Talousarvioesitys 2020
40. Rangaistusten täytäntöönpano
Selvitysosa:Rikosseuraamuslaitoksen vaikuttavuustavoitteena on vähentää rangaistusta suorittavien riskiä syyllistyä uusiin rikoksiin. Rikosseuraamuslaitoksen tavoitteena on valmentaa rangaistusta suorittavia rikoksettomaan elämään tukeutuen yhteiskunnan yleisiin palvelujärjestelmiin. Tavoitteena on oikeusturvan ja yhdenvertaisten käytäntöjen varmistaminen sekä suunnitelmallisen ja asteittaisen vapauttamisen lisääminen.
Vankien määrä on laskenut lähes jatkuvasti vuodesta 2005 lukien. Vankiluvun pitkään jatkunut lasku taittunee ja vankiluvun arvioidaan nousevan hiukan v. 2020. Vankiluku on kuitenkin viime vuosina vaihdellut aiempaa ennakoimattomammin. Yhdyskuntaseuraamusten määrän arvioidaan lisääntyvän vuoden 2019 tasosta mm. ehdollisen vankeuden oheisseuraamuksia koskevan lainsäädäntömuutoksen johdosta.
Toiminnan laajuus
2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 arvio |
|
Vankeja keskimäärin | 2 910 | 2 985 | 3 000 |
Vapaudesta vankilaan tulleet | 5 546 | 5 670 | 5 690 |
Yhdyskuntaseuraamuksia täytäntöönpanossa keskimäärin | 2 959 | 2 970 | 3 115 |
Täytäntöönpantaviksi tulleet yhdyskuntaseuraamukset | 3 712 | 3 720 | 4 000 |
Seuraamuksiin liittyvät pyydetyt asiantuntijalausunnot | 6 718 | 6 750 | 6 750 |
Tavoitteena on vähentää vapautumista suoraan suljetuista vankiloista ja lisätä avolaitossijoituksia. Valvotussa koevapaudessa on v. 2020 päivittäin keskimäärin 235 vankia. Vankien toimintoihin osallistumista ja sellin ulkopuolella viettämää aikaa sekä henkilökunnan ja rangaistusta suorittavien välistä vuorovaikutusta lisätään. Yhteistyötä vankilan ulkopuolisten palveluja tuottavien toimijoiden, erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon, työvoimaviranomaisten ja koulutuksen järjestäjien kanssa lisätään. Päihde- ja mielenterveystyön hoito- ja kuntoutusjatkumot turvataan rangaistuksen suorittamisen jälkeen. Vahvistetaan rikosseuraamusasiakkaiden asumisen taitoja ja parannetaan vapautumisen jälkeistä asumistilannetta.
Rikosseuraamusasiakkaiden yhdenvertaisen ja lainmukaisen kohtelun toteutumista parannetaan tehostamalla ja selkiyttämällä laillisuusvalvonnan kannanottojen käsittelyä sekä Rikosseuraamuslaitoksen normiohjausta ja lainmuutosten valmistelua ja toimeenpanoa. Tavoitteen toteutumista edistetään myös kehittämällä laillisuusvalvontaan liittyvää tarkastustoimintaa. Vuoden 2020 aikana jatketaan rikosseuraamusasiakkaiden sähköisen asioinnin kehittämistä. Rikosseuraamusasiakkaiden tarpeita vastaavia kuntoutusmuotoja kehitetään väkivaltaisen radikalisoitumisen ja ekstremismin ehkäisemiseksi ja niistä irrottautumiseksi. Arvioidaan väkivaltarikoksiin syyllistyneiden henkilöiden vapautumisen edellytyksiä perusteellisesti. Jatketaan toiminnan kannalta tarkoituksenmukaisten organisaatiorakenteiden, tuottavuutta parantavien työ- ja toimintaprosessien sekä toimitilaverkoston kehittämistä ja suunnittelua. Uudistetun virka- ja tehtävärakenteen mukaisia kehittämistoimia jatketaan. Tehtävien sisältöjen ja osaamisen kehittämisessä painotetaan strategisia ydintehtäviä.
Hämeenlinnan uusi naisvankila ja Keravan avovankila sekä Jyväskylän avovankila- ja yhdyskuntaseuraamustoimistokampus otetaan käyttöön.
Tietoja henkilöstöstä
2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 tavoite |
|
Henkilöstömäärä, htv | 2 494 | 2 573 | 2 600 |
VMBaro johtajuusindeksi | 3,12 | 3,10 | 3,20 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 14,1 | 14,2 | 13,2 |
01. Rikosseuraamuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 217 532 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää myös Rikosseuraamuslaitoksen toiminnallisista tarpeista aiheutuvien henkilökunnan asuntojen vuokraosuuksien alentamiseen enintään 2 000 000 euroa.
Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä oikeusministeriö on asettanut vuodelle 2020 alustavasti seuraavat tavoitteet:
2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 tavoite |
|
Toiminnalliset tavoitteet | |||
Laitosturvallisuusindeksi1) | 105,9 | 100 | 100 |
Vankeusvangeista avolaitoksissa keskimäärin päivässä, % | 42 | 43 | 45 |
Vankeusvankien toimintaan osallistuminen, % päivittäin toimintoihin käytettävissä olevasta ajasta | 74 | 73 | 75 |
Valvotun koevapauden loppuun suorittaneet, % päättyneistä | 81 | 82 | 82 |
Yhdyskuntapalvelun loppuun suorittaneet, % päättyneistä | 81 | 83 | 83 |
Tuottavuus | |||
Vangit, keskimäärin päivässä/htv | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
Yhdyskuntaseuraamuksia täytäntöönpanossa, keskimäärin päivässä/htv | 11,8 | 10,9 | 11,1 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenot (netto)/vanki | 62 880 | 62 547 | 60 426 |
Toimintamenot (netto)/yhdyskuntaseuraamusta suorittava | 6 410 | 7 818 | 7 544 |
1) Vuosien 2011—2014 keskiarvo muodostaa indeksin arvon 100. Indeksin noustessa turvallisuustaso laskee.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Rangaistusten täytäntöönpano | 187 660 |
Täytäntöönpanon ohjaus, kehittäminen ja hallinto (keskushallinto) | 8 450 |
Rikosseuraamusalan koulutuskeskus | 2 810 |
Täytäntöönpanoyksikkö | 1 750 |
Ostopalvelut palvelukeskuksilta | 16 862 |
Yhteensä | 217 532 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Bruttomenot | 224 325 | 229 450 | 230 483 |
Bruttotulot | 12 551 | 12 951 | 12 951 |
Nettomenot | 211 774 | 216 499 | 217 532 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 26 572 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 25 910 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)1)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 8 671 | 8 058 | 8 018 |
— muut tuotot | 946 | 879 | 873 |
Tuotot yhteensä | 9 617 | 8 937 | 8 891 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 14 954 | 13 367 | 13 264 |
— osuus yhteiskustannuksista | 11 083 | 11 000 | 11 000 |
Kustannukset yhteensä | 26 037 | 24 367 | 24 264 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -16 420 | -15 430 | -15 373 |
Kustannusvastaavuus, % | 37 | 37 | 37 |
1) Sisältää työtoiminnan ja laitosmyymälöiden kustannusvastaavuuslaskelmat.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Ehdollisen vankeuden oheisseuraamuksia koskevan järjestelmän täydentäminen | 1 100 |
Hämeenlinnan naisvankilahanke | 625 |
Oikeusrekisterikeskuksen tietojärjestelmähankkeen menot (v. 2019 rahoitus) (siirto momentilta 25.01.05) | 45 |
Rikosasioiden käsittely (HO 2019) | 500 |
Rikosseuraamuslaitoksen toimintakyvyn turvaaminen ja vankilaverkoston ylläpito | -1 500 |
Seksuaalirikollisuuden ennaltaehkäisy ja torjunta | 355 |
Seksuaalirikollisuuden ennaltaehkäisy ja torjunta (siirto momentille 33.01.06) | -26 |
Seksuaalirikosten rangaistustason tarkistaminen | 435 |
Vakavan väkivallan uusimisriskin vähentäminen | 670 |
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen palvelumaksujen nousu | 112 |
Valtuutettujen toiminnan turvaaminen (siirto momentille 25.01.03) | -45 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -149 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -457 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 1 709 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -2 190 |
Palkkausten tarkistukset | -210 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | 452 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -392 |
Tasomuutos | -1 |
Yhteensä | 1 033 |
2020 talousarvio | 217 532 000 |
2019 talousarvio | 216 499 000 |
2018 tilinpäätös | 211 112 000 |
74. Avolaitostyöt (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 4 700 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää enintään 1 700 000 euroa avolaitostöihin kunnan, seurakunnan tai yleishyödyllisen yhteisön työkohteissa. Määrärahaa saa käyttää myös maanrakennustöihin, valtion ja kuntien omistuksessa olevien rakennusten ja ympäristöjen korjaus- ja hoitotöihin sekä kansallisomaisuuden kunnon ylläpitämiseen. Työkohteet ovat kulttuurihistoriallisesti arvokkaita tai niihin voidaan liittää kuntouttavaa toimintaa, jonka kustannuksiin asianomainen yhteisö osallistuu. Työkohteisiin voidaan liittää myös opinnollistamista. Määrärahaa voi käyttää erityisesti pitkäaikaishankkeissa myös avolaitostyönä toteutettavien rakentamisprojektien edellytysten luomiseksi vaadittavien tarpeellisten tukitoimintojen menoihin, kuten vankien asuintilojen kunnostamiseen.
Selvitysosa:Avolaitosmäärärahalla kyetään työllistämään vankeja ja kunnostamaan kulttuurihistoriallisesti arvokkaita kohteita. Työkohteet ovat mm. Suomenlinnan hoitokunnan, Metsähallituksen, Museoviraston, Senaatti-kiinteistöjen sekä kuntien kohteissa. Tavoitteena on työllistää avolaitosvankeja, luoda yhdyskuntapalvelun palvelupaikkoja yhdyskuntapalvelua suorittaville ja toimintavelvoitepaikkoja valvotussa koevapaudessa oleville.
2020 talousarvio | 4 700 000 |
2019 talousarvio | 4 700 000 |
2018 tilinpäätös | 4 700 000 |