
Hallinnonalan tietotekniset palvelut | |||
Maksullinen toiminta ja yhteistoiminta | 7 880 | 7 560 | 90 |
Budjettirahoitteinen toiminta | 2 772 | - | 34 |
Yhteensä1) | 134 707 | 81 160 | 1 988 |
1) Momentin 30.70.01 henkilötyövuosikiintiö vuodelle 2015 on 1 988 htv.
Viraston tunnusluvut
2013 toteutuma |
2014 ennakoitu |
2015 tavoite |
|
Vaikuttavuus | |||
---|---|---|---|
— maastotietokannan ajantaisuusindeksi, % | 99 | 98 | 98 |
— kiinteistörekisterin perusparannuksen kattavuusindeksi (versio VTS2013) (1.1.2003 = 0), % | 88,3 | 93 | 96 |
— rajapintapalvelujen hakujen määrä (milj.) | 210 | 220 | 230 |
Toiminnallinen tuloksellisuus | |||
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— taloudellisuusindeksi | 103,3 | 102,0 | 102,0 |
— tuottavuusindeksi | 102,4 | 102,0 | 102,0 |
— lohkomistoimitukset, kpl/htv | 56,3 | 58 | 61 |
— maastotietokannan ajantasaistus, euroa/km² | 136 | 162 | 162 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Suoritteiden määrä | |||
— toimitustuotanto, toimituksia, kpl | 19 159 | 19 200 | 19 000 |
— tilusjärjestelyt (uusjaot), kpl | 7 | 11 | 7 |
— kirjaamisasiat, kpl | 213 402 | 280 000 | 245 000 |
— maastotietotuotanto yhteensä, km² | 51 236 | 54 000 | 54 000 |
— referoidut tieteelliset julkaisut | 100 | 60 | 60 |
— muut tieteelliset julkaisut | 31 | 40 | 40 |
— muut julkaisut | 48 | 10 | 10 |
— IT-, ylläpito- ja kehittämispalveluiden toimenpidepyynnöt, kpl | 7 815 | 7 000 | 7 000 |
— IT-palveluiden tuotantoonviennit (sovellukset, tietokanta ja data) | 450 | 400 | 500 |
Laadunhallinta | |||
— lohkomisten kestoaika, kk | 7,1 | 6,0 | 6,0 |
— maastotietojen täydellisyys, % | 96 | 95 | 95 |
— toteutuneiden tuotantoonvientien (sovellukset, tietokantamuutokset) osuus suunnitelluista julkaisuista, % | 99 | ||
— asiakkaiden kokonaistyytyväisyys, % | 86,6 | 75 | 75 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 127 059 | 122 830 | 128 640 |
Bruttotulot1) | 74 511 | 72 367 | 81 160 |
Nettomenot | 52 548 | 50 463 | 47 480 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 38 511 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 36 859 |
1) Sisältää vuonna 2015 tietohallintopalveluja koskeviin palvelussopimuksiin perustuen tuloja yhteensä 6 630 000 euroa (Maa- ja metsätalousministeriöltä 1 100 000 euroa, Maaseutuvirastolta 3 600 000 euroa, Elintarviketurvallisuusvirastolta 1 480 000 euroa, Luonnonvarakeskukselta 400 000 euroa sekä muilta hallinnonalan virastoilta ja laitoksilta 50 000 euroa).
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 69 499 | 68 610 | 68 700 |
— muut tuotot | 394 | - | 200 |
Tuotot yhteensä | 69 893 | 68 610 | 68 900 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 48 705 | 46 017 | 46 105 |
— osuus yhteiskustannuksista | 24 305 | 22 751 | 22 795 |
Kustannukset yhteensä | 73 010 | 68 768 | 68 900 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -3 117 | -157 | - |
Kustannusvastaavuus, % | 96 | 100 | 100 |
Muut suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 2 952 | 2 729 | 2 800 |
— muut tuotot | 20 | 50 | 50 |
Tuotot yhteensä | 2 972 | 2 779 | 2 850 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 1 320 | 1 366 | 1 508 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 576 | 1 278 | 1 220 |
Kustannukset yhteensä | 2 896 | 2 644 | 2 728 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 76 | 135 | 122 |
Kustannusvastaavuus, % | 103 | 105 | 104 |
Momentin henkilötyövuosissa on otettu huomioon 55 henkilötyövuoden vähennys tuottavuustoimien johdosta. Henkilötyövuosissa ei ole otettu huomioon vähennyksenä TORI-hankkeen yhteydessä tapahtuvaa ICT-henkilöstön mahdollista siirtymistä valtion yhteiseen palvelukeskukseen. Siirrolla ei ole toteutuessaan vaikutusta määrärahoihin.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallituksen menosäästöpäätös | -3 000 |
HO-säästön lisäys | -1 350 |
Kertaluonteinen säästö | -5 000 |
Siirto momentilta 30.01.(02) (124 htv) | 2 723 |
Siirto momentilta 30.70.(02) (76 htv) | 3 862 |
Tuottavuussäästöjen tilapäinen käyttö | 400 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -2 525 |
Palkkaliukumasäästö | -145 |
Palkkausten tarkistukset | 411 |
Toimintamenojen lisäsäästö | -620 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -282 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 59 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -78 |
Tasomuutos | 2 562 |
Yhteensä | -2 983 |
2015 talousarvio | 47 480 000 |
2014 talousarvio | 50 463 000 |
2013 tilinpäätös | 50 897 000 |
(02.) Geodeettisen laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Selvitysosa:Geodeettinen laitos lakkautetaan 1.1.2015 lukien ja sen tutkimus- ja kehittämistehtävät siirretään Maanmittauslaitokseen. Kun vuoden 2014 talousarvion nettomäärärahasta 5 499 000 eurosta vähennetään Metsähovin tutkimusaseman korjauksesta aiheutunut kertameno 1 500 000 euroa, jää muille momenteille siirrettäväksi 3 999 000 euroa. Geodeettinen laitos on toteuttanut vuosien 2005—2015 tuottavuusohjelmassa sovitun henkilötyövuosivähennyksen yhteensä 2 henkilötyövuotta vuoden 2014 loppuun mennessä. Täten Geodeettisesta laitoksesta siirtyvien henkilötyövuosien kokonaismäärä on 76.
Vuoden 2014 käyttämättä jäänyttä määrärahaa on tarkoitus käyttää vastaaviin tehtäviin Maanmittauslaitoksessa.
Momentti ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
Määrärahan ja henkilötyövuosien siirrot
1 000 euroa | Htv | |
Maanmittauslaitokseen siirtyvät (siirto momentille 30.70.01) | -3 862 | -76 |
Strategisen tutkimuksen rahoitusväline (siirto momentille 29.40.54) | -82 | |
Oikeuspoliittisen tutkimuksen vahvistaminen (siirto momentille 29.40.50) | -9 | |
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta (siirto momentille 23.01.22) | -46 | |
Yhteensä | -3 999 | -76 |
---|
2014 talousarvio | 5 499 000 |
2013 tilinpäätös | 5 614 000 |
40. Kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 5 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) uusjakotoiminnan tukemisesta annetun lain, kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain (603/1977) 102 §:n mukaisten lainojen ja korkotuen rahoituksesta ja eräistä vesitilusjärjestelyistä annetun lain (31/1980) 19 §:n mukaisista lunastuksista aiheutuvien menojen maksamiseen
2) vesistöhankkeiden johdosta suoritettavista tilusjärjestelyistä annetun lain (451/1988) 21 ja 22 §:n mukaisten menojen maksamiseen
3) kiinteistönmuodostamislain (554/1995) 207 §:n 2 momentissa tarkoitettujen toimitusmenojen maksamiseen uusjakojen ja vesitilusjärjestelyjen osalta.
Määrärahaa saa käyttää enintään 12 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen ja muiden kulutusmenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määräraha käytetään peltotilusjärjestelyjen tukemiseen ja pilottiluonteisiin metsätilusjärjestelyihin. Määrärahan käytön arvioidaan jakautuvan siten, että asianosaisilta takaisinperittävä osuus määrärahasta on noin 2,3 milj. euroa ja valtion lopulliseksi menoksi jää noin 2,7 milj. euroa.
2015 talousarvio | 5 000 000 |
2014 talousarvio | 5 000 000 |
2013 tilinpäätös | 5 000 000 |