Talousarvioesitys 2015
Momentille arvioidaan kertyvän 993 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu autoverolakiin (1482/1994). Vuoden 2008 alusta sekä uusien että käytettyjen henkilöautojen autovero on määräytynyt hiilidioksidipäästön perusteella. Vero määräytyy yleisestä kuluttajahinnasta ja sen osuus vaihtelee 5 %—50 % välillä hiilidioksidipäästöstä riippuen. Pakettiautojen verotus vastaa henkilöautojen verotusta, mutta kookkaiden pakettiautojen veroa alennetaan kokonaismassan perusteella. Autoveron tasoa on tarkistettu vuoden 2012 huhtikuussa keskimääräisen CO2-tason alenemisen tuottovaikutuksen kompensoimiseksi ja ympäristöohjauksen tehostamiseksi.
Autoveron tuoton kehitys riippuu sekä verotettavien ajoneuvojen määrän että keskimääräisen veron kehityksestä. Autoveron tuoton kannalta uusien henkilöautojen myynnin kehityksellä on suurin merkitys. Uusia henkilöautoja ennakoidaan verotettavan noin 102 000 kpl vuonna 2014. Vuonna 2015 uusien autojen hankinnan oletetaan kasvavan vuodesta 2014 muutamalla tuhannella kappaleella.
Autoveron veropohjan keskeisten erien arvioitu kehitys
2013 | 2014 ennuste | 2015 ennuste | ||||
kpl | keskim. vero, euroa |
kpl | keskim. vero, euroa |
kpl | keskim. vero, euroa |
|
Uudet henkilöautot | 100 250 | 7 295 | 102 000 | 7 200 | 106 000 | 7 200 |
Käytetyt henkilöautot | 20 747 | 5 476 | 21 000 | 5 500 | 22 000 | 5 500 |
Uudet pakettiautot | 10 185 | 6 099 | 10 000 | 6 100 | 13 500 | 6 100 |
Uusien henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö vuonna 2013 oli 132,4 g/km. Uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet tasaisesti vuodesta 2008 lähtien. Laskun arvioidaan jatkuvan edelleen noin 3—4 % vuosivauhtia.
Autoveron arvioitu kertymä eri ajoneuvoryhmistä (milj. euroa)
2013 tilinpäätös |
2014 talousarvio |
2015 ennuste |
|
Uudet ajoneuvot | 812 | 817 | 865 |
Käytetyt ajoneuvot | 120 | 123 | 128 |
Yhteensä | 932 | 940 | 993 |
Merkittävin autoveroennusteen riski liittyy verotettaviksi tulevien ajoneuvojen kysyntään. Jos uusien henkilöautojen kysyntä poikkeaa ennustetusta 10 000 kappaleella, tämä vaikuttaisi verotuottoon noin 80 milj. eurolla.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen autoverolain muuttamisesta. Esityksen mukaan taksien ja muuttoautojen verotuet poistetaan vuoden 2015 alusta. Poistettavien verotukien laskennallinen määrä vuonna 2013 oli noin 39 milj. euroa.
Autoveron verotukien yhteismääräksi arvioidaan noin 103 milj. euroa vuonna 2015.
Autoveron arvioitu verotuki (milj. euroa)
2013 tilinpäätös |
2014 ennuste |
2015 ennuste |
|
Muuttoautojen verotuki | 15 | 15 | 8 |
Taksien verotuki | 24 | 24 | 1 |
Invalidien verotuki | 5 | 5 | 5 |
Pelastusautojen, sairasautojen, invataksien, matkailuautojen sekä muiden ajoneuvojen verotuet | 89 | 89 | 89 |
Yhteensä | 133 | 133 | 103 |
2015 talousarvio | 993 000 000 |
2014 II lisätalousarvio | -57 000 000 |
2014 talousarvio | 997 000 000 |
2013 tilinpäätös | 932 471 558 |