Talousarvioesitys 2002
Yleisperustelut
Yhteenveto
Eduskunnalle annetaan vuoden 2002 talousarvioesitystä (HE 115/2001 vp) täydentävä hallituksen esitys. Hallituksen esitys vuoden 2002 talousarvioksi annettiin eduskunnalle 4.9.2001, eikä valtiovarainvaliokunta ole vielä antanut siitä mietintöään.
Täydentävään esitykseen sisältyy tuloarvioiden nettolisäyksiä 62 milj. euroa ja hallinnonalojen määrärahojen nettolisäyksiä yhteensä 258,9 milj. euroa. Valtionvelan vähentämisen pääluokkaan ehdotetaan 196 milj. euron vähennystä nettokuoletuksiin.
Taulukko 1. Kansantalouden kehitys
1998 | 1999 | 2000* | 2001** | 2002** | |
Bruttokansantuote käyvin hinnoin, mrd. € | 116,0 | 120,5 | 131,7 | 136,1 | 139,8 |
Bruttokansantuote, määrän muutos, % | 5,3 | 4,0 | 5,7 | 0,6 | 1,6 |
Työttömyysaste, % | 11,4 | 10,2 | 9,8 | 9,2 | 9,4 |
Työllisyysaste, % | 64,1 | 66,0 | 66,9 | 67,5 | 67,3 |
Kuluttajahintaindeksi, muutos, % | 1,4 | 1,2 | 3,4 | 2,7 | 1,7 |
Pitkät korot (valtion obligaatiot, 10 v), % | 4,8 | 4,7 | 5,5 | 5,0 | 5,0 |
Kansainvälinen talouskehitys on heikentynyt tuntuvasti viime vuoden syksystä lähtien, ja syyskuisen terrori-iskun jälkeen näkymät ovat entistä epävarmemmat. Kansainvälisessä kysynnässä tapahtuneet muutokset ovat tuntuneet viennin välityksellä nopeasti myös Suomen taloudessa; kuluvan vuoden alkupuolella kokonaistuotanto laski, kun vienti ja sen seurauksena teollisuustuotanto kääntyivät supistumaan. Kokonaistuotannon väheneminen on kuitenkin ilmeisesti jäämässä lyhytaikaiseksi, sillä tuotanto näyttää kääntyneen nousuun jo kesällä. Kokonaistuotannon kasvu jää tänä vuonna kuitenkin selvästi pienemmäksi kuin aiemmin arvioitiin, noin puoleen prosenttiin.
Ensi vuonna kansainvälisen talouden odotetaan elpyvän, voimakkaammin tosin vasta vuoden jälkipuoliskolla. Kun vienti ei enää supistu ja kotimainen kysyntä lisääntyy hieman nopeammin kuin tänä vuonna, kokonaistuotannon odotetaan lisääntyvän ensi vuonna 1½ % — tämä on prosenttiyksikön vähemmän kuin aiemmassa ennusteessa arvioitiin. Talouskasvun hitauden vuoksi työpaikkoja syntyy vähän ja työttömyysaste nousee tämänvuotista korkeammaksi, keskimäärin 9,4 prosenttiin. Kansantalouden tilinpidon mukainen valtiontalouden ylijäämä supistuu pieneksi tulojen heikon kehityksen ja menojen kasvun vuoksi; finanssipolitiikka tukee talouskasvua.
Taulukko 2. Julkinen talous
1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | |
Julkiset menot, % BKT:sta | 53,2 | 52,2 | 48,7 | 49,1 | 49,5 |
Veroaste 1) | 46,1 | 46,2 | 46,9 | 45,0 | 43,6 |
Julkisyhteisöjen rahoitusjäämä, % BKT:sta | 1,3 | 1,9 | 6,9 | 4,7 | 2,6 |
— valtionhallinto | -1,5 | -0,7 | 3,5 | 1,9 | 0,3 |
— paikallishallinto | -0,3 | -0,3 | 0,1 | -0,2 | -0,3 |
— työeläkelaitokset | 3,2 | 2,8 | 3,1 | 2,9 | 2,7 |
— muut sosiaaliturvarahastot | -0,1 | 0,1 | 0,2 | 0,0 | -0,2 |
Julkisyhteisöjen velka | |||||
— mrd. euroa | 56,6 | 57,0 | 58,0 | 58,2 | 60,0 |
— % BKT:sta | 48,8 | 47,3 | 44,0 | 42,7 | 42,9 |
Valtionvelka | |||||
— mrd. euroa | 69,8 | 68,1 | 63,4 | 61,0 | 61,2 |
— % BKT:sta | 60,2 | 56,5 | 48,2 | 44,8 | 43,7 |
1) Kansantalouden tilinpidon mukaiset verot ja sosiaaliturvamaksut prosentteina BKT:sta
Tuloarvioiden muutokset
Tulo- ja varallisuusverotuoton arvioidaan kasvavan 350 milj. eurolla aiemmasta arviosta. Nousu johtuu pääasiassa siitä, että arvioitua suurempi osuus vuoden 2001 yhteisöverosta kertyy toteutuneiden erityisten yritysjärjestelyjen vuoksi vuoden 2002 puolella. Lisäksi arviossa on huomioitu heikentynyt talousennuste. Arvonlisäverotuoton arvioidaan laskevan 300 milj. eurolla aiemmin arvioidusta toteutuneiden tietojen ja kotimaisen kysynnän ennusteiden alenemisen vuoksi.
Määrärahojen muutokset
Työvoimapolitiikan aktiivisten toimenpiteiden määrää ehdotetaan lisättäväksi 3 000 henkilöllä. Lisäyksen kustannusvaikutus on 29 milj. euroa. Talousennusteen heikentymisen johdosta työttömyysturvamäärärahoihin ehdotetaan yhteensä 89,7 milj. euron lisäystä. Indeksikorotuksen tarkentumisen ja kansantalouden palkkasumman kehityksen arvion muuttumisen johdosta eläkemenojen rahoitukseen ehdotetaan yhteensä 13 milj. euron lisäystä.
Työttömyysturvan peruspäivärahaan, työmarkkinatukeen, koulutustukiin ja koulutuspäivärahoihin sekä ansiosidonnaisen työttömyysturvan perusosaan ehdotetaan 0,84 euron (5 markan) tasokorotusta 1.3.2002 lukien. Yhdessä lakisääteisen 0,55 euron (3,27 markan) indeksitarkistuksen kanssa työttömyysturvan peruspäiväraha nousee noin 8 markalla. Päivärahojen tasokorotuksen arvioidaan lisäävän valtion menoja vuonna 2002 perusturvan osalta 31,1 milj. eurolla ja ansioturvan osalta 19,3 milj. eurolla. Vuositasolla korotus lisää valtion menoja yhteensä 67,6 milj. eurolla.
Ulkoasiainministeriön hallinnonalalla lähialueyhteistyömäärärahaan ehdotetaan lisäystä Suomen maksuosuutena Pohjoisen ulottuvuuden ympäristökumppanuusrahastolle vuoden 2001 toiseen lisätalousarvioesitykseen sisältyneen valtuuden johdosta.
Sisäasiainministeriön hallinnonalalla kuntien yhdistymisavustusten ja kuntajaon momentille ehdotetaan enintään 5 milj. euron valtuutta sitoutua maksamaan vuoden 2002 aikana tehtäviin ja vuoden 2003 alussa voimaan tuleviin kuntajaon muutoksiin liittyvää investointi- ja kehittämishankkeiden tukea.
Valtiovarainministeriön hallinnonalalla ehdotetaan valtioneuvostolle oikeutta myöntää Suomen Vientiluotto Oy:lle valtion omavelkaisia takauksia vastavakuutta vaatimatta yhteensä enintään 150 milj. euron suuruisen luotonoton vakuudeksi. Lisäksi ehdotetaan valtuutta Pohjoismaiden Investointipankin myöntämien tai takaamien ympäristöinvestointilainojen valtiontakauksen korotukseen 36,6 milj. eurolla. Korotus liittyy Pohjoismaiden ministerineuvostossa käsiteltävänä olevan ympäristöinvestointihankkeita koskevan lainajärjestelmän (MIL) korottamiseen. Pohjoismaiden Ympäristörahoitusyhtiön peruspääomaa on tarkoitus korottaa vuosien 2002—2007 aikana 40 milj. eurolla. Valtioneuvostolle ehdotetaan valtuutta sitoutua Suomen osalta yhteensä enintään 7,4 milj. euron korotukseen.
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla merenkulkulaitoksen toimintamenoihin ehdotetaan 841 000 euron vähennystä, mikä aiheutuu monitoimimurtajan talvikauden vuokraustuloista.
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla valtion osuuteen sairausvakuutuslaista johtuvista menoista ehdotetaan 25 milj. euron lisäystä, joka aiheutuu lääkemenoarvion lisäyksestä ja työnantajan vakuutusmaksutuottoarvion alentumisesta sekä kansantalouden palkkasumman kasvuarvion alentumisesta.
Ympäristöministeriön hallinnonalalla pääkaupunkiseudun ja kehyskuntien uusien asuntoalueiden rakentamiskelpoiseksi saattamista edistetään ottamalla käyttöön määräaikainen hankekohtainen kunnallistekniikan rakentamisavustus.
Valtionvelan korkoihin ehdotetaan 24 milj. euron lisäystä vuoden 2001 nettokuoletusten supistumisen johdosta.
Käsiteltävänä olevat ja nyt ehdotetut määrärahojen muutokset jakaantuvat eri pääluokkiin seuraavasti: |
||||
---|---|---|---|---|
Hallituksen esitys talousarvioksi | Täydentävä esitys |
Yhteensä | ||
Pääluokka | € | € | € | |
21. | Tasavallan Presidentti | 6 412 000 | - | 6 412 000 |
22. | Eduskunta | 101 817 000 | - | 101 817 000 |
23. | Valtioneuvosto | 36 939 000 | - | 36 939 000 |
24. | Ulkoasiainministeriön hallinnonala | 709 289 000 | 937 000 | 710 226 000 |
25. | Oikeusministeriön hallinnonala | 564 182 000 | - | 564 182 000 |
26. | Sisäasiainministeriön hallinnonala | 1 303 518 000 | - | 1 303 518 000 |
27. | Puolustusministeriön hallinnonala | 1 715 516 000 | -96 000 | 1 715 420 000 |
28. | Valtiovarainministeriön hallinnonala | 5 682 276 000 | 6 665 000 | 5 688 941 000 |
29. | Opetusministeriön hallinnonala | 5 466 390 000 | - | 5 466 390 000 |
30. | Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala |
2 466 287 000 | 471 000 | 2 466 758 000 |
31. | Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala |
1 311 728 000 | -819 000 | 1 310 909 000 |
32. | Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonala |
874 887 000 | -22 000 | 874 865 000 |
33. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala |
8 003 969 000 | 119 400 000 | 8 123 369 000 |
34. | Työministeriön hallinnonala | 1 975 193 000 | 108 270 000 | 2 083 463 000 |
35. | Ympäristöministeriön hallinnonala | 620 492 000 | 67 000 | 620 559 000 |
36. | Valtionvelan korot | 3 743 000 000 | 24 000 000 | 3 767 000 000 |
Yhteensä (pl. valtionvelan vähentäminen) | 34 581 895 000 | 258 873 000 | 34 840 768 000 | |
37. | Valtionvelan vähentäminen | 678 000 000 | -196 000 000 | 482 000 000 |
Yhteensä | 35 259 895 000 | 62 873 000 | 35 322 768 000 |
Käsiteltävänä olevat ja nyt arvioidut tuloarvioiden muutokset jakaantuvat eri osastoihin seuraavasti: |
||||
---|---|---|---|---|
Hallituksen esitys talousarvioksi | Täydentävä esitys |
Yhteensä | ||
Osasto | € | € | € | |
11. | Verot ja veronluonteiset tulot | 30 285 490 000 | 50 000 000 | 30 335 490 000 |
12. | Sekalaiset tulot | 4 024 434 000 | 11 976 000 | 4 036 410 000 |
13. | Korkotulot ja voiton tuloutukset | 817 374 000 | - | 817 374 000 |
15. | Lainat | 133 544 000 | - | 133 544 000 |
Yhteensä | 35 260 842 000 | 61 976 000 | 35 322 818 000 |