Talousarvioesitys 2015
40. Viestintäpalvelut ja -verkot sekä viestinnän tukeminen
Selvitysosa:Viestintäpalvelut ja -verkot ovat olennainen osa tietoyhteiskunnan kehittymistä, koska merkittävä osa yhteiskunnan palveluista tuotetaan ja kulutetaan viestintäpalveluja ja -verkkoja hyödyntäen. Suomen talouskehityksen ja kilpailukyvyn kannalta on keskeistä pystyä muuttamaan vahva viestintäinfrastruktuuri- ja palveluosaaminen vahvuuksiksi digitaalisten palvelujen tuotannossa ja laajassa hyväksikäytössä. Uutta teknologiaa ja uusia viestintäpalveluita kehitetään ja pyritään ottamaan käyttöön kaikilla elämänaloilla siten, että kansalaisten arki helpottuu.
01. Viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 894 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen. Niiden osalta määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Digitaalista tekniikkaa ja palveluita hyödynnetään laajasti yhteiskunnan eri osa-alueilla. Viestinnän ja tietoyhteiskunnan peruspalvelut ja niiden turvallisuus varmistetaan. Koko maassa on saatavilla monipuolisia, korkealaatuisia ja kohtuuhintaisia viestintä- ja tietoyhteiskuntapalveluita. Tieto- ja viestintäteknologian ja digitaalisten palveluiden täysimääräinen käyttö edistää yhteiskunnan toimivuutta, kansalaisten hyvinvointia ja yritysten kilpailukykyä.
Viestintäviraston tavoitteena on viestintäpalvelujen tarjonnan monipuolistuminen, viestinnän peruspalveluiden saatavuuden paraneminen sekä viestintäverkkojen ja -palvelujen toimintavarmuuden ja turvallisuuden kehittyminen. Vuoden 2015 toiminnan painopisteiden mukaisesti Viestintävirasto puuttuu viestintämarkkinoiden epäkohtiin, tarjoaa taajuudet uusille käyttötarkoituksille, lisää markkinoiden läpinäkyvyyttä, edistää nopeiden laajakaistaverkkojen rakentamista ja huolehtii posti-, puhelin-, tv- ja laajakaistapalvelujen vähimmäistasosta. Lisäksi Viestintävirasto vahvistaa kansallista tietoturvaa ja terävöittää teknistä ohjausta ja valvontaa.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Viestintävirastolle vuodelle 2015 seuraavat toiminnalliset tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa viestinnän toimialalle asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita sekä hallinnonalalle asetettuja yhteisiä tavoitteita.
Tulostavoite | 2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
---|---|---|---|
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA | |||
Radiotaajuuksien huutokauppa toteutetaan, ajankohta | 1—10/2013 | - | - |
Elinkeinoelämän sekä harrastuskäyttöön osoitettujen luvanvaraisten radiolaitteiden käyttöön osoitetun taajuusmäärän kasvu, %/vuosi | 1 (elinkeino), 5 (harrastus) | 1 (elinkeino), 4 (harrastus) | 1 (elinkeino), 4 (harrastus) |
Radioluvista vapautettujen sovellusten määrä, kpl/vuosi | 8 | 3 | 3 |
Kyberturvallisuuskeskuksen toiminta käynnistyy ja vakiintuu. Viestintävirasto tuottaa kyberturvallisuuden tilannekuvaa ja tietoturvallisuuspoikkeamien havainnoinnin palveluita. Kyberturvallisuuskeskuksen yhteistyöverkoston arvio kyberturvallisuuden tilannekuvan laadusta. Suoritetaan kysely yhteistyöverkostolle (asteikko 1—5) | - | 3,7 | 3,7 |
Viestintävirasto tuottaa ajantasaista tilannekuvaa viestintäverkoista sekä niiden vika- ja häiriötilanteista Viestintäviraston sivustolla. Karttamuotoinen, ajantasainen helppokäyttöinen informaatio viestintäverkkojen tilanteesta käytössä vaiheittain: | |||
1. vaihe: lämpötilakartta vakavista häiriöistä | toteutuu | - | - |
2. vaihe: tarkennettu häiriökartta ja laatu | - | toteutuu | - |
3. vaihe: palvelukartta (häiriöt, laatu, saatavuus ja valvonta) | - | - | toteutuu |
Laajakaistapalveluja tarjoaville operaattoreille on tarjolla kohtuuhintaisia valokuidulla toteutettuja tilaajayhteyksiä. Kilpailijoille vuokrattujen kuitutilaajayhteyksien määrän kehitys, %/vuosi | 200 | 5 | 5 |
Nopeiden (yli 30 Mb) laajakaistayhteyksien saatavuus paranee. Laajakaistaliittymien saatavuus kasvaa, %/v | 9,5 | 5 | 5 |
Laajakaistatukihakemusten joutuisa käsittely. Vireille tulleista hakemuksista käsitelty kolmen kuukauden kuluessa riittävien selvitysten saamisesta, osuus % | 100 | 80 | 80 |
Taajuussuunnittelu on laadukasta. Taajuussuunnittelusta johtuvat haitalliset häiriöt enintään, kpl/vuosi | 0 | 8 | 8 |
Varmistetaan postin yleispalvelun saatavuus. Kansalaisten tyytyväisyys postin yleispalveluihin, asiakaskysely (asteikko 1—5) | 3,9 | 3,5 | 3,5 |
Viestintäverkkojen ja -palvelujen käytettävyys on hyvällä tasolla. Pitkäkestoisten vakavien vikojen määrä enintään, kpl/vuosi | 6 | 6 | 6 |
Asiakas- ja sidosryhmäkysely (asteikko 1—5) | 3,8 | 3,5 | 3,5 |
Virasto edistää internetpalvelujen käyttöä kehittämällä kansallista tietoturvallisuutta. Asiakas- ja sidosryhmäkysely (asteikko 1—5) | 3,8 | 3,5 | 3,5 |
Virasto edistää internetpalvelujen kehittymistä takaamalla toimivan verkkoympäristön. Nimipalvelimien käytettävyys, % | 100 | 100 | 100 |
Tehdään lupa- ja taajuuspäätökset noudattaen palveluaikatavoitteita. Palveluaikatavoite 28 päivää, osuus %/vuosi | 98 | 95 | 95 |
Tehokas radiohäiriöiden selvittäminen. Hätä- ja turvallisuusliikenteen sekä viranomaisverkkojen radiohäiriöiden selvitykseen enintään kuluva aika, tuntia virka-aikana | 16 | 16 | 16 |
Virastossa on toteutettu tietoturvallisuuden vakiointi perustuen yleisesti hyväksyttyyn tietoturvastandardiin. Tietoturvallisuus katselmoidaan vuosittain. | - | toteutuu | toteutuu |
Sidosryhmien tyytyväisyys Viestintäviraston toimintaan (asteikko 1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS | |||
Teletoiminnan ohjauksen ja valvonnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja, euroa/yleisen televerkon liittymä (sisältää perinteiset liittymät ja laajakaistaliittymät) | 0,38 | 0,40 | 0,40 |
Tietoturvallisuuden ohjauksen ja valvonnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja, euroa/yleisen televerkon liittymä (sisältää perinteiset liittymät ja laajakaistaliittymät) | 0,30 | 0,75 | 0,90 |
Postipalvelujen valvonnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja, euroa/postinsaajatalous | 0,50 | 0,58 | 0,58 |
Mediapalvelujen valvonnan kustannukset, euroa/tv-katsojatalous | 0,26 | 0,34 | 0,34 |
Taajuushallinnon kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja, euroa/voimassa olevien radiolupien ja kelpoisuustodistusten sekä lupa- ja todistushakemusten ja pidettyjen tutkintojen yhteenlaskettu lukumäärä | 77 | 125 | 125 |
Työn tuottavuuden kehittyminen, % | 4,9 | 1 | 1 |
Kokonaistuottavuuden kehittyminen, % | 4,86 | 2 | 2 |
Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 102 | 94 | 95 |
Veronluonteisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 108 | 96 | 97 |
Tulot perustuvat valtion maksuperustelain nojalla annettuun liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen taajuusmaksuista ja Viestintäviraston radiohallinnollisista suoritteista perittävistä muista maksuista (1222/2010), liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen Viestintäviraston eräistä maksuista (865/2012) sekä lakiin valtion televisio- ja radiorahastosta (745/1998).
Viestintävirasto perii tietoyhteiskuntamaksua sekä televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksua tietoyhteiskuntakaaressa säädetyin perustein, postitoiminnan valvontamaksua postilaissa (415/2011) säädetyin perustein sekä sähköisen tunnistuspalvelun tarjoajilta maksua laissa vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä allekirjoituksista (617/2009) säädetyin perustein.
Tietoyhteiskuntamaksu 4 180 000 euroa, postitoiminnan valvontamaksu 1 535 000 euroa, televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksu 1 069 000 euroa sekä varmennemaksu 208 000 euroa tuloutetaan momentille 11.19.04. Näistä toiminnoista aiheutuvat menot on otettu huomioon Viestintäviraston toimintamenomomentin määrärahan mitoituksessa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 31 169 | 31 357 | 33 050 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 22 614 | 20 312 | 21 156 |
Nettomenot | 8 555 | 11 045 | 11 894 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 516 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 856 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Tuotot | |||
---|---|---|---|
Taajuusmaksut ja muut radiohallinnolliset suoritteet | 9 933 | 10 558 | 10 668 |
Verkkotunnusmaksut | 3 550 | 3 600 | 3 600 |
Numerointimaksut | 2 774 | 2 780 | 2 780 |
Muu maksullinen toiminta | 6 294 | 4 535 | 4 078 |
Tuotot yhteensä | 22 551 | 21 473 | 21 126 |
Kustannukset | |||
Taajuusmaksut ja muut radiohallinnolliset suoritteet | 10 753 | 11 692 | 11 725 |
Verkkotunnusmaksut | 3 035 | 3 676 | 3 568 |
Numerointimaksut | 2 698 | 2 868 | 2 772 |
Muu maksullinen toiminta | 5 725 | 4 623 | 4 186 |
Kustannukset yhteensä | 22 211 | 22 859 | 22 251 |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) | |||
Taajuusmaksut ja muut radiohallinnolliset suoritteet | -820 | -1 134 | -1 057 |
Verkkotunnusmaksut | 515 | -76 | 32 |
Numerointimaksut | 76 | -88 | 8 |
Muu maksullinen toiminta | 569 | -88 | -108 |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) yhteensä | 340 | -1 386 | -1 125 |
Kustannusvastaavuus, % | |||
Taajuusmaksut ja muut radiohallinnolliset suoritteet | 92 | 90 | 91 |
Verkkotunnusmaksut | 117 | 98 | 101 |
Numerointimaksut | 103 | 97 | 100 |
Muu maksullinen toiminta | 110 | 98 | 97 |
Kustannusvastaavuus, % yhteensä | 102 | 94 | 95 |
Veronluonteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Tuotot | |||
---|---|---|---|
Eräät viestinnän maksut | 6 646 | 6 633 | 6 992 |
Tuotot yhteensä | 6 646 | 6 633 | 6 992 |
Kustannukset | |||
Eräät viestinnän maksut | 6 143 | 6 900 | 7 186 |
Kustannukset yhteensä | 6 143 | 6 900 | 7 186 |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) | |||
Eräät viestinnän maksut | 503 | -267 | -194 |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) yhteensä | 503 | -267 | -194 |
Kustannusvastaavuus, % | |||
Eräät viestinnän maksut | 108 | 96 | 97 |
Kustannusvastaavuus, % yhteensä | 108 | 96 | 97 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kyberturvallisuuskeskus | 500 |
NCSA-tehtävien hoito | 100 |
PRS-viranomaistoiminta | 150 |
Tietoyhteiskuntamaksu | 300 |
Toimintamenojen lisäsäästö | -141 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -60 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 17 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -17 |
Yhteensä | 849 |
2015 talousarvio | 11 894 000 |
2014 talousarvio | 11 045 000 |
2013 tilinpäätös | 9 895 000 |
42. Sanomalehdistön tuki (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtakunnallisilla vähemmistökielillä ruotsin, saamen, romanin tai karjalan kielellä julkaistavien sanomalehtien ja niitä vastaavien sähköisten julkaisujen tukemiseen, viittomakielisten vastaavien sähköisten julkaisujen tukemiseen sekä ruotsinkielisten uutispalvelujen tuottamisen tukemiseen. Määrärahaa saa käyttää myös sellaisten saamen- tai karjalankielisten sisältöjen tuottamiseen, jotka liittyvät suomen tai ruotsin kielellä julkaistaviin sanomalehtiin.
Selvitysosa:Määrärahalla on tarkoitus edistää kotimaisen lehdistön ja tiedonvälityksen moniarvoisuutta ja monipuolisuutta.
2015 talousarvio | 500 000 |
2014 talousarvio | 500 000 |
2013 tilinpäätös | 500 000 |
44. Median innovaatiotuki (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 10 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää avustusten maksamiseen media-alan tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeisiin.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Median innovaatiotuen tarkoituksena on edistää media-alan rakennemuutosta ja tukea uusien journalististen sisältöjen, palvelujen ja ratkaisujen luomista ja kehittämistä digitaalisessa toimintaympäristössä.
2015 talousarvio | 10 000 000 |
50. Valtionavustus valtakunnallisen laajakaistahankkeen toteuttamiseen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 16 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää laajakaistarakentamisen tuesta haja-asutusalueella annetussa laissa tarkoitetun Viestintäviraston myöntämän valtion tuen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Viestintävirasto oikeutetaan solmimaan maakuntaliittojen ja teleyritysten kanssa sopimuksia siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja enintään 5 500 000 euroa.
Lisäksi Viestintävirasto oikeutetaan solmimaan vuoden 2009 myöntämisvaltuuden mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuutta ei ole käytetty.
Selvitysosa:Laki laajakaistarakentamisen tuesta haja-asutusalueilla sekä maaseudun kehittämiseen myönnettävistä tuista annetun lain muutos tulivat voimaan 1.1.2010. Tarkoituksena on, että laajakaistarakentamisen tukemiseen käytetään Viestintäviraston päätöksillä tämän momentin määrärahaa sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksien päätöksellä maaseudun kehittämiseen myönnettävästä tuesta säädetyssä laissa tarkoitettua momentin 30.10.61 määrärahaa. Valtion tuen edellytyksenä on, että hankekohtaisesti kunnat sitoutuvat rahoittamaan oman osuutensa julkisesta rahoitustuesta. Julkinen rahoitustuki voi olla enintään 2/3 hankkeen kustannuksista. Valtion rahoitusosuus on enintään 33 % laajakaistahankkeen tukikelpoisista kustannuksista ja kunnan rahoitusosuus 33 %. Valtion maksuosuus on kuitenkin enintään 58 % ja kunnan osuus 8 % niissä kunnissa, joissa hankkeen rahoittaminen muuten muodostaisi kohtuuttoman taloudellisen rasitteen. Kuntakohtaisen maksuosuuden määräytymisperusteista säädetään valtioneuvoston asetuksella.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset maksoivat vuosina 2010—2013 laajakaistahankkeiden valtion osuuden 25,15 milj. euroa momentilta 30.10.61. Näissä hankkeissa kunnan maksuosuus on 22 %. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset pyytävät Viestintäviraston lausunnon ennen valtiontukipäätöstä.
Valtuuden tarkistamisella 64 milj. eurosta 69,5 milj. euroon edistetään haja-asutusalueiden laajakaistahankkeen puitteissa jo käynnistettyjen hankkeiden rahoituksen valtion osuuden riittävyyttä hankkeesta vuoden 2013 aikana tehdyn väliarvioinnin mukaisesti. Rahoituksen kysyntä on ylittänyt hankkeen käynnistysvaiheessa arvioidun. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu myös tarpeesta hankkeen rahoittamiseen, koska hankkeita ei enää vuonna 2015 voida rahoittaa momentilta 30.10.61.
Valtioneuvosto on asettanut 4.12.2008 tehdyllä periaatepäätöksellä tavoitteeksi, että 31.12.2015 mennessä kaikkialla maassa on kysynnän mukaisesti saatavilla 100 megabitin yhteydet mahdollistava valokuitu- tai kaapeliverkko tai muu ominaisuuksiltaan näihin rinnasteinen verkko, johon liitettävällä enintään kahden kilometrin pituisella kiinteällä tai langattomalla tilaajayhteydellä ainakin 99 % vakinaisista asunnoista sekä yritysten ja julkishallinnon organisaatioiden vakinaisista toimipaikoista voidaan käyttää erittäin suuria yhteysnopeuksia vaativia viestintä- ja muita tietoyhteiskunnan palveluita.
Myöntämisvaltuutta arvioidaan uusittavan noin 20 milj. euroa. Valtuuden uusiminen aiheutuu laajakaistatukimyöntöpäätösten tekemisestä useana varainhoitovuonna.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2015 | 2016 | 2017 | 2018— | Yhteensä vuodesta 2015 lähtien | |
Ennen vuotta 2015 tehdyt sitoumukset | 16 000 | 16 100 | 11 000 | - | 43 100 |
Vuoden 2015 sitoumukset | - | 2 500 | 1 500 | 1 500 | 5 500 |
Menot yhteensä | 16 000 | 18 600 | 12 500 | 1 500 | 48 600 |
---|
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Uudelleenkohdentaminen | 5 500 |
Yhteensä | 5 500 |
2015 talousarvio | 16 000 000 |
2014 I lisätalousarvio | 1 409 000 |
2014 talousarvio | 10 500 000 |
2013 tilinpäätös | 18 870 000 |
60. Siirto valtion televisio- ja radiorahastoon (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 507 948 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtion televisio- ja radiorahastosta annetun lain 3 §:n nojalla rahastoon tehtävään siirtoon.
Selvitysosa:Valtion televisio- ja radiorahastosta annetun lain (745/1998) 3 §:n mukaan rahastolle suoritetaan korvaus valtion talousarvioon otettavasta määrärahasta Yleisradio Oy:stä annetun lain (1380/1993) 7 §:ssä säädetyn julkisen palvelun kustannusten kattamiseksi. Määrärahan suuruus tarkistetaan vuosittain kustannustason muutosta vastaavasti, mutta poikkeuksellisesti tarkistuksesta luovutaan vuoden 2015 osalta. Valtion televisio- ja radiorahastosta annetun lain 5 §:n mukaan rahaston varoista käytetään Yleisradio Oy:n toiminnan rahoittamiseen vuosittain 3 §:n 2 momentissa tarkoitettu määrä. Varoja voidaan käyttää myös Yleisradio Oy:stä annetun lain 6 a §:ssä tarkoitetun ennakkoarvioinnin laatimisesta aiheutuvien palkkioiden maksamiseen ja rahaston hallinnoimiseen. Rahaston varoja voidaan käyttää muutoinkin televisio- ja radiotoiminnan edistämiseen. Vuonna 2015 edellä mainitut menot käytössä olleen televisiomaksujärjestelmän lakkauttamisesta aiheutuvine menoineen katetaan rahaston televisiomaksuista kertyneistä varoista.
Rahastoon tehtävä siirto Yleisradio Oy:n julkisen palvelun kustannusten kattamiseksi rahoitetaan yleisradioverolla.
2015 talousarvio | 507 948 000 |
2014 talousarvio | 507 948 000 |
2013 tilinpäätös | 500 000 000 |