Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       04. Prövningsnämnden
       12. Statens skolhem
       18. Sjukförsäkring
       28. Annat utkomstskydd
       57. Semesterverksamhet

Statsbudgeten 2003

33. SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde har till uppgift att för befolkningen främja god hälsa och funktionsförmåga samt en hälsosam arbets- och livsmiljö och säkerställa en tillräcklig försörjning och tillräckliga social- och hälsovårdstjänster.

Omkring en tredjedel av socialutgifterna finansieras via statsbudgeten. Andelen under social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel utgör en dryg femtedel av socialutgifterna, eftersom poster som hör till socialutgifterna finansieras också via andra huvudtitlar. Överföringsutgifterna till hushållen, kommunerna och samkommunerna utgör de största utgiftsposterna under huvudtiteln.

Trots uppgången i efterfrågan på pensionsskydd och social- och hälsovårdstjänster har socialutgifterna utvecklats måttligt. För Finlands del understiger socialutgifternas andel av bruttonationalprodukten samt de köpkraftskorrigerade socialutgifterna per capita den genomsnittliga nivån i EU-länderna. Andelen beräknas stiga något 2003 och vara 26,2 %.

Faktorer som under de närmaste åren kommer att inverka på hur socialskyddet efterfrågas och utvecklas utgörs av befolkningens åldrande och funktionsförmåga, den allmänna samhällsekonomiska utvecklingen, den europeiska integrationen, sysselsättningsgraden och långtidsarbetslösheten, fattigdomen och utslagningen, ibruktagandet av ny teknologi, den regionala utvecklingen i landet och förändringarna bland personalen inom social- och hälsovården. Med tanke på en hållbar finansiering av socialskyddet framhävs fortsättandet i arbete samt upprätthållandet av befolkningens arbets- och funktionsförmåga. När det gäller socialskyddet är utmaningarna gemensamma för länderna i Europeiska unionen. Verksamheten på gemenskapsnivå, såsom målsättningen, handlingsprogrammen för olika regioner samt jämförelseindikatorer som beskriver de politiska resultaten, har blivit intensivare inom socialskyddssektorn.

Socialskyddets främsta uppgift ligger i att bromsa upp en försvagning av försörjningskvoten, dvs. proportionen sysselsatta/icke sysselsatta. Det görs genom att upprätthålla befolkningens arbets- och funktionsförmåga. En minskning av långtidsarbetslösheten är också en av de närmaste årens stora frågor. Om detta arbete är framgångsrikt kan risken för fattigdom och utslagning minskas avsevärt. I takt med att befolkningen åldras accentueras betydelsen av att servicesystemet fungerar och är heltäckande samt finansieras på ett hållbart sätt. Tryggandet av social- och hälsovårdstjänster för alla befolkningsgrupper förutsätter att kommunernas ekonomi utvecklas balanserat, tillgången till tjänster för utsatta grupper tryggas, kommunerna samarbetar och nya handlingsmodeller införs samt ekonomiska drivfjädrar används allt mera inom serviceproduktionen.

Social- och hälsovårdsministeriet fastställde de strategiska riktlinjerna för utvecklandet av social- och hälsovårdspolitiken under de närmaste åren i sin rapport "Strategier för social- och hälsovårdspolitiken år 2010 — mot ett socialt hållbart och ekonomiskt livskraftigt samhälle", som utgavs 2001. Enligt rapporten kan helheterna inom utvecklandet av social- och hälsopolitiken sammanfattas i följande fyra strategiska riktlinjer:

  • Främja hälsa och funktionsförmåga
  • Göra arbetet mera lockande
  • Förhindra och lindra utslagning
  • Trygga väl fungerande tjänster och ett rimligt utkomststöd.

Andra dokument som ligger till grund för förvaltningsområdets målsättning för 2003 är statsrådets principbeslut om folkhälsoprogrammet Hälsa 2015, de åtgärdsriktlinjer som utarbetats av kommissionen för utredande av socialutgiftsfinansieringen (Somera) samt statsrådets principbeslut om tryggande av hälso- och sjukvården i framtiden. För social- och hälsovårdens del gäller fortfarande det mål- och verksamhetsprogram för social- och hälsovården för åren 2000—2003 som regeringen godkänt 1999. I fråga om arbetarskyddet är det bakomliggande dokumentet den arbetarskyddsstrategi som godkändes 1998.

De konkreta åtgärder som de i strategidokumenten inskrivna målen förutsätter ingår i kapitel- och momentförklaringarna under huvudtiteln. I de resultatavtal som ingås med ämbetsverken och inrättningarna inom förvaltningsområdet enas man om respektive instans ansvar för uppnående av målen.

Resultatavtalsförfarandet inom förvaltningsområdet ändras 2003 så, att en resultatavtalsstruktur som innefattar de fyra perspektiven i referensramen Balanced Scorecard införs. Perspektiven är samhällelig verkningsfullhet, processer och strukturer, personalförnyelse och arbetsförmåga samt resurser och ekonomi. Målen för samhällelig verkningsfullhet i resultatavtalen härleds från de ovan nämnda strategidokumenten. Tidsperspektivet vid uppställningen av mål för resultatavtalen blir sådant att man kommer överens om långsiktiga mål som omspänner högst fyra år samt mål på årsnivå. Utfallet av målen följs genom kriterier som överenskoms särskilt.

Förvaltningsområdets utgifter kapitelvis 2001—2003



År 2001
bokslut
1000 €
År 2002
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2003
budgetprop.
1000 €

Ändring 2002—2003
    1000 € %







01.
Social- och hälsovårdsministeriet
45 716
50 905
65 290
14 385
28
02.
Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovården
19 838
22 980
20 610
- 2 370
- 10
03.
Arbetslöshetsnämnden
1 648
1 697
1 725
28
2
04.
Prövningsnämnden
1 458
1 552
1 556
4
0
06.
Rättsskyddscentralen för hälsovården
3 825
3 860
4 300
440
11
07.
Institutet för arbetshygien
33 334
34 320
35 210
890
3
08.
Folkhälsoinstitutet
30 274
33 929
34 584
655
2
09.
Social- och hälsovårdens produkt-
tillsynscentral
4 242
4 377
4 570
193
4
10.
Strålsäkerhetscentralen
9 593
10 417
11 109
692
7
11.
Läkemedelsverket och Utvecklingscentralen för läkemedelsbehandling
1 246
1 333
2 549
1 216
91
12.
Statens skolhem
588
588
588


13.
Arbetarskyddets distriktsförvaltning
19 995
20 730
21 306
576
3
14.
Statens sinnessjukhus
265
607
607


15.
Utjämning av familjekostnader
1 377 538
1 368 000
1 360 700
- 7 300
- 1
16.
Allmän familjepension
41 104
42 000
41 000
- 1 000
- 2
17.
Utkomstskydd för arbetslösa
538 358
663 200
698 200
35 000
5
18.
Sjukförsäkring
529 060
695 500
683 100
- 12 400
- 2
19.
Pensionsförsäkring
1 430 171
1 483 575
1 508 500
24 925
2
20.
Olycksfallsförsäkring
12 769
12 500
13 000
500
4
21.
Frontveteranpensioner
122 957
118 000
107 000
- 11 000
- 9
22.
Ersättning för skada, ådragen i militärtjänst och vissa utgifter för
rehabilitering
268 585
263 293
261 950
- 1 343
- 1
23.
Annat skydd för personer som lidit skada av krigen
3 114
3 280
3 030
- 250
- 8
28.
Annat utkomstskydd
11 067
12 100
18 196
6 096
50
32.
Av kommunerna anordnad social- och hälsovård
2 560 989
2 719 656
2 967 549
247 893
9
33.
Vissa utgifter inom social- och hälsovården

5 900
10 900
5 000
85
53.
Hälsofrämjande verksamhet och
hälsoövervakning
9 210
9 345
9 500
155
2
57.
Semesterverksamhet
182 631
186 000
193 300
7 300
4
92.
Användningen av avkastningen av Penningautomatföreningens
verksamhet
346 299
377 285
390 585
13 300
4

Sammanlagt
7 605 874
8 146 929
8 470 514
323 585
4

  Det totala antalet anställda 3 440 3 520 3 5301)    

1) Den avgiftsbelagda verksamhetens andel uppgår till 1 415 årsverken.