Talousarvioesitys 2015
04. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 60 393 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) toimintaan liittyvien kansainvälisten ja kotimaisten järjestöjen jäsenmaksuista, yhteisrahoitteisten hankkeiden rahoitusosuuksista, ulkomailla toteutettavien projektien, täydennyskoulutuksen avustuksen ja yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) EU:n hyväksymien hankkeiden rahoitukseen liittyvien menojen maksamiseen
3) Alkoholitutkimussäätiöön, Käypä hoito -suositusten laadintaan, syöpärekisterin tekniseen ylläpitoon Suomen Syöpäyhdistys ry:lle, näkövammarekisterin tekniseen ylläpitoon Näkövammaisten Keskusliitto ry:lle sekä sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon kehittämishankkeisiin liittyvien valtionavustusten maksamiseen
4) Alkoholitutkimussäätiön toiminnasta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien menojen maksamiseen
5) koulutusneuvolatoiminnasta kunnille maksettavien korvausten maksamiseen
6) nettobudjetoidun yhteisrahoitteisen toiminnan tuloihin välittömästi liittyvien apurahojen maksamiseen
7) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin terveyden edistämisen hankkeisiin
8) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin tartuntatautien ehkäisyyn ja valvontaan liittyviin hankkeisiin.
Selvitysosa:Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tehtävänä on väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, sairauksien ja sosiaalisten ongelmien ehkäiseminen sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittäminen. Laitos toteuttaa tehtäväänsä tutkimuksen, seurannan ja arvioinnin, kehittämistyön, asiantuntijavaikuttamisen ja viranomaistehtävien sekä kansainvälisen yhteistyön avulla. Lisäksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos toimii alansa tilastoviranomaisena sekä huolehtii tehtäväalueensa tietoperustasta ja sen hyödyntämisestä.
Laitoksen toiminnan perusta on laki Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta sekä sosiaali- ja terveysministeriön strategia Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020. Näistä johdetuissa laitoksen strategian päälinjauksissa asetetaan tavoitteiksi, että väestön terveys, toimintakyky ja hyvinvointi kohentuvat, terveys- ja hyvinvointierot kaventuvat, valmius torjua globaaleja ja kansallisia terveys- ja hyvinvointiuhkia on korkealla tasolla ja sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä vastaa tehokkaasti väestön ja yhteiskunnan tarpeisiin.
Laitoksen toiminnassa korostuu asiantuntijalaitoksen rooli tiedon käytön edistämisessä päätöksenteon kaikilla tasoilla. Tätä tukee laitoksen toiminta tietovarantojen kehittämiseksi ja niiden käytön helpottamiseksi.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen voimavarojen supistuminen edellyttää laitokselta strategista uudistumista.
Hallinnollisesti itsenäinen Alkoholitutkimussäätiö edistää ja tukee alkoholi- ja muuta päihdetutkimusta jakamalla apurahoja ja tekemällä tai teettämällä tutkimusta sekä harjoittamalla tutkimukseen liittyvää julkaisutoimintaa.
Voimavarojen supistuessa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tarkistaa toimintansa painopisteet turvaten lakisääteiset toiminnot ja päätöksenteossa tarvittavan tietopohjan. Leikkaukset kohdistetaan strategian mukaisesti. Ydintoiminnot toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranee. Laitoksen tuottavuus kasvaa ja maksullisen toiminnan ylijäämä käytetään tuotekehitykseen ja investointeihin. Laitoksen tieto- ja tilastotuotanto sekä verkkopalvelut ja portaalit ovat yhdessä toimiva kokonaisuus. Laitoksen organisaatio toimii kokonaisuutena ja organisaatiorakenne tukee laitoksen strategian linjauksia. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen rahoitusrakenne on tarkoituksenmukainen.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kehittää ja uudistaa osaamispääomaansa. Laitoksen henkilöstön toimintavalmiutta ja osaamista kehitetään laitoksen strategian mukaisesti. Johtaminen on korkeatasoista ja kannustavaa. Henkilöstön kokema työhyvinvointi kasvaa edelleen ja työnantajakuva paranee. Henkilöstösuunnittelu on pitkäjänteistä.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoituina tuloina yhteisrahoitteisten sopimustutkimusten ja muiden yhteishankkeiden maksuosuudet, maksullisen palvelutoiminnan ja erillisiin sopimuksiin perustuvien tilaustutkimusten tulot, muut maksullisen toiminnan myyntitulot, kuten rojaltit ja vastaavat sekä tekijänoikeustulot ja saadut lahjoitusvarat ja sponsoritulot.
Määrärahasta on varattu 400 000 euroa Alkoholitutkimussäätiölle suoritettavan valtionavustuksen maksamiseen.
Tulot harvinaisten rokotteiden myynnistä ja välitystoiminnasta on merkitty momentille 12.33.03.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 100 248 | 97 708 | 87 393 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 30 382 | 29 755 | 27 000 |
Nettomenot | 69 866 | 67 953 | 60 393 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 6 361 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 546 |
THL:n maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot,suoritteiden myyntituotot | 6 700 | 5 397 | 5 397 |
— myyntituotot | 53 | 250 | 250 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 53 | 250 | 250 |
— muut tuotot | |||
Tuotot yhteensä | 6 700 | 5 397 | 5 397 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 4 774 | 4 178 | 4 178 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 290 | 1 111 | 1 111 |
Kustannukset yhteensä | 6 064 | 5 289 | 5 289 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 636 | 108 | 108 |
Kustannusvastaavuus, % | 110 | 102 | 102 |
THL:n yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 22 966 | 15 395 | 15 395 |
— EU:lta saatava rahoitus | 3 581 | 2 380 | 2 380 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 875 | 1 244 | 1 244 |
— yhteisrahoitteisen toiminnan muut tuotot | 5 359 | 5 358 | 5 358 |
Tuotot yhteensä | 32 781 | 24 377 | 24 377 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 40 082 | 28 679 | 28 679 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -7 301 | -4 302 | -4 302 |
Omarahoitusosuus, % | 18 | 15 | 15 |
THL:n toiminnan kokonaiskustannukset ja htv:t tulosalueittain1)
2013 tilinpäätös 1 000 € |
htv | 2014 arvio 1 000 € |
htv | 2015 tavoite 1 000 € |
htv | |
Hyvinvointi- ja terveyspolitiikat -toimiala | 10 212 | 114 | 9 927 | 100 | 8 879 | 84 |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimiala | 23 294 | 260 | 22 712 | 252 | 20 314 | 210 |
Terveyden suojelun toimiala | 24 353 | 272 | 23 745 | 273 | 21 239 | 221 |
Sosiaali- ja terveyspalvelut -toimiala | 28 186 | 315 | 27 482 | 266 | 24 582 | 214 |
Tieto-osasto | 11 562 | 129 | 11 275 | 106 | 10 083 | 90 |
Kansanväliset asiat | 2 641 | 29 | 2 567 | 18 | 2 296 | 16 |
Yhteensä | 100 248 | 1 119 | 97 708 | 1 015 | 87 393 | 835 |
1) Yhteiset palvelut ja muut tukitoiminnot on jaettu toimialoille htv-suhteessa. Menot sisältävät myös rokoteohjelman mukaiset rokotehankinnat ja oikeuslääkintätoimen momentin käytön. Nämä menot eivät vähennä THL:n toimintamenomomenttia.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Toimitilasäästö | -700 |
Tuottavuusohjelma | -1 670 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -50 |
Julkisten tietovarantojen avaaminen (HO) | 400 |
Oikeuspoliittisen tutkimuksen vahvistaminen (siirto momentille 29.40.50) | -59 |
Palkkaliukumasäästö | -108 |
Palkkausten tarkistukset | 510 |
Sektoritutkimussäästö (HO) | -3 500 |
Strategisen tutkimuksen rahoitusväline (siirto momentille 29.40.54) | -528 |
Toimintamenojen lisäsäästö | -708 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -310 |
Toimintamenosäästö (HO) | -500 |
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta (siirto momentille 23.01.22) | -333 |
Valtion vahingonkorvaustoiminnan keskittäminen (siirto momentille 28.50.50) | -2 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 85 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -87 |
Yhteensä | -7 560 |
2015 talousarvio | 60 393 000 |
2014 talousarvio | 67 953 000 |
2013 tilinpäätös | 70 051 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 247/2014 vp (20.11.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 60 412 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 19 000 euroa talousarvioesityksen 60 393 000 euroon nähden aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
2015 talousarvio | 60 412 000 |
2014 III lisätalousarvio | 150 000 |
2014 talousarvio | 67 953 000 |
2013 tilinpäätös | 70 051 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 60 412 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) toimintaan liittyvien kansainvälisten ja kotimaisten järjestöjen jäsenmaksuista, yhteisrahoitteisten hankkeiden rahoitusosuuksista, ulkomailla toteutettavien projektien, täydennyskoulutuksen avustuksen ja yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) EU:n hyväksymien hankkeiden rahoitukseen liittyvien menojen maksamiseen
3) Alkoholitutkimussäätiöön, Käypä hoito -suositusten laadintaan, syöpärekisterin tekniseen ylläpitoon Suomen Syöpäyhdistys ry:lle, näkövammarekisterin tekniseen ylläpitoon Näkövammaisten Keskusliitto ry:lle sekä sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon kehittämishankkeisiin liittyvien valtionavustusten maksamiseen
4) Alkoholitutkimussäätiön toiminnasta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien menojen maksamiseen
5) koulutusneuvolatoiminnasta kunnille maksettavien korvausten maksamiseen
6) nettobudjetoidun yhteisrahoitteisen toiminnan tuloihin välittömästi liittyvien apurahojen maksamiseen
7) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin terveyden edistämisen hankkeisiin
8) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin tartuntatautien ehkäisyyn ja valvontaan liittyviin hankkeisiin.