Talousarvioesitys 2015
Selvitysosa:Sisäministeriö ohjaa ja kehittää maahanmuuttohallintoa ja vastaa maahanmuuttopolitiikan sekä maahanmuuttoa ja kansalaisuutta koskevan lainsäädännön valmistelusta ja edustaa maahanmuuttoasioissa Suomea Euroopan unionissa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Sisäministeriö yhteensovittaa maahanmuuttoasioihin liittyvää toimintaa hallinnonalojen välillä.
Sisäministeriö vastaa turvapaikanhakijoiden vastaanoton ja tilapäistä suojelua saavien vastaanoton yleisestä kehittämisestä, suunnittelusta, ohjauksesta, seurannasta ja yhteensovittamisesta sekä ihmiskaupan vastaisen toiminnan koordinoimisesta.
Sisäministeriö huolehtii Maahanmuuttoviraston toimintaedellytyksistä. Maahanmuuttovirasto käsittelee ja ratkaisee ulkomaalaisten maahantuloon, maassa oleskeluun, pakolaisuuteen ja kansalaisuuteen liittyviä asioita, vastaa turvapaikanhakijoiden ja tilapäistä suojelua saavien vastaanoton käytännön toiminnan ohjauksesta ja suunnittelusta, säilöönottoyksiköiden käytännön toiminnan ohjauksesta ja valvonnasta sekä ihmiskaupan uhrien auttamisen toimeenpanon ohjauksesta. Lisäksi Maahanmuuttovirasto ylläpitää ulkomaalaisasioiden sähköistä asiankäsittelyjärjestelmää (UMA) ja tuottaa tietoja viranomaisille ja kansainvälisille järjestöille. Turvapaikanhakijoiden vastaanottopalvelut tuotetaan kahdessa valtion vastaanottokeskuksessa sekä ostopalveluina. Valtion vastaanottokeskukset sijaitsevat Joutsenossa ja Oulussa ja ne toimivat Maahanmuuttoviraston alaisina. Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän toimintaa koordinoi Joutsenon vastaanottokeskus. Ulkomaalaisten säilöönottoyksiköt toimivat Helsingin Metsälän ja Joutsenon vastaanottokeskusten yhteydessä.
Maahanmuuttoa kuvaavat tunnusluvut | 2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 arvio |
Suomessa asuvat ulkomaalaiset1) | 207 511 | 215 900 | 224 300 |
Maahanmuutto/ulkomaalaiset2) | 23 873 | 22 900 | 22 900 |
Nettomaahanmuutto/ulkomaalaiset2) | 19 638 | 17 400 | 17 400 |
Suomen kansalaisuuden saaneet/vuosi3) | 9 292 | 9 000 | 9 000 |
1) Vuosi 2013: Tilastokeskus/Väestörakenne 2013. Vuodet 2014 ja 2015: SM:n arvio on laskettu Tilastokeskuksen vuosien 2013 ja 2014 tammi—maaliskuun väestön ennakkotilastoista toteutuneen muutosprosentin perusteella.
2) Vuosi 2013: Tilastokeskus/Muuttoliike 2013. Vuodet 2014 ja 2015: SM:n arvio on laskettu Tilastokeskuksen vuosien 2013 ja 2014 tammi—maaliskuun väestön ennakkotilastoista toteutuneen muutosprosentin perusteella.
3) Taulukossa on esitetty Suomen kansalaisuuden hakemuksesta tai ilmoituksesta saaneiden henkilömäärä. Momentin 26.40.01 perusteluissa oleva taulukko kuvaa Maahanmuuttovirastossa vireille tulevien ja ratkaistujen hakemusten määrää. Samassa hakemuksessa voi olla useita henkilöitä.
Sisäministeriön hallinnonalan menot maahanmuuttajista (1 000 euroa)
2013 tilinpäätös |
2014 talousarvio |
2015 esitys |
|
26.40.01 Maahanmuuttoviraston ja valtion vastaanottokeskusten toimintamenot | 26 707 | 26 609 | 26 346 |
26.40.20 Paluumuuttajien muuttovalmennus | 606 | 876 | 876 |
26.40.21 Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto | 35 601 | 30 657 | 25 852 |
26.40.63 Vastaanottotoiminnan asiakkaille maksettavat tuet | 15 996 | 10 017 | 8 584 |
Yhteensä | 78 910 | 68 159 | 61 658 |
Maahanmuuttopolitiikka perustuu hallitusohjelman linjauksiin.
Keskeiset strategiset tavoitelinjaukset ovat:
- — Edistämme Suomen kilpailukykyä ja väestön hyvinvointia tukevaa maahanmuuttoa
- — Huolehdimme kansainvälisen suojelun hakemiseen liittyvien menettelyjen oikeudenmukaisuudesta, tehokkuudesta ja inhimillisyydestä
- — Nopeutamme maahanmuuttohallinnon hakemusten käsittelyä
- — Torjumme laitonta maahantuloa. Varmistamme ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän toimivuuden.
Maahanmuuttopolitiikan toteutusta ohjaavan Maahanmuuton tulevaisuus 2020 -strategian mukaisesti maahanmuutto on ennakoitua ja hallittua. Maahanmuutto edistää väestön hyvinvointia ja vahvistaa Suomen kilpailukykyä. Maahanmuuttajat voivat hyödyntää osaamistaan ja osallistuvat yhteiskunnan rakentamiseen. Kansainvälistyvässä Suomessa arvostetaan moninaisuutta, ja yhdenvertaisuus sekä tasa-arvo kuuluvat kaikille.
Maahanmuuttohallinnon tuloksellisuutta parannetaan muun muassa viranomaisyhteistyötä kehittämällä sekä tarkastelemalla maahanmuuttoviranomaisten välistä tehtäväjakoa. Tavoitteena on, että maahanmuuttohallinto kykenee vastaamaan lakisääteisiin käsittelyaikatavoitteisiin maahanmuuton lupahakemusten käsittelyssä. Tavoitteena on kehittää edelleen turvapaikanhakijoiden vastaanottotoiminnan kustannustehokkuutta.
Sisäministeriön hallinnonalan toimijoiden yhteistyötä ulkomaalaisten maahantuloon ja maassa oleskeluun liittyen tehostetaan. Yhteistyössä hyödynnetään maahanmuuttoviranomaisten moniviranomaismallia (MPR), joka antaa puitteet Maahanmuuttoviraston, poliisin ja Rajavartiolaitoksen väliselle yhteistyölle.
Maahanmuuttohallinnossa kehitetään maahanmuuton tieto- ja analyysipalveluja osana Maahanmuutto 2020 -strategian toimenpideohjelman toteutusta.
Kehitetään edelleen ulkomaalaisasioiden sähköistä asiankäsittelyjärjestelmää (UMA), jotta pystytään tarjoamaan kattavasti lupaprosesseihin liittyvät sähköiset asiointipalvelut hakija-asiakkaille sekä automatisoidaan mahdollisuuksien mukaan lupaprosesseja.
Maahantuloon liittyvää viranomaisyhteistyötä vahvistetaan. Oleskelulupajärjestelmän kehittämisessä tavoite on menettelyn selkeyttäminen. Vastataan tarpeeseen kehittää vaihtoehtoisia tapoja vastaanottaa oleskelulupahakemuksia ulkomailla. Toisaalta samalla on huolehdittava siitä, että valvonta on riittävää eivätkä laiton maahanmuutto ja ihmiskauppa lisäänny. Työvoiman maahanmuuton osalta on tärkeää vastata oikea-aikaisesti työmarkkinoiden tarpeisiin, jolloin käsittelyaikoihin kohdistuu erityinen huomio. Lupatoiminnalla on erittäin tärkeä merkitys työehtojen ennakkovalvonnassa. Jälkivalvonnassa kyse on käytännössä pitkälti poliisin ja työsuojeluhallinnon tarkastustoiminnan resursseista ja niiden kohdentamisesta.
Yhteistyötä opetushallinnon kanssa jatketaan EU:n ulkopuolelta tulevien ulkomaalaisten opiskelijoiden maahantuloon liittyen. Väärinkäytösten määrä tulee pitää pienenä. Opiskelupaikkojen kohdentamisessa tulisi ottaa huomioon ne alat, joilla mahdollisesti esiintyy ulkomaisen työvoiman tarvetta tulevaisuudessa. Tämä vaatii myös kotimaisten kielten opintojen lisäämistä opiskelun aikana. Pidennetään Suomessa tutkinnon suorittaneiden ulkomaalaisten opiskelijoiden työnhakua varten myönnettävän oleskeluluvan pituus kuudesta kuukaudesta vuoteen.
Vaikutetaan siihen, että EU-maiden maahanmuutto-, pakolais- ja turvapaikkapolitiikka pystytään sovittamaan entistä paremmin yhteen kehitys- ja ihmisoikeuspolitiikan tarpeisiin. EU-maiden maahanmuuttopolitiikan yhteyttä EU-maiden oman työvoimapolitiikan tarpeisiin vahvistetaan. EU:n yhteisessä maahanmuuttopolitiikassa tapahtuvassa lainsäädännön harmonisoinnissa Suomi huolehtii kansallisten etujen huomioon ottamisesta.
Ongelmina laittoman maahanmuuton lisääntyessä ovat myös laittoman työnteon ja ihmiskaupan sekä muun eriasteisen hyväksikäytön lisääntyminen. Toteutetaan laittoman maahantulon vastaista toimintaohjelmaa. Tehostetaan viranomaisyhteistyötä laittoman maahantulon torjunnassa sekä huolehditaan tarvittavan lainsäädännön kehittämisestä. Keskeisiin maahanmuuttomaihin pyritään sijoittamaan maahanmuuton yhdyshenkilöitä. Laittoman maahanmuuton ongelmat näkyvät osaltaan myös lieveilmiöiden lisääntymisenä pidempiaikaisen maassa oleskelun tilanteissa henkilöiden jäädessä kotouttamistoimien ja yhteiskunnan palvelujen ulkopuolelle. Tehokas laittoman maahanmuuton torjunta ehkäisee näistä ongelmista yhteiskunnalle aiheutuvia kustannuksia.
Seurataan turvapaikkamenettelyä ja turvapaikanhakijoiden vastaanottoa koskevien säännösten toimivuutta ja valmistellaan mahdolliset lainmuutokset. Kehitetään edelleen eri viranomaisten välistä yhteistyötä turvapaikkaprosessin tehostamiseksi.
Jatketaan yhteisen eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän kehittämistä saattamalla loppuun turvapaikkajärjestelmän toisen vaiheen säädöksiä koskeva kansallinen täytäntöönpano ja osallistutaan EU-jäsenvaltioiden yhteistyöhön. Lainsäädännön kehittämisen ohella tiivistetään jäsenvaltioiden turvapaikkaviranomaisten välistä käytännön yhteistyötä erityisesti tukemalla Euroopan turvapaikka-asioiden tukiviraston (EASO) toimintaa.
Turvapaikkapolitiikan kehittämisessä vahvistetaan johdonmukaisuutta eri maahanmuuton politiikkalohkojen, kuten rajavalvonnan, laittoman maahanmuuton torjunnan ja palautuspolitiikan kanssa.
Kiintiöpakolaispolitiikan toimeenpanoa jatketaan uudelleen sijoittamalla Suomeen kansainvälisen suojelun tarpeessa olevia ulkomaalaisia (ulkomaalaislaki 301/2004 90 §). Uudelleen sijoittamisen perusteet (voimavarat kiintiöpakolaisten ottamiselle ja kiintiöpakolaisten määrä) vahvistetaan vuosittain valtion talousarviossa. Vuoden 2015 pakolaiskiintiö on 750 henkilöä.
Jatketaan valmisteluja paluuta koskevien yhteistyöpöytäkirjojen solmimiseksi lähtömaiden kanssa ja toteutetaan vapaaehtoisen paluun toimintamalli. Turvapaikanhakijoita arvioidaan saapuvan vuoden aikana noin 3 000, joista alaikäisiä ilman huoltajaa tulleita noin 150.
Vastaanottokeskusten paikkaluku keskimäärin vuodessa
2013 | 2014 | 2015 | |
Vastaanottokeskusten paikkaluku yhteensä | 3 005 | 2 880 | 2 410 |
— valtion vastaanottokeskukset | 670 | 560 | 550 |
— yksityisen, kunnan tai järjestön ylläpitämät keskukset | 2 295 | 2 250 | 1 790 |
— säilöönottoyksikkö | 40 | 70 | 70 |
— käyttöaste keskimäärin % | 83,0 | 90,0 | 90,0 |
Ryhmäkotien ja tukiasuntojen paikkaluku yhteensä | 151 | 140 | 130 |
— ryhmäkodit | 104 | 70 | 65 |
— tukiasunnot | 47 | 70 | 65 |
— käyttöaste keskimäärin % | 63,0 | 85,0 | 85,0 |
Vastaanottopalvelujen saajat | 2013 | 2014 | 2015 |
Keskimäärin vastaanoton piirissä olevia / henkilöä / vuosi | 3 577 | 3 539 | 3 180 |
— Vastaanottokeskuksiin majoitettuja | 2 475 | 2 220 | 2 100 |
— Alaikäisiä yksintulleita | 96 | 149 | 110 |
— Säilöön otetut ulkomaalaiset | 40 | 70 | 70 |
— Yksityismajoituksessa | 966 | 1 100 | 900 |
Vastaanoton kustannukset / euroa / vuosi | 2013 tilinpäätös |
2014 talousarvio |
2015 esitys |
Vastaanoton kokonaiskustannukset | 60 282 475 | 49 823 000 | 43 673 000 |
Vastaanottokeskusten kokonaiskustannukset | 56 643 247 | 47 243 000 | 41 643 000 |
— vastaanottokeskusten yksikkökustannus / hlö | 17 532 | 16 367 | 13 657 |
— alaikäisen kustannus ryhmäkodissa / hlö | 108 964 | 82 487 | 84 775 |
— alaikäisen kustannus tukiasunnossa / hlö | 63 072 | 33 376 | 49 070 |
— säilöön otetun kustannus / hlö | 63 075 | 50 856 | 62 857 |
— yksityismajoituksen kustannukset | 7 438 408 | 4 003 817 | 4 028 400 |
— yksityismajoituksen kustannus / hlö | 5 752 | 4 003 | 4 476 |
Lasten edustaminen | 181 245 | 134 000 | 130 000 |
Pakolaisten maahantuloon liittyvät kustannukset | 872 518 | 946 000 | 800 000 |
Muut maahantuloon liittyvät menot1) | 2 585 464 | 1 500 000 | 1 100 000 |
1) Tulkkaus- ja käännöspalkkiot, Maahanmuuttoviraston ulkopuolella suoritettavat turvapaikkapuhuttelut, DNA-testit ja sähköiset palvelut (Umarek).
01. Maahanmuuttoviraston ja valtion vastaanottokeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 26 346 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta annetun lain (746/2011) 33 §:n mukaisen ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän toiminnan rahoittamiseen
2) EU:n rahoittamiin hankkeisiin
3) maahanmuuttohallinnon toiminnan kehittämiseen.
Selvitysosa:Maahanmuuttovirasto käsittelee ja ratkaisee maahantuloon, maassa oleskeluun, pakolaisuuteen sekä Suomen kansalaisuuteen liittyviä asioita hyödyntäen ja kehittäen ulkomaalaisasioiden sähköistä asiankäsittelyjärjestelmää viranomaisten ajantasaisena asianhallinta- ja tietopalvelurekisterinä. Virasto tuottaa ajankohtaista tietoa maahanmuutto- ja kansalaisuusasioista. Virasto vastaa turvapaikanhakijoiden ja tilapäistä suojelua saavien vastaanoton käytännön toiminnan ohjauksesta ja suunnittelusta, säilöönottoyksiköiden käytännön toiminnan ohjauksesta ja valvonnasta sekä ihmiskaupan uhrien auttamisen toimeenpanon ohjauksesta. Valtiolla on kaksi vastaanottokeskusta: Joutsenon ja Oulun vastaanottokeskukset, jotka toimivat Maahanmuuttoviraston alaisina. Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän toimintaa koordinoi Joutsenon vastaanottokeskus.
Sisäministeriö asettaa Maahanmuuttovirastolle alustavasti seuraavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Maahanmuuttovirasto ja valtion vastaanottokeskukset | 2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 tavoite |
Tuotokset | |||
Päätökset | 59 878 | 60 450 | 57 550 |
Panokset | |||
Toimintamenot (1 000 €) | |||
Maahanmuuttovirasto | 18 524 | 17 460 | 17 109 |
Valtion vastaanottokeskukset | 8 183 | 9 149 | 9 237 |
Henkilötyövuodet | |||
---|---|---|---|
Maahanmuuttovirasto | 307,4 | 290 | 289 |
Valtion vastaanottokeskukset | 87,6 | 120 | 120 |
Tehokkuus | |||
Toiminnallinen tuloksellisuus | |||
— tuottavuus (päätöstä/Maahanmuuttoviraston htv) | 195 | 208 | 199 |
— taloudellisuus (nettomenot €/päätös) | 295 | 300 | 300 |
— maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (%) | 93 | 90 | 90 |
Vireille tulleiden hakemusten läpivientiajat lyhenevät. Perheenyhdistämishakemusten käsittelyaika on enintään yhdeksän kuukautta. Asiakkaiden oikeusturva säilyy hyvänä. Henkilö- ja teknisiä resursseja käytetään joustavasti ja tehokkaasti. Päätöksentekoprosessit ovat laadullisesti mitattavia sekä läpinäkyviä, ohjaavia ja rutiinityötä säästäviä. Soveltamiskysymykset linjataan sisäisellä ohjeistuksella.
Vireille tulleet ja ratkaistut asiat 2013—2015
2013 toteutuma Vireille tulevat |
Ratkaistut | 2014 talousarvio Vireille tulevat |
Ratkaistut | 2015 tavoite Vireille tulevat |
Ratkaistut | |
Maahanmuutto yhteensä | 21 265 | 28 760 | 25 200 | 30 200 | 22 000 | 27 400 |
— työntekijän oleskelulupa | 5 740 | 5 953 | 6 700 | 6 700 | 6 000 | 6 000 |
— opiskelijan oleskelulupa | 5 755 | 5 730 | 6 500 | 6 500 | 6 000 | 6 000 |
— muut oleskeluluvat (sis. kv. suojelu) | 9 764 | 11 484 | 12 000 | 17 000 | 10 000 | 11 000 |
Maasta poistaminen | 7 088 | 8 147 | 4 000 | 4 000 | 6 000 | 6 000 |
Kansainvälinen suojelu yhteensä | 10 695 | 10 573 | 12 050 | 12 550 | 11 750 | 11 650 |
— turvapaikkahakemukset | 3 238 | 4 055 | 3 000 | 4 000 | 3 000 | 4 000 |
— kiintiöpakolaiset | 750 | 746 | 1 050 | 1 050 | 750 | 750 |
— matkustusasiakirjat | 5 271 | 5 593 | 6 000 | 5 000 | 5 600 | 5 600 |
Kansalaisuus yhteensä | 10 955 | 12 398 | 8 000 | 10 000 | 12 500 | 12 500 |
— kansalaisuushakemukset | 8 639 | 10 119 | 6 000 | 9 000 | 7 000 | 9 000 |
Yhteensä | 50 003 | 59 878 | 49 250 | 56 750 | 52 250 | 57 550 |
Käsittelyaika keskimäärin (vrk)
2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 tavoite |
|
Maahanmuutto | |||
— työntekijän oleskelulupa (sis. TE-toimiston osapäätöksen) | 90 | 65 | 65 |
— oleskelulupa, opiskelija | 19 | 30 | 30 |
Kansainvälinen suojelu, kokonaiskäsittelyaika ilman muutoksenhakua | |||
— turvapaikka | 190 | 180 | 180 |
Kansalaisuushakemukset, kokonaiskäsittelyaika | |||
— kansalaisuushakemukset | 317 | 254 | 244 |
Ratkaistut/vireille tulleet (%) | 120 | 125 | 110 |
Maahanmuuttohallinnon kaikkien viranomaisten sähköistä asianhallintajärjestelmää (UMA) käytetään tehokkaasti ja sen ylläpidosta huolehditaan. Sähköisten palvelujen käyttöä laajennetaan ja samalla nopeutetaan prosessien kulkua automatisoinnin mahdollisuuksia hyödyntäen. Järjestelmän toimintoja kehitetään vastaamaan ulkomaalaislain muutoksia.
Henkiset voimavarat, Maahanmuuttovirasto
2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 tavoite |
|
Henkilötyövuodet | 307,4 | 290 | 289 |
Sairauspoissaolot (työpäivää/htv) | 9,6 | 9,9 | 9,7 |
Työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,50 | 3,40 | 3,51 |
Henkiset voimavarat, Valtion vastaanottokeskukset
2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 tavoite |
|
Henkilötyövuodet | 87,6 | 120 | 120 |
Sairauspoissaolot (työpäivää/htv) | 11,2 | 10 | 10 |
Työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,40 | 3,70 | 3,60 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 34 600 | 34 309 | 34 046 |
Bruttotulot | 8 174 | 7 700 | 7 700 |
Nettomenot | 26 426 | 26 609 | 26 346 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 909 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 190 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Muu muutos | -33 |
Toimintamenosäästö | -83 |
Toimitilasäästö | -100 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -12 |
Palkkaliukumasäästö | -51 |
Palkkausten tarkistukset | 153 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -133 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 33 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -37 |
Yhteensä | -263 |
2015 talousarvio | 26 346 000 |
2014 talousarvio | 26 609 000 |
2013 tilinpäätös | 26 707 000 |
20. Paluumuuttajien muuttovalmennus (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 876 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ulkomaalaislain (301/2004) 48 §:n perusteella järjestettävään paluumuuttovalmennukseen
2) suomen tai ruotsin kielen taidon testaamiseksi laaditun kielitutkinnon järjestämiseen ja muihin menoihin
3) enintään 40 000 euroa asiantuntijapalkkioiden maksamiseen.
Määrärahaa saa käyttää myös enintään neljää henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan suoriteperusteisena.
Selvitysosa:Ulkomaalaislain 48 §:n perusteella oleskelulupaa Suomesta hakevalta edellytetään todistusta Suomen viranomaisen järjestämän kielitutkinnon hyväksytystä suorittamisesta, jollei kielitutkintoon osallistumista ole pidettävä hakijan olosuhteet huomioon ottaen kohtuuttomana. Kielitutkintoja järjestetään useamman kerran vuodessa ja tutkintoihin osallistuu enimmillään noin 2 000 henkilöä vuodessa. Kielitutkintoon valmistavaa paluumuuttovalmennusta on tarkoitus järjestää noin 600 henkilölle vuodessa.
Asiantuntijapalkkioina maksetaan kielikokeen arvioijien matkakustannuksia ja palkkioita sivukuluineen.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Paluumuuttovalmennus | 836 000 |
Asiantuntijapalkkiot (enintään) | 40 000 |
Yhteensä | 876 000 |
2015 talousarvio | 876 000 |
2014 talousarvio | 876 000 |
2013 tilinpäätös | 605 621 |
21. Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 25 852 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta annetun lain (746/2011) (vastaanottolaki) 7 §:n mukaisesti vastaanotto- ja järjestelykeskusten perustamis- ja ylläpitokustannusten sekä palveluntuottajalle vastaanottopalveluiden järjestämisestä aiheutuvien kustannusten korvaamiseen, ilman kotikuntalaissa (201/1994) tarkoitettua kotikuntaa Suomessa olevan ihmiskaupan uhrin auttamisesta aiheutuvien kulujen korvaamiseen vastaanottorahaa lukuun ottamatta ja alaikäisen, jolla ei ole oleskelulupaa Suomessa, edustajan palkkion maksamiseen sekä kansainvälistä suojelua hakevien yleisen oikeudellisen neuvonnan kustannuksiin
2) säilöönottoyksiköstä annetun lain (116/2002) 3 luvun mukaisen toimeentulon ja huolenpidon järjestämiseen säilöön otetuille ulkomaalaisille käyttörahaa lukuun ottamatta
3) vastaanottopalveluna järjestettyyn työ- ja opintotoimintaan osallistuvien henkilöiden vastaanottolain 30 §:n mukaisten tapaturmakorvausten ja ryhmävastuuvakuutusten sekä Valtiokonttorin näistä perimien hoitokulujen maksamiseen
4) vastaanoton toteuttamiseksi erityistilanteissa tarpeellisten palvelujen hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen sekä vastaanottojärjestelmän kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen ja vastaanottotoiminnan kehittämistä tukeviin EU:n rahoittamiin hankkeisiin
5) turvapaikkapuhuttelujen tulkkaus- ja käännösmenoihin sekä vapaaehtoisesta paluusta aiheutuviin kuluihin
6) Maahanmuuttoviraston toimipisteiden ulkopuolella suoritettavien turvapaikkapuhuttelujen matkakustannusten, perhesiteen selvittämiseksi tehtävien DNA-testien ja oikeuslääketieteellisten testien kustannuksiin sekä kotipaikan tai kansalaisuuden selvittämiseksi tehtävien kielianalyysien kustannuksiin
7) kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010) 86 §:n mukaisesti kiintiöpakolaisten ja heidän perheenjäsentensä maahantulomatkojen järjestämisestä, lähtömaassa suoritettavista terveystarkastuksista ja koulutuksesta (kulttuuriorientaatiosta) sekä vastaanottoa edistävän koulutuksen ja tiedotustoiminnan järjestämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisesti.
Vuoden 2015 pakolaiskiintiö on 750 henkilöä.
Selvitysosa:Kansainvälistä suojelua hakevien ja tilapäistä suojelua saavien vastaanottopalvelut järjestää vastaanottokeskus vastaanottolain 13 §:n nojalla. Laajamittaisen maahantulon yhteydessä vastaanottopalvelut järjestetään vastaanottolain 12 §:n mukaisesti. Maahanmuuttovirasto sopii kuntien, kuntayhtymien ja muiden yhteisöjen tai säätiöiden kanssa vastaanottopalvelujen järjestämisestä ja siitä aiheutuvien kustannusten korvaamisesta.
Tilapäistä suojelua saaneen, ihmiskaupan uhrin tai kansainvälistä suojelua hakeneen, jonka oleskelulupahakemus on hylätty tai joka on peruuttanut hakemuksensa, vapaaehtoista paluuta voidaan tukea kohtuullisten matka- ja muuttokustannusten ja paluuavustuksen verran.
Turvapaikkapuhuttelujen tulkkaus- ja käännöskustannukset vaihtelevat turvapaikanhakijoiden määrän ja hakijoiden kielen mukaan. Turvapaikkahakemuslomakkeella selvitetään hakemuksen perusteet ennen turvapaikkapuhuttelua. Hakijan täyttämä lomake sekä hakijan vieraskieliset asiakirjat ja selvitykset käännetään Maahanmuuttovirastossa. Maahanmuuttoviraston turvapaikkapuhuttelussa käytetään hakijan äidinkieltä tai hänen ymmärtämänsä kielen tulkkausta.
Ulkomaalaislain (301/2004) 65 §:n mukaan Maahanmuuttovirasto voi varata hakijalle ja perheenkokoajalle tilaisuuden osoittaa biologinen sukulaisuus toteen valtion varoista kustannettavan DNA-tutkimuksen avulla, jos biologiseen sukulaisuuteen perustuvasta perhesiteestä ei muutoin voida saada riittävää selvitystä ja jos DNA-tutkimuksen avulla on mahdollista saada olennaista näyttöä perhesiteestä. Ulkomaalaislain 6 a §:n mukaan oleskelulupaa hakevan ulkomaalaisen tai perheenkokoajan iän selvittämiseksi voidaan tehdä oikeuslääketieteellinen tutkimus jos on olemassa ilmeisiä perusteita epäillä hänen itsestään antamien tietojen luotettavuutta. Perheenkokoajille, joiden henkilöllisyyttä ei ole voitu varmistaa, voi olla tarpeen joissakin tapauksissa osana henkilöllisyyden selvittämistä tehdä kielianalyysi hakijan kielellisen identiteetin ja taustan ja sitä kautta kotiseudun selvittämiseksi. Kielianalyysin avulla selvitetään, täyttyvätkö perheenyhdistämisen edellytykset perheenyhdistämishakemusten käsittelyn yhteydessä.
Kiintiössä otettavat pakolaiset voidaan valita talousarviovuonna ja he voivat saapua maahan sinä vuonna sekä sitä seuraavien kahden vuoden aikana. Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö (IOM) järjestää kiintiöstä valittujen pakolaisten maahantulomatkat ostopalveluna. Sopimus sisältää matkustusta varten tehtävän terveystarkastuksen. Vastaanoton erityistilanteissa korvataan erityispalveluja, kuten matkan aikana tarvittavat lääkäripalvelut tai kauttakulku- tai maasta poistumiseen vaadittavien viisumien kustannukset.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Kuntien, kuntayhtymien, järjestöjen vastaanottokustannukset | 18 157 000 |
---|---|
Vastaanoton muut menot | 5 795 000 |
— palvelujen ostot | 1 200 000 |
— terveydenhuolto | 4 490 000 |
— muut menot | 105 000 |
Vastaanottokustannukset yhteensä | 23 952 000 |
Muut maahantuloon liittyvät menot | 1 100 000 |
Pakolaisten maahantuloon liittyvät kustannukset | 800 000 |
Yhteensä | 25 852 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Maahanmuuttopolitiikan tehostaminen ja turvapaikanhakijoiden määrän lasku | -4 805 |
Yhteensä | -4 805 |
2015 talousarvio | 25 852 000 |
2014 talousarvio | 30 657 000 |
2013 tilinpäätös | 35 601 000 |
63. Vastaanottotoiminnan asiakkaille maksettavat tuet (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 8 584 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ulkomaalaiselle kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta annetun lain (746/2011) (vastaanottolaki) ja säilöönottoyksiköstä annetun lain (116/2002) perusteella myönnettävän vastaanottorahan, käyttörahan ja toimeentulotuen maksamiseen.
Selvitysosa:Kansainvälistä suojelua hakevalle ja tilapäistä suojelua saavalle sekä ihmiskaupan uhrille, jolla ei ole kotikuntalaissa tarkoitettua kotikuntaa Suomessa, myönnetään vastaanottoraha välttämättömän toimeentulon turvaamiseksi ja itsenäisen selviytymisen edistämiseksi, jos hän on tuen tarpeessa eikä voi saada toimeentuloa muulla tavalla. Jos vastaanottokeskus järjestää täyden ylläpidon, ilman huoltajaa olevalle lapselle myönnetään vastaanottorahan sijasta käyttöraha.
Säilöön otetulle ulkomaalaiselle annetaan käyttörahaa, jos hänellä ei ole käytettävissään omia varoja eikä hän voi saada käyttövaroja muulla tavalla. Säilöön otetulle ulkomaalaiselle voidaan poikkeuksellisesti myöntää täydentävää vastaanottorahaa siten kuin vastaanottolaissa säädetään tai toimeentulotukea siten kuin toimeentulotuesta annetussa laissa (1412/1997) säädetään.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Vastaanottoraha | 8 150 000 |
Täydentävä vastaanottoraha | 340 000 |
Käyttöraha | 94 000 |
Yhteensä | 8 584 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Maahanmuuttopolitiikan tehostaminen ja turvapaikanhakijoiden määrän lasku | -1 433 |
Siirto momentille 26.01.29 | -88 |
Tasomuutos | 88 |
Yhteensä | -1 433 |
2015 talousarvio | 8 584 000 |
2014 talousarvio | 10 017 000 |
2013 tilinpäätös | 15 995 475 |