Talousarvioesitys 2015
02. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 131/2014 vp (15.9.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 209 207 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) euroneuvontakeskuksista sekä Innovaatiorahoituskeskus Tekesin projektiluonteisista tehtävistä aiheutuvien menojen maksamiseen mukaan lukien henkilöstön osaamisen kehittäminen
2) porotilalain, luontaiselinkeinolain, kolttalain ja maatilalakia edeltävän lainsäädännön mukaisesti valtion hallinnassa olevien kiinteistöjen hoitomenojen maksamiseen
3) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
4) Yritys-Suomi -portaalin kehittämiseen ja ylläpitoon
5) keksintötoiminnan edistämistehtävistä aiheutuvien menojen maksamiseen sekä keksinnöistä teetettävien selvitysten hankkimiseen.
Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen ohjaavat ministeriöt (sisäministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö ja ympäristöministeriö) asettavat alustavasti elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2015:
Vaikuttavuus
2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
|
Alueiden elinvoimaisuus | |||
— työllisyysaste (%, vähintään) | 68,5 | 70 | 69 |
— työttömyysaste (%, enintään) | 8,2 | 7,9 | 8,3 |
— vilkkaasti liikennöityjen teiden kunto (huonokuntoisen tieverkon %-osuus, enintään) | 6,5 | 6,0 | 4,2 |
— väestötiheydeltään vähintään 20 as/ha alueilla asuvan väestön osuus kaupunkiseudun väestöstä (%) | - | 64,1 | 66,5 |
— asemakaava-alueelle rakennettujen asuinhuoneistojen osuus koko laajemmalle kaupunkiseudulle rakennetuista huoneistoista (%) | - | 92 | 89 |
— kaatopaikalle sijoitetun biohajoavan yhdyskuntajätteen määrä (1 000 t/v) | 600 | 600 | 425 |
— maatalouden fosforitase (kg/ha) | - | < 3,8 | < 5,0 |
— maatalouden typpitase (kg/ha) | - | < 46 | < 46 |
— luonnonsuojelualueiden määrä (1 000 ha) | - | 3 010 | 3 075 |
Elinkeinoelämän menestystekijät | |||
— rekrytointiongelmia kokeneiden toimipaikkojen osuus (%, enintään) | 28 | 29 | 26 |
— elinkeinoelämän tyytyväisyys kuljetusten toimivuuteen (asteikko 1—5) | 3,9 | 3,9 | 4,0 |
Väestön hyvinvointi | |||
— alle 25-vuotiaiden työttömyysaste (%, enintään) | 19,9 | 15,6 | 15 |
— kansalaisten tyytyväisyys matkojen sujuvuuteen (asteikko 1—5, yleistyytyväisyys) | 3,2 | 3,7 | 3,4 |
— pakolaisten toteutuneet kuntasijoituspaikat (lkm) | 1 196 | 2 000 | 2 000 |
— ulkomaalaisten työttömyysaste (%, enintään) | 28,4 | 17,9 | 20 |
— säädösten vaatimukset täyttävien elintarvikeketjun toimijoiden osuus (%, vähintään) | - | 95 | 95 |
— henkilövahinkoihin johtaneiden onnettomuuksien määrä (lkm) | 2 745 | < 2 880 | < 2 797 |
Ohjaavien ministeriöiden yhteisesti asettamien alustavien vaikuttavuustavoitteiden lisäksi ELY-keskusten tulee ottaa toiminnassaan huomioon kunkin ohjaavan ministeriön pääluokka- ja lukuperusteluissa mainitut vaikuttavuustavoitteet siltä osin kuin ELY-keskukset hoitavat kyseisen hallinnonalan tehtäviä.
Toiminnallinen tuloksellisuus
2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
|
Sidonnat ELY-keskukselle käyttöön osoitetuista valtuuksista (%) | |||
— EAKR-sidonnat | 76 | 100 | 100 |
— ESR-sidonnat | 97 | 100 | 100 |
Maksatukset ELY-keskuksen sidonnoista (%) | |||
— EAKR-maksatukset | 67 | 95 | 100 |
— ESR-maksatukset | 80 | 95 | 100 |
Maatalouden tukivalvontojen toteutumisaste | 100 | 100 | 100 |
ELY-keskusten sidosryhmien kokonaistyytyväisyys (1—5) | 3,6 | - | 3,6 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 3 996 | 3 907 | 3 578 |
Kokonaistyötyytyväisyys (1—5) | 3,4 | - | > 3,4 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 282 044 | 276 897 | 275 207 |
Bruttotulot | 62 532 | 61 000 | 66 000 |
Nettomenot | 219 512 | 215 897 | 209 207 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 19 697 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 15 389 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 9 099 | 8 000 | 12 000 |
— muut tuotot | -1 | - | - |
Tuotot yhteensä | 9 098 | 8 000 | 12 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 5 489 | 7 000 | 9 300 |
— osuus yhteiskustannuksista | 3 472 | 3 000 | 4 000 |
Kustannukset yhteensä | 8 961 | 10 000 | 13 300 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 137 | -2 000 | -1 300 |
Kustannusvastaavuus, % | 102 | 80 | 90 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 32 077 | 35 000 | 32 000 |
— EU:lta saatava rahoitus | 399 | 300 | 300 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 39 | - | - |
— yhteisrahoitteisen toiminnan muut tuotot | 3 485 | 2 500 | 3 500 |
Tuotot yhteensä | 36 000 | 37 800 | 35 800 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 42 064 | 44 000 | 42 000 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -6 064 | -6 200 | -6 200 |
Omarahoitusosuus, % | 86 | 86 | 85 |
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kautta ohjautuu rahoitusta seuraavilta talousarvion momenteilta: 30.10.41, 51, 61 ja 62, 30.20.43, 30.40.20, 31, 51, 62 ja 77, 31.10.20, 50 ja 76, 31.30.63 ja 64, 32.30.44, 45, 51 ja 64, 32.50.64, 32.60.40, 32.70.30, 33.20.31 ja 52, 35.10.21, 22, 61 ja 63 sekä 35.20.64.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Aluehallinnon tehostaminen (HO) | -2 500 |
Henkilöstösiirtoon liittyvät muut menot (siirto momentilta 32.01.20) | 144 |
Siirto momentilta 28.40.01 (0,5 htv) | 39 |
Tuottavuusvähennykset (vanha tuottavuusohjelma) | -5 535 |
Valtori (siirto momentille 28.40.01) | -865 |
Valtori (siirto momentille 28.40.02) | -546 |
Palkkaliukumasäästö | -477 |
Palkkausten tarkistukset | 1 716 |
Säästöpäätös | -1 000 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -1 053 |
Valtion vahingonkorvaustoiminnan keskittäminen (siirto momentille 28.50.50) | -20 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 201 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -294 |
Tasomuutos | 3 500 |
Yhteensä | -6 690 |
2015 talousarvio | 209 207 000 |
2014 I lisätalousarvio | -1 152 000 |
2014 talousarvio | 215 897 000 |
2013 tilinpäätös | 215 204 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 247/2014 vp (20.11.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 213 161 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys talousarvioesityksen 209 207 000 euroon nähden on 3 954 000 euroa, mistä 1 800 000 euroa aiheutuu kertaluonteisesta lisäyksestä EU:n ohjelmakausien taitekohdan edellyttämiin tehtäviin, 1 362 000 euroa (12 htv) koulutus- ja kehittämiskeskus Salmian toimintamenojen siirrosta momentilta 32.01.01, 640 000 euroa yhdeksän henkilötyövuoden palkkaus- ja muiden menojen siirrosta momentilta 32.01.01 1.1.2015 perustettavaan kehittämis- ja hallintokeskukseen, 67 000 euroa yhden henkilötyövuoden palkkaus- ja muiden menojen siirrosta momentilta 30.01.01 ja 85 000 euroa palkkojen tarkistuksista johtuen.
2015 talousarvio | 213 161 000 |
2014 III lisätalousarvio | 390 000 |
2014 I lisätalousarvio | -1 152 000 |
2014 talousarvio | 215 897 000 |
2013 tilinpäätös | 215 204 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 37/2014 vp (12.12.2014)
ELY-keskusten toimintamenoihin kohdistuu vuonna 2015 noin 2 736 000 euron leikkaus. Kehyskaudella 2015—2018 toimintamenosäästöjä on saatava aikaan noin 33 milj. euroa. Keskusten toimintamenoista yli 80 prosenttia on henkilöstömenoja. Näin ollen ELY-keskuksissa käynnistettiin syyskuussa 2014 yt-menettelyt, jotka tähtäävät noin 700 henkilötyövuoden vähentämiseen. Toistaiseksi henkilöstön poistumat ovat pääsääntöisesti tapahtuneet eläköitymisen kautta. Kun eläkkeelle jääneiden tilalle on vain harvoin voitu palkata uutta henkilöstöä, on syntynyt sattumanvaraisia ja alueellisesti epätasapainoisia osaamisaukkoja. Kuormittavuus ja resurssit eivät aina ole jakautuneet tasaisesti.
Valiokunta katsoo, että säästöjen hakeminen viranomaistoimintoja uudelleen järjestelemällä ja tehostamalla on välttämätöntä. Samoin valiokunta pitää prosessien sähköistämistä, asiantuntijaresurssien yhteiskäyttöä, toimintojen keskittämistä ja tiettyihin erityisosaamista vaativiin kysymyksiin erikoistumista myönteisenä kehityksenä. On lähtökohtaisesti järkevää, että esimerkiksi rakennerahastotehtävien ja yritystukien hallinnointi on keskitetty neljään ELY-keskukseen.
Keskittämisellä ja tehostamisella on kuitenkin rajansa. Kun keskuksen toiminta-alue laajenee ja henkilöstö jatkuvasti vähenee, voi esimerkiksi yritystuki- tai rakennerahastoasioissa tarpeellisten yrityskäyntien toteuttaminen tulla käytännössä lähes mahdottomaksi. Samoin saatetaan menettää esimerkiksi ympäristövastuualueella tarpeellinen fyysisen ympäristön ja paikallisten olosuhteiden tuntemus. Valiokunta on huolissaan siitä, että mikäli yritysten rahoitus- ja lupahakemusten käsittelyajat pidentyvät, ei jäljempänä luvun 32.20 yhteydessä käsiteltäviä kasvupanostuksia tai luvun 32.50 yhteydessä käsiteltäviä rakennerahastovaroja välttämättä saada täysimääräisesti hyödynnettyä. Esimerkiksi Tekesin rahoitustyöstä kolmasosa tehdään ELY-keskusten henkilöresursseilla.
Pahimmassa tapauksessa esimerkiksi ympäristövastuualueen voimavarojen vähentyminen voi johtaa yhtäältä lupamenettelyjen ruuhkautumiseen ja toisaalta ympäristölupien noudattamisen puutteelliseen valvontaan. Saavutettavat säästöt menettävät helposti merkityksensä, mikäli niiden johdosta ympäristön tila heikentyy ja elinkeinotoiminta sekä uusien investointien käynnistyminen hidastuvat.
ELY-keskusten toiminnan jatkuminen nykyisellä tehtävärakenteella ja toimintatavoilla ei näytä mahdolliselta. Tästä huolimatta keskuksille ollaan edelleen antamassa lisää tehtäviä esimerkiksi ympäristönsuojelulain ja -asetuksen uudistusten myötä. Valiokunta pitää välttämättömänä, että tulevaisuudessa ELY-keskusten tavoitteet ja lakisääteisetkin tehtävät arvioidaan, määritellään uudelleen ja priorisoidaan tarkasti. Sääntelyn keventämistä sekä lupahallinnon virtaviivaistamista on harkittava ennakkoluulottomasti, ja tietyistä tehtävistä on myös voitava luopua kokonaan. Vähenevät resurssit tulee kohdistaa tarkoituksenmukaisesti ja varmistaa, että keskuksilla on tarvittava osaaminen, tehokkaat prosessit ja asianmukaiset organisaatiorakenteet ydintehtäviensä hoitamiseksi.
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2014 vp (19.12.2014)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 213 161 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) euroneuvontakeskuksista sekä Innovaatiorahoituskeskus Tekesin projektiluonteisista tehtävistä aiheutuvien menojen maksamiseen mukaan lukien henkilöstön osaamisen kehittäminen
2) porotilalain, luontaiselinkeinolain, kolttalain ja maatilalakia edeltävän lainsäädännön mukaisesti valtion hallinnassa olevien kiinteistöjen hoitomenojen maksamiseen
3) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
4) Yritys-Suomi -portaalin kehittämiseen ja ylläpitoon
5) keksintötoiminnan edistämistehtävistä aiheutuvien menojen maksamiseen sekä keksinnöistä teetettävien selvitysten hankkimiseen.
I lisätalousarvioesitys HE 362/2014 vp (12.2.2015)
Momentille myönnetään lisäystä 1 144 000 euroa.
Lisäksi momentin päätösosan toisen kappaleen kohta 5) muutetaan muotoon:
5) yritystoiminnan kehittämispalveluihin ja niiden hankinnasta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Lisäyksestä 800 000 euroa aiheutuu siirrosta momentilta 32.30.01 (17 htv) ja 104 000 euroa siirrosta momentilta 32.01.01 (1 htv) johtuen ELY-keskusten yhteisen kehittämis- ja hallintoyksikön perustamisesta sekä 240 000 euroa määräaikaisen lisähenkilöstön (4 htv) palkkaamisesta tuulivoimarakentamisen ympäristövaikutusten arvioinnin käsittelyn nopeuttamiseksi.
Perustelujen muutos johtuu julkisten työvoimapalvelujen uudistuksesta, jonka johdosta myös palvelutarjoama on muuttunut.
2015 I lisätalousarvio | 1 144 000 |
2015 talousarvio | 213 161 000 |
2014 III lisätalousarvio | 390 000 |
2014 I lisätalousarvio | -1 152 000 |
2014 talousarvio | 215 897 000 |
2013 tilinpäätös | 215 204 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 55/2014 vp (13.3.2015)
Momentille myönnetään lisäystä 1 144 000 euroa.
Lisäksi momentin päätösosan toisen kappaleen kohta 5) muutetaan muotoon:
5) yritystoiminnan kehittämispalveluihin ja niiden hankinnasta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen.
III lisätalousarvioesitys HE 19/2015 vp (17.9.2015)
Momentille myönnetään lisäystä 130 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys johtuu Microsoftin irtisanomistilanteen käsittelyn helpottamiseksi tarvittavista kahden henkilötyövuoden lisäresursseista ELY-keskuksissa.
2015 III lisätalousarvio | 130 000 |
2015 I lisätalousarvio | 1 144 000 |
2015 talousarvio | 213 161 000 |
2014 tilinpäätös | 215 135 000 |
2013 tilinpäätös | 215 204 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 10/2015 vp (9.10.2015)
Momentille myönnetään lisäystä 130 000 euroa.