Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2003

25. JUSTITIEMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Förklaring:

Verksamhetsidé

Justitieministeriet som en del av statsrådet skapar rättspolitiska linjer, utvecklar författningspolitiken och styr sitt förvaltningsområde. Justitieministeriet svarar för förutsättningarna för en fungerande demokrati, för kvaliteten på rättsordningen och för att rättsförhållandena är klara och att människor och samfund effektivt kan förverkliga sina rättigheter, för premisserna för en rättvis rättegång, för effektiv brottsbekämpning i samarbete med övriga myndigheter, för att det straffrättsliga systemet är rättvist och effektivt liksom verkställigheten av straff samt för det internationella samarbetet inom sitt fält.

Insatsområden och utvecklingslinjer inom rättspolitiken under de närmaste åren

Ett smidigt domstolsförfarande till skälig kostnad samt en pålitlig rättssäkerhet

Rättegångsreformerna har huvudsakligen utfallit väl. De stigande rättegångskostnaderna i tvistemål har emellertid höjt tröskeln för att inleda rättegångar och antalet mål som tas upp vid en egentlig rättegång har minskat. I brottmål har särskilt åklagarnas arbetsmängd ökat avsevärt. Vid stora tingsrätter och hovrätter anhopas målen i allt större utsträckning.

Under de närmaste åren läggs tyngdpunkten vid sådana lagstiftnings- och andra åtgärder med hjälp av vilka smidigheten och snabbheten i rättegångarna kan förbättras vid domstolarna samt säkerställas att sådana förfaranden tillämpas som bäst lämpar sig för behandlingen av varje enskilt mål som tas upp vid domstolarna. I det här avseendet har även utvecklandet av domarutbildningen och arbetsmetoderna samt kvalitetsarbete en stor betydelse.

Brottsbekämpning samt förbättrande av kriminalpolitikens effekt och inriktning

Viktiga insatser när det gäller att minska på brottsligheten och de negativa verkningarna av brottslighet är brottsbekämpning, i synnerhet bekämpningen av ungdoms-, vålds-, narkotika- och återfallsbrottslighet, ekonomisk brottslighet samt olika system för stöd och ersättningar till brottsoffer.

Viktiga medel när det gäller att förbättra kriminalpolitikens effekt är att effektivera säkerhetsarbetet på lokal nivå, tidigt ingripa i den onda cirkeln av brottsligt beteende och snabbt verkställa straffrättsligt ansvar, utveckla sådana påföljder som är lämpliga för ungdomsbrottslingar och stödåtgärder därtill som syftar till att stöda ett liv utan brottslighet samt förbättra samspelet mellan påföljdssystemet och olika stödsystem i samhället.

Öppen och konsekvent politik när det gäller betalningsstörningar

Problem med överskuldsättning som uppstod under depressionen återstår ännu i stor utsträckning att åtgärda. I syfte att minska problemen för personer som har drabbats av långvariga skuldproblem är ändringar i lagstiftningen om skuldsanering, dröjsmålsränta och utsökning samt övriga åtgärder av regeringen genomförda eller under beredning.

Målet är att uppnå ändamålsenliga arrangemang med hjälp av vilka borgenärernas förmåner och gäldenärens ställning kan tryggas balanserat och de samhälleliga skadeverkningarna som följer på överskuldsättningen minimeras samt den ekonomiska brottsligheten och den ekonomiska gråzonen effektivt motarbetas.

Utvecklande av statsrådets författningsberedning

Ett systematiskt arbete för att utveckla författningsberedningen har pågått under 1990-talet. Med hjälp av det kan man stöda en lagberedning av god kvalitet som resulterar i lagstiftningsprogram som är realistiska ur beredningsmaskineriets och riksdagens synvinkel och som anknyter nära till regeringens verksamhet.

Demokrati och medborgarnas delaktighet

Röstningsaktiviteten har sjunkit under en längre tid vid riksdagsval och andra allmänna val med undantag för presidentvalen. Ett speciellt problem när det gäller röstningsaktiviteten är den polarisering av befolkningen som kommit fram vid undersökningar, de fattiga och utstötta röstar inte. Vid EU-parlamentsvalen har aktiviteten varit särskilt låg.

Målet är att inleda en omfattande diskussion och utgående från den en gemensam beredning av statsrådet om hur demokratin och medborgarnas delaktighet kunde utvecklas.

Rättssamarbetet inom EU och internationellt

Justitieministeriet främjar en snabb tillkomst av ett europeiskt rättsområde och fungerar som exempel när det gäller att skapa sin egen beredskap för ömsesidigt godkännande av domar och beslut mellan unionens medlemsländer. Målet är att medborgarna skall kunna utnyttja sina rätttigheter på lika grunder inom det europeiska rättsområdet och i de länder med vilka finländarna har mycket kontakter. Till de strategiska prioriteringarna hör även att målmedvetet främja rättsstatsutvecklingen i de länder som ansöker om medlemskap i EU och i Ryssland.

Inom framtidsdiskussionen inom unionen hänför sig målen till att förstärka dimensionen när det gäller de grundläggande rättigheterna, öppenheten och principerna för en god förvaltning samt till att utöka medborgarnas möjligheter till delaktighet på europeisk nivå.

Förvaltningsområdets utgifter kapitelvis 2001—2003



År 2001
bokslut
1000 €
År 2002
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2003
budgetprop.
1000 €

Ändring 2002—2003
    1000 € %







01.
Ministeriet och myndigheter i
samband med det
41 927
40 750
82 014
41 264
101
10.
Domstolsväsendet
192 635
199 993
205 646
5 653
3
30.
Rättshjälp
49 392
50 961
53 140
2 179
4
40.
Exekutionsväsendet
73 299
75 700
76 590
890
1
50.
Verkställighet av straff
157 762
168 130
169 120
990
1
60.
Åklagarväsendet
27 111
28 000
28 803
803
3
70.
Valutgifter
458
673
13 900
13 227
1 965

Sammanlagt
542 585
564 207
629 213
65 006
12

  Det totala antalet anställda 9 129 9 350 9 350