Talousarvioesitys 2020
Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan lakisääteistä valvontaa harjoittavien laitosten toimintamenoista, työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenoista ja oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menoista. Valvontalaitoksia ovat Säteilyturvakeskus, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus, Sosiaali- ja terveydenhuollon tietolupaviranomainen ja aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet. Oikeuslääkinnän tehtävät hoitaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Valvontalaitosten toiminta kohdistuu hallituskauden strategisista tavoitteista seuraaviin:
- — Elin- ja työympäristön terveellisyys ja turvallisuus on lisääntynyt
- — Oikea-aikaiset ja luotettavat palvelut vastaavat asiakkaiden tarpeisiin.
Vaikuttavuus
- — yhdenvertaisuuden, oikeusturvan ja muiden perusoikeuksien sekä lainsäädännön noudattamisen varmistaminen
- — valvonnan painopiste on turvallisuutta, palveluiden järjestämistä ja omavalvontaa edistävässä ennakoivassa, riskiperusteisessa sekä laadultaan ja laajuudeltaan merkittävän toiminnan valvonnassa.
03. Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 400 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös EU-rahastojen tuella toteuttavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Määrärahasta saa käyttää myös enintään 1 500 000 euroa Suomen ja Venäjän tai muiden Suomen lähialueeksi luettavien maiden kanssa tehtävään säteily- ja ydinturvallisuuden yhteistyöhön:
1) ensisijaisesti Venäjän Federaation ydinturvallisuusviranomaisen ja toiminnanharjoittajien kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin hankkeisiin
2) muiden Suomen lähialueeksi luettavien valtioiden viranomaisten kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin hankkeisiin
3) ydin- ja säteilyturvallisuusyhteistyöhön liittyvien valtion siirtomenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Säteilyturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2020. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Säteilyturvakeskuksen tulee aloittaa toimenpiteet, joilla alas ajetun tutkimuksen uudelleen käynnistäminen voidaan varmistaa. Se vaatii pitkäjänteistä työtä ja siirtyviä määrärahoja tulee tähän tarkoitukseen suunnata. Jo aloitettua verkottumista Cores-yhteistyön puitteissa muiden suomalaisten säteilyturvallisuustutkijoiden kanssa tulee tukea.
Säteilyturvakeskuksen tulee käynnistää toimenpiteet, joilla voidaan varmistaa uuden säteilylain (859/2018) mukainen omavalvonta-aikaan siirtyminen. Säteilyturvallisuuden valvonta tulee muun ympäristöterveydenhuollon valvonnan tapaan muuttumaan vanhakantaisesta tarkastustoiminnasta omavalvontaan. Tämä tarkoittaa työtapojen perusteellista muutosta niin valvojalta kuin valvottavaltakin.
Säteilyturvakeskuksen tulee valppaana huomioida työssään tekniikan kehitys. Uudet tekniikat yleistyvät ja ionisoivan ja ionisoimattoman säteilyn käyttö lisääntyy jatkuvasti ja uusilla tekniikoilla voi olla ei-toivottuja vaikutuksia säteilyturvallisuudelle niin terveydenhuollossa kuin kuluttajilla myytäville palveluille.
Säteilyturvakeskus jatkaa valvonnan ja sisäisten prosessien digitalisointia varmistaen näin uuden tekniikan mahdollisuudet parantaa toiminnan tehokkuutta ja laatua.
Säteilyturvakeskus varmistaa riittävät voimavarat, joilla valmistellaan muuttoa nykyisistä toimitiloista Vantaan Jokiniemeen vuoden 2022 kesällä. Säteilyturvakeskuksen tulee varmistaa toiminnan tehokkuudella, että vuokrakustannusten nousu ei johda vastaavasti nettobudjetoidun valvonnan kulujen kohtuuttomaan nousuun.
Säteilyturvakeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2018 toteutuma |
htv | 2019 varsinainen talousarvio |
htv | 2020 esitys |
htv | |
Budjettirahoitus | 10 728 | 93 | 11 587 | 97 | 14 400 | 98 |
Maksullinen toiminta | 27 822 | 222 | 28 313 | 220 | 27 900 | 218 |
Yhteisrahoitteinen toiminta | 528 | 7 | 500 | 7 | 500 | 7 |
Yhteensä | 39 078 | 322 | 40 400 | 324 | 42 800 | 323 |
Säteilyturvakeskuksen tulosalueittaiset kustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2018 toteutuma |
htv | 2019 arvio |
htv | 2020 arvio |
htv | |
Ydinenergia | 21 354 | 91 | 21 500 | 91 | 22 100 | 89 |
Säteilytoiminta | 6 126 | 25 | 6 200 | 25 | 6 500 | 25 |
Valmiustoiminta | 2 252 | 7 | 2 300 | 7 | 2 600 | 7 |
Tutkimus ja kehitys | 1 200 | 5 | 1 600 | 7 | 2 000 | 8 |
Asiantuntijapalvelut | 3 765 | 14 | 4 200 | 12 | 4 500 | 12 |
Viestintä | 1 247 | 5 | 1 400 | 5 | 1 600 | 5 |
Ympäristö | 3 134 | 9 | 3 200 | 9 | 3 500 | 9 |
Yhteiset palvelut ja tukitehtävät | 107 | 107 | 107 | |||
Lomat | 59 | 61 | 61 | |||
Yhteensä | 39 078 | 322 | 40 400 | 324 | 42 800 | 323 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Bruttomenot | 39 078 | 40 400 | 42 800 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 28 350 | 28 813 | 28 400 |
Nettomenot | 10 728 | 11 587 | 14 400 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 10 815 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 11 485 |
Julkisoikeudellisen ja muun maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (ydinturvallisuusvalvonta, 1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 17 664 | 21 396 | 21 265 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 17 817 | 21 396 | 21 265 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -153 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 99 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 3 293 | 589 | 635 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 2 987 | 589 | 635 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 306 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 110 | 100 | 100 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 77 | 100 | 100 |
— EU:lta saatava rahoitus | 122 | 150 | 150 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 57 | - | - |
Tuotot yhteensä | 256 | 250 | 250 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 548 | 500 | 500 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -292 | -250 | -250 |
Omarahoitusosuus, % | 53 | 50 | 50 |
Ydin- ja säteilyturvallisuuden yhteistyö Venäjän federaation kanssa on kohdistunut seuraaviin aihepiireihin: Leningradin ydinvoimalaitos, Kuolan ydinvoimalaitos, ydinturvallisuusvalvonta, radioaktiiviset jätteet, ympäristön säteilyvalvonta ja onnettomuusvalmius sekä ydinmateriaalivalvonta. Pääosa resursseista on kohdistettu mainittujen kahden ydinvoimalaitoksen turvallisuuden kohentamiseen siten, että pääkohde on Leningradin ydinvoimalaitos, jonka sijainti ja Ternobyl-tyyppiset reaktorit korostavat jatkuvan parantamisen tarvetta. Hankkeisiin sisältyy muun muassa koulutustoimintaa, turvallisuusanalyysejä, teknisiä turvallisuusparannuksia, laitetoimituksia sekä laitteistojen tarkastustekniikan kehittämistä. Leningradin ja Kuolan laitoksen ympäristön säteilyvalvontajärjestelmät on toteutettu tämän yhteistyön puitteissa.
Muiden lähialueeseen kuuluvien maiden kanssa ydin- ja säteilyturvallisuuden yhteistyö kohdistuu vastaavasti suomalaisten turvallisuuden kannalta merkittävimpiin kohteisiin.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteisen leikkauksen palautus | 3 000 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -16 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -44 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 125 |
Palkkausten tarkistukset | -18 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | 28 |
Siirtyvien erien taso (HO 2019) | -235 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -24 |
Tasomuutos | -3 |
Yhteensä | 2 813 |
2020 talousarvio | 14 400 000 |
2019 talousarvio | 11 587 000 |
2018 tilinpäätös | 11 397 739 |
05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 628 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2020. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
- — valvonnan painopisteen siirtäminen ennakoivaan ja omavalvontaan sekä toiminnan ohjauksen vahvistaminen tähän suuntaan
- — lupa- ja valvontaprosessien sujuvoittaminen.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ja sosiaalihuollon ammattihenkilöiden ammattioikeuksia koskevia päätöksiä sekä valtakunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon yksityisten palvelunantajien lupia koskevien suoritteiden maksuja sekä viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja. Lisäksi aluehallintovirastot suorittavat osan yksityisiltä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajilta saamistaan vuosimaksuista Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle yksityisten palvelunantajien rekisteristä aiheutuvia ylläpitokustannuksia vastaavasti.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen kliinisistä lääketutkimuksista.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Bruttomenot | 17 754 | 15 940 | 15 393 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 6 065 | 4 000 | 3 765 |
Nettomenot | 11 689 | 11 940 | 11 628 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 6 380 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 712 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 7 418 | 4 800 | 4 965 |
— muut tuotot | - | 400 | - |
Tuotot yhteensä | 7 418 | 5 200 | 4 965 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 1 353 | 1 200 | 1 200 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 5 334 | 3 700 | 3 565 |
— osuus yhteiskustannuksista | 2 048 | 1 500 | 1 400 |
Kokonaiskustannukset yhteensä | 7 382 | 5 200 | 4 965 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 36 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä
2018 toteutuma |
2019 ennuste |
2020 ennuste |
2019/2020 muutos-% |
|
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 20 311 | 20 000 | 20 000 | 0,0 |
Sosiaalihuollon ammatinharjoittamista koskevat laillistamispäätökset | 21 401 | 10 000 | 10 000 | 0,0 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonta-asiat | 1 426 | 1 450 | 1 500 | 3,5 |
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat | 742 | 970 | 970 | 0,0 |
Toimintaympäristön muutoksessa, Sote-uudistuksen ja Valtion lupa- ja valvontavirasto Luovan valmistelun raukeamisen jälkeinen tilanne edellyttää johdolta uudenlaista suunnan näyttöä sekä henkilöstön sitouttamista päivitettyihin tavoitteisiin. Viraston perustehtävien ohella on Luova-valmisteluun viime vuosina panostettu merkittävällä työpanoksella, nyt vapautuvaa resurssia kohdennetaan viraston perustehtäviin sekä oman toiminnan kehittämiseen. Henkilöstösuunnittelun merkitys korostuu entisestään viraston toiminnan jatkuessa.
Yhteistyö kaikkien Luovan valmistelutyöhön osallistuneiden ministeriöiden ja virastojen kanssa on luonut hyvät asiantuntijaverkostot ja tiiviin yhteistyön. Toimintaympäristön muutoksessa on tärkeää vahvistaa nykyisiä asiantuntijavoimavaroja, hyödyntää verkostoja ja tukea henkilöstön osaamisen kehittämistä kohti uusia tarpeita. Tätä toteutetaan hyödyntämällä tulos- ja kehityskeskusteluja sekä laatimalla toimintaa tukeva koulutussuunnitelma. Muutosta edesauttaa toimintatapojen ja työmenetelmien uudistaminen mm. digitaalisten työkalujen avulla.
Työhyvinvoinnista huolehtiminen luo perustaa henkilöstön toimintakyvylle. Suuri työmäärä, virkatehtävien suorittamiseen liittyvät vastuut sekä jatkuva muutostilanne ovat työhyvinvoinnin kannalta haasteellisia. Työhyvinvointia seurataan säännöllisin kyselyin ja tulosten analysointiin sekä kehittämistoimenpiteiden toteuttamiseen ja niiden seurantaan panostetaan, esimiestyötä tuetaan virastolle räätälöidyllä valmennuksella. Johto ja esimiehet kiinnittävät yhä enemmän huomiota esimiestyöhön, työtehtävien organisointiin ja henkilöstön tukemiseen sekä osaamisen kehittämiseen. Työntekijöiden työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista tuetaan joustavia etätyökäytäntöjä kehittämällä.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Alkoholielinkeinorekisterin uudistushanke (ALLU) (v. 2019 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -800 |
Alkoholielinkeinorekisterin uudistushanke (ALLU) (v. 2020 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 1 200 |
EU MD/IVD asetuksen toimeenpano ja tehtävät (-4 htv) (siirto momentille 33.02.06) | -280 |
Terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden valvonta (siirto momentille 33.02.06) | -700 |
Vanhusten ja vammaisten palvelujen ohjauksen ja valvonnan voimavarojen vahvistaminen | 240 |
Varhaiskasvatuksen valvontaresurssien vahvistaminen | 100 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -7 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -23 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 145 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -28 |
Palkkausten tarkistukset | -24 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | 33 |
Siirtyvien erien taso (HO 2019) | -140 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -28 |
Yhteensä | -312 |
2020 talousarvio | 11 628 000 |
2019 I lisätalousarvio | 280 000 |
2019 talousarvio | 11 940 000 |
2018 tilinpäätös | 11 021 000 |
06. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 075 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, viraston ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
2) viraston monitoimipaikkaisen toimintamallin vahvistamisesta aiheutuvien lisämenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksella on tarvittaessa toimitiloja toiminnan kannalta keskeisissä kaupungeissa.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2020. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
- — tuottavuuden parantaminen toimintatapojen uudistamisella ja prosessien tehostamisella
- — lääkkeiden hoidollisen ja taloudellisen arvon arviointitoiminnan (HTA-toiminta) vahvistaminen
- — lääketietovarannon kehittäminen
- — EU-lainsäädännön valmisteluun ja implementointiin osallistuminen
- — Fimeaan siirtyvien terveysteknologian valvontatehtävien häiriötön haltuunotto, uusiin tehtäviin varautuminen sekä tutkimus- ja innovaatiotoiminnan tukeminen
- — vaikuttavuuden parantaminen lääkitysturvallisuus- ja valvontatoiminnassa lisäämällä eri toimijoiden yhteistyötä ja ennakoivaa ohjausta
- — lääkeinnovaatioiden ja -tutkimuksen edistäminen ohjauksen ja valvonnan keinoin
- — varautuminen kansallisen ja kansainvälisen (mm. Brexit) toimintaympäristön muutosten vaatimuksiin
- — tiedon tuottaminen rationaalisen lääkehoidon ja lääkepoliittisen päätöksenteon tueksi.
Tavoitteena on, että viraston maksullisen toiminnan suoritteet tuotetaan kustannusvastaavasti. Keskus seuraa tuottavuuden kehitystä Tilastokeskuksen määrittelemien tuottavuusindikaattorien avulla.
Toiminnan tehokkuus (indeksi 100 = vuosi 2011)
2018 toteutuma |
2019 tavoite |
2020 tavoite |
|
Työn tuottavuusindeksi | 88,7 | > 100 | > 100 |
Kokonaistuottavuusindeksi | 82,5 | > 100 | > 100 |
Viraston henkilötyövuodet
2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 arvio |
|
Maksullinen toiminta | 223 | 241 | 241 |
Ei-maksullinen toiminta | 27 | 29 | 43 |
Yhteensä | 250 | 270 | 284 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Bruttomenot | 25 704 | 28 582 | 30 147 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 23 541 | 24 830 | 25 072 |
Nettomenot | 2 163 | 3 752 | 5 075 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 879 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 841 |
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Budjettirahoitus | 3 107 | 3 752 | 5 075 |
Maksullisen toiminnan tuotot yhteensä | 23 541 | 24 830 | 25 072 |
---|---|---|---|
— julkisoikeudelliset suoritteet | 21 281 | 22 500 | 22 742 |
— liiketaloudelliset suoritteet | 18 | - | - |
— erillislakien mukaiset suoritteet | 1 920 | 2 080 | 2 080 |
Muut tuotot | 322 | 250 | 250 |
Edelliseltä vuodelta siirtynyt | 3 879 | - | - |
Yhteensä | 30 527 | 28 582 | 30 147 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (maksuperustelain mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 21 281 | 22 500 | 22 742 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 12 195 | 13 725 | 13 872 |
— osuus yhteiskustannuksista | 11 151 | 8 775 | 8 870 |
Kustannukset yhteensä | 23 346 | 22 500 | 22 742 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -2 065 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 91 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot,suoritteiden myyntitulot | 1 920 | 2 080 | 2 080 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 987 | 1 335 | 1 335 |
— osuus yhteiskustannuksista | 674 | 745 | 745 |
Kustannukset yhteensä | 1 661 | 2 080 | 2 080 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 259 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 116 | 100 | 100 |
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään.
Tunnusluvut | 2018 toteutuma |
2019 tavoite |
2020 tavoite |
Henkilöstön hyvinvointi | |||
— työtyytyväisyysindeksi | 3,67 | > 3,7 | yli valtion keskitason |
— sairauspoissaolot pv/htv vähenevät | 8,2 | < 7,5 | alle valtion keskitason |
Määrärahasta on tarkoitettu 150 000 euroa tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperustelain mukaisista julkisoikeudellisista suoritteista saadut tulot ja lääkelain (595/2009) 84 b §:ssä tarkoitetut tulot.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen talousarvio perustuu nettobudjetointiin. Menot katetaan pääasiassa valvonta- ja palvelutoiminnasta perittävillä maksuilla. Maksullisen toiminnan palvelut tuotetaan omakustannushintaan. Suoritteista perittävät maksut ovat maksuperustelain mukaisia. Lääkkeiden laadunvalvonnan kustannukset katetaan lääkelain (595/2009) 84 b §:n mukaisella maksulla.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
EU MD/IVD asetuksen toimeenpano ja tehtävät (4 htv) (siirto momentilta 33.02.05) | 280 |
Kertaluonteisen leikkauksen palautus | 500 |
Terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden valvonta (siirto momentilta 33.02.05) | 700 |
Terveysteknologian ja geenitekniikan rekisterien uudistushanke (v. 2019 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -470 |
Terveysteknologian ja geenitekniikan rekisterien uudistushanke (v. 2020 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 370 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -8 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -3 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 42 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -3 |
Palkkausten tarkistukset | -7 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | 10 |
Siirtyvien erien taso (HO 2019) | -79 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -9 |
Yhteensä | 1 323 |
2020 talousarvio | 5 075 000 |
2019 talousarvio | 3 752 000 |
2018 tilinpäätös | 3 125 357 |
07. Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 26 140 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain (44/2006) 15 §:n ja 20 §:n mukaisista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueiden toiminnan tavoitteena on osaltaan vaikuttaa työpaikkojen turvallisuuden johtamiseen ja työolosuhteisiin siten, että työpaikkatapaturmat, ammattitaudit, haitallinen kuormitus ja työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyminen vähenevät. Lisäksi työsuojelun vastuualueiden toiminnalla vaikutetaan myös siihen, että työsuhteen ehtoja noudatetaan paremmin ja harmaan talouden määrä vähenee.
Varmistaakseen toimintansa asiakaslähtöisyyden työsuojeluhallinto antaa seuraavan palvelulupauksen:
Työsuojelun vastuualueet toimivat yhteiskunnan antamin valtuuksin siten, että työstä ihmisen terveydelle aiheutuvat vaarat ja haitat ovat asianmukaisesti hallinnassa. Työsuojelun vastuualueiden toiminta on riippumatonta, puolueetonta ja asiantuntevaa. Kaikilta toimialoilta ja työpaikoilta tulevaan asiakaskysyntään vastataan kattavasti sovittuja toimitus- ja saatavuusaikoja noudattaen. Työsuojelun vastuualueet kehittävät toimintaansa keräämäänsä asiakaspalautetta hyödyntäen.
Työsuojeluviranomaiset suuntaavat viranomaisaloitteista toimintaa pääasiassa sellaisiin asiakokonaisuuksiin ja ilmiöihin, joihin liittyen on havaittu esiintyvän merkittävimpiä riskejä. Tavoitteena on, että työsuojeluvalvonta tukee ja edistää työpaikan omaa turvallisuustoimintaa. Valvonnalla varmistetaan, että työnantajat ja muut vastuutahot noudattavat työsuojelulainsäädäntöä.
Valvonnan kohteena oleviin asiakokonaisuuksiin ja ilmiöihin liittyen määritellään ne valvonnan keinot, joita yhdistelemällä viranomaistoiminnalle saadaan mahdollisimman suuri vaikuttavuus. Sen varmistamiseksi, että valvonta tavoittaa ne työnantajat, jotka pyrkivät tietoisesti välttelemään työnantajavelvoitteidensa täyttämistä, varmistetaan riittävä työpaikkatarkastusten kattavuus.
Tarkastustoiminnalle asetetaan seuraavat määrätavoitteet:
Toiminnallinen tehokkuus
2018 toteutuma |
2019 tavoite |
2020 tavoite |
|
Kokonaistarkastusmäärä | 26 420 | 27 500 | 27 500 |
Työsuojelun aluehallinnon kokonaiskustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet tulosalueittain
Tulosalue | 2018 toteutuma |
%-osuus | htv | 2019 tavoite |
%-osuus | htv | 2020 tavoite |
%-osuus | htv |
Viranomaisaloitteinen toiminta | 18 861 | 78 | 311 | 16 016 | 65 | 266 | 16 873 | 65 | 283 |
Asiakasaloitteinen toiminta | 3 144 | 13 | 52 | 4 504 | 18 | 73 | 4 766 | 18 | 78 |
Hallinto- ja tukitoiminnot | 2 176 | 9 | 36 | 4 255 | 17 | 69 | 4 501 | 17 | 74 |
Yhteensä | 24 181 | 100 | 399 | 24 775 | 100 | 408 | 26 140 | 100 | 435 |
Työsuojeluvalvonta on riskiperusteista. Työsuojelun vastuualueet käyttävät vaikutuksia aikaansaavia ja yhtenäisiä valvontaotteita ja -menetelmiä. Vastuualueiden yhteistyöllä, viranomaisten välisellä tietojen vaihdolla ja hyvien käytäntöjen levittämisellä varmistetaan vaikuttava työsuojeluvalvonta.
Sidosryhmäyhteistyö ja viestintä tukevat tehokkaasti työsuojelun vastuualueiden toimintaa.
Työsuojelun vastuualueilla varmistetaan osaamisen ja henkilöstövoimavarojen tarkoituksenmukainen sijoittuminen. Henkilöstön osaamisen kehittämistä ja ammattitaidon ylläpitämistä tuetaan ja työhyvinvoinnista huolehditaan toimintaympäristön muutokset huomioon ottaen. Erityisosaamista kehitetään ja hyödynnetään tehokkaammin valtakunnallisesti.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Bruttomenot | 24 461 | 24 945 | 26 310 |
Bruttotulot | 280 | 170 | 170 |
Nettomenot | 24 181 | 24 775 | 26 140 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 251 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 394 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Työsuojeluvalvonnan ja ulkomaisen työvoiman valvonnan resurssien lisääminen (HO 2019) | 1 500 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -131 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 392 |
Palkkausten tarkistukset | -65 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | 90 |
Siirtyvien erien taso (HO 2019) | -338 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -78 |
Tasomuutos | -5 |
Yhteensä | 1 365 |
2020 talousarvio | 26 140 000 |
2019 talousarvio | 24 775 000 |
2018 tilinpäätös | 24 324 000 |
08. Sosiaali- ja terveydenhuollon tietolupaviranomaisen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 200 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen
2) lupaviranomaisen yleishallinnosta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen.
Selvitysosa:Määrärahaa käytetään tietolupaviranomaisen peruspalvelujen ja infrastruktuurin kehittämiseen ja ylläpitoon. Tietoluvan saajat maksavat luvista maksun ja tarvitsemistaan palveluista, kuten tietojen kokoamisesta, yhdistelyistä, muokkaamisesta ja luovuttamisesta aiheutuvista kustannuksista valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien perusteiden ja lupaviranomaisen ohjausryhmän päätösten mukaisesti. Lupaviranomainen korvaa rekisterinpitäjälle perityistä maksuista sille kuuluvan osuuden. Tietolupaviranomaisen tehtävistä säädetään laissa sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä (552/2019).
Toiminnalle on asetettu seuraavat tavoitteet nelivuotiskaudelle 2020—2023:
- — lupaviranomaisen neuvontapalvelun sekä lupaprosessin sekä tietojen kokoamis- ja käsittelyprosessin kehittäminen ja käyttöönotto
- — tietoluvan edellyttämän tutkimuksen eettisen käsittelyn liittäminen osaksi lupaprosessia
- — kansallisen sähköisen käyttöportaalin ja lupakäsittelyn asianhallintajärjestelmän kehittäminen ja käyttöönotto tietojen yhdistämis- ja luovutuspalvelun sekä koodiavainten säilytyspalvelun kehittäminen ja käyttöönotto
- — tietoturvallisen teknisen käyttöympäristön kehittäminen tietojen luovuttamiseksi
- — lupaviranomaisen ja rekisteripitäjien yhteistoiminnan kehittäminen.
Sosiaali- ja terveysministeriö asettaa lupaviranomaiselle ja sen toiminnalle tulostavoitteet lupaviranomaisen ohjausryhmän esitysten pohjalta.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 esitys |
|
Bruttomenot | 5 250 |
Bruttotulot | 50 |
Nettomenot | 5 200 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluontoiset investoinnit | 3 000 |
Toimintamenot | 1 500 |
Yleiskustannukset hallinnon tukipalveluihin ja infrastruktuuriin | 700 |
Yhteensä | 5 200 |
2020 talousarvio | 5 200 000 |
2019 I lisätalousarvio | 2 500 000 |
20. Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 10 491 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen
2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (862/2004) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen
3) yliopistoilta ostopalveluna tehtävän oikeuslääketieteen erikoislääkärikoulutuksen menojen maksamiseen
4) oikeuslääketieteellisen ruumiin avaukseen määrättyjen ruumiiden kuljetuksista tai poliisin tilaamista ruumiiden kuljetuksista aiheutuvien menojen maksamiseen
5) oikeuslääkäreille virka-ajan ulkopuolella tehtävästä päivystyksestä aiheutuvien päivystyspalkkioiden tai -palkkojen maksamiseen enintään kahta henkilötyövuotta vastaavasti sekä muiden päivystystoiminnan menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Vuonna 2018 oikeuslääketieteellisiä ruumiinavauksia tehtiin 8 551, vuonna 2019 arvioidaan tehtävän 8 100 ja vuonna 2020 arviolta 8 000 ruumiinavausta.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Oikeuslääkeopillisista tutkimuksista maksettavien palkkioiden ja korvausten korottaminen | 244 |
Yhteensä | 244 |
2020 talousarvio | 10 491 000 |
2019 talousarvio | 10 247 000 |
2018 tilinpäätös | 10 668 257 |