Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2017

10. Liikenne- ja viestintäverkotPDF-versio

20. Perusväylänpito (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään lisäystä 63 255 000 euroa.

Momentin perusteluja muutetaan siten, että liikenteenohjausyhtiöltä hankittavaan palvelusopimukseen perustuvaan palvelumaksuun saa käyttää enintään 164 672 000 euroa.

Vuoden 2021 talousarviossa myönnetystä kolmevuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 630 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 50 000 000 euroa Oulu—Laurila -radan peruskorjaamiseen ja 13 000 000 euroa huonokuntoisten siltojen uusimiseen ja korjaamiseen sekä vähennyksenä 375 000 euroa siirtona momentille 31.01.02 Merenkulun turvallisuusradiopalveluun ja hätäradioliikenteeseen.

Hankkeisiin Oulu—Laurila -radan peruskorjaaminen sekä huonokuntoisten siltojen uusiminen ja korjaaminen on tarkoitus hakea Verkkojen Eurooppa -ohjelman rahoitusta. EU:n rahoituksen arvioidaan olevan näiden hankkeiden nyt ehdotettavista 63 000 000 euron kustannuksista enintään 23 500 000 euroa. EU:sta saatavia tuloja arvioidaan kertyvän vuosina 2023—2025 ja ne otetaan huomioon momentin 12.31.10 tuloarviossa. Mikäli EU:lta saatavat tulot jäävät arvioitua pienemmiksi katetaan ne liikenne- ja viestintäministeriön määrärahoista.

Lisäyksestä 630 000 euroa on peruutetun määrärahan uudelleenbudjetointia Haukivesi—Kolovesi -alueen mittauksiin, jotta alueen merikartat saadaan ajantasaiseksi.

Liikenteenohjauspalveluiden ostojen enintään erää vähennetään 375 000 eurolla. Vähennys aiheutuu siitä, että Merenkulun turvallisuusradiopalvelun ja hätäradioliikenteen määräraha siirretään Väylävirastolta Liikenne- ja viestintävirastolle.

Määrärahan peruuttaminen on otettu huomioon momentin 12.39.04 tuloarviossa.


2023 II lisätalousarvio 63 255 000
2023 I lisätalousarvio 140 000
2023 talousarvio 1 314 806 000
2022 tilinpäätös 1 460 567 000
2021 tilinpäätös 1 434 554 000

30. Avustukset liikenne- ja viestintäverkkoihin (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään lisäystä 2 053 000 euroa.

Vuoden 2021 talousarviossa myönnetystä kolmevuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 2 053 000 euroa.

Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
Mellunmäki—Tikkurila—Aviapolis—lentoasema 1 880 000
Turun raitiotie 2 580 000
Lähijunaliikennealueen varikot 1 973 000
Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdintien pikaraitiotie) 11 250 000
Tampereen raitoitie 2. vaihe 5 400 000
Viikki—Malmi pikaraitiotie 1 500 000
Sahansaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle 2 000 000
Yhteensä 26 583 000

Selvitysosa:Lisäys on peruutetun määrärahan uudelleenbudjetointia, mistä 1 080 000 euroa on hankkeelle Turun raitiotie ja 973 000 euroa hankkeelle Lähijunaliikenteen varikot.

Määrärahan peruuttaminen on otettu huomioon momentin 12.39.04 tuloarviossa.


2023 II lisätalousarvio 2 053 000
2023 talousarvio 24 530 000
2022 tilinpäätös 43 451 000
2021 tilinpäätös 67 658 000

31. Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään lisäystä 13 353 000 euroa.

Vuoden 2021 talousarviossa myönnetystä kolmevuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 13 353 000 euroa.

Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ja kuntien joukkoliikennehankkeet 17 103 000
Finavian lentoasemaverkoston ulkopuoliset lentoasemat ja lentopaikat 900 000
Yksityistieavustukset ja tiekuntien neuvonnasta aiheutuvat kulutusmenot 13 000 000
Yksityistieavustukset huoltovarmuuden ja kotimaisen puun saatavuuden varmistamiseksi 10 000 000
Yhteensä 41 003 000

Selvitysosa:Lisäys on peruutetun määrärahan uudelleenbudjetointia ja aiheutuu siitä, että vuonna 2021 kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen sekä kuntien joukkoliikennehankkeisiin myönnetyn määrärahan käyttö ajoittuu osittain vuoden 2023 jälkeisille vuosille.

Määrärahan peruuttaminen on otettu huomioon momentin 12.39.04 tuloarviossa.


2023 II lisätalousarvio 13 353 000
2023 talousarvio 27 650 000
2022 tilinpäätös 74 700 000
2021 tilinpäätös 59 850 000

77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään lisäystä 19 228 000 euroa.

Valtuus

Momentin perusteluja täydennetään siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen

1) Koverharin meriväylän syventäminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 2 500 000 euroa

2) Vt 4 Hirvas—Rovaniemi—Vikajärvi suunnittelu liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 4 600 000 euroa

Momentin perusteluja muutetaan siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen

3) Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 102 000 000 euroa

4) Espoon kaupunkirata liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 178 500 000 euroa

5) Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 69 200 000 euroa

6) Vt 5 Hurus—Hietanen tieosuuden kehittäminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 17 000 000 euroa

7) Vt 6 Korian kohta liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 15 500 000 euroa

8) Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 66 000 000 euroa

9) Kemin biotehtaan raideyhteydet, Kemin kohta liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 12 500 000 euroa

10) Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 163 000 000 euroa

11) Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 81 000 000 euroa

12) Hailuodon kiinteä yhteys liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 121 000 000 euroa

13) Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 4 200 000 euroa.

Lisäksi hankkeen 4) tarkistetusta 178 500 000 euron valtuudesta 41 000 000 euron valtuuden käytön edellytyksenä on, että Espoon kaupunki ja Kirkkonummen kunta ovat päättäneet sitovasti Rantaradan varrelle kaavoitettavan lähijunaliikenteen varikon sijainnista viimeistään vuoden 2023 loppuun mennessä.

Selvitysosa:Lisäyksestä 8 200 000 euroa aiheutuu aiemmin päätettyjen hankkeiden valtuuksien tarkistuksia vastaavista määrärahatarpeista ja 10 000 euroa Koverharin meriväylän syventäminen -hankkeesta. Lisäyksestä 11 018 000 euroa aiheutuu momentille 12.31.10 tuloutetuista CEF-tukihankkeiden maksatuksista, joita vastaavasta määrärahasta kohdennetaan 8 796 000 euroa hankkeelle Vt 9 parantaminen ja st 562 Lentokentäntien liikennejärjestelyt, 1 412 000 euroa hankkeelle Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen 2. vaihe, 780 000 euroa hankkeelle Espoon kaupunkirata ja 30 000 euroa muun kehittämisen hankesuunnitteluun.

Uusien hankkeiden perusteluina esitetään:

Koverharin meriväylän syventäminen

Hankkeessa väylä syvennetään 12 metristä 14 metrin kulkusyvyyteen. Hankkeella varmistetaan sataman saavutettavuutta ja turvataan häiriöttömät merikuljetukset sekä sotilaalliselle liikkuvuudelle että elinkeinoelämälle.

Hankkeen kustannusarvio on 2,5 milj. euroa. (MAKU 140, 2015=100). Määrärahatarpeet kohdistuvat vuosille 2023—2025.

Vt 4 Hirvas—Rovaniemi—Vikajärvi -hankkeen suunnittelu

Vt 4 Helsinki—Utsjoki on Pohjois-Suomen tärkein tieyhteys, osa valtakunnallista päätieverkkoa sekä suunnittelukohteen osuudella TEN-T kattavaa verkkoa. Hankkeen suunnittelu koostuu yleis- ja tiesuunnitelmien laatimisesta Vt 4 Hirvas—Rovaniemi sekä Vt 4 Rovaniemi—Vikajärvi -osuuksille. Hirvas—Rovaniemi—Vikajärvi -hankkeen tavoitteena on parantaa liikenteen sujuvuutta, kestävyyttä ja taloudellista tehokkuutta sekä edistää sotilaallista liikkuvuutta.

Hankkeen kustannusarvio on 4,6 milj. euroa (MAKU 140, 2015=100). Määrärahatarpeet kohdistuvat vuosille 2024—2027.

Aiemmin päätettyjen hankkeiden valtuuksien tarkistus:

Kontiomäki—Pesiökylä -radan rakentaminen

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 21 000 000 eurolla 81 000 000 eurosta 102 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu hankkeen yksityiskohtaisen suunnittelun ja toteutuksen aikana täsmentyneestä urakkasisällöstä ja kustannustason noususta. Lisämäärärahatarpeet ajoittuvat vuosille 2023—2024.

Espoon kaupunkirata

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 41 000 000 eurolla 137 500 000 eurosta 178 500 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannustason noususta ja sen riskiin varautumisesta ennen urakkakilpailutuksia. Lisämäärärahatarpeet ajoittuvat vuosille 2026—2028.

Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 1 700 000 eurolla 67 500 000 eurosta 69 200 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannustason noususta. Lisämäärärahatarpeet ajoittuvat vuosille 2023—2024.

Vt 5 Hurus—Hietanen tieosuuden kehittäminen

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 4 700 000 eurolla 12 300 000 eurosta 17 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannusarvion täsmentymisestä rakennussuunnittelussa. Lisämäärärahatarve ajoittuu vuodelle 2024.

Vt 6 Korian kohta

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 3 500 000 eurolla 12 000 000 eurosta 15 500 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannustason noususta. Lisämäärärahatarpeet ajoittuvat vuosille 2024—2025.

Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide)

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 2 000 000 eurolla 64 000 000 eurosta 66 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu rakentamisen kustannusten noususta. Lisämäärärahatarpeet ajoittuvat vuosille 2023—2024.

Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 500 000 eurolla 12 000 000 eurosta 12 500 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu suunnitelmien tarkentumisesta hankkeen aikana sekä aikataulujen viivästymisestä syntyneistä lisäkustannuksista.

Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1.vaihe

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 8 000 000 eurolla 155 000 000 eurosta 163 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannusten noususta. Lisämäärärahan tarve ajoittuu vuodelle 2024.

Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 27 000 000 eurolla 54 000 000 eurosta 81 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu kustannustason noususta sekä hankkeen urakoiden sisältöjen tarkentumisesta rakentamissuunnittelun edetessä. Lisämäärärahan tarve ajoittuu vuosille 2024—2026.

Hailuodon kiinteä yhteys

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 15 000 000 eurolla 106 000 000 eurosta 121 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu siitä, että hankkeen vesiluvasta on valitettu korkeimpaan hallinto-oikeuteen, mikä on viivästyttänyt rakentamistöiden aloitusta ja allianssin toteutusvaiheeseen siirtymistä ja nostanut kustannuksia. Lisämäärärahan tarve ajoittuu vuodelle 2025.

Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu

Hankkeen valtuutta tarkistetaan 800 000 eurolla 3 400 000 eurosta 4 200 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu hankkeen alkuperäisestä laajemmasta suunnittelutarpeesta, aikataulun venymisestä ja hankearvioinnin päivittämistarpeesta. Lisämäärärahatarpeet ajoittuvat vuosille 2023—2024.


2023 II lisätalousarvio 19 228 000
2023 I lisätalousarvio 7 154 000
2023 talousarvio 414 700 000
2022 tilinpäätös 458 176 000
2021 tilinpäätös 451 248 000