Talousarvioesitys 2016
Osasto 11
VEROT JA VERONLUONTEISET TULOT
Tyhjä elementti, POISTA
Selvitysosa:Valtiolle arvioidaan kertyvän verotuloja noin 40,9 mrd. euroa vuonna 2016. Verotulojen arvioidaan kasvavan noin 2½ % vuodelle 2015 budjetoituun (talousarvio ml. lisätalousarviot) verrattuna. Verotulojen kehitykseen vaikuttavat veropohjien kehitys sekä veroperusteisiin tehtävät muutokset. Arviot keskeisten veropohjaerien kehityksestä vuonna 2016 on esitetty tuloarviomomenttien selvitysosissa. Verotuloennusteiden laatimista on selostettu tarkemmin valtiovarainministeriön 15.9.2014 päivätyssä muistiossa Budjettitalouden tuloarvioiden laadintamenettelyt valtiovarainministeriössä (www.vm.fi).
Pääministeri Sipilän hallitusohjelman veropolitiikka tähtää kasvun, yrittäjyyden ja työllisyyden vahvistamiseen. Hallitusohjelman mukaiset verotuksen kärkitavoitteet vaalikaudella ovat:
- — Verotus kannustaa tekemään työtä, yrittämään, työllistämään, ottamaan riskiä, omistamaan, investoimaan ja sijoittamaan Suomessa. Kokonaisveroaste ei nouse vaalikauden aikana.
- — Verotus on ennakoitavaa ja johdonmukaista. Verotuksen yleislinjasta sovitaan vaalikauden alussa ja vältetään epävarmuutta aiheuttavia linjanmuutoksia vaalikauden aikana.
- — Verotuksen keventämisen painopiste on pieni- ja keskituloisissa. Kannustinloukkuja puretaan. Palkkatulojen verotus ei millään tulotasolla kiristy.
- — Verotusta kehitetään niin, että yrittäminen, omistaminen ja investoiminen ovat nykyistä kannattavampaa. Verotuksen rakenne tukee Suomen kilpailukykyä ja hallituksen asettamia kärkitavoitteita. Verotuksen painopistettä siirretään työn ja yrittämisen verotuksesta erityisesti haittaveroihin.
- — Verotuksen perusperiaate on laaja veropohja, matalat verokannat. Suomi toimii aktiivisesti kansainvälisen veronkierron estämiseksi.
- — Verotusmenettelyt ovat asiakaslähtöisiä ottaen huomioon verotuksen johdonmukaisuuden, ennakoitavuuden ja oikeusvarmuuden sekä tietojen saannin.
Vuonna 2016 veropolitiikan liikkumavaraa rajoittavat valtiontalouden suuri alijäämä sekä julkisen talouden sopeutustarve. Julkisen talouden kestävyyden tukemiseksi hallitusohjelman veronkevennyksistä suurin osa toteutetaan vasta vuonna 2017. Vuonna 2016 valtiontaloutta tasapainotetaan toteuttamalla hallitusohjelmassa sovittuja veronkiristyksiä.
Työn verotusta kevennetään hallitusohjelman mukaisesti erityisesti pieni- ja keskituloisilla korottamalla työtulovähennystä 450 miljoonalla eurolla vuonna 2016. Lisäksi ansiotuloveroperusteita lievennetään vuonna 2016 kuluttajahintaindeksin muutosta vastaavasti. Luovutustappio säädetään vähennyskelpoiseksi kaikesta pääomatulosta, kun se on voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti vähennyskelpoista ainoastaan luovutusvoitosta. Autoverotusta kevennetään hallituskaudella yhteensä noin 200 milj. euroa. Kevennys toteutetaan asteittain vuosina 2016—2019. Muutoksen asteittaisella voimaantulolla pyritään hillitsemään käyttäytymisvaikutuksia sekä välttämään kertaluonteisen suuren veromuutoksen aiheuttamia autokaupan markkinahäiriöitä ja varastoarvojen äkillistä alenemista sekä kuluttajien kannalta epäoikeudenmukaisia vaikutuksia.
Vuonna 2016 toteutettavat verosopeutustoimet kohdistuvat pääasiassa välilliseen verotukseen. Tupakkaveroa, ajoneuvoveroa, jäteveroa ja lämmitykseen käytettävien sekä voimalaitos- ja työkonepolttoaineiden veroa korotetaan. Tupakkaveron korotus toteutetaan asteittain käyttäytymisvaikutusten hillitsemiseksi. Asuntolainan korkojen vähennyskelpoista osuutta pienennetään. Vuodeksi 2016 otetaan määräaikaisena käyttöön mahdollisuus ns. tehokkaaseen katumiseen verotuksessa.
Hallitusohjelman mukaisesti hallituksen veroperusteisiin tekemien muutosten verotuottovaikutus kompensoidaan kunnille.
Taulukossa esitetään vuonna 2016 voimaan tulevien veroperustemuutosten vaikutus valtion verotuloihin. Veronkannon ja verontilitysten ajoituksesta johtuen veroperustemuutosten voimaantulovuonna niiden vaikutus budjettitalouden kassakertymään on usein pienempi kuin pysyvä vuositason vaikutus.
Veroperustemuutosten vaikutus valtion verotuottoon vuonna 2016 (milj. euroa)
Vaikutus vuonna 2016 | Vaikutus vuositasolla |
|
Ansio- ja pääomatuloverot | ||
— ansiotuloverotuksen inflaatiotarkistus | -110 | -120 |
— työtulovähennyksen keventäminen | -190 | -207 |
— yksityishenkilöiden korkeakouluille tekemien lahjoitusten vähennyskelpoisuus | -4 | -4 |
— asuntolainan korkovähennysoikeuden rajoittaminen, pääministeri Sipilän hallituksen päätös | 11 | 12 |
— asuntolainan korkovähennysoikeuden rajoittaminen, edellisen hallituksen päätös | 11 | 12 |
— luovutustappion vähennyskelpoisuus kaikesta pääomatulosta | -10 | -20 |
Tehokas katuminen | 7 | 10 |
Valmisteverot | ||
---|---|---|
— tupakkaveron korotus | 35 | 68 |
— lämmityksessä ja työkoneissa käytettävien polttoaineiden veron korotus | 78 | 85 |
— nestekaasun verottomuuden poisto, edellisen eduskunnan hyväksymä laki | 9 | 10 |
— turpeen veron alentaminen, edellisen eduskunnan hyväksymä laki | -11 | -12 |
Ajoneuvovero | ||
— ajoneuvoveron korotus v. 2016, edellisen eduskunnan hyväksymä laki | 100 | 180 |
Autovero | ||
— autoveron alennus | -50 | -50 |
Jätevero | ||
— jäteveron korotus | 4 | 5 |
Yhteensä | -120 | -31 |
— josta verotuottoa lisäävät | 255 | 382 |
— josta verotuottoa vähentävät | -375 | -413 |
Ehdotetut ja aikaisemmin päätetyt veroperustemuutokset vähentävät v. 2016 valtion verotuloja yhteensä noin 30 milj. euroa vuositasolla.
Valtion verotulot verolajeittain vuosina 2013—2016 (milj. euroa)
2013 tilinpäätös |
2014 tilinpäätös |
2015 TA+I LTA+II LTA |
2016 esitys |
|
Tuloon ja varallisuuteen perustuvat verot | 12 062 | 12 328 | 12 566 | 12 877 |
Liikevaihtoon perustuvat verot | 17 298 | 17 459 | 17 576 | 17 898 |
Valmisteverot | 6 573 | 6 563 | 6 945 | 7 149 |
Muut verot ja veronluonteiset tulot | 2 807 | 2 921 | 2 835 | 2 967 |
Yhteensä | 38 740 | 39 271 | 39 921 | 40 891 |
Verotuksen kokonaistasoon vaikuttavat valtion päätösten lisäksi kuntien veropäätökset ja sosiaalivakuutusmaksujen taso. Alla olevassa taulukossa on esitetty kansantaloudessa kertyvät verot yhteensä suhteessa bruttokansantuotteeseen (kokonaisveroaste) sekä sektoreittain että verolajeittain jaoteltuna. Kokonaisveroasteen ennakoidaan pysyvän suunnilleen vuoden 2015 tasolla.
Julkisyhteisöjen saamat verotulot sektoreittain ja verolajeittain, % BKT:sta
2014 | 2015 | 2016 | |
Sektoreittain: | |||
Verot ja sosiaalivakuutusmaksut yhteensä | 44,2 | 44,4 | 44,3 |
Valtio | 20,9 | 20,8 | 20,9 |
Kunnat | 10,4 | 10,5 | 10,4 |
Soturahastot | 12,9 | 13,1 | 13,0 |
Verolajeittain: | |||
Verot ja sosiaalivakuutusmaksut yhteensä | 44,2 | 44,4 | 44,3 |
Välittömät verot | 16,8 | 16,9 | 17,0 |
Tuotannon ja tuonnin verot | 14,5 | 14,4 | 14,3 |
Sosiaalivakuutusmaksut | 12,9 | 13,1 | 13,0 |
Verotuet ovat verolainsäädännössä määrättyjä poikkeuksia verotuksen perusrakenteesta eli ns. normiverojärjestelmästä. Käytännössä verotuilla tarkoitetaan verovapauksia, verovähennyksiä, alempia verokantoja ja muita niihin rinnastettavia keinoja, joiden avulla tuetaan jotain tiettyä elinkeinoa tai verovelvollisryhmää. Toisin kuin suorat tuet, verotuet eivät näy budjetin menomomenteilla, vaan tuki toteutuu saamatta jääneinä verotuloina. Verotukien tarkkaa määrää ei pystytä useimmissa tapauksissa täsmällisesti laskemaan, joten niiden seuranta perustuu tukien määristä laadittuihin arvioihin. Joidenkin verotukien määrästä ei pystytä laatimaan euromääräistä arviota lainkaan, johtuen saatavilla olevien tietoaineistojen puutteellisuudesta. Verotukien määritelmät, sekä arviot niiden vaikutuksista verotuottoihin ovat riippuvaisia verotukilaskennassa käytetystä normiverojärjestelmästä ja laskentamenetelmästä. Verotuet lasketaan säännöskohtaisesti ja staattisen laskelman avulla. Tässä esitettyjen verotukilaskelmien perustana olevaa normiverojärjestelmää ja laskentamenetelmiä on kuvattu Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen valmisteluraportissa Verotuet Suomessa 2009 (www.vatt.fi).
Verotukia tarkasteltaessa on huomioitava, että verotuen poistaminen ei välttämättä lisäisi verotuloja vastaavalla määrällä. Osa tuista on päällekkäisiä, joten ne vaikuttavat toistensa suuruuteen. Tuet vaikuttavat myös hintoihin ja käyttäytymiseen, mitä staattisessa verotukilaskennassa ei pystytä ottamaan huomioon. Yksittäisen verotuen poistamisen lopullisia vaikutuksia on näistä syistä johtuen vaikea arvioida. Verotukien seuranta on kuitenkin tärkeää, koska niiden kautta ohjataan merkittävää julkista tukea eri kohteisiin. Verotuet myös kaventavat veropohjaa ja usein monimutkaistavat verojärjestelmää.
Verotukia on tällä hetkellä määritelty vajaat 190 kappaletta. Näistä noin kolmasosalle ei pystytä esittämään euromääräistä arviota ja osalle voidaan esittää vain suuruusluokka-arvio. Vuonna 2016 verotukien kokonaismääräksi arvioidaan noin 24,8 milj. euroa, josta 16,4 milj. euroa kohdistuu valtion verotuloihin. Alla olevassa taulukossa esitetään verotukien kappalemäärät sekä arviot niiden euromääräisestä suuruudesta vuosina 2015 ja 2016. Kunkin verotuloarviomomentin selvitysosassa esitetään merkittävimmät momentin tuottoa alentavat verotuet.
Verotuet 2015 ja 2016
2015, kpl | 2015, milj. euroa | 2016, kpl | 2016, milj. euroa | |
Henkilöverotus | 50 | 15 465 | 50 | 16 135 |
Elinkeinoverotus | 28 | 871 | 28 | 897 |
Maa- ja metsätalouden verotus | 20 | 122 | 20 | 127 |
Varainsiirtoverotus | 12 | 2 099 | 12 | 2 099 |
Kiinteistöverotus | 7 | 623 | 7 | 600 |
Perintö- ja lahjaverotus | 15 | 227 | 15 | 237 |
Arvonlisäverotus | 20 | 2 921 | 20 | 3 015 |
Valmisteverotus | 28 | 2 099 | 28 | 2 147 |
Sosiaalivakuutusmaksut | 6 | ei voida laskea | 6 | ei voida laskea |
Yhteensä | 186 | 24 427 | 186 | 25 257 |
Osaston tuloarviot vuosina 2014—2016
v. 2014 tilinpäätös 1000 € |
v. 2015 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2016 esitys 1000 € |
Muutos 2015—2016 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavat verot | 12 328 027 | 11 993 000 | 12 877 000 | 884 000 | 7 |
01. | Ansio- ja pääomatuloverot | 9 117 056 | 8 866 000 | 9 238 000 | 372 000 | 4 |
02. | Yhteisövero | 2 432 759 | 2 467 000 | 2 877 000 | 410 000 | 17 |
03. | Korkotulojen lähdevero | 141 652 | 120 000 | 92 000 | -28 000 | -23 |
04. | Perintö- ja lahjavero | 499 060 | 540 000 | 670 000 | 130 000 | 24 |
(05.) | Pankkivero | 137 500 | — | — | — | 0 |
(06.) | Voimalaitosvero | — | — | — | — | 0 |
04. | Liikevaihdon perusteella kannettavat verot ja maksut | 17 458 906 | 17 849 500 | 17 897 800 | 48 300 | 0 |
01. | Arvonlisävero | 16 552 721 | 16 932 000 | 16 962 000 | 30 000 | 0 |
02. | Eräistä vakuutusmaksuista suoritettava vero | 749 584 | 760 000 | 776 000 | 16 000 | 2 |
03. | Apteekkimaksut | 156 601 | 157 500 | 159 800 | 2 300 | 1 |
08. | Valmisteverot | 6 562 808 | 7 107 000 | 7 149 000 | 42 000 | 1 |
01. | Tupakkavero | 785 292 | 863 000 | 953 000 | 90 000 | 10 |
04. | Alkoholijuomavero | 1 393 981 | 1 384 000 | 1 366 000 | -18 000 | -1 |
05. | Makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmistevero | 256 794 | 264 000 | 260 000 | -4 000 | -2 |
07. | Energiaverot | 4 112 704 | 4 581 000 | 4 555 000 | -26 000 | -1 |
08. | Eräiden juomapakkausten valmistevero | 14 037 | 15 000 | 15 000 | — | 0 |
10. | Muut verot | 2 760 124 | 2 853 000 | 2 854 000 | 1 000 | 0 |
03. | Autovero | 917 993 | 993 000 | 845 000 | -148 000 | -15 |
05. | Varainsiirtovero | 702 164 | 614 000 | 633 000 | 19 000 | 3 |
06. | Arpajaisvero | 218 395 | 225 000 | 225 000 | — | 0 |
07. | Ajoneuvovero | 877 619 | 957 000 | 1 120 000 | 163 000 | 17 |
08. | Jätevero | 43 954 | 64 000 | 31 000 | -33 000 | -52 |
19. | Muut veronluonteiset tulot | 160 497 | 108 810 | 112 932 | 4 122 | 4 |
(02.) | Lästimaksut | 1 051 | — | — | — | 0 |
03. | Ratavero | 18 057 | 5 450 | 5 341 | -109 | -2 |
04. | Eräät viestinnän maksut | 28 204 | 28 783 | 28 570 | -213 | -1 |
05. | Lentoliikenteen valvontamaksu | 11 045 | 11 100 | 11 471 | 371 | 3 |
06. | Väylämaksut | 87 587 | 42 628 | 44 800 | 2 172 | 5 |
07. | Katsastustoiminnan valvontamaksu | 4 817 | 7 329 | 7 260 | -69 | -1 |
08. | Öljyjätemaksu | 3 429 | 4 000 | 4 000 | — | 0 |
09. | Muut verotulot | 3 442 | 3 500 | 6 000 | 2 500 | 71 |
10. | Sähkö- ja maakaasuverkkomaksut ja Perämeren tuulivoima-alueella perittävä tuulivoimamaksu | 2 865 | 3 020 | 3 090 | 70 | 2 |
11. | Rahoitusvakausviraston hallintomaksut | — | 3 000 | 2 400 | -600 | -20 |
Yhteensä | 39 270 364 | 39 911 310 | 40 890 732 | 979 422 | 2 |