Talousarvioesitys 2017
01. Maahanmuuttoviraston ja valtion vastaanottokeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 134/2016 vp (15.9.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 59 777 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain (746/2011) 33 §:n mukaisen ihmiskaupan uhrien auttamispalveluiden ostamiseen
2) maahanmuuttohallinnon toiminnan kehittämiseen ja vastaanottojärjestelmän kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Maahanmuuttovirasto käsittelee ja ratkaisee maahantuloon, maassa oleskeluun, pakolaisuuteen sekä Suomen kansalaisuuteen liittyviä asioita hyödyntäen ja kehittäen ulkomaalaisasioiden sähköistä asiankäsittelyjärjestelmää viranomaisten ajantasaisena asianhallinta- ja tietopalvelurekisterinä. Virasto tuottaa ajankohtaista tietoa maahanmuutto- ja kansalaisuusasioista. Virasto vastaa turvapaikanhakijoiden ja tilapäistä suojelua saavien vastaanoton käytännön toiminnan ohjauksesta ja suunnittelusta, säilöönottoyksiköiden käytännön toiminnan ohjauksesta ja valvonnasta sekä ihmiskaupan uhrien auttamisen toimeenpanon ohjauksesta.
Sisäministeriö asettaa Maahanmuuttovirastolle alustavasti seuraavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Maahanmuuttovirasto ja valtion vastaanottokeskukset | 2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
Tuotokset | |||
Päätökset | 55 370 | 132 250 | 140 500 |
Panokset | |||
Toimintamenot (1 000 €) | |||
Maahanmuuttovirasto | 19 397 | 66 885 | 49 237 |
Valtion vastaanottokeskukset | 8 900 | 12 270 | 9 073 |
Henkilötyövuodet | 448 | 950 | 832 |
---|---|---|---|
Maahanmuuttovirasto | 334 | 830 | 690 |
Valtion vastaanottokeskukset | 114 | 120 | 142 |
Tehokkuus | |||
Toiminnallinen tuloksellisuus | |||
— tuottavuus (päätöstä/Maahanmuuttoviraston htv) | 166 | 159 | 203 |
— taloudellisuus (nettomenot €/päätös) | 393 | 300 | 300 |
— maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (%) | 68 | 84 | 91 |
Vireille tulleiden hakemusten läpivientiajat lyhenevät. Perheenyhdistämishakemusten käsittelyaika on enintään yhdeksän kuukautta. Asiakkaiden oikeusturva säilyy hyvänä. Henkilö- ja teknisiä resursseja käytetään joustavasti ja tehokkaasti. Päätöksentekoprosessit ovat laadullisesti mitattavia sekä läpinäkyviä, ohjaavia ja rutiinityötä säästäviä. Soveltamiskysymykset linjataan sisäisellä ohjeistuksella.
Vireille tulleet ja ratkaistut asiat 2015—2017
2015 toteutuma Vireille tulevat |
Ratkaistut | 2016 talousarvio Vireille tulevat |
Ratkaistut | 2017 tavoite Vireille tulevat |
Ratkaistut | |
Maahanmuutto yhteensä | 22 876 | 22 328 | 39 500 | 37 500 | 84 500 | 87 500 |
— työntekijän oleskelulupa | 6 328 | 6 346 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 |
— opiskelijan oleskelulupa | 6 297 | 6 376 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 |
— muut oleskeluluvat (sis. kv. suojelu) | 10 251 | 9 606 | 27 500 | 25 500 | 22 500 | 25 500 |
Oleskeluluvan uusiminen (jatkoluvat) | - | - | - | - | 50 000 | 50 000 |
Maasta poistaminen | 10 212 | 6 752 | 10 500 | 14 500 | 10 500 | 10 500 |
Kansainvälinen suojelu yhteensä | 42 239 | 15 077 | 35 000 | 65 750 | 30 000 | 30 000 |
— turvapaikkahakemukset | 32 476 | 7 480 | 10 000 | 45 000 | 10 000 | 10 000 |
— kiintiöpakolaiset | 1 050 | 1 050 | 750 | 750 | 750 | 750 |
— matkustusasiakirjat | 5 850 | 5 850 | 15 000 | 15 000 | 10 000 | 10 000 |
Kansalaisuus yhteensä | 12 946 | 11 213 | 12 500 | 14 500 | 12 500 | 12 500 |
— kansalaisuushakemukset | 11 041 | 9 245 | 11 000 | 13 000 | 11 000 | 11 000 |
Yhteensä | 88 273 | 55 370 | 97 500 | 132 250 | 137 500 | 140 500 |
Käsittelyaika keskimäärin (vrk)
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Maahanmuutto | |||
— työntekijän oleskelulupa (sis. TE-toimiston osapäätöksen) | 102 | 65 | 65 |
— oleskelulupa, opiskelija | 19 | 30 | 30 |
Kansainvälinen suojelu, kokonaiskäsittelyaika ilman muutoksenhakua | |||
— turvapaikka | 117 | 160 | 90 |
Kansalaisuushakemukset, kokonaiskäsittelyaika | |||
— kansalaisuushakemukset | 297 | 238 | 238 |
Ratkaistut/vireille tulleet (%) | 62,7 | 120 | 100 |
Maahanmuuttohallinnon kaikkien viranomaisten sähköistä asianhallintajärjestelmää (UMA) käytetään tehokkaasti ja sen ylläpidosta huolehditaan. Sähköisten palvelujen käyttöä laajennetaan ja samalla nopeutetaan prosessien kulkua automatisoinnin mahdollisuuksia hyödyntäen. Järjestelmän toimintoja kehitetään vuosina 2016—2019 nostamalla järjestelmän digitalisaatio-, automaatio- ja itsepalvelutasoa.
Henkiset voimavarat, Maahanmuuttovirasto
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Henkilötyövuodet | 334 | 830 | 690 |
Sairauspoissaolot (työpäivää/htv) | 7,1 | 8,0 | 8,0 |
Työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,5 | 3,51 | 3,52 |
Henkiset voimavarat, Valtion vastaanottokeskukset
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 tavoite |
|
Henkilötyövuodet | 114 | 120 | 142 |
Sairauspoissaolot (työpäivää/htv) | 8,4 | 8,0 | 8,0 |
Työtyytyväisyysindeksi (1—5) | - | 3,70 | 3,70 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 40 530 | 86 855 | 74 277 |
Bruttotulot1) | 8 681 | 7 700 | 14 500 |
Nettomenot | 31 849 | 79 155 | 59 777 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 494 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 549 |
1) Maahanmuuttoviraston maksutulojen lisäys johtuu pääosin poliisilta siirtyvien ulkomaalaislupien käsittelymaksuista. Kansainvälistä suojelua saavien perheenyhdistämishakemusten käsittelymaksuista kertyy noin 1 milj. euron lisäys. Lisääntyneillä maksutuloilla katetaan poliisilta siirtyneiden jatkolupien kustannukset sekä näiden perheenyhdistämishakemusten käsittelyn kustannukset.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 7 485 | 7 000 | 14 000 |
Tuotot yhteensä | 7 485 | 7 000 | 14 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 4 653 | 3 969 | 7 322 |
— osuus yhteiskustannuksista | 6 405 | 4 379 | 8 078 |
Kustannukset yhteensä | 11 058 | 8 348 | 15 400 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -3 573 | -1 348 | -1 400 |
Kustannusvastaavuus, % | 68 | 84 | 91 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Joutsenon vastaanottokeskuksen lisämääräraha | 286 |
Maahanmuuttoviraston Älykäs digitaalinen virasto -hanke (v. 2017 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 2 000 |
Metsälän säilöönottoyksikkö (siirto momentilta 26.40.21) | 2 808 |
Turvapaikkahakijamäärän lisäresurssitarpeen jatkaminen | 16 400 |
Turvapaikkapäätösten sujuvuuden turvaaminen | -37 392 |
Turvapaikkatutkinta (siirto momentilta 26.10.01) | 1 660 |
Ulkomaalaisasioiden sähköisen asiankäsittelyjärjestelmän (UMA) jatkokehityshanke (UMA4) (v. 2016 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -1 000 |
Valtion vastaanottokeskuksen lisäkapasiteetti | -2 608 |
Vapaaehtoisen paluun matka- ja paluuavustuksen määrärahat | 4 000 |
Vapaaehtoisen paluun matkat ja paluuavustukset (siirto momentille 26.40.22) | -4 000 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -17 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -9 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -456 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -247 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -116 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -120 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -345 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -53 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -169 |
Yhteensä | -19 378 |
2017 talousarvio | 59 777 000 |
2016 II lisätalousarvio | 4 631 000 |
2016 talousarvio | 79 155 000 |
2015 tilinpäätös | 29 904 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 249/2016 vp (18.11.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 60 658 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös maahanmuuttohallinnon toiminnan kehittämiseen ja vastaanottojärjestelmän kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.
Muutos talousarvioesityksen 59 777 000 euroon nähden on 881 000 euroa, missä on otettu huomioon kertaluonteisena lisäyksenä 981 000 euroa Joutsenon vastaanottokeskuksen säilöönottokapasiteetin tilapäisen laajennuksen perustamis- ja ylläpitomenoihin vuonna 2017 sekä vähennyksenä 100 000 euroa ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän menojen siirtona momentille 26.40.21.
Talousarvioesitykseen nähden momentin päätösosan toisen kappaleen kohta 1) on poistettu sen johdosta, että ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän piiriin kuuluvien henkilöiden palvelut maksetaan jatkossa momentilta 26.40.21.
2017 talousarvio | 60 658 000 |
2016 II lisätalousarvio | 4 631 000 |
2016 talousarvio | 79 155 000 |
2015 tilinpäätös | 29 904 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 35/2016 vp (13.12.2016)
Momentille esitetään 60,658 milj. euron määrärahaa, joka on yli 23 milj. euroa vähemmän kuin vuonna 2016 turvapaikanhakijoiden määrän vähentymisestä johtuen. Vuonna 2015 Suomeen saapui 32 476 turvapaikanhakijaa. Kuluvana vuonna hakijamäärä on tasoittunut noin 60—100 hakijaan viikossa, ja talousarvioesityksessä menojen mitoituksen arviona on käytetty 10 000 hakijaa vuonna 2017.
Valiokunta pitää tarpeellisena, että turvapaikkahakemusten käsittelyä edelleen nopeutetaan. Hakemusten keskimääräinen käsittelyaika oli noin 8,2 kuukautta marraskuussa 2016. Myönteistä on, että kielteiset päätökset perusteettomiin hakemuksiin pyritään tekemään kuitenkin viivytyksettä. Käsittelyn sujuvuuden ohella on keskeistä varmistaa päätösten laadukkuus.
Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanottomenoihin on esityksessä varattu yhteensä noin 280 milj. euroa (myös mom. 26.40.21, 26.40.22 ja 26.40.63) ja vastaanoton piirissä arvioidaan olevan keskimäärin noin 13 000 henkilöä. Vuonna 2016 vastaava luku on 25 000 turvapaikanhakijaa ja kustannukset noin 632 milj. euroa.
Valiokunta pitää myönteisenä, että Maahanmuuttovirasto on laatinut vastaanottojärjestelmän valtakunnallisen valvontaohjelman ja osana ohjelmaa tehostanut vastaanottokeskusten taloudellista ohjausta. Vastaanottokeskusten kapasiteettia on sopeutettu turvapaikanhakijamäärään ja majoituspaikkojen käytössä pyritään 90 prosentin käyttöasteeseen. Valiokunta pitää myös tarpeellisena, että Maahanmuuttovirasto tarkastelee uudelleen kaikkien käytössä olevien keskusten sopimukset, ja korostaa, että kustannusten minimoimiseksi tavoitteena tulee olla ostettavien palveluiden mahdollisimman laaja kilpailuttaminen. Lisäksi vastaanoton kustannuksia on pystyttävä seuraamaan siten, että ne pysyvät kohtuullisina erilaisista vastaanoton ratkaisuista ja toimijoista huolimatta.
Vastaanottomenojen täsmällinen mitoittaminen etukäteen on hankalaa, koska hakijoiden määrän ja turvapaikkahakemusten sujuvan käsittelyn lisäksi niihin vaikuttavat päätösten tiedoksiannon nopeus ja muutoksenhaun kesto hallintotuomioistuimissa. Keskeinen vaikutus on myös kielteisen päätöksen saaneiden palauttamisen ja oleskeluluvan saaneiden kuntaan siirtymisen nopeudella. Vuoden 2016 lopussa vastaanoton piirissä on yli 20 000 hakijaa, joista suurin osa on kielteisen päätöksen saaneita ja palautusta odottavia henkilöitä. Valiokunta pitää välttämättömänä koko vastaanottoprosessin riittävää resursointia menojen minimoimiseksi. Myös kotoutumisen kannalta on oleellista, että kuntaan siirtyminen tapahtuisi välittömästi luvan saamisen jälkeen.
Valiokunta korostaa lisäksi, että jo vastaanottokeskuksissa tulee olla saatavilla kotouttamista tukevaa materiaalia, erityisesti kielen, kulttuurin ja tapojen oppimisen osalta. Esimerkiksi video- ja verkkokurssien avulla oppimismahdollisuuksia voidaan tarjota kustannustehokkaasti kaikkiin vastaanottokeskuksiin. Tämä ennaltaehkäisee myös tietämättömyydestä johtuvaa rikollisuutta ja alentaa kustannuksia kotouttamisprosessin myöhemmässä vaiheessa.
Talousarvioesityksessä on eriytetty vapaaehtoisen paluun rahoitus omalle momentille (mom. 26.40.22), jolle esitetään 5,8 milj. euron määrärahaa. Valiokunta pitää tärkeänä vapaaehtoisen paluun rahoitusta. Järjestelmä vähentää osaltaan myös paperittomana Suomeen jäävien määrää. Tammi—marraskuussa 2016 vapaaehtoisesti oli palannut noin 1 550 henkilöä.
Eduskunnan kirjelmä EK 28/2016 vp (21.12.2016)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 60 658 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös maahanmuuttohallinnon toiminnan kehittämiseen ja vastaanottojärjestelmän kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
III lisätalousarvioesitys HE 142/2017 vp (19.10.2017)
Momentilta vähennetään 2 808 000 euroa.
Selvitysosa:Vähennys on palautusta momentille 26.40.21, koska Metsälän säilöönottokeskuksen siirto osaksi valtion vastaanottokeskuksia on siirtynyt suunnitellusta vuodella eteenpäin ja toteutuu vuoden 2018 alussa. Vuoden 2017 kustannukset maksetaan edelleen momentilta 26.40.21 palvelun ostona Helsingin kaupungilta.
2017 III lisätalousarvio | -2 808 000 |
2017 talousarvio | 60 658 000 |
2016 tilinpäätös | 83 786 000 |
2015 tilinpäätös | 29 904 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 32/2017 vp (24.11.2017)
Momentilta vähennetään 2 808 000 euroa.