Talousarvioesitys 2015
20. Liikenteen viranomaispalvelut
Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)
Selvitysosa:Liikenteen turvallisuusvirasto vastaa kaikkien liikennemuotojen viranomaispalveluista. Liikenteen viranomaispalvelut liittyvät liikennejärjestelmän turvallisuuteen, tietovarantoihin, toimintavarmuuteen ja markkinoihin. Trafin tehtävänä on muun muassa:
- — liikenteen verotus-, rekisteröinti- ja tietopalvelutehtävät
- — liikennejärjestelmän lupa- ja valvontatehtävät
- — liikennealan koulutukseen ja tutkintojen järjestämiseen liittyvät tehtävät
- — viraston toimialaan kuuluvat liikennemarkkinoihin liittyvät tehtävät
- — liikenteen turvallisuuden edistämiseen ja liikenteen ympäristövaikutuksiin liittyvät tehtävät
- — liikenteen viestintä- ja valistustehtävät
- — liikennejärjestelmän toimivuuden varmistaminen normaaliolojen häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa
Lisäksi Liikenteen turvallisuusviraston tehtäviin oman toimialan osalta kuuluu muun muassa:
- — liikennejärjestelmälle asetettujen tavoitteiden seuranta ja kehittäminen
- — liikennejärjestelmän muutosten ennakointi
- — liikennejärjestelmän kansallisen ja kansainvälisen sääntelyn kehittäminen
- — liikennejärjestelmän tietovarantojen kehittäminen ja ylläpitäminen
01. Liikenteen turvallisuusviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 48 594 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen.
Selvitysosa:Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Liikenteen turvallisuusvirastolle vuodelle 2015 seuraavat toiminnalliset tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa liikenteen toimialalle asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita sekä hallinnonalalle asetettuja yhtenäisiä tavoitteita.
Tulostavoite | 2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA | |||
Liikennejärjestelmän turvallisuus ja ympäristö | |||
Turvallisuuden ja ympäristön tilakuva | Toteutui, ympäristötilakuva kehitetty, turvallisuustilakuva käytössä | Turvallisuus- ja ympäristötilakuva käytössä | Tilakuva on käytössä ja se on arvioitu |
Vastuulliset toimintamallit (ammattiliikenne) | Toteutui, mallit kehitetty ja kolme kokeilua tehty | Mallit tuotteistettu ja otettu käyttöön | Mallia laajennettu uusiin yrityksiin |
Vastuulliset valinnat (yksityiset) | Toteutui, ajokäyttäytymisen palautejärjestelmäkokeilut (TrafiSafe) ja autovalintatyökalut valmiit | TrafiSafe ja autovalintatyökalut käytössä | TrafiSafen ja autovalintatyökalujen käyttö laajenee |
Kansainvälisen vaikuttamisen tehostaminen | Toteutui, vaikuttamisprosessit on tunnistettu ja vaikuttamissuunnitelma on tehty | Vaikuttamissuunnitelma toteutunut | Vaikuttamissuunnitelma toteutunut ja se on arvioitu |
Palvelutaso | |||
Asiakastyytyväisyys, asiakkaat (asteikko 1—5) | 3,4 | väh. 3,6 | väh. 3,6 |
Asiakastyytyväisyys, sidosryhmät (asteikko 1—5) | 3,4 | väh. 3,6 | väh. 3,6 |
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS | |||
Viranomaistehtävät | |||
Normien antaminen määräajassa, % | 100 | 100 | 100 |
Lupien myöntäminen tavoiteajassa, % | Ei toteutunut, 1/6 luparyhmästä ei toteutunut | 90 | 90 |
Vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelman (VATU) ydintoimintoanalyysin (YTA) perusteella suunnitellut toimenpiteet | YTA-toimenpiteet etenevät suunnitelman mukaisesti | YTA-toimenpiteet etenevät suunnitelman mukaisesti | |
Valvonnan kehittäminen riskiperusteiseksi | Toteutui, riskiperusteinen menetelmä valvontaan kehitetty | Menetelmän toimivuuden pilotointi, toimivuuden arviointi ja hyväksyminen | Menetelmä käytössä |
Ajoneuvojen katsastustoimintaa koskevan lain täytäntöönpano ja katsastustoiminnan valvonta sekä yksittäishyväksyntätehtävien järjestäminen | Katsastustoimintaa koskevan lain täytäntöönpano on hoidettu ja katsastuksen laatua koskevat suorituskykymittarit on pilotoitu.Yksittäishyväksyntäpalvelujen saatavuus on turvattu ja yksittäishyväksynnän myöntäjää koskevat sopimukset tehty | Katsastustoimintaa valvotaan ja lain vaikutuksia seurataan | |
Työn tuottavuuden kasvu, % | -0,9 | 1 | 1 |
Kokonaistuottavuuden kasvu, % | 2,0 | 2 | 2 |
Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % (kolmen vuoden keskiarvo, %) | 109 | 101..108 | 101..107 |
Liiketaloudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % (kolmen vuoden keskiarvo, %) | 136 | 125..131 | 118..125 |
Sähköiset palvelut ja asiointi | Toteutui, määrä ja käyttöaste lisääntynyt | Määrä ja käyttöaste lisääntynyt | Määrä ja käyttöaste lisääntynyt |
Liikenteen turvallisuusviraston bruttomenot ovat noin 133,6 milj. euroa. Tästä maksullisen toiminnan tuloilla katetaan 85,0 milj. euroa ja 48,6 milj. euroa nettomäärärahalla. Nettomäärärahan mitoituksessa on otettu huomioon momentille 11.19.05 budjetoitua lentoliikenteen valvontamaksua vastaavat menot 11 100 000 euroa sekä momentille 11.19.07 budjetoitua katsastustoiminnan valvontamaksua vastaavat menot 7 329 000 euroa. Ajoneuvoverotustehtävän menot ovat 11 157 000 euroa. Keskeisimmät julkisoikeudelliset suoritteet tulonmuodostuksen kannalta ovat tieliikenteen ajoneuvojen rekisteröintiin ja liikenteeseen ottoon, ajokokeisiin, tutkintoihin ja ajokortteihin liittyvät suoritteet sekä erilaiset henkilöiden pätevyyteen liittyvät suoritteet.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 133 971 | 135 972 | 133 635 |
Bruttotulot | 89 693 | 88 359 | 85 041 |
Nettomenot | 44 278 | 47 613 | 48 594 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 16 767 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 15 051 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 79 797 | 80 019 | 75 824 |
— Liikennevälineiden rekisteröinti | 37 018 | 35 270 | 33 975 |
— Pätevyyksien rekisteröinti | 8 188 | 9 232 | 8 522 |
— Tutkinnot, luvat ja valvonta | 34 591 | 35 517 | 33 327 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 9 323 | 8 340 | 9 217 |
Tuotot yhteensä | 89 120 | 88 359 | 85 041 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 77 429 | 81 301 | 75 627 |
— Liikennevälineiden rekisteröinti | 32 424 | 34 231 | 30 675 |
— Pätevyyksien rekisteröinti | 7 761 | 9 189 | 9 159 |
— Tutkinnot, luvat ja valvonta | 37 244 | 37 881 | 35 793 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 8 402 | 7 644 | 8 612 |
Kustannukset yhteensä | 85 831 | 88 945 | 84 239 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 2 368 | -1 282 | 197 |
— Liikennevälineiden rekisteröinti | 4 594 | 1 039 | 3 300 |
— Pätevyyksien rekisteröinti | 427 | 43 | -637 |
— Tutkinnot, luvat ja valvonta | -2 653 | -2 364 | -2 466 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 921 | 696 | 605 |
Kustannusvastaavuus yhteensä | 3 289 | -586 | 802 |
Kustannusvastaavuus, % | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 103 | 98 | 100 |
— Liikennevälineiden rekisteröinti | 114 | 103 | 111 |
— Pätevyyksien rekisteröinti | 106 | 100 | 93 |
— Tutkinnot, luvat ja valvonta | 93 | 94 | 93 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 111 | 109 | 107 |
Kustannusvastaavuus, % yhteensä | 104 | 99 | 101 |
Veroluonteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Tuotot | |||
---|---|---|---|
Lentoliikenteen valvontamaksu | 11 139 | 11 100 | 11 100 |
Katsastustoiminnan valvontamaksu | - | 4 785 | 7 329 |
Tuotot yhteensä | 11 139 | 15 885 | 18 429 |
Kustannukset | |||
Lentoliikenteen valvontamaksu | 12 348 | 11 874 | 11 870 |
Katsastustoiminnan valvontamaksu | - | 4 785 | 7 329 |
Kustannukset yhteensä | 12 348 | 16 659 | 19 199 |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) | |||
Lenntoliikenteen valvontamaksu | -1 209 | -774 | -770 |
Katsastustoiminnan valvontamaksu | - | - | - |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) yhteensä | -1 209 | -774 | -770 |
Kustannusvastaavuus, % | |||
Lentoliikenteen valvontamaksu | 90 | 93 | 94 |
Katsastustoiminnan valvontamaksu | 0 | 100 | 100 |
Kustannusvastaavuus, % | 90 | 95 | 96 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Katsastutoiminnan valvontamaksun laskun johdosta tehtävä määrärahan tarkistus | 2 544 |
Tietojen avaamisen aiheuttamat tuottojen menetykset | 400 |
Tietoluovutusten maksuttomuus (HO) (siirto momentilta 27.10.01) | -10 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -1 560 |
Palkkaliukumasäästö | -27 |
Palkkausten tarkistukset | 78 |
Toimintamenojen lisäsäästö | -575 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -259 |
Valtion vahingonkorvaustoiminnan keskittäminen (siirto momentille 28.50.50) | -5 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 23 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -72 |
Tasomuutos | 444 |
Yhteensä | 981 |
2015 talousarvio | 48 594 000 |
2014 talousarvio | 47 613 000 |
2013 tilinpäätös | 42 562 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 247/2014 vp (20.11.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 49 589 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys talousarvioesityksen 48 594 000 euroon nähden on 995 000 euroa, missä on otettu huomioon 990 000 euroa 1.1.2015 voimaan tulevan rikkidirektiivin valvonnan vaatimuksista ja 5 000 euroa palkkausten tarkistuksista johtuen.
Rikkidirektiivin valvontaa varten toteutettavien toimenpiteiden eli ns. valvonnan valmiuspaketin kokonaiskustannusten arvioidaan olevan yhteensä 2 milj. euroa vuosina 2014—2017. Kokonaiskustannuksiin sisältyy vuoden 2014 kolmannessa lisätalousarviossa rikkidirektiivin valvonnan toimenpiteiden käynnistämiseen myönnetty 600 000 euroa, johon kuuluu kahden lentokoneeseen sijoitettavan mobiililaitteiston ja tarvittavan ohjelmiston hankinta sekä järjestelmän toimintakuntoon saattaminen. Vuoden 2015 valmiuspaketti on kaksiosainen ja perustuu palveluhankintaan. Palvelu tuotetaan palveluntuottajan hankkimien ja majakoihin sijoitettavien kiinteiden monitorointilaitteistojen (3 kpl) avulla sekä rajavartioston ilmakalustoa hyväksikäyttäen. Tällöin palvelun hinnaksi muodostuu aloitusvuonna yhteensä 990 000 euroa. Vuosien 2016—2017 määrärahatarve on yhteensä 400 000 euroa.
2015 talousarvio | 49 589 000 |
2014 III lisätalousarvio | 600 000 |
2014 talousarvio | 47 613 000 |
2013 tilinpäätös | 42 562 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 37/2014 vp (12.12.2014)
Ensi vuoden alussa Itämerellä tulee voimaan laivaliikennettä koskeva rikkidirektiivi, jonka valvontaa varten toteutettavien toimenpiteiden kokonaiskustannusten arvioidaan olevan noin 2 milj. euroa vuosina 2014—2017. Jo vuoden 2014 kolmanteen lisätalousarvioon sisältyi 600 000 euron määräraha ilmakehän päästöjen seurantaan tarkoitettujen laitteiden (ns. nuuskijoiden) hankitaan. Tällainen laitteisto ilmoittaa, onko laivan pakokaasuissa liikaa rikkiä, jolloin tarkemmat valvontatoimet voidaan kohdistaa liikaa rikkiä päästäviin laivoihin, kun ne saapuvat satamaan. Myös majakoihin sijoitetaan kiinteitä monitorointilaitteita.
Valiokunta pitää valvonnan lisäämistä mm. Suomen kilpailukyvyn näkökulmasta perusteltuna. On myös tärkeää, että rikkidirektiivin aiheuttamia lisäkustannuksia pyritään kompensoimaan alentamalla väylämaksuja ja poistamalla ratavero osittain vuosiksi 2015—2017. Myös vielä käyttämättä olevaa alusinvestointien ympäristötukea voidaan käyttää mm. rikkidirektiivistä johtuvien elinkeinoelämän kilpailukykyyn kohdistuvien negatiivisten vaikutusten lieventämiseksi.
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 49 589 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen.
I lisätalousarvioesitys HE 362/2014 vp (12.2.2015)
Momentilta vähennetään 243 000 euroa.
Selvitysosa:Vähennys on siirtoa momentille 24.01.01 Suomen Lontoon suurlähetystössä toimivan merenkulun erityisasiantuntijan palkkaus- ja muihin menoihin.
2015 I lisätalousarvio | -243 000 |
2015 talousarvio | 49 589 000 |
2014 III lisätalousarvio | 600 000 |
2014 talousarvio | 47 613 000 |
2013 tilinpäätös | 42 562 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 55/2014 vp (13.3.2015)
Momentilta vähennetään 243 000 euroa.
40. Ajoneuvojen romutuspalkkiokokeilu (siirtomääräraha 2 v)
Täydentävä talousarvioesitys HE 247/2014 vp (20.11.2014)
Momentille myönnetään 3 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ajoneuvojen romutuspalkkiokokeilusta annetun lain mukaisen avustuksen maksamiseen uuden henkilöauton hankintaa varten.
Selvitysosa:Momentti lisätään talousarvioesitykseen.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesityksen täydentävään esitykseen liittyvän esityksen laiksi ajoneuvojen romutuspalkkiokokeilusta. Esityksen mukainen määräaikainen ajoneuvojen romutuspalkkio-ohjelma ehdotetaan toteutettavaksi Suomessa ajalla 1.7.—31.12.2015.
Romutuspalkkioon on oikeutettu uuden auton ostaja, joka vie vähintään 10 vuotta vanhan autonsa romutettavaksi lailliseen kierrätyspisteeseen. Ostaja saisi 1 000 euron hyvityksen uuden, vähäpäästöisen auton oston yhteydessä (CO2-päästöt enintään 120 g/km). Romutuspalkkio koostuisi valtionosuutena maksettavasta 1 000 euron avustuksesta sekä autoalan maksamasta vapaaehtoisesta palkkiosta. Romutuspalkkio maksettaisiin yhdestä autosta vain kerran ja vain luonnolliselle henkilölle. Hyvityksen kohteena olevista autoista maksettaisiin normaalisti niihin kohdistuva autovero.
Liikenteen turvallisuusvirasto vastaisi romutuspalkkion myöntämisestä ja valvonnasta.
Kokeilun tavoitteena on edistää autokannan uudistumista ja samalla vähentää ajoneuvoliikenteestä aiheutuvia päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta. Uudet autot ovat romutettavia autoja huomattavasti vähäpäästöisempiä ja myös liikenneturvallisuuden kannalta paremmin varusteltuja.
Kokeilun arvioidaan lisäävän uusien autojen myyntiä noin 3 000 autolla.
Romutuspalkkio-ohjelmalle tulee saada komission hyväksyntä ennen sen käynnistämistä.
2015 talousarvio | 3 000 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 37/2014 vp (12.12.2014)
Täydentävään talousarvioesitykseen sisältyy uusi momentti, jolle ehdotetaan 3 milj. euron määrärahaa ajoneuvojen romutuspalkkiokokeilusta annetun lain mukaisen avustuksen maksamiseen uuden vähäpäästöisen auton hankintaa varten (LiVM 26/2014 vp — HE 251/2014 vp). Kyseessä on määräaikainen romutuspalkkio-ohjelma, joka toteutetaan 1.7.—31.12.2015.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan laki mahdollistaa avustuksen myöntämisen CO2-rajoitteen lisäksi myös silloin, kun auton käyttövoimana on joko kokonaan tai toisena käyttövoimana jokin laissa mainittu polttoaine eli korkeaseosetanoli, sähkö tai metaanista koostuva polttoaine. Kokeilun arvioidaan lisäävän uusien vähäpäästöisten autojen myyntiä noin 3 000 autolla.
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)
Momentille myönnetään 3 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ajoneuvojen romutuspalkkiokokeilusta annetun lain mukaisen avustuksen maksamiseen uuden henkilöauton hankintaa varten.
III lisätalousarvioesitys HE 19/2015 vp (17.9.2015)
Momentille myönnetään lisäystä 5 000 000 euroa.
Selvitysosa:Ajoneuvojen romutuspalkkiokokeilusta säädetään laissa ajoneuvojen romutuspalkkiokokeilusta (1212/2014). Kyse on määräaikaisesta romutuspalkkio-ohjelmasta, joka toteutetaan 1.7.—31.12.2015. Romutuspalkkio koostuu valtionosuutena maksettavasta 1 000 euron avustuksesta sekä autoalan maksamasta vapaaehtoisesta palkkiosta. Kokeilu on ollut käynnissä noin kaksi kuukautta, jonka aikana autoalalla on ollut kirjattuja palkkioon oikeuttavia kohteita 2 900 kappaletta. Momentin määräraha on mitoitettu 3 000 ajoneuvon määrälle. Lisämääräraha mahdollistaa palkkion maksamisen 8 000 ajoneuvolle. Kokeilulle asetettujen autokannan uudistamis-, ympäristö- ja liikenneturvallisuustavoitteiden lisäksi on otettava huomioon liikenteen digitalisaation ja automaattiautojen potentiaali uudelle liiketoiminnalle ja liikenteen haittavaikutusten vähentämisessä. Kokeilun läpiviennin ja vaikutusarvioinnin kannalta on tärkeää, että kokeilu voidaan toteuttaa laissa säädetyn aikataulun mukaisesti.
2015 III lisätalousarvio | 5 000 000 |
2015 talousarvio | 3 000 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 10/2015 vp (9.10.2015)
Momentille myönnetään lisäystä 5 000 000 euroa.